handdator

Visa fullständig version : Obalanserad överkropp [Bilder & Video]


Arctos
2013-10-27, 01:04
Hej

I skrivande stund känns det som om detta kommer bli ett ganska långt inlägg, men ska försöka hålla mig kort. Detta är direkt relaterat till en utav mina äldre trådar, men som det inte blev något utav. Möjligtvis på grund utav bristande information eller liknande.

Rakt på sak; har under en längre tid haft obalans i den vänstra delen utav överkroppen. Mer specifikt så rör det sig om min vänstra axel, men även skuldran samt pectoralis (minor) är involverat. Det har aldrig gjort ont, utan har mer varit ett hinder i en del av min träning samt en aning obehagligt under resten av dygnet.

Axelns rotation/rörlighet känns väldigt begränsad i vissa lägen (bakåt/upp) och kan inte genomföras med full rörlighet utan att dra med skuldran (video på detta finns längre ned). När jag väl drar bak och/eller upp axeln så pressas axeln (rotatorcuffen) istället tvärtom, framåt, men skuldran dras ihop vilket får det att se ut som om axeln åkt bak, så i princip går inte inte att dra bak axeln ordentligt. Denna brist på rörlighet/obalans i vissa lägen får axeln att kännas låst(bättre ord för att beskriva detta finns nog inte).

Exempel på störande moment i träningen: Under olika typer utav bröstpressar så är det krävande att placera skuldrorna jämnt på bänken, när de väl är på plats och setet påbörjar, så arbetar min högra "sida" galant med fullt rörlighet, på vänster sida blir jag dock utmattad väldigt fort (speciellt vid sneda pressar) vid framsida axlar och pectoralis minor området. Är rädd att detta kommer stärka olika muskler på vänster/höger sida i olika mycket utsträckning och stärka/orsaka problem. Ett annat exempel är att vänster axel trycks fram så att armbågen åker bakåt/uppåt vid knäböj (lowbar), medan den högra pekar rakt ner utan problem.

Möjliga orsaker?
Är ganska framåt roterad (en aning mer på vänster sida)
Ojämna bröstmuskelfästen
Obalans i rotatorcuffen
Ojämna skuldror/trapezius, skjuter ut en aning
Stela/korta pectoralis (minor, då de främst arbetar under passen, de är konstant som en hård klump/muskel i området, däremot inte på höger sida)
Genetiskt
Har fler i huvudet, men dessa är mina främsta "gissningar".

Konsekvenser
Obehagligt
Sämre rörlighet, känns låst
Ett hinder i träningen
Triggerpunkt som återkommer hela tiden (rumbleroller gör susen när det känns för mycket) - Finns bild
Försämrar hållningen
Det finns fler, men dessa är de mest frekventa samt störande.

Det är inte ett dugg enkelt att beskriva eller förstå problemet själv, så jag hoppas att min beskrivning räcker till något. Jag lägger även upp bilder samt en film som förhoppningsvis hjälper beskrivningen.

Jag har inte alltid haft detta problem, troligtvis i något/några år. När jag väl har gått till sjukgymnasten så har jag fått behandling för min triggerpunkt (bild), och fick senare höra att den troligtvis inte skulle gå bort, då det kom tillbaks efter mina behandlingar. Detta stör mig inte jättemycket då min rumbleroller gör under för detta. Detta problem kom dock när jag försökte/försöker dra tillbaks skuldrorna (bättra min hållning). Detta kan ha koppling, men troligtvis inte.

Jag tror att det är min vänstra pectoralis minor som är väldigt stel/kort samt obalans i rotatorcuffen. Min axel är alltså framåtroterad, när den väl lyfts så används skuldran för att lyfta upp/bakåt istället för att axeln ska arbeta i det läget (i videon)? Det är även svårt att åtgärda då jag inte kan stretcha eller känna något alls i området (bröstet), oftast åker skuldran bak och jag får blodstopp eller ont i rotatorcuffen (dock går det att strecha höger sida). När jag genomför utåt rotationer så känns det i hela högre området, men i vänster så tar det enbart på framsidan, konstigt.

Har inte för stora förväntningar då jag ställer denna komplexa fråga i ett forum där ingen kan undersöka mig närmre. Men jag hoppas ändå att någon kan dela med sin av relaterade erfarenheter eller kanske ge synpunkter på bilderna/videon, då jag vet att den finns en hel del som har goda kunskaper inom området. Om det är något mer ni behöver veta/se så är det bara att säga till.

Bilder & Video

En äldre bild som tydligt visar skillnaderna mellan bröstmuskelfästena samt trapezious. Dock är bilden tagen i en vinkel/pose där skillnaden mellan mina trapezious är lite väl överdriven, är inte en sådan stor skillnad/framåtrotation i dagsläget, men skillnaden finns.
http://oi41.tinypic.com/1z2gjfk.jpg

Video där jag drar upp (sidolyft) axlarna var för sig och tillsammans. Det syns klart och tydligt att det är något som inte stämmer med min vänstra sida. Höger axel åker rakt upp utan problem, vänster sidan däremot åker up och sedan bak/med skuldran som om det är låst. Nu när jag väl kollar på det ser jag extremt stel/kort ut i vänster bröst.
http://tinypic.com/player.php?v=2uf8uc6&s=5#.UmxS4qt0-aV

En bild som visar hur axlarna placeras samt händernas höjd, är inte kortare eller så, men tyder snarare på att det finns en obalans.
http://oi40.tinypic.com/f1e3d1.jpg

En bild där man ser att min vänstra trapezious är högre upp än min högra (gråmarkerat), vilket vi även såg i den första bilden. Den röda markeringen visar vart triggerpunkten befinner sig.
http://oi42.tinypic.com/1zwmbue.jpg

maattee10
2013-10-27, 07:37
jag har samma sak, men inte riktigt så allvarligt. men för mig tror jag att det beror på marklyftet. jag kör mixat grepp, alltid vänster pronerat och högern supinerat. därför har höger axeln/trapz åkt ner lite. det blir oxå olika höjd när jag kör lyft åt sidan.

kör du marklyft med mixat? börja köra med vänster supinerat och högern pronerat

Ristretto
2013-10-27, 08:50
Det kan bero på sämre skulderbladskontroll på vä sida. Nedsatt aktivering av serratus anterior, nedre trapz mfl. Ofta även i kombination med stram pec minor och stram levator scapula.

