handdator

Visa fullständig version : Låg testosteronhalt, ev höja den?


laxfan
2013-10-26, 13:35
Tjena! Har sökt runt lite på testosteron men hittar inte svaren på mina frågor så ställer dom här:
Jag är 15 år och gymmar en hel del just nu, jag kör ganska intensiva pass som ger resultat men det känns endå som att kompisarna som är lika gamla och tränat lika länge bygger mer. Dom andra killarna i min ålder har börjat få stubb i ansiktet och ''bli mer vuxna'', men jag är helt jävla len i ansiktet, jag har fått en mer manlig röst och blivit hyffsat bred (beror troligtvis på träningen) men känner mej endå som en liten pojke. Jag är en av dom starkaste killarna i skolan men känns som att dom andra är mycket mer före i utvecklingen. Kan det bero på att jag har mindre testosteron än de andra?
Mer testosteron leder vell till att man kan bygga mer muskler, finns det något sätt man kan öka det på? Är inte ute efter något olagligt preparat och helst inte massa tillskott som kostar för mycket.
Om det har något med saken att göra så använder jag just nu Concerta 72mg (ska dock upp till 108), mot adhd.
Skulle va väldigt snällt om någon kunde svara på mina frågor, då träningen är det viktigaste för mej just nu och vill verkligen maximera den.
Ber om ursäkt för lång och dåligt formulerad text, men hoppas att ni förstår!
Tack på förhand!

King Grub
2013-10-26, 13:41
Det finns inga livsmedel som kommer att påverka dina testosteronnivåer signifikant.

Du är bara 15 år. Alla utvecklas i olika takt.

Du kan inte sitta och diagnosticera onormalt låga testosteronnivåer på dig själv.

laxfan
2013-10-26, 14:01
Det finns inga livsmedel som kommer att påverka dina testosteronnivåer signifikant.

Du är bara 15 år. Alla utvecklas i olika takt.

Du kan inte sitta och diagnosticera onormalt låga testosteronnivåer på dig själv.
Okej, tack för svar! :)
Men hur stor roll spelar testosteronet in när det gäller muskelbyggning?
Skulle mer testosteron ge en mycket bättre muskelökning?

TranceII
2013-10-26, 14:12
Är du en av de starkaste på skolan så har du förmodligen inte för lite testosteron. När man får skägg och sådant är individuellt och beror inte nödvändigtvis på testosteron-nivåer.

Finns de som knappt kan få skägg innan de är 30+ eller ens då.

Pejn
2013-10-26, 14:28
grabben jag är snart 24år och har knappt nå hår på kroppen. men det har blivit mer och mer sen jag fyllt 23. Finns killar som är 14år som har med skäggväxt än mig tex, min mormor oxo för den delen HEHE..

Hade exakt samma tankebanor som dig i din ålder, det kommer med tiden.

Fogel
2013-10-26, 15:11
grabben jag är snart 24år och har knappt nå hår på kroppen. men det har blivit mer och mer sen jag fyllt 23. Finns killar som är 14år som har med skäggväxt än mig tex, min mormor oxo för den delen HEHE..

Hade exakt samma tankebanor som dig i din ålder, det kommer med tiden.

Exakt samma sak för mig, 23 år och knappt något skäggväxt och på överkroppen är det så lite hår att jag skulle kunna döpa varje hårstrå. Resultaten på gymmet är långt ifrån dåliga, du behöver inte oroa dig.

laxfan
2013-10-26, 15:36
Tack för alla svar!
Bryr mej inte så mycket om hår på kroppen men känns bara som om jag är senare i utvecklingen o de känns ju lite jobbigt ibland men det kommer vell :)

Sniggel
2013-10-26, 17:30
Är du en av de starkaste på skolan så har du förmodligen inte för lite testosteron. När man får skägg och sådant är individuellt och beror inte nödvändigtvis på testosteron-nivåer.

Finns de som knappt kan få skägg innan de är 30+ eller ens då.

+1

Till TS:
32-åring signing in som fick sämre utveckling än klasskompisarna.
Hade/har dålig skäggväxt. Feminina drag i ansiktet (folk tog ofta fel på mitt kön fram till 15 års ålder) och senast idag fick jag visa leg när jag köpte öl.
Däremot har jag andra egenskaper som isåfall talar för hög testosteronhalt. En är längdskillnaden mellan ring- och pekfinger.
Jag har fått bra muskulär utveckling och får nästan alltid min kropp kommenterad då jag möter nya människor. Då bär jag oftast rätt så löst sittande kläder vilket gör det lite svårare att se hur ens kropp ser ut.
Poängen är att du inte kan avgöra din testosteronhalt och hur mycket muskler du kan bygga vet du inte förrän du prövat och går in med inställningen att du "ska bli ett monster". Att söka hjälp för misstänkt låg testosteronhalt har du ingen nytta av om du inte har några allvarliga problem. Det verkar du inte ha.
Så ha tålamod. Om du har god styrkeutveckling så kommer musklerna antagligen med tiden. Jag har lyckats bra "trots" lena ansiktsdrag och dålig skäggväxt.
Att noja sig över testohalten kan säkerligen sänka testosteronnivåerna ;)

tjing
2013-10-26, 17:32
Testosteronnivåerna (särskilt fritt testosteron) fluktuerar mer än vad folk tror, men du har ändå en viss basal nivå.

Mjölkprodukter, rött kött och mättat fett verkar kunna öka dem något akut, men det är inga jätteskillnader. Styrketräning är också något som eventuellt kan öka basnivåerna på sikt.

cero
2013-10-26, 17:58
En är längdskillnaden mellan ring- och pekfinger.

Haha, är inte detta en myt?

tjing
2013-10-26, 18:06
Nej.

Det är en markör för testosteronpåverkan i mammas mage.