handdator

Visa fullständig version : Vem är den största svenska idrottaren genom tiderna?


MackeJuve
2013-10-25, 21:17
Utifrån mina alternativ :) Har säkert glömt några och prioriterat fel på några val enligt vissa, skitsamma. Min röst går till Gunde Svan, fantastisk idrottsman! 4 OS-guld och 7 VM-guld talar sitt eget språk. Tyvärr är jag för ung för att ha några minnen från hans idrottskarriär, har fått återuppleva lite av det i efterhand!

Valde många svarsalternativ, försökte få med de största från dåtiden och de som vi har nu. Har, med något undantag, valt idrottare på "rätt" sida om 1950-sträcket.

knuckles
2013-10-25, 21:19
Börje Salming

4623
2013-10-25, 21:20
Zlatan

dauit
2013-10-25, 21:20
Ur ett internationellt- eller svenskperspektiv?

LeBron
2013-10-25, 21:23
Zlatan

knuckles
2013-10-25, 21:25
Mackan58

tearz
2013-10-25, 21:25
Björn Borg eller Zlatan: Internationellt
Nationellt : Stenmark,Salming,Borg eller Gunde "typ" =)

Måsse
2013-10-25, 21:26
Björn Borg eller Ibra!

begt
2013-10-25, 21:26
Gunde Svan eller Stenmark....Lutar åt Svan.

Mest underskattade/okända:

Kjell-Erik Ståhl.

70 maratonlopp under 2:20. PB på 2:10:38. Ingen svensk har varit nära det än så länge (särskilt inte någon etnisk svensk).

Förtjänar större erkännande: Emelie Forsberg (traillöpare/skyrunning), Jörgen Brink (långloppsåkare), Jonas Buud (ultradistansare)...

Chrillee
2013-10-25, 21:27
Ibracadabra

MackeJuve
2013-10-25, 21:28
Ur ett internationellt- eller svenskperspektiv?

Hmm... Jag valde Gunde ur ett svenskt perspektivt, längdskidåkning är ju inte jättestort ute i världen. Kryssa bara i den du spontant och personligen känner är störst.

Chilla mamma
2013-10-25, 21:29
Zlatan!!!!!!!

MackeJuve
2013-10-25, 21:29
Ber om ursäkt för att inte Salming är med, valde Lidas och Foppa före honom...

Herr Oberst
2013-10-25, 21:29
Ronnie Peterson saknas ju på listan.
Sen är såklart Björn Borg, Ingemar Johansson/Stenmark också med där uppe i toppen.

Gunde var makalös, men sporten känns lite för liten för att han ska ta plats

thenut
2013-10-25, 21:31
Sörenstam, i tät duell med Borg och Stenmark...

tearz
2013-10-25, 21:31
Tror många verkar missat hur stor Borg var på sin tid men även i dagsläget (utomlands)
Tennis är dessutom en sport som utövas i större delen av världen och har mycket plats inom media( tv-sändningar, nyhetsrapporteringar etc )
För att inte glömma hur framgångsrik han egentligen var inom sin sport =)

Annars är ju Zlatan enormt uppmärksammad i media och omtalad i större delar av Europa.

MackeJuve
2013-10-25, 21:32
Ronnie Peterson saknas ju på listan.
Sen är såklart Björn Borg, Ingemar Johansson/Stenmark också med där uppe i toppen.

Gunde var makalös, men sporten känns lite för liten för att han ska ta plats

Haha ja det var svårt att få med alla, han skulle kanske gått före någon av friidrottarna exempelvis. Väldigt mycket före min tid, kan inget om honom :)

MackeJuve
2013-10-25, 21:35
Hittade förövrigt en lista där DN hade rankat de bästa idrottarna genom tiderna, topp 100:

23. Björn borg
47. Ingemar Stenmark
65. J-O Waldner
67. Annika Sörenstam

dared
2013-10-25, 21:36
Zlatan är störst för mig och då är jag inget större fotbollsfan. Gillar hans personlighet starkt f.ö.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

smeander
2013-10-25, 21:40
Peter Forsberg! Utan tvekan!


Sent from a cordless device.

awesomooo
2013-10-25, 21:41
Jag vet faktiskt inte. Tänker lite eftersom fotboll är den största sporten vi har här på jorden så måste jag nog ändå säga Zlatan fast jag egentligen vill säga Foppa. Det går inte att sticka under stolen med att Zlatan är en jävel på att sparka boll... Dessutom är han rätt välkänd i Sydamerika så som i Europa.

spoonchest
2013-10-25, 21:41
Sixten Jernberg. Att den inte ens finns med i pollen.

bigtraps
2013-10-25, 21:44
Sixten Jernberg. Att den inte ens finns med i pollen.

Kanske Magnus Samuelsson tog Sixtens plats;)

MackeJuve
2013-10-25, 21:47
Sixten Jernberg. Att den inte ens finns med i pollen.

Lite för längesen, jag prioriterade som sagt idrottare från efter 1960-talet. Gunde har jämbördiga, kanske t.o.m. bättre än Sixten. Han fick representera skidåkarna. Kanske kunde Sixten fått ta Wassbergs plats, glömde faktiskt bort honom.

Snubben
2013-10-25, 21:50
http://sv.wikipedia.org/wiki/Henrik_Dag%C3%A5rd

:thumbup:

eiri
2013-10-25, 21:55
zlatan såklart

Mackan58
2013-10-25, 22:05
Lol.

1 röst (min) på Den Gode Magnus. Och då befinner vi oss på ett forum för styrkerelaterade aktiviteter.

kolo pls

Olegh
2013-10-25, 22:05
Kan inte välja, det är jämnt mellan så många. Det är typ omöjligt att ställa prestationerna i förhållande till varandra också.

StarkaUlf
2013-10-25, 22:11
Staffan Strand eller Jimmy Nordin

wAMI3gyY6ZM

filmjölk
2013-10-25, 22:38
Jörgen Ljungberg, styrkelyftaren får min röst.

MackeJuve
2013-10-25, 22:46
Staffan Strand eller Jimmy Nordin

wAMI3gyY6ZM

Är du seriös? Varför går dessa två herrar före alla min poll-alternativ?

Eversmooth
2013-10-25, 23:02
Håkan Carlqvist.

MrLomax
2013-10-25, 23:05
Hittade förövrigt en lista där DN hade rankat de bästa idrottarna genom tiderna, topp 100:

23. Björn borg
47. Ingemar Stenmark
65. J-O Waldner
67. Annika Sörenstam
Tror många verkar missat hur stor Borg var på sin tid men även i dagsläget (utomlands)
Tennis är dessutom en sport som utövas i större delen av världen och har mycket plats inom media( tv-sändningar, nyhetsrapporteringar etc )
För att inte glömma hur framgångsrik han egentligen var inom sin sport =)

Annars är ju Zlatan enormt uppmärksammad i media och omtalad i större delar av Europa.
Ah jag röstar på Björn Borg. Stor sport och utövas i de flesta länderna.
Det är bara 90- & 00-talister som röstar på Zlatan. :d Inte deras fel att de inte har någon aning om vem Borg och Waldner var/är.

