handdator

Visa fullständig version : saltbrist?


trkm
2013-10-26, 23:10
Hej. Är osäker på om jag lider av saltbrist. Saltar nog inte maten så överdrivet utan äter normalt. Dricker enorma mängder vatten och svettas när jag tränar. Nu till saken, eftersom jag dricker så mycket vatten tror jag att min vätskebalans är lite rubbad och att saltnivån i min kropp är lite låg. därför har min kropp svårt att göra sig av med vätskan och producera urin. Kan detta stämma?

http://www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php?1023824-Svullen-efter-tr%E4ning

Länkar ett inlägg om jag svamlar alltför mycket

Sverker
2013-10-27, 07:39
Allt för föräldrar kanske inte är rätt grupp att ta upp frågor kring salt. Främst för att mycket små barn inte ska ha något överdrivet saltintag. Möjligt att det blir förvirrat när man diskuterar högpresterande idrottare.


Helt omöjligt att veta någonting eftersom vi inte vet ditt dagsintag av koksalt. Bör ligga kring 3 - 5 gram koksalt per dag. Tränar du hårt i varm miljö så kanske du kan behöva det dubbla. Kroppen är duktig på att behålla natrium vid brist.

Steg 1. är att räkna på ditt saltintag. En kvalificerad gissning är att du redan idag äter någonting mellan 5 - 12 gram koksalt / dag. Natrium finns överallt, i bröd, mjölk, ost, kött, färdigmat etc. Rimligen har du idag redan ett överskott av salt i kroppen.

arogen
2013-10-27, 15:54
Tror som Sverker, att du inte har saltbrist.. Har du det så måste du väl svettas typ 10liter om dagen?!

slackerguru
2013-10-27, 19:38
Äter du skräpmat ofta? Bara i en pizza är det 5-6 gram salt har jag för mig.

shut teh face
2013-10-27, 20:38
Du märker om du har saltbrist

Det krävs rätt mycket, jag hade det för många år sedan när jag åt VLCD-bars i 12 veckor, totalt 1.8g salt per dag i dem blev det. Då tränade jag som ett djur och svettades, och det var högsommar, drack 4-5 liter per dag eller så, då tog det typ 8-9 veckor innan jag började tillsätta salt i vattnet och blev bättre.

R Scarpa27
2013-10-27, 20:43
jag har stort salt-överskott, borde minska men mkt svårt.
http://funhoo.com/wp-content/uploads/2013/02/I-love-salt.jpg

Simonbaws
2013-10-27, 23:25
vågar knappt räkna på hur mycket salt jag har i gröten ;)

Sniggel
2013-10-27, 23:43
Tänk på att det här är kolo och att en trådskapare mycket väl kan vara någon som äter enbart oprocessad mat/undviker bröd/aldrig äter snabbmat och aldrig saltar maten. Detta i kombination då med att träna mycket och dricka mycket vatten.
Dumt att anta att personen får i sig ordentligt med salt bara för att majoriteten svenskar får i sig "för mycket".

shut teh face
2013-10-28, 00:23
Tänk på att det här är kolo och att en trådskapare mycket väl kan vara någon som äter enbart oprocessad mat/undviker bröd/aldrig äter snabbmat och aldrig saltar maten. Detta i kombination då med att träna mycket och dricka mycket vatten.
Dumt att anta att personen får i sig ordentligt med salt bara för att majoriteten svenskar får i sig "för mycket".
TS saltar inte överdrivet mycket, vilket tyder på att han saltar öht, redan där är man ju hemma liksom. :Virro

Sverker
2013-10-28, 17:50
Tänk på att det här är kolo och att en trådskapare mycket väl kan vara någon som äter enbart oprocessad mat/undviker bröd/aldrig äter snabbmat och aldrig saltar maten. Detta i kombination då med att träna mycket och dricka mycket vatten.
Dumt att anta att personen får i sig ordentligt med salt bara för att majoriteten svenskar får i sig "för mycket".

Men det är svårt att vara högkaloriförbrukare utan att få i sig 3 gram koksalt. Du har drygt ett gram bara i en liter mjölk. Jag tror att det är omöjligt att komma under 3 gram koksalt på > 4000 kcal / dag;).

z_bumbi
2013-10-28, 17:53
Men det är svårt att vara högkaloriförbrukare utan att få i sig 3 gram koksalt. Du har drygt ett gram bara i en liter mjölk. Jag tror att det är omöjligt att komma under 3 gram koksalt på > 4000 kcal / dag;).

Alla är inte högkaloriförbrukare, en del äter t o m antagligen långt under vad de borde.

Sverker
2013-10-28, 18:07
någon som äter enbart oprocessad mat/undviker bröd/aldrig äter snabbmat och aldrig saltar maten. Detta i kombination då med att träna mycket och dricka mycket vatten.

Att träna mycket kräver mycket energi. Jag antar att tränar man 10 - 12 timmar i veckan är 4000 kcal ingenting.

grisbil3n
2013-10-29, 14:58
jag har stort salt-överskott, borde minska men mkt svårt.


Saltade som ett as förr i tiden, ersatte med limejuice, det funkar i många rätter. Kan du testa.

Morty
2013-10-29, 15:18
någon som äter enbart oprocessad mat/undviker bröd/aldrig äter snabbmat och aldrig saltar maten. Detta i kombination då med att träna mycket och dricka mycket vatten.

Att träna mycket kräver mycket energi. Jag antar att tränar man 10 - 12 timmar i veckan är 4000 kcal ingenting.

Jo det är faktiskt precis lagom.