handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kolhydrater för 3 pass/veckan

kimozabe
2013-10-27, 08:43
Godmorgon Kolianer.

Om man väger ~70kg, tränar 3-4 tunga pass i veckan a 1tim. Ingen konditionsträning och inte vill hamna i ketos. Vilken nivå på kolhydratintaget/dag kan man ha om man inte vill att det skall spilla över (bli bloated osv) och inte hamna i ketos men ändå kunna prestera på gymmet?

Skickat från tredje galaxen.

tjing
2013-10-27, 09:25
Individuellt och beroende på hur du tränar skulle jag säga.

Ketos handlar ju inte om dagsintag egentligen utan hur du sprider ut det; äter du en måltid om dagen med 200 gram kolhydrater så kommer du ändå att ha en ökad ketonproduktion 24 h senare vid nästa måltid, fastän kolhydratsmängden i sig akut ger en adekvat mängd glukos.

Men sprider du ut kolhydrater över dygnet, hamnar du inte i ketos även på 150 gram/dag (träning kan givetvis påverka det hela). Men den där gränsen är ju som sagt helt beroende på tillgång på glukos och efter tillräckligt lång post-absorptiv fas/fasta ökar ketonproduktionen. Dock tar det längre tid för den att bli jättestor, vilket bara sker på lågkolhydratskost efter ett antal dagar.

Sverker
2013-10-27, 11:03
Drygt hälften av ditt energiintag ska nog passa. Det är enkelt att uppfylla med en blandad kost.

Vad menar du att vara bloated ? Alla verkar bulka på Kolozzeum och det är ganska självklart att överskott av kalorier sätter sig som fett runt midjan eller höfterna beroende på kön.

sigill
2013-10-27, 11:33
Drygt hälften av ditt energiintag ska nog passa. Det är enkelt att uppfylla med en blandad kost.

Vad menar du att vara bloated ? Alla verkar bulka på Kolozzeum och det är ganska självklart att överskott av kalorier sätter sig som fett runt midjan eller höfterna beroende på kön.

För mig sätter sig huvudparten av fettet kring låren, såvida jag inte börjar närma mig övervikt (då hamnar det mer på magen också).

Kan tilläggas att jag bedriver mycket konditionsträning vilket säkert har viss betydelse.

kimozabe
2013-10-27, 15:21
Drygt hälften av ditt energiintag ska nog passa. Det är enkelt att uppfylla med en blandad kost

Tack,
Är inte så aktiv om dagarna förutom 3-4 tunga pass i veckan. Vill äta kolhydrater så jag nätt och jämt klarar min vardag och träning utan att gå in och ur ketos.

Äter jag 1800kcal så är 200g kolhydrater rimligt utan att depåer och lever spiller över? Oavsett källa, stärkelse, socker, fibrer?

Skickat från tredje galaxen.

Sverker
2013-10-27, 17:49
Med bara 1800 kcal är det onödigt att äta socker. Inte för någon mystisk fruktoseffekt utan för att sockret inte tar med sig några viktiga näringsämnen som järn eller vitaminer. Fibrer innehåller knappt några kalorier alls.

Sniggel
2013-10-27, 18:09
Äter du mer kolhydrater kommer kroppen förbränna mer kolhydrater. Alltså bör du ha en stor flexibilitet i hur mycket kolhydrater du väljer att äta på den mängden kalorier.
Som jag förstår det så vill du inte ligga så lågt att du hamnar i ketos men inte heller så högt att DNL inträffar?
Det känns som det spannet är rätt stort egentligen. Visserligen så beror det ju också på vilken typ av kolhydrater det handlar om. Ifall 50% av kolhydraterna är från fruktos så lär man väl försöka ha ett lägre kolhydratsintag än om 80-90% är stärkelse/glukosbaserat.