Waldner stannade i toppen och höll på länge i sin sport. I hård konkurrens med hundratals miljoner kineser är han tvåa på min lista. Hur många i världen har liksom förutsättningar att bli världsstjärnor i alpina grenar?

dared
2013-10-25, 23:05
Måste bara slå ett slag för den mest underskattade svenska idrottsstjärnan sett till det han har presterat. Han nämns sällan i sånna här diskussioner, varken i media eller bland folk (cred till att han är med i pollen dock). Är väl visseligen mycket p.g.a att han främst har presterat nattetid på andra sidan atlanten, men men.. Jag ger er Nicklas Lidström: (tog de mest relavanta bedrifterna, sjukt imponerande)

Triple gold (OS/VM/Stanley Cup)
NHL All-Rookie Team
4-time Stanley Cup winner
12-time NHL All-Star
7-time Norris Trophy winner (bästa back)
Conn Smythe Trophy winner (MVP SC play-off)
Olympic All-Star Team
2-time Viking Award winner
...
First European-born and trained captain of a Stanley Cup-winning team
First European-born and trained defenceman to reach 1,000 points.
Most regular season games played by a player born in Europe, any position (1564)
Most regular season wins played in (900).
Highest post season plus/minus, career (+61)
Most post season power play goals by defencemen, career (30)
Oldest player ever to record his first hat trick (40 years, 210 days)

The Hockey News selected Lidström as the "Best European-trained player ever in the NHL".
The Sporting News and Sports Illustrated selected Lidström as the "NHL Player of the Decade"

strikt
2013-10-25, 23:15
....

Så här ska det se ut. Seriöst, hur många år kan man leverera mot yngre förmågot när man själv blir så gammal.

http://i.imgur.com/UgUgWqz.jpg

AUQxd6Apr0g

Hehehe, man vet att man är stor för den asiatiska marknaden när man har sån grym sida

http://www.lao-wa.com/ Evia trädet :)

MackeJuve
2013-10-25, 23:34
J-O är så jävla kung, har nött sååå många klipp med honom :)

strikt
2013-10-25, 23:37
Rätt sjukt presterat av JO egentligen. Hålla på så länge mot yngre förmågor och ändå leverera.

Jag håller JO högre än zlatan och company. JO har hållit på så länge och alltid fått möta toppmonstånd, alltid. Eviga trädet är evigt!

Anders77
2013-10-25, 23:47
Den svensk som har flest OS-guld genom tiderna finns inte med i pollen.

Diomedea exulans
2013-10-25, 23:52
Den svensk som har flest OS-guld genom tiderna finns inte med i pollen.

Vem är det?

Anders77
2013-10-25, 23:53
Vem är det?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gert_Fredriksson

MackeJuve
2013-10-25, 23:56
Det hade faktiskt förtjänat en plats :) Kände inte till honom!

tjabon
2013-10-25, 23:58
Gunde Svan eller Stenmark....Lutar åt Svan.

Mest underskattade/okända:

Kjell-Erik Ståhl.

70 maratonlopp under 2:20. PB på 2:10:38. Ingen svensk har varit nära det än så länge (särskilt inte någon etnisk svensk).

Förtjänar större erkännande: Emelie Forsberg (traillöpare/skyrunning), Jörgen Brink (långloppsåkare), Jonas Buud (ultradistansare)...

Ståhl har ju inte en enda internationell titel och är dessutom förbannat otrevlig som människa.

Då röstar jag på vår lokale ultralöpare Bruno Ström ..:laugh:

4623
2013-10-26, 00:02
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gert_Fredriksson

Så en person som knappt någon känner till är Sveriges största genom tiderna?

Anders77
2013-10-26, 00:09
Så en person som knappt någon känner till är Sveriges största genom tiderna?

Jag tror att det till stor del beror på till vilken generation man ställer frågan. Dessutom menar jag inte att han är störst genom tiderna. Det jag menade var att han hade förjänat en plats i pollen.

Hemi
2013-10-26, 00:35
Om man snackar om hur många som känner till personen så kanske Jan Ove Waldner vara enorm med tanke på hur stor han är i Kina, så sägs det i alla fall. Statistik intresserar mig inte personligen, då kan man bara vifta lite med papper och länkar sen är typ saken klar, fast den meritlistan var ju näastan oslagbar. Mina egna erfarenheter av att snacka sport med folk här och där så är Björn Borg mest känd bland lite äldre, fortfarande, kanske för att namnet är lätt att komma ihåg. Börje Salming, inte med på listan är fortfarnade stor i Toronto bland sportfolk överlag, tycker att det räknas också. Zlatan brukar folk kännna igen när man säger hans namn, av sådana som följer fotboll. Min idol är nog Gert, har faktiskt lyssnat på honom en gång för länge sen då han höll nåt slags föredrag. Paddlar själv. Mina subjektiva åsikter.

Edit,
Alla kände till Kluft i Frankrike, kanske för att hon var Eunice Barbers rival.
Sen finns det några rejält gamla löparlegender under krigsåren och skidåkare.

strikt
2013-10-26, 00:42
Gert paddlade inte direkt under den mest presterande tiden.

Han tog ju alla sina medaljer på kort tid. JO's prestationer är mycket mer imponerande t.ex. tack vare det långa tidsspannet samt att han alltid fått möta toppmotstånd som avlats för att slå honom t.ex.

Nej, kan knappast se att någon annan idrottprofil har granskats och studerats så mycket som JO och sedan har han ändå haft mage att klara av att hålla sig i toppen och vara fruktade i evigheter.

JO FOR PRES!

Hemi
2013-10-26, 00:59
Ronnie Peterson saknas ju på listan.
...

Söker man på hans namn så kommer det upp en hel del internationella träffar trots att det var så länge sedan.

Rikard Jansson
2013-10-26, 01:52
Lagsporter går bort.
För snäva/små sporter går bort.
Tramsiga sporter som tennis går bort. :)

Kvar står Ingo som vinnare.

strikt
2013-10-26, 02:05
Hur många tävlar i boxning vs pingis?

........

Rikard Jansson
2013-10-26, 02:07
Hur många tävlar i boxning vs pingis?

........

Om tennis går under tramsiga sporter så gör definitivt pingis det.

ekmanc
2013-10-26, 02:07
Waldner såklart, större unik talang har det här landet aldrig sett!

