handdator

Visa fullständig version : En Vikings resa till 1 arm pullup och andra feats


Viking King
2013-10-26, 21:00
Jag är 22 år gammal och har tränat i 4-5 år med mycket dietande (tror jag bulkade 1 år och sen resten har varit dietande - slå i väggen, börja om med att kunna träna konsekvent osv..) och nu de senaste månaderna har jag lyckats träna konsekvent igen & sista veckorna / sista månaden har jag hittat den hela graalen i hur jag ska äta för att ha energi & känna mig stark i gymmet.. så bara på typ 1 månad har jag legat på samma vikt (80-82kg) men recompat bara för att det jag gör funkar helt enkelt..

Tränar 4ggr i veckan 2 split - Överkropp & Underkropp.

Kosttillskott jag tar dagligen är
1 protte shake 50g prot 100g malto (oftast frukost på jobbdagar och efter träning, så 2 på jobbdagar jag tränar)
bs multivitamin
500mgMagnesium
2g ALC
6000ui D-vitamin

Tar ibland glyco restrain före middagen på jobbdagar och före första målet på helgen..

Tar 2 skopor hemavol + self's muscle creatine nitrate till överkroppspassen för fuck yeah pump!!
varje shake har också 5g creatine i sig

2 andra supps jag använder är Cellfood vilket är små droppar man har i vattnet som gör sin egen lilla grej som gör att jag känner att jag återhämtar mig fortare och efter en jobbdag kan jag bli rejält avstressad om jag bara får dricka mina 16 droppar cellfood i 1l vatten..
tar också Cellfood DNA-RNA

Om jag skulle ranka vilka som är absolut viktigast är det klart cellfood och omega 3..

Ett pass jag gjorde idag

Hantelbänkpress
6x32.5kg
4x32.5kg
Excentriska 1 arm pullups
3 st med höger arm
klarade 0 med vänster arm.. har triggerpunkter vid båda sidorna men den vid vänster är i mycket värre form.. är säker att det är den som gjorde att jag inte klarade av negative alls.

Testade hur långt jag kommer på en enarms pullup och om vi delar in rörelsen i 3 steg, botten, mellan & högst upp så klarade jag att lyfta mig från botten men efter en liten bit slår jag in i en vägg (mellan) jag inte riktigt kommer förbi ännu..
Men det är spännande som fan att jag ens klarar botten delen för mig!
Minns för länge sen när jag provade och fick inte ens fötterna att lyfta från backen.. var då jag förstod hur mäktig den övningen är..

Antingen kan man vara tanig som fan och lyckas med den.. men för mig som också tränar för en rejält imponerande fysik & nå mitt genetiska max så är det en rejäl utmaning som kräver grym styrka och inte för mycket fett för att klara av.. en fin balans att gå..
Är också intresserade av andra feats of strength & övningar som visar otrolig balans eller kontrol över sin kropp utöver den råa styrkan man får från det kalla stålet..
tex handstand pushups (inte i närheten av denna), Dragonflags (hyfsat nära).. och sen kommer det fyllas på när jag faktiskt lyckas med något av mina mål :D vilket snart blir en verklighet..

Så mitt mål är kort och gott att vara stor och stark som ett djur, sjukt bra balans och kontroll & bra kondition också om jag får in det någonstans..
I andra ord en Kropp och styrka som bara få kan drömma om, än mindre uppnå..

För att återgå till dagens pass..
gjorde lite pullups där 1 hand är på stången & andra handen på handleden & några close arm pullups (för grepp och biceps)

Pecdec
12-13x100kg
10x100kg

Kabel rodd (pb är 10x100kg)
8x100kg
6x100kg

Kör en bild med lite fint ljus så går det att se fysiken (hyffsat)

Kommer uppdatera med träningspass osv.. musik & whatnot..

Ooch hur jag äter för att uppnå mina storartade mål är ett kyckling-recept jag modifierat.. lagar 1kg fryst kyckling lindat i 1 paket (140g) lätt rökt bacon, maler vitpeppar över & kör i ugnen på 175c i 40min sen har jag i 2.5dl mellangrädde & soja efter smak
& sen bon appetit.. äter 500g i en sitting som blir 100g protein sen 4 kanel och russin baglar (som jag också bakar själv) vilket är ca 50-60g stärkelsebaserade kolhydrater (200-250kcal / bagel).. dricker mycket vatten med alltihop..

Så en vanlig jobbdag är shake till frukost - lunch = vad som serveras på jobbet, jag äter hur mycket jag vill (jobbar i storkök där man får stressa och röra på sig och bränna måååååååånga kalorier)
Sen när jag kommer hem drar jag i mig 500g kylling i bacon m sås & sen 4 baglar efter det..

en vanlig helgdag kan vara 500g kyckling + 4 bagels till frukost, träning, shake, sen 500g kyckling och så många bagels jag vill..

Så jag följer inte något specifikt dietupplägg.. jag ger bara kroppen vad den vill ha.. vill den ha mer protein äter jag mer protein.. vill den ha mer kolhydrater jamen då äter jag mer kolhydrater..
Vill den ha sömn så sover jag som en gud..

Jobbar med en bunt oattraktiva mammor i 50-60 års åldern så mitt testo sjunker ju som fasen dära.. men å andra sidan jag är den enda mannen där så kanske testo höjs? science needs to figure this out....

Diomedea exulans
2013-10-26, 22:42
Intressant, 1 arm pullup har jag också tänkt klara "nån gång innan jag dör". Har du nåt speciellt träningsupplägg inför den bedriften? Btw, jag tror att mammorna kommer höja ditt testo. ;)

Viking King
2013-10-28, 18:22
Intressant, 1 arm pullup har jag också tänkt klara "nån gång innan jag dör". Har du nåt speciellt träningsupplägg inför den bedriften? Btw, jag tror att mammorna kommer höja ditt testo. ;)

Har också tänkt att ta en bedriften en lång tid men inte gjort något åt det.. men äntligen bestämt att Nu är det dags! Nu händer det.

Finns en progression från boken Convict conditioning.. Den jag följer mest, + ser vad som känns rätt.. Kollat på några youtube clip med olika vägar dit..

Convict conditioning så ska man först klara 10 pullupsx2 sets tror jag..
Sen close pullups (max 10cm mellan händerna) 2 x 10 innan man drar till nästa övning (för underarms-styrka & biceps, båda väldigt viktiga för 1arp)

Sen är det uneven pullups där en hand är på stången och andra handen på handleden.. läst att så länge ens greppstyrka är okej så kan man göra typ lika många som vanliga pullups.. men idéen är ju att man kan bestämma hur mycket man hjälper till.. så man försöker hjälpa till så lite som möjligt

och det är vart jag är nu.
Sen kommer det att man kör halva 1arp - & att man kör med hjälp av en handduk vilket är ett annat sätt att hjälpa till med..

Sen något som inte rekommenderar i boken men som jag testat är negativa 1arp..
Körde dom på senaste passet (i lördags) och så som jag äter brukar jag känna mig stark i alla muskler jag tränat efter 2 dagar men den tog verkligen ut mig.. känt forfarande i armen som jag stressade mest.. Så negativa måste man alltid vara försiktig med..


Så träningsupplägget är helt standard för mig.. det enda jag gör specifikt för 1 arm pullups är att jag kör det som min första ryggövning (istället för pullups + vikt som jag vanligtvis körde).. Så det är ingen direkt uppoffring för att nå detta fina mål

Super psyched att jag är så nära som jag är.. även om det säkert är långt borta så är jag närmare än jag någonsin har varit :) och det är frestande och motiverande som fasen :D


Och om mammorna.. jadu.. Det är som att jobba med en bunt ångvält ibland :D dom kan helt köra över en ibland..
Man får bara ta det med god ro.. Många av dom är roliga på sina egna unika sätt :)

Diomedea exulans
2013-10-28, 22:09
Tack! Låter najs! :)