handdator

Visa fullständig version : Hur många liter mjölk motsvarar en portion proteinpulver?


jaggillarmat
2013-10-26, 22:11
Hej!
Jag är en man på 28 år, väger 88 kg och är 188 cm. Tränar på gym ca 2 ggr i veckan (basövningar), mitt mål är att bli stark. Jag äter middag inom 30 min efter avslutat träningspass och dricker flera glas mjölk. Jag vill ej använda proteinpulver eller andra kosttillskott. Nu till min fråga
Hur många liter mjölk, gram lax till exempel bör jag äta för att motsvara 1 normal portion av proteinpulver?

tlk
2013-10-26, 22:12
Den mängd som ger dig 20 gram protein.

jaggillarmat
2013-10-26, 22:27
tack för ditt svar. förlåt om jag är trög men om ett mjölk innehåller 3.4 g per 100 g protein, behöver jag alltså bara dricka 6 dl mjölk för att motsvara en proteindrink?

LIFT
2013-10-26, 22:35
Va? 3.4g per 100g protein?
Gissar på du menar att din mjölk innehåller 3.4g proteiner per 100 ml ? (som jag gissar även är 100g i vikt).

Sedan beror väl på hur mycket protein det är i proteindrinken du vill jämföra med.
Jag kör med Whey FX, i 30g pulver är det runt 24g proteiner har jag för mig.

24/3.4 = 7
Alltså så behövs 7 deciliter (eller 700g) mjölk för att motsvara 1 deciliter Whey FX

jaggillarmat
2013-10-26, 22:49
24 gram proteiner tillgodo ser behovet efter träning eller bör man få i sig mer?

Diomedea exulans
2013-10-26, 22:52
24 gram proteiner tillgodo ser behovet efter träning eller bör man få i sig mer?

Nej, det räcker. 10 gram EAA eller 20 gram proteiner brukar rekommenderas precis efter träning.

jaggillarmat
2013-10-26, 22:57
tack för svaret. sista frågan för ikväll inom hur lång tid bör man få i sig kolhydraterna och hur många gram ska det va? Jag förmodar att de bör vara snabba kolhydrater iallafall

strikt
2013-10-26, 23:23
Så många gram kolhydrater du har plats med i din energibudget.

Vill du inte bli fetare än vad du är nu, ligger på balans eller underskott för att gå ner i vikt.

Eftersom du inte tränar monsterpass med cardio så är det inte så himla viktigt med massa snabba kolhydrater direkt efter träningen osv, allt balanseras upp ändå över dagarna.

Ät som du gör och ät mer om du vill gå upp i vikt eller mindre ifall du vill gå ner i vikt. Vill du vara lite extra duktig så lägg större av dagens intag efter träningen för lite optitänk.

cero
2013-10-27, 01:28
tack för svaret. sista frågan för ikväll inom hur lång tid bör man få i sig kolhydraterna och hur många gram ska det va? Jag förmodar att de bör vara snabba kolhydrater iallafall

Drick protein direkt efter, och ät sedan en stor måltid när du kommer hem.

vicarious
2013-10-27, 08:50
tack för svaret. sista frågan för ikväll inom hur lång tid bör man få i sig kolhydraterna och hur många gram ska det va? Jag förmodar att de bör vara snabba kolhydrater iallafall

De behöver inte vara snabba och det är ingen direkt brådska heller. Om du bara tränar 2 styrkepass i veckan har du gott om tid att fylla på musklernas energidepåer till nästa gång de ska användas. Det finns dock inga nackdelar med att fylla på direkt efter träningen heller.

Niclas1992
2013-10-27, 20:58
Snor tråden lite, Om jag drar i mig 120g kokt skinka (21g prot per 100g) eller dricker en gainomax 20g prot, vad når kroppen snabbast? i teorin bör väl det vara dryck ? men hur blir det då om man tar kvarg vs dryck?

finns det några källor kring detta?

alltså vad når musklerna snabbast, fast föda, dryck, mellanting

King Grub
2013-10-27, 21:18
Det har mer att göra med snabba/långsamma proteiner att göra än med fast/flytande. Gainomax och kvarg innehåller båda kasein, ett långsamt protein. Vassleprotein är snabbast. Kött är hyfsat snabbt.

R Scarpa27
2013-10-27, 21:19
Snor tråden lite, Om jag drar i mig 120g kokt skinka (21g prot per 100g) eller dricker en gainomax 20g prot, vad når kroppen snabbast? i teorin bör väl det vara dryck ? men hur blir det då om man tar kvarg vs dryck?

finns det några källor kring detta?

alltså vad når musklerna snabbast, fast föda, dryck, mellanting

vassle

Sniggel
2013-10-27, 21:53
Hej!
Jag är en man på 28 år, väger 88 kg och är 188 cm. Tränar på gym ca 2 ggr i veckan (basövningar), mitt mål är att bli stark. Jag äter middag inom 30 min efter avslutat träningspass och dricker flera glas mjölk. Jag vill ej använda proteinpulver eller andra kosttillskott. Nu till min fråga
Hur många liter mjölk, gram lax till exempel bör jag äta för att motsvara 1 normal portion av proteinpulver?

Lax skulle jag gissa blir ca 150g (ungefär liknande med all typ av kött). Men ofta äter man nånting till som även det innehåller protein. inte i samma mängder förstås men det ska ändå räknas in förstås.
När det gäller exempelvis medelstora ägg så kanske 3-4 st.
Ost - runt eller strax under 100 gram.

Alltidxx
2013-10-29, 11:54
Hej!
Jag är en man på 28 år, väger 88 kg och är 188 cm. Tränar på gym ca 2 ggr i veckan (basövningar), mitt mål är att bli stark. Jag äter middag inom 30 min efter avslutat träningspass och dricker flera glas mjölk. Jag vill ej använda proteinpulver eller andra kosttillskott. Nu till min fråga
Hur många liter mjölk, gram lax till exempel bör jag äta för att motsvara 1 normal portion av proteinpulver?
Du tränar två dagar i veckan. Du behöver inte ändra någonting. Drick lite mjölk, ät lite kött och kör hårt!