handdator

Visa fullständig version : Är övningar med smalt grepp generellt hälsosammare?


Limee
2013-10-25, 23:13
I olika rodd och pressövningar har jag märkt att ett smalt grepp alltid känns bekvämare och naturligare. Speciellt för axlarna.

Nu är mitt mål med min träning inte att få snygga synliga muskler eller att kunna lyfta så tunga vikter som möjligt, utan att ha en välfungerande stark kropp. Bryr mig varken om att ha stora synliga pecs eller att kunna maxa mer än alla i min omgivning. Så vad tror ni?

pezrulezhaakon
2013-10-26, 00:22
Limee

Det beror helt på vilken övning och vad man är ute efter. Man kan inte generalisera att smalt grepp är mest skonsamt.
Greppet är bara en av delfaktorerna för hur skonsamt/effektivt det blir.

Diomedea exulans
2013-10-26, 00:24
Sen beror det väl på hur smalt greppet är. Tror t ex inte att bänkpress med händerna precis bredvid varandra är så bra för handlederna.

Limee
2013-10-26, 00:32
Sen beror det väl på hur smalt greppet är. Tror t ex inte att bänkpress med händerna precis bredvid varandra är så bra för handlederna.

Axelbredd, kanske en aning bredare.

Limee
2013-10-26, 00:34
Limee

Det beror helt på vilken övning och vad man är ute efter. Man kan inte generalisera att smalt grepp är mest skonsamt.
Greppet är bara en av delfaktorerna för hur skonsamt/effektivt det blir.

Menade främst i pressar och roddövningar.

Exempel:


Smal bänk
Militärpress (axelbredd)
Stångrodd
Chins

Osv, stora övningar alltså. Inte nån isolationsövning...

cero
2013-10-26, 01:34
Har man dålig rörlighet i axlarna så känns det ofta bättre med smalt grepp i t ex bänkpress och rodd.