handdator

Visa fullständig version : Hur mycket måste man röra sig för att med gott samvete äta 70 gram socker?


sumialic
2013-10-26, 19:33
Säkert en otroligt svår fråga, men ofta hör man här att efter träning så är det ur ett hälsoperspektiv okej att äta socker. Jag är inte superinsatt, men antar att detta är för att man har tömt glykogendepåerna?

Isåfall undrar jag hur olika träning påverkar tömningen av glykogen och hur snabbt det töms och för att vara väldigt specifik, hur länge skulle man behöva gå ut och gå i normal takt (5km/h) för att utan negativa hälsoeffekter kunna äta 70 gram socker? Hur länge om hastigheten höjs till 8km/h?

Jag vill kunna baka och äta socker men är väldigt hälsofixerad så vill kunna göra det med gott samvete. Även om det inte går att ge exakta mått vore jag väldigt tacksam över om någon kan ge mig riktlinjer att gå efter.

tjing
2013-10-26, 19:34
Skämt?

Framförallt viktuppgång är problemet, inte vad du äter på kaloribalans förutsatt att du inte lever på gelehallon.

På ett överskott är det en annan sak. Överhuvudtaget ska man nog noja mindre om sådant där faktiskt; man lever bara en gång.

King Grub
2013-10-26, 19:35
Det räcker med att leva ett normal liv. Man behöver inte tvångskompenserna med motion. Levern töms kontinuerligt.

R Scarpa27
2013-10-26, 19:41
lyssna på vad kingen skrev...
så slipper du leva under panik.

är det just kalorier du tänker på eller just socker?
är 70gram fett bättre? välj eller avstå.
våga njut och vila hjärnan från dumma tankar och även kroppen.

tänk positivt =)

sumialic
2013-10-26, 19:56
Men det lustiga är när man startade en tråd om att äta 50g socker i en sittning per dag så blev det hysterik. Jag ifrågasatte dock denna hysteriken men.......

R Scarpa27
2013-10-26, 20:08
men, men eller men?

sumialic
2013-10-26, 20:09
men?

folk malde på ändå om hur dåligt det var.

Det känns bara när man läser runt i trådar att det är väldigt mycket negativet mot socker, dock inte om man rör sig mycket. Svaren i denna tråden chokade mig lite faktiskt. Jag har inte nojjat för socker innan utan gått på SLVs mått som jag har för mig var 80g/dag, men efter att ha läst runt senaste tiden på kolozzeum så har jag nojjat mycket mer över socker och dragit ner på det.

R Scarpa27
2013-10-26, 20:15
folk malde på ändå om hur dåligt det var.

Det känns bara när man läser runt i trådar att det är väldigt mycket negativet mot socker, dock inte om man rör sig mycket. Svaren i denna tråden chokade mig lite faktiskt. Jag har inte nojjat för socker innan utan gått på SLVs mått som jag har för mig var 80g/dag, men efter att ha läst runt senaste tiden på kolozzeum så har jag nojjat mycket mer över socker och dragit ner på det.

läs inte efter andras behov enbart...(vissa tips visst)
du måste ju ha egna?
jag får själv i mig en del socker....(tur jag dricker light läsk annars hade jag fått i mig allt för mkt) :d

vissa nojjar för mkt, vissa för lite svåraste är är lagom bara =) hehe.
sköter man bara kosten generellt hyffsat så funkar det mesta varje dag.

[mitt tycke)

sumialic
2013-10-26, 20:22
läs inte efter andras behov enbart...(vissa tips visst)
du måste ju ha egna?
jag får själv i mig en del socker....(tur jag dricker light läsk annars hade jag fått i mig allt för mkt) :d

vissa nojjar för mkt, vissa för lite svåraste är är lagom bara =) hehe.
sköter man bara kosten generellt hyffsat så funkar det mesta varje dag.

[mitt tycke)

Jo, men eftersom man inte är utbildad inom hur kroppen fungerar så är det svårt. Jag vill bara försöka leva så hälsosamt som möjligt och om motion är nödvändigt innan man käkar massa socker så är ju det inget hinder direkt.

Jag har ätit väldigt ohälsosamt i mina dagar och det är väl därför jag tar det på så stort allvar nu. Jag skulle kunna äta hur mycket socker som helst på en dag och utan riktlinjer på vad som är okej är det svårt för mig att känna att jag har kontroll.

R Scarpa27
2013-10-26, 20:36
jau kontrollen kan vara svår även för mig har man 1 kg godis kan man äta till man spyr och whoops så var den påsen slut =) hehe...

bästa är att köpa på sig mindre, bra kontroll =) då påsen är slut finns inget mer den dagen..

svårt att uttrycka mig mer.. men säg du har kcal budget på 3700kcal...du har nu ätit 3000kcal och uppnått tillräckligt med protein osv.... och vill uppnå 3700 för att komma till överskott ex vis..

fyller ut dina 700 kcal med godis....
eller 700 kcal med något du avskyr låt säga torr fulkornsbulgur utan sås.

vilket väljer du?
välj det du gillar, no difference. förutom sockret som dock nte blir så allvarligt om man sköter kosten generellt.

sumialic
2013-10-26, 20:52
jau kontrollen kan vara svår även för mig har man 1 kg godis kan man äta till man spyr och whoops så var den påsen slut =) hehe...

bästa är att köpa på sig mindre, bra kontroll =) då påsen är slut finns inget mer den dagen..

svårt att uttrycka mig mer.. men säg du har kcal budget på 3700kcal...du har nu ätit 3000kcal och uppnått tillräckligt med protein osv.... och vill uppnå 3700 för att komma till överskott ex vis..

fyller ut dina 700 kcal med godis....
eller 700 kcal med något du avskyr låt säga torr fulkornsbulgur utan sås.

vilket väljer du?
välj det du gillar, no difference. förutom sockret som dock nte blir så allvarligt om man sköter kosten generellt.

Nej, jag är med dig och jag är ganska duktig på min kost i övrigt men jag har bara fått en väldigt negativ bild av socker på senaste men att det var okej efter fysisk aktivitet. Jag antar att man kanske får vara lite mer kritisk när man läser här och be om konkreta källor när någon påpekar något negativt om socker.

R Scarpa27
2013-10-26, 21:00
Nej, jag är med dig och jag är ganska duktig på min kost i övrigt men jag har bara fått en väldigt negativ bild av socker på senaste men att det var okej efter fysisk aktivitet. Jag antar att man kanske får vara lite mer kritisk när man läser här och be om konkreta källor när någon påpekar något negativt om socker.

lagom är bäst , sen vad man behöver och trivs med är från person till person. =)
jag kör på det jag trivs och tkr om.
ser man att de ballar ur går man bara åt andra hållet.