handdator

Visa fullständig version : Hur lätt förlorar man muskelmassa?


Påvägneråt
2013-10-26, 11:05
Tja.

Häromdagen låg jag och funderade på hur mkt man kan "missköta" sig utan att förlora muskler.

Ta exempel :
En person som väger 70 kilo.
Denna person styrketränar hårt 4-5ggr veckan.
Äter ca 2g protein per kilo kroppsvikt varje dag.
Ligger på kaloribalans men mkt av kalorierna kommer ifrån Godis, chips, läsk och snabbmat. Får i sig alla vitaminer och mineraler som behövs. Den största delen av kalorierna äts efter träningen.

Denna personer sover bara 5-7 timmar om dagen.
Festar 1-2ggr i veckan.

Om detta pågår i 3 månader, men personen ligger stadigt på 70 kilo +/- något kilo i form av vätskevikt och liknande. Hur stor är risken att personen har förlorat muskler och lagt på sig fett?
Omöjligt att svara på kan jag förstå, men vad TROR du/ni? Antar att det kan handla om ännu flera faktorer som spelar roll men tror ni förstår vad jag menar.

Hade bra!

ulf123
2013-10-26, 11:29
Om styrka och arbetskapacitet bibehålls kommer man inte förlora muskler. Problemet är att man kanske tappar på gymmet om man inte återhämtar sig ordentligt, vilket i förlängningen kan leda till muskelförluster.

King Grub
2013-10-26, 11:34
Han bör öka i muskelmassa, inte tappa.

Stefan J
2013-10-26, 12:12
Tja.

Häromdagen låg jag och funderade på hur mkt man kan "missköta" sig utan att förlora muskler.

Ta exempel :
En person som väger 70 kilo.
Denna person styrketränar hårt 4-5ggr veckan.
Äter ca 2g protein per kilo kroppsvikt varje dag.
Ligger på kaloribalans men mkt av kalorierna kommer ifrån Godis, chips, läsk och snabbmat. Får i sig alla vitaminer och mineraler som behövs. Den största delen av kalorierna äts efter träningen.

Denna personer sover bara 5-7 timmar om dagen.
Festar 1-2ggr i veckan.

Om detta pågår i 3 månader, men personen ligger stadigt på 70 kilo +/- något kilo i form av vätskevikt och liknande. Hur stor är risken att personen har förlorat muskler och lagt på sig fett?
Omöjligt att svara på kan jag förstå, men vad TROR du/ni? Antar att det kan handla om ännu flera faktorer som spelar roll men tror ni förstår vad jag menar.

Hade bra!

Vad är problemet? Du beskriver en hårt tränande ung person som tränar 4-5 dagar/vecka, äter normalkost och sover normalt. På helgen festar denne person lite.

Jag kan kontra. Du vinner ingeting alls på att gå runt och räkna kalorier, leva på tonfisk, kyckling, grönsaker och kvarg och avsäga dig allt skoj i livet jämfört med att äta god husmanskost och festa lite vid sidan av. Träna bra och få i dig vad du behöver. Resten kvittar. 90% av resultaten kommer från träningen (förutsatt att du får i dig allt du behöver och inte lever på godis, läsk och sprit enbart såklart).

Fredrik_S
2013-10-26, 12:25
Socker och godis har funnits i min träningskariäer i stort sett dagligen. Som du skriver om man är aktiv täcker sitt protein/fiber/vitamin/mineralbehov och framförallt tränar tungt och regelbundet ökar man i muskelmassa mer än en person som halvsvälter sig dagligen med kvarg sallader och lightläsk

Påvägneråt
2013-10-26, 13:23
Vad är problemet? Du beskriver en hårt tränande ung person som tränar 4-5 dagar/vecka, äter normalkost och sover normalt. På helgen festar denne person lite.

Jag kan kontra. Du vinner ingeting alls på att gå runt och räkna kalorier, leva på tonfisk, kyckling, grönsaker och kvarg och avsäga dig allt skoj i livet jämfört med att äta god husmanskost och festa lite vid sidan av. Träna bra och få i dig vad du behöver. Resten kvittar. 90% av resultaten kommer från träningen (förutsatt att du får i dig allt du behöver och inte lever på godis, läsk och sprit enbart såklart).

Jag har inte sagt att det är något problem i det hela. Bara undrade. Men det är just när person står näst intill helt stilla i vikt. Tänkte om det kunde vara så att man tappar muskelmassa men lägger på sig fett.

Påvägneråt
2013-10-26, 13:26
Han bör öka i muskelmassa, inte tappa.

Skönt att höra. Är det för att personen styrketränar, äter mkt protein och ligger på kaloribalans? Det jag menar är, Skulle man kunna säga att dem 3 är dem "viktigaste" faktorerna?

Hug0
2013-10-26, 13:54
Jag har inte sagt att det är något problem i det hela. Bara undrade. Men det är just när person står näst intill helt stilla i vikt. Tänkte om det kunde vara så att man tappar muskelmassa men lägger på sig fett.

Står en person nästan helt stilla har denna en god balans och varken förlorar eller vinner någon muskelmassa. Det är vanligast om personen inte har särskilt mycket muskler från första början.


Jag tycker du tänker fel i din grundtanke.
Tänk så här istället:

För att skapa muskler måste vi se till att det finns proteinkällor i matintaget. Kroppen kan visserligen på egen väg skapa en viss mängd men det finns de sorterna som den inte kan skapa (EAA). Den individ som fuskar minst och i flera mål om dagen lyckas få med något protein kommer ha störst sannolikhet att bilda mer muskelmassa än den som väljer bort proteinet så att intagen sker för sällan.


Fett skapas av alla sorters kalorier vid överskott.
Muskler skapas av proteiner vid överskott.

Mycket svårare än så är det inte.

King Grub
2013-10-26, 14:15
Träningen är mycket viktigare än kosten för att stimulera tillväxt.