Hemi
2013-10-26, 02:33
Med tanke på hur stort pingis är i Kina, inte att förjlömma resten av världen iofs, men det räcker och sedan kollar igenom Waldners karriär så blir det nog han ändå. Skall man jämföra med Ingo så hade jag gärna sett att han vann en till av de matchar han gjorde mot Floyd Patterson och om han hade skött träningen så kanske han hade gjort det, men jag gillar ,subjektivt igen, både Ingo och Floyd, har läst Floyds självbiografi t ex, så det blir Waldner.

Hemi
2013-10-26, 02:58
Om Ingo och Charlie Chaplin:
http://www.gp.se/sport/1.65196--b-vi-boxade-oss-blodiga-b-?m=print
Fast nåt liknande kanske har hänt någon av de andra...

bighulken
2013-10-26, 03:36
svårt att svara på detta då det i fråga är flera olika sporter.med olika stjärnor.
tycker de flesta gjort otroliga bedrifter.....inom sina sporter.med tanke på att vi(bara är 8-9 milj invånare).same med jO-Waldner,jämfört med där sporten kommer ifrån,kina.där det är hundra miljoner utövare......

The_RobRoy
2013-10-26, 04:54
Jag håller med strikt, J-O är störst i min bok.

Det finns få sporter där en så stor nation sorterar ut och drillar barn igenom hela livet, för att bli bäst inom sporten. Att då komma in och dominera inom den sporten, helt fantastiskt, vilken talang.

begt
2013-10-26, 06:37
Ståhl har ju inte en enda internationell titel och är dessutom förbannat otrevlig som människa.

Då röstar jag på vår lokale ultralöpare Bruno Ström ..:laugh:

Löpning är en sport som bedrivs av i princip alla nationer. Därför är det stort.
Med samma resonemang blir Zlatan stor i mina ögon.

bigtraps
2013-10-26, 07:53
En sak är i alla fall säker. Vårt lilla land har producerat otroligt många grymma idrottare, både manliga o kvinnliga.

Zlatan är världsstjärna i den största idrotten. Men hur man än vrider o vänder på det så är han inte bäst i världen.
Många andra som räknats upp har varit nummer 1.
Svår avvägning det där...

rooz
2013-10-26, 08:12
Måste bara slå ett slag för den mest underskattade svenska idrottsstjärnan sett till det han har presterat. Han nämns sällan i sånna här diskussioner, varken i media eller bland folk (cred till att han är med i pollen dock). Är väl visseligen mycket p.g.a att han främst har presterat nattetid på andra sidan atlanten, men men.. Jag ger er Nicklas Lidström: (tog de mest relavanta bedrifterna, sjukt imponerande)

Triple gold (OS/VM/Stanley Cup)
NHL All-Rookie Team
4-time Stanley Cup winner
12-time NHL All-Star
7-time Norris Trophy winner (bästa back)
Conn Smythe Trophy winner (MVP SC play-off)
Olympic All-Star Team
2-time Viking Award winner
...
First European-born and trained captain of a Stanley Cup-winning team
First European-born and trained defenceman to reach 1,000 points.
Most regular season games played by a player born in Europe, any position (1564)
Most regular season wins played in (900).
Highest post season plus/minus, career (+61)
Most post season power play goals by defencemen, career (30)
Oldest player ever to record his first hat trick (40 years, 210 days)

The Hockey News selected Lidström as the "Best European-trained player ever in the NHL".
The Sporting News and Sports Illustrated selected Lidström as the "NHL Player of the Decade"

This.

Och givetvis förmågan att prestera på hög nivå hela tiden och vara en ledare. Därför går zlatan bort.

Lidas & Borg är för mig störst. Zlatan är knappt topp 10.

Jockefoten
2013-10-26, 08:15
Många bra, känns orimligt att kröna en som bättre än andra när man tävlar i olika sporter.

StarkaUlf
2013-10-26, 09:19
Är du seriös? Varför går dessa två herrar före alla min poll-alternativ?

Haha nej, jag var verkligen inte seriös :D

MasterChief
2013-10-26, 09:47
Ingemar Stenmark. Snacka om multitalang. Vilken sport han än hade sysslat med så hade han förmodligen lyckats. Total dominans i en stor sport under många år. En nedtonad stil och en allt igenom genuin människa. Även om tävlingar som Superstarts och Mästarnas mästare inte säger allt så påvisar det lite min tes. Oavsett utmaning och motstånd så maler han ner konkurrenterna.

Sedan fick jag personligen uppleva hypen när Stenmark körde. Vår lärare avbröt lektionen vid varje tillfälle Stenmark åkte för att vi skulle få se loppet. Han var större än Gud på 70- och 80-talet.

bigtraps
2013-10-26, 10:00
Hela Sverige stannade när Stenmark åkte. Samma hysteri kommer vi nog inte att få uppleva igen

MackeJuve
2013-10-26, 11:11
Haha nej, jag var verkligen inte seriös :D

Haha va fan, googlade deras meriter och fattade ingenting :)

Ingemar Stenmark. Snacka om multitalang. Vilken sport han än hade sysslat med så hade han förmodligen lyckats. Total dominans i en stor sport under många år. En nedtonad stil och en allt igenom genuin människa. Även om tävlingar som Superstarts och Mästarnas mästare inte säger allt så påvisar det lite min tes. Oavsett utmaning och motstånd så maler han ner konkurrenterna.

Sedan fick jag personligen uppleva hypen när Stenmark körde. Vår lärare avbröt lektionen vid varje tillfälle Stenmark åkte för att vi skulle få se loppet. Han var större än Gud på 70- och 80-talet.

Så sant så, såg Superstars igår i brist på annat. Han har ju med sig en fruktansvärd respekt bland övriga deltagare, plus att han presterar sjukt mycket bättre än vad man skulle gissa på innan :) De åren han har vunnit Superstars och Mästarnas mästare har han ju krossat motståndet också. Det känns som om idrottarna håller Ingemar främst, men då syftar jag främst på de som är 40-60 idag, vilket kanske inte är så konstigt.

Jag vill för övrigt se klippet när Ricky Bruch kastar medicinboll under Superstars '75! Letade som en galning igår, något tips? :)

smolk
2013-10-26, 11:12
Zlarre och Lidas

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

bigtraps
2013-10-26, 11:18
Haha va fan, googlade deras meriter och fattade ingenting :)



Så sant så, såg Superstars igår i brist på annat. Han har ju med sig en fruktansvärd respekt bland övriga deltagare, plus att han presterar sjukt mycket bättre än vad man skulle gissa på innan :) De åren han har vunnit Superstars och Mästarnas mästare har han ju krossat motståndet också. Det känns som om idrottarna håller Ingemar främst, men då syftar jag främst på de som är 40-60 idag, vilket kanske inte är så konstigt.

Jag vill för övrigt se klippet när Ricky Bruch kastar medicinboll under Superstars '75! Letade som en galning igår, något tips? :)

Tror inte att klippet finns. Men det finns ingen som såg programmet som glömt det:)

VikG
2013-10-26, 11:19
Var är Ragnar Skanåker?

Nilzeen
2013-10-26, 11:23
Magnus Wislander. Tagit så många guld att det är svårt att räkna, både VM,EM och ligaguld (i världens bästa liga). Samt blev han -99 utsedd till århundradets handbollsspelare, inte illa pinkat!

bigtraps
2013-10-26, 11:29
Var är Ragnar Skanåker?

Skytte är en sport, ingen idrott:)

MackeJuve
2013-10-26, 11:37
Wassberg

http://www.youtube.com/watch?v=YqgZKtGG8r8

Ingemar Stenmark

http://www.youtube.com/watch?v=fHE9XgXNwf0

Mästarnas mästare gör bra minnesvideos :)

strikt
2013-10-26, 11:38
men...men..

Ingen är större än det eviga trädet!

spoon
2013-10-26, 11:42
Så jäkla svårt att ställa idrottare mot varandra på det här viset. Får bara konstatera att vi har haft många legender i Sverige.

För mig är Foppa störst. Har ett signerat rookiekort från då han spelade i Quebec nordiques. Straffen 94 och hela hans karriär var så grym.

Zlatan hatade jag dom första åren. Ibland känns det som att man spelar med 10 man då Zlatan bara går runt och filosoferar. Men det går inte att undvika. Han är den bästa fotbollsspelaren som Sverige har haft genom tiderna.

spoon
2013-10-26, 11:43
men...men..

Ingen är större än det eviga trädet!

Ingen hade en chans att slå Kineserna innan han gjorde det. Sen var det knappt någon som gjorde det efter heller. Respekt.

tp_88
2013-10-26, 11:49
Ja, det är nog många som inte förstår hur stor J-O var.

strikt
2013-10-26, 11:54
Ska man titta på vilken nivå det krävs för att leverera på den där nivån så är det rätt sjukt.

För att inte tala om att de bokstavligt talat nästan odlade upp ungar där borta för att slå JO, studerade hans och jörgens teknik för att kunna övervinna det eviga trädet!

Diomedea exulans
2013-10-26, 12:04
Kallar de JO för "Trädet"? Varför? Många smeknamn som är hämtade från naturen kan jag förstå, som att kallar någon för "Tigern" om han är stark, snabb och skoningslös. Men "Trädet"? Är det för att når väldigt långt med sina armar, som grenarna på ett träd? Eller för att han är orubblig, som ett träd? Hmm, när jag tänker efter är "Trädet" ett rätt bra smeknamn ändå...

spoon
2013-10-26, 12:08
Googlade lite för att hitta men fick inte fram den helt rätta förklaringen. Men han blev kallad för det evigt unga trädet för att han alltid klarade att hålla sig så bra. Han var väl 38 i sitt sista OS.

Det jag däremot hittade var den här :)

http://www.svtplay.se/video/243390/bragden

strikt
2013-10-26, 12:11
Ja, den där är riktigt bra. Vill minnas att jag länkade den i dokumentärtråden.

Ska nog se den på mobilen igen när jag går ner till träningen!

Finns även på tuben ser jag nu.

dJqYv_SFxzE

r1kkie
2013-10-26, 12:19
Zlatan hatade jag dom första åren. Ibland känns det som att man spelar med 10 man då Zlatan bara går runt och filosoferar. Men det går inte att undvika. Han är den bästa fotbollsspelaren som Sverige har haft genom tiderna.

Zlatan har dock ca 200 ligamål kvar till Gunnar Nordahls 442. :)

ducedo
2013-10-26, 12:24
Problemet med fotboll och lagsport är hur man bedömer spelarens skicklighet och då vad man ska vara skicklig på? Zlatan gör t.ex. många spektakulära mål och tenderar att spela i lag som vinner inhemska ligan men inte presterar i europasammanhang. Barcelona vann t.ex. 2008–09 och 2010–11 men gick inte ens till final 2009–10 när Zlatan spelade där. Milan vann 2009–10 men när Zlatan gick dit så slutade man prestera i europa. Otur? Klart är att hans lag aldrig lyckats i någon av, troligtvis, världens två största fotbollstävlingar (CL & VM) till skillnad mot spelare såsom Patrik Andersson, Henrik Larsson, Jesper Blomqvist, Kurt Hamrin, etc.

Ytterst få placerar honom dessutom före spelare såsom Ronaldo och Messi.

På andra sidan har vi JO som under många år vunnit allt som går att vinna och har närmast kultstatus i Kina.

r1kkie
2013-10-26, 12:39
JO eller Ingmar all the way...

Ponde
2013-10-26, 12:39
Problemet med fotboll och lagsport är hur man bedömer spelarens skicklighet och då vad man ska vara skicklig på? Zlatan gör t.ex. många spektakulära mål och tenderar att spela i lag som vinner inhemska ligan men inte presterar i europasammanhang. Barcelona vann t.ex. 2008–09 och 2010–11 men gick inte ens till final 2009–10 när Zlatan spelade där. Milan vann 2009–10 men när Zlatan gick dit så slutade man prestera i europa. Otur? Klart är att hans lag aldrig lyckats i någon av, troligtvis, världens två största fotbollstävlingar (CL & VM) till skillnad mot spelare såsom Patrik Andersson, Henrik Larsson, Jesper Blomqvist, Kurt Hamrin, etc.

Ytterst få placerar honom dessutom före spelare såsom Ronaldo och Messi.

På andra sidan har vi JO som under många år vunnit allt som går att vinna och har närmast kultstatus i Kina.
Det handlade inte om att jämföra Zlatan med Messi/Ronaldo utan andra svenska fotbollsspelare.

Tycker f.ö. att Zlatan utmärkt sig mäst av era svenska idrottsmän, men han spelar ju världens populäraste sport också.

Exdiaq
2013-10-26, 12:39
Tämligen lönlöst att försöka besvara frågan. Besvarar vem jag gillar mest istället: Ricky Bruch.

Jockefoten
2013-10-26, 12:41
Tämligen lönlöst att försöka besvara frågan. Besvarar vem jag gillar mest istället: Ricky Bruch.

Det som tråden mynnat ut i verkar det som.

r1kkie
2013-10-26, 12:49
Det handlade inte om att jämföra Zlatan med Messi/Ronaldo utan andra svenska fotbollsspelare.


Då är ju JO helt överlägsen för det finns bara 1 person som varit i närheten av hans kaliber medans det finns bra många fler fotbollsspelare som varit upp i toppen vad gäller fotbollsspelare.

r1kkie
2013-10-26, 12:52
Skulle folket som tycker Zlatan fortfarande säga samma sak om hans prestationer varit för 20-30 år sen då hans prestationer inte ligger nära i minnet och bara kommer ihåg ett par av hans magiska saker?

DPahkamaa
2013-10-26, 12:54
Zlatan
Foppa
Borg

strikt
2013-10-26, 12:59
Googlade lite för att hitta men fick inte fram den helt rätta förklaringen. Men han blev kallad för det evigt unga trädet för att han alltid klarade att hålla sig så bra. Han var väl 38 i sitt sista OS.

Det jag däremot hittade var den här :)

http://www.svtplay.se/video/243390/bragden

Jag tror att trädet kom ifrån sparbankens stora eklogga på deras sponskläder.

Är nog därifrån symboliken skapades i första början.

bigtraps
2013-10-26, 13:48
Tämligen lönlöst att försöka besvara frågan. Besvarar vem jag gillar mest istället: Ricky Bruch.

Ricky var en udda profil men på den här listan har han inget att göra.
Aldrig bäst när det gällde

Exdiaq
2013-10-26, 13:58
Ricky var en udda profil men på den här listan har han inget att göra.
Aldrig bäst när det gällde

Då är jag mest förundrad hur då kan komma fram till en definition av vad det innebär att vara "den största svenska idrottaren genom tiderna" för att därefter kunna ta bort Bruch från den listan.

Jag har ingen aning om hur en sådan definition skulle se ut och därför tycker jag att frågeställningen är korkad i sin natur. Den är ställd med tanken att komma fram till ett objektivt svar när det enda som finns att tillgå är högst subjektiva svar.

r1kkie
2013-10-26, 14:05
Ja, den där är riktigt bra. Vill minnas att jag länkade den i dokumentärtråden.

Ska nog se den på mobilen igen när jag går ner till träningen!

Finns även på tuben ser jag nu.

dJqYv_SFxzE


tack för den! Hade jag inte sett men nu har jag de. Riktigt bra!

bigtraps
2013-10-26, 14:06
För det första måste man ju vinna stora titlar. Det gjorde aldrig Ricky. Vi kan ju börja där

spoon
2013-10-26, 14:07
Kollade lite wiki innan jag dömde ut Ricky. Ett OS-brons och tangerat världsrekord är verkligen inte dåligt men det är inte bästa idrottaren genom tiderna.

Exdiaq
2013-10-26, 14:14
För det första måste man ju vinna stora titlar. Det gjorde aldrig Ricky. Vi kan ju börja där

Varför måste personen ha gjort det?

Exdiaq
2013-10-26, 14:15
Kollade lite wiki innan jag dömde ut Ricky. Ett OS-brons och tangerat världsrekord är verkligen inte dåligt men det är inte bästa idrottaren genom tiderna.

Vem har påstått att han är det? Vänder mig fortfarande mot frågan som i sig själv är korkad. Har därför inte besvarat den.

MackeJuve
2013-10-26, 14:16
Kollade lite wiki innan jag dömde ut Ricky. Ett OS-brons och tangerat världsrekord är verkligen inte dåligt men det är inte bästa idrottaren genom tiderna.

Världsrekord i marklyft, EM-guld i SL och världsklass i tyngdlyftning har jag för mig att han har mäktat med också :)

EDIT: Tar tillbaka lite av det där, han verkar inte ha något WR i marklyft, inget EM-guld heller. Men har var toppklass i både SL och tyngdlyftning i alla fall. Här är påstådda stats:

Marklyft: 340kg (från 1977)
Knäböj: 305kg (1977)
Stöt: 220kg (1969)
Ryck:152kg (1977)
Bänk: 305kg (1970)
Rekord i de tre momenten vid samma tävling 850kg, (1977)
Allt utan styrkelyftsdräkt etc...

Elektronisk kraftmätning 1983:
Handstyrka/greppstyrka: 1585kg (!!!)
Arm: 1439kg
Ben: 1501kg


Lite mått i cm
Handled: 20,5
Underarm: 47
Överarm: 55,5
Hals: 51
Bröst: 150
Midja: 92
Lår: 82
Vad: 49
Vrist: 26
Stuss: 100
199,5cm lång o 142kg

ducedo
2013-10-26, 14:16
Det handlade inte om att jämföra Zlatan med Messi/Ronaldo utan andra svenska fotbollsspelare.

Frågan är inte definierad så det är svårt att svara på vad vi egentligen jämför.

Min poäng var dock att vi har haft andra framgångsrika svenskar inom fotboll som vunnit högre värderade titlar än Zlatan gjort samtidigt som Zlatan inte ses som världens bästa inom sin sport. På andra sidan har vi idrottare som varit fullständigt dominerade inom sin sport och varit världsledande under många år.

Är Zlatan störst för att han är aktuell och Europa gillar fotboll även om han inte är bäst eller är t.ex. JO störst för att han fullkomligen dominerade inom sin sport som är otroligt populär i Kina och slog människor som ingen gjort varken innan eller efter? Frågar du i USA så lär det säkert vara någon svensk inom ishockey.

Edit: Är det prestation jämfört med svenskar, världen eller nuvarande kändisskap vi pratar om?

bigtraps
2013-10-26, 14:18
Om man kollar på friidrott från svensk synvinkel på 70 talet, hade vi flera världsstjärnor.
Kjell Isacsson slog flera VR i stav och hade likvärdiga mästerskapsmeriter som RB.
Sen hade vi Anders Gärderud som både slog flera VR och tog OS guld 1976.

Sen att Ricky besitter en viss kultstatus i gymvärlden är en annan sak

spoon
2013-10-26, 14:18
1 OS-Guld och 1 OS-silver 6 VM-Guld, 7 VM-siliver och 4 VM-brons som J-O har...

Är en bättre prestation än ett OS-brons som Ricky har.

MackeJuve
2013-10-26, 14:25
1 OS-Guld och 1 OS-silver 6 VM-Guld, 7 VM-siliver och 4 VM-brons som J-O har...

Är en bättre prestation än ett OS-brons som Ricky har.

Gunde Svan :) :) :)

Guld Calgary 1988 50 kilometer
Guld Calgary 1988 Stafett
Guld Sarajevo 1984 15 kilometer
Guld Sarajevo 1984 Stafett
Silver Sarajevo 1984 50 kilometer
Brons Sarajevo 1984 30 kilometer
Världsmästerskap
Guld Val di Fiemme 1991 30 kilometer
Silver Val di Fiemme 1991 15 kilometer
Silver Val di Fiemme 1991 50 kilometer
Silver Val di Fiemme 1991 Stafett
Guld Lahtis 1989 15 kilometer
Guld Lahtis 1989 50 kilometer
Guld Lahtis 1989 Stafett
Guld Oberstdorf 1987 Stafett
Guld Seefeld in Tirol 1985 30 kilometer
Guld Seefeld in Tirol 1985 50 kilometer
Brons Seefeld in Tirol 1985 Stafett

bigtraps
2013-10-26, 14:33
Ta allt som Ricky skrivit i sina memoarer med en stoooooor nypa salt

Exdiaq
2013-10-26, 14:33
Om man ska gå efter medaljer.

Jonas Jacobsson har tagit 17 guld, 3 silver och 9 brons i paraolympiska spelen. Även tagit 30 SM-guld, 17 EM-guld och 15 VM-guld. Han finns inte ens med på listan.

Håkan Dahlby har tagit 3 guld, 4 silver och 1 brons i EM i dubbeltrapp samt ett OS-silver. Finns inte heller med på listan eller nämnd i tråden.

Det finns inte ett svar på frågan utan det finns oändligt många. Begriper inte varför ni envisas med att debattera en fråga som i grunden är felaktig och bristfällig. Den enda funktionen tråden fyller är att folk får uppfylla sin kvot av dagligt raljerande och ***-mäteri.

Exdiaq
2013-10-26, 14:36
Ta allt som Ricky skrivit i sina memoarer med en stoooooor nypa salt

Har inte läst hans memoarer eller grävt mig ner i hans liv. Allt jag har hört har kommit från gemensamma vänner och bekanta som känt oss båda väl.

MackeJuve
2013-10-26, 14:39
Om man ska gå efter medaljer.

Jonas Jacobsson har tagit 17 guld, 3 silver och 9 brons i paraolympiska spelen. Även tagit 30 SM-guld, 17 EM-guld och 15 VM-guld. Han finns inte ens med på listan.

Håkan Dahlby har tagit 3 guld, 4 silver och 1 brons i EM i dubbeltrapp samt ett OS-silver. Finns inte heller med på listan eller nämnd i tråden.

Det finns inte ett svar på frågan utan det finns oändligt många. Begriper inte varför ni envisas med att debattera en fråga som i grunden är felaktig och bristfällig. Den enda funktionen tråden fyller är att folk får uppfylla sin kvot av dagligt raljerande och ***-mäteri.

Nej det är inte den enda funktionen. Det är kul att minnas sina gamla hjältar och diskutera dessa :) De kan inte få tillräckligt mycket hyllningar! Det är inte så svårt att svara spontant på vem man tycker är den största svenska idrottaren genom tiderna. Allt måste inte ha 3 A4:an med "regler" och definitioner. Det är ingen marknadsundersökning, det är bara en tråd där jag är intresserad av vilken svensk som Kolo håller som den största :)

Exdiaq
2013-10-26, 14:44
Nej det är inte den enda funktionen. Det är kul att minnas sina gamla hjältar och diskutera dessa :) De kan inte få tillräckligt mycket hyllningar! Det är inte så svårt att svara spontant på vem man tycker är den största svenska idrottaren genom tiderna. Allt måste inte ha 3 A4:an med "regler" och definitioner. Det är ingen marknadsundersökning, det är bara en tråd där jag är intresserad av vilken svensk som Kolo håller som den största :)

Ja men då får folk ta och göra det också! Snacka minnen och upplevelser, vad de betytt för en personligen med mera och sluta försök komma fram till vem som skulle vara den största svenska idrottaren genom tiderna.

Det är att lida av storhetsvansinne deluxe om man fått för sig att ens egna högst personliga definitioner och upplevelser skulle vara en objektiv måttstock i för att komma fram till ett svar i frågan.

spoon
2013-10-26, 14:48
Utan att förta prestationen till dom handikappade utövarna men konkurrensen är inte lika stor där. Ska man prata om skytte så gissar jag att Ragnar Skanåker är större i skyttekretsar. (Kan inte så mycket om skytte)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

MackeJuve
2013-10-26, 14:50
Ja men då får folk ta och göra det också! Snacka minnen och upplevelser, vad de betytt för en personligen med mera och sluta försök komma fram till vem som skulle vara den största svenska idrottaren genom tiderna.

Det är att lida av storhetsvansinne deluxe om man fått för sig att ens egna högst personliga definitioner och upplevelser skulle vara en objektiv måttstock i för att komma fram till ett svar i frågan.

Du är ju den enda som stör dig på detta också. Återigen, denna poll ska inte lämnas in till Statistiska centralbyrån, det är något jag knåpade ihop igår när jag hade tråkigt :) Den är väl i klass med en undersökning på Aftonbladet, när svenska folket får säga sitt! Klart man får diskutera och säga att man inte håller med någon, diskussion är kul :) Jämföra meriter är kul :)

MackeJuve
2013-10-26, 14:53
Utan att förta prestationen till dom handikappade utövarna men konkurrensen är inte lika stor där. Ska man prata om skytte så gissar jag att Ragnar Skanåker är större i skyttekretsar. (Kan inte så mycket om skytte)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Båda har fått bragdguldet om jag minns rätt :) Skanåker debuterade vid 38 års ålder, har jag också för mig(såg nyss "Århundradets sportkrönika" på tuben). Lite anmärkningsvärt :) Han verkar vara stor i skyttekretsar, han är ordförande för "vapen-något-bla-bla-bla" i Sverige och över 80 bast!

filmjölk
2013-10-26, 15:05
Styrkelyftaren Jörgen Ljungbergs meriter: 13sm guld, vm-silver, em-guld...dubblat i strongman och bla. tävlat i WSM (världsnivå i två idrotter) dessutom för er relativa styrka till kroppsviktsfanatiker gick han i näst tyngsta viktklassen (då -125) TROTS det världsrekord i bla. kronlyft.

Sug rövf med era Gunde Svans, Stenmarks Waldners o Zlatans och andra icke prestationer, i icke sporter.

Dessutom får man ibland hatmejl ifrån "sl-maffian" så fort man säger något bra om honom...bara en sån sak.

Exdiaq
2013-10-26, 15:08
Du är ju den enda som stör dig på detta också. Återigen, denna poll ska inte lämnas in till Statistiska centralbyrån, det är något jag knåpade ihop igår när jag hade tråkigt :) Den är väl i klass med en undersökning på Aftonbladet, när svenska folket får säga sitt! Klart man får diskutera och säga att man inte håller med någon, diskussion är kul :) Jämföra meriter är kul :)

Resultatet bryr jag mig inte om, men jag tycker synd om individer som inte har förmågan att tyda frågor och därefter avgöra om den går att besvara eller ej. Det är ett rätt så stort handikapp att behöva leva med enligt mig.

MackeJuve
2013-10-26, 15:11
Resultatet bryr jag mig inte om, men jag tycker synd om individer som inte har förmågan att tyda frågor och därefter avgöra om den går att besvara eller ej. Det är ett rätt så stort handikapp att behöva leva med enligt mig.

Kan tycka att handikappet att behöva leta fel överallt och övertolka saker och ting är jämbördigt med handikappet som du beskriver :)

bigtraps
2013-10-26, 15:22
Resultatet bryr jag mig inte om, men jag tycker synd om individer som inte har förmågan att tyda frågor och därefter avgöra om den går att besvara eller ej. Det är ett rätt så stort handikapp att behöva leva med enligt mig.

Kan inte du bara ge upp. Du är för mycke helt enkelt

Exdiaq
2013-10-26, 15:31
Kan tycka att handikappet att behöva leta fel överallt och övertolka saker och ting är jämbördigt med handikappet som du beskriver :)

Kunde tagit upp det i någon annan tråd för det finns väldigt gott om exempel. Men ofta är det lättare för folk att inse sina egna mentala tillkortakommanden när mer lättsamma ämnen är på tapeten.

Jag letade inte fel, det jag tänkte kom instinktivt. Jag övertolkade inte heller, jag tolkade. Ska jag ge ett svar måste jag först förstå frågan. Annars hade jag lika gärna skrivit något i stil med "JAG HAR ÄTIT PANNKAKA!" á la Yrrol. Har inte besvarat en fråga, men jag har i alla fall gjort mig själv hörd, vilket verkar vara mantrat i vår del av världen idag. Gör dig hörd, det är viktigast. Strunta i innehållet.

Exdiaq
2013-10-26, 15:33
Kan inte du bara ge upp. Du är för mycke helt enkelt

Strunta i att tjafsa emot nästa gång då. Det var inte jag som startade en debatt här inne.

Rikard Jansson
2013-10-26, 15:33
Kunde tagit upp det i någon annan tråd för det finns väldigt gott om exempel. Men ofta är det lättare för folk att inse sina egna mentala tillkortakommanden när mer lättsamma ämnen är på tapeten.

Jag letade inte fel, det jag tänkte kom instinktivt. Jag övertolkade inte heller, jag tolkade. Ska jag ge ett svar måste jag först förstå frågan. Annars hade jag lika gärna skrivit något i stil med "JAG HAR ÄTIT PANNKAKA!" á la Yrrol. Har inte besvarat en fråga, men jag har i alla fall gjort mig själv hörd, vilket verkar vara mantrat i vår del av världen idag. Gör dig hörd, det är viktigast. Strunta i innehållet.

Har du asperger? Det kan väl inte vara så svårt att förstå att det givetvis är en subjektiv omröstning.

MackeJuve
2013-10-26, 15:36
Hahaha.... Det kan inte vara lätt du :) Du får dölja tråden, tror det går att göra. Verkar inte sunt att sitta o bli irriterad över småsaker :)

Exdiaq
2013-10-26, 15:37
Har du asperger? Det kan väl inte vara så svårt att förstå att det givetvis är en subjektiv omröstning.

Klart som korvspad. Därför är jag förundrad över varför folk vill debattera det hela. Som att säga "Jag gillar röda kläder" och få svaret "Nej, det gör du inte!".

Rikard Jansson
2013-10-26, 15:44
Klart som korvspad. Därför är jag förundrad över varför folk vill debattera det hela. Som att säga "Jag gillar röda kläder" och få svaret "Nej, det gör du inte!".

Det är förstås sant. Men det är väl mer i tonen "vad efterblivet att gilla röda, blå är mycket bättre!", tycker jag. D.v.s. tyckande.

Exdiaq
2013-10-26, 15:49
Det är förstås sant. Men det är väl mer i tonen "vad efterblivet att gilla röda, blå är mycket bättre!", tycker jag. D.v.s. tyckande.

Ja, det har du rätt i!

Exdiaq
2013-10-26, 15:51
Hahaha.... Det kan inte vara lätt du :) Du får dölja tråden, tror det går att göra. Verkar inte sunt att sitta o bli irriterad över småsaker :)

Jag är inte ett dugg irriterad. Lägger inga känslor i detta för det tjänar ingenting till.

MackeJuve
2013-10-26, 16:06
Bra :) Då föreslår jag att du är jobbig någon annanstans, ha en trevlig lördag!

strikt
2013-10-26, 16:37
Oavsett vad ni tycker, så tycker ni fel.


JO Är större!

bigtraps
2013-10-26, 16:38
bra :) då föreslår jag att du är jobbig någon annanstans, ha en trevlig lördag!

+1

Allan
2013-10-26, 16:49
Man kan bara inte komma undan J-O Waldner. Att vara världsetta i bordtennis under så många år är helt obegripligt stort. Det är så stort att det inte är fattbart. Kommer han på besök till Kina idag är det med på nyheterna i flera dagar. Och inte på sporten, utan i "stora" nyheterna.

Han måste anmäla att han kommer flera veckor i förväg för att polisen ska hinna ordna med avspärrningar och livvakter. Hans hotell belägras i dagar av fans som vill ha autografer. Att han skulle kunna köra bil på egen hand i Peking, eller ta en tur på stan spontant är helt otänkbart. Folk döper sina barn efter honom, hur nu det kan låta på kinesiska :hbang:

Jag är ingen bordtennisfantast, men frågar ni vem som är störst så svarar jag J-O Waldner. Det kommer inte komma nån som honom igen.

MackeJuve
2013-10-26, 16:58
Det kommer inte komma nån som honom igen.

Det skriver jag under på. Det är ju ett starkt argument för att han är den allra största. Tycker dock att detta kan användas som argument för Björn Borg också, han var ju under sin tid störst i världen jämte/efter Mohammed Ali. När kommer något liknande att ske igen?

4623
2013-10-26, 17:03
Visst J-O är stor i Kina. Zlatan, Borg osv är stora över hela världen. Jag håller helt klart J-O som en av de största. Men tycker inte att argumenten Allan nämner väger jättemycket. Asiater verkar vara sjukt fanatiska när det kommer till sportstjärnor.

KxHFvi9zMd8

MackeJuve
2013-10-26, 17:17
Googlar man "Best athlete ever" så finner man en del rankingar. Många har Michael Jordan som etta. Vad tycker ni om det?

strikt
2013-10-26, 17:24
Googlar man "Best athlete ever" så finner man en del rankingar. Många har Michael Jordan som etta. Vad tycker ni om det?

Att han är en vinnare i en liga där alla är bra.

Har någon nation odlat barn för att slå Jordan ännu?

Om inte så är JO större, under längre tidsspann dessutom.

MackeJuve
2013-10-26, 17:28
Att han är en vinnare i en liga där alla är bra.

Har någon nation odlat barn för att slå Jordan ännu?

Om inte så är JO större, under längre tidsspann dessutom.

Yao Ming är ju "framodlad", men det var ju efter Michaels tid, tror jag :)

Hackenschmidt
2013-10-26, 17:28
Googlar man "Best athlete ever" så finner man en del rankingar. Många har Michael Jordan som etta. Vad tycker ni om det?

Rimligare än att Muhammad Ali är tvåa på många av listorna i alla fall. Mycket känsloargument och inkluderande av saker som inte har med; atletisk förmåga, dominans i sin sport och sportens storlek m.m att göra när de här listorna skapas tycker jag, men det kanske är relevant?

Bruce Lee rankad 12a på en lista, oh lawd (dock en people's choice-lista, men ändå, lol).

MackeJuve
2013-10-26, 17:32
Bruce Lee rankad 12a på en lista, oh lawd (dock en people's choice-lista, men ändå, lol).

Haha såg det, men det var läsare som hade röstat. Var ju massa fotbollsspelare på listan.

strikt
2013-10-26, 17:41
En fotbollsspelare kan aldrig ligga högt på en sån här lista.

För mycket lagspel samt divor hela högen!

Donkey Kong
2013-10-26, 17:44
Hyfsat jämnt mellan Timrå / Tre kronorbacken Lennart "Lillstrimma" Svedberg (1944-1972) samt boxningsvärldsmästaren Ingemar "Ingo" Johansson (1932-2009). Jag är också svag för Ricky Bruch (1946-2011).
Alla avlidna, alla Stora grabbar.

delta_mats
2013-10-26, 18:21
Rimligtvis bör det vara någon som var/är bäst i världen i sin idrott, en idrott som dessutom inte är en liten skitidrott som endast utövas av ett fåtal länder.

Men dom bör ju ha vunnit de största titlarna för att ens vara nära att nämnas.

r1kkie
2013-10-26, 18:30
http://i.imgur.com/UgUgWqz.jpg


Posta någon med fler mästerskaps titlar... I dare you!

Anders77
2013-10-26, 18:39
Posta någon med fler mästerskaps titlar... I dare you!

http://en.wikipedia.org/wiki/Therese_Alshammar

jenni
2013-10-26, 18:45
Zlatan är Zlatan liksom

strikt
2013-10-26, 19:05
http://en.wikipedia.org/wiki/Therese_Alshammar

Inte ens jämförbart.

Hur många guld kan man plocka på bara ett OS i den där skiten :)

Inte ens jämförbart, JO är större och hållt på längre och mött hårdare motstånd hela tiden.

filmjölk
2013-10-26, 19:14
Vad är det med er? Jag har skrivit SL: Jörgen Ljungberg 2ggr i tråden, har inte fått mothugg eller ett enda hatfullt pm :( Är jag på allas ignorelista?

XXXL
2013-10-26, 19:16
Omröstningen är larvig och irrelevant, då folk enbart röstar på de som de känner igen och de som har visats mest i svensk media.

Nicklas Lidström är störst på den här listan, Zlatan är inget i jämförelse.

VikG
2013-10-26, 19:17
Vad är det med er? Jag har skrivit SL: Jörgen Ljungberg 2ggr i tråden, har inte fått mothugg eller ett enda hatfullt pm :( Är jag på allas ignorelista?

Jörgen är väl en kung för fan? Varför skulle nån hata?

MackeJuve
2013-10-26, 19:24
Vad är det med er? Jag har skrivit SL: Jörgen Ljungberg 2ggr i tråden, har inte fått mothugg eller ett enda hatfullt pm :( Är jag på allas ignorelista?

Tycker Jörgen verkar vara en riktig atlet, dock inget insatt i honom. Vet om hans dopingbakgrund, samma sak med Ricky, finner det imponerande i vilket fall :)

Anders77
2013-10-26, 19:50
Inte ens jämförbart.



Är det någon som har påstått att det är det?

R Scarpa27
2013-10-26, 20:11
men ork på zlatan....
ingemar självklart.....

utländska/utanför Sverige wayne gretzky =)
oh yea brett hull med =)

Hackenschmidt
2013-10-26, 20:43
Vad är det med er? Jag har skrivit SL: Jörgen Ljungberg 2ggr i tråden, har inte fått mothugg eller ett enda hatfullt pm :( Är jag på allas ignorelista?

http://s21.postimg.org/qxmaup2fr/filmj_lk.jpg

MasterChief
2013-10-26, 20:51
wtf :d

MackeJuve
2013-10-26, 21:32
hahahaha :D

filmjölk
2013-10-26, 22:26
[IMG]http]

haha wth??

strikt
2013-10-30, 22:37
Alltså, dog tråden nu?

http://www.svt.se/cachable_image/1380284632/svts/article1492235.svt/alternates/large/waldner_992.jpg

http://i.imgur.com/5d4fmMV.jpg

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/11519296/441/normal/4c107f92b1897/13s50jo2.jpg




Vet ni vad JO gjorde 1997? Gick igenom hela VM utan att förlora ett enda set. Det är fan mind blown med tanke att det var 21 set totalt för han det VM'et.

9BbTDn9iDMo

Pingu
2013-10-30, 22:43
Stenmark ! Var så överlägsen att dom ändrade reglerna ... Det säger allt

strikt
2013-10-30, 22:44
Stenmark hade bara lättare motstånd och inte framavlade indivder som skulle nöta tusentals timmar varje månad för att slå Stenmark. Hur många år kunde han leverera? Hur många år har JO levererat?

ÄGD!

Pingu
2013-10-30, 22:58
Stenmark hade bara lättare motstånd och inte framavlade indivder som skulle nöta tusentals timmar varje månad för att slå Stenmark. Hur många år kunde han leverera? Hur många år har JO levererat?

ÄGD!

Oj ja där blev jag ägd... Hur ska jag kunna sova inatt !!!

MackeJuve
2013-10-30, 23:00
Ja J-Os prestation är enorm, och argumentet att han spöade ett miljardland i deras nationalsport är fantastiskt starkt ;)

Men Björn Borg då, lika otrolig karriär han!

Karriärfacit 597 – 127
Singeltitlar 97 (63 redovisade på ATP-hemsidan)
Högsta singelranking 1 (23 augusti 1977)

97 titlar på 10 års karriär, la av när han var 27 år.

Har fortfarande ett antal rekord, som vinstprocent i Wimbledon m.m. Tennis är ju en väldigt spridd sport över världen, och Borg är en av de 5 bästa genom tiderna.

strikt
2013-10-30, 23:07
Äääh, finns