handdator

Visa fullständig version : Bygga hemsida/blogg osv


R Scarpa27
2013-10-27, 08:14
Visst har man använt de gamla bloggarna osv...

Men skulle vilja ha tips på Gratis, enkel med bra funktioner och upplägg och bygga en bra och smidigt hemsida/blogg direkt från nätet.
kortfattat:
+kunna göra smidiga inlägg
+kunna göra sin egen design på sidan
+bra & inte för krånglig adress (ex vis blogg.se)
+olika kategorier och flikar
+kunna skapa diagram osv

ja jag söker den ultimata =) ge mig tips så man inte missat något innan man börjar snickra.

tjing
2013-10-27, 08:23
wordpress, förutom ful adress då.

ducedo
2013-10-27, 09:48
Wordpress är det självklara alternativet.

Spendera de få kronorna det kostar att få en domän (79-99 kr/år) så att du garanterar att du får behålla din länkkraft och prenumeranter när du väl väljer att gå över till en ny bloggplattform - något som garanterat lär hända under din livstid. Har följt många bloggare som hoppar mellan olika plattformar med resultatet att man tappar all söktrafik från Google vid varje hopp (p.g.a. förlorad länkkraft).

tjing
2013-10-27, 10:09
För att inte tala om jobbet med att föra över inlägg och dylikt...god damn.

ducedo
2013-10-27, 10:20
För att inte tala om jobbet med att föra över inlägg och dylikt...god damn.

P.g.a. att Wordpress i princip har monopol som bloggtjänst så kan man vara säker på att nästa generations bloggplattform stöder import från just Wordpress. I fallet med snabbt växande Ghost (https://ghost.org/) så utvecklade man ett eget Wordpress-plugin för att med något knapptryck kunna exportera allt innehåll i rätt format.

PRound
2013-10-27, 11:08
tumblr är också en bra tjänst.

MrLomax
2013-10-27, 13:08
Ingen har nämnt Googles egna tjänst Blogger/Blogspot. Google börjar mer och mer gå mot att vilja favorisera sig själv och det finns misstankar om att Googles sökträffar i framtiden (eller redan nu) favoriserar sidor/bloggar skapade med Blogger före WP-sidor.
Visst, WP är större, men jag tror nog ditt enkla behov uppfylls av Blogger också. Så jäkla viktigt är inte valet av rätt CMS, det är innehållet som räknas. :)

jenni
2013-10-27, 13:16
Men varför just inte ta blogg.se? Du kan ju leka med utseendet i all oändlighet, bara du behärskar design