Arctos
2013-10-27, 16:09
kör du marklyft med mixat? börja köra med vänster supinerat och högern pronerat

Jag kör enbart med mixat grepp, däremot är mitt grepp tvärtom (höger pronerat och vänster supinerat).

Det kan bero på sämre skulderbladskontroll på vä sida. Nedsatt aktivering av serratus anterior, nedre trapz mfl. Ofta även i kombination med stram pec minor och stram levator scapula.

Vad du skriver låter mycket troligt, har aldrig direkt tänkt på detta med sämre skulderbladskontroll, men stämmer nu väldigt bra när jag väl känner efter. Samma gäller stram levator scapula.

Jag har försökt lägga in mer specifik träning för för serratus anterior, dock utan större framgångar. Nedre trapezious bör jag ändå använda i tillräckligt stor utsträckning då jag utför många laterala övningar där jag sänker skuldrorna, vilket fungerar bra, men kan kännas väldigt konstigt (sämre kontroll) på vänster sida.

Har du tips på övningar för att stretcha levator scapula? Samt övningar för att stärka serratus? Kommer självklart även att söka runt själv. Ska försöka tillämpa dessa i min träning/vardag och försöka förbättra bröst-stretchingen, samt öka användningen av min foamroller på andra ställen.

Ristretto
2013-10-27, 21:21
OwiF4Q5JJaE

Den är bra om du gör rätt. Se till att stabilisera skulderbladets inre kant. Jag brukar själv göra den fast stående i en dörröppning och ta tag i övre dörrkarmen med den lyfta armen. Sedan trycker jag kanten på skulderbladet mot ena dörrkarmen så att det inte kan rotera uppåt, mot skallbasen.

För serratus anterior kan du bara kika igenom youtube, det finns en miljon varianter och olika människor svarar olika på de olika övningarna. Dessutom beror det på om man vill aktivera muskeln eller lära sig att använda den på rätt sätt eller om den helt enkelt bara behöver bli starkare.

250cc
2013-10-28, 21:53
Du är vänsterhänt va?

Arctos
2013-10-28, 22:41
OwiF4Q5JJaE

Den är bra om du gör rätt. Se till att stabilisera skulderbladets inre kant. Jag brukar själv göra den fast stående i en dörröppning och ta tag i övre dörrkarmen med den lyfta armen. Sedan trycker jag kanten på skulderbladet mot ena dörrkarmen så att det inte kan rotera uppåt, mot skallbasen.

För serratus anterior kan du bara kika igenom youtube, det finns en miljon varianter och olika människor svarar olika på de olika övningarna. Dessutom beror det på om man vill aktivera muskeln eller lära sig att använda den på rätt sätt eller om den helt enkelt bara behöver bli starkare.

Tack, efter att ha utfört exemplet i videon samt det du skrev så kändes det direkt mycket bättre. Har aldrig stretchat levator scapula förr, kändes väldigt stramt och drog till direkt. Utförde detta i kombination med http://www.youtube.com/watch?v=MsEVM_MKG9I, kändes direkt som att något släppte. Ska genomföra detta under en längre tid i kombination med annat sedan utvärdera, tackar.

-Stretcha levator scapula
-Stretcha pectoralis
-Stärka serratus anterior
-Stärka nedre trapezious
-Tänka på hållningen vardagligen (blir lättare efter att ha stretchat)

Du är vänsterhänt va?
Nej, är högerhänt.

TheIsh
2013-10-29, 10:22
Spikig foam roller på överdelen ryggen och kör så tungt du kan utan att tumma på formen med enarms facepulls med höger arm. Haft exakt samma problem. Även på god väg att fixa min benlängdsskillnad, sen är det bara bröst/axelvolym som skall korrigeras. Jag vet inte om problemet du har är samma som det varit för mig, men symptomen är de samma så det kan vara värt ett försök. Tog väl 1-2 månader för verklig skillnad och då tränade jag bara en gång i veckan med kalorierna på lite plus.

En sån här använde jag.

http://www.dickssportinggoods.com/graphics/product_images/pDSP1-12500952dt.jpg

http://www.roller.se/

Arctos
2013-10-29, 12:07
Spikig foam roller på överdelen ryggen och kör så tungt du kan utan att tumma på formen med enarms facepulls med höger arm. Haft exakt samma problem. Även på god väg att fixa min benlängdsskillnad, sen är det bara bröst/axelvolym som skall korrigeras. Jag vet inte om problemet du har är samma som det varit för mig, men symptomen är de samma så det kan vara värt ett försök. Tog väl 1-2 månader för verklig skillnad och då tränade jag bara en gång i veckan med kalorierna på lite plus.

En sån här använde jag.

http://www.roller.se/

Har en exakt likadan roller hemma som används rätt så frekvent. Angående enarms facepulls, syftar du inte på min vänstra arm?

Röda Björnen
2013-10-29, 14:08
Hur länge sen var det du stretchande ordentligt, samt är jag intresserad över utförande i övningar som bänkpress och axelpressar.

MVH

Ligisd
2014-01-08, 17:51
Har liknande problem, har det löst sig för dig ännu? O hur bar du dig åt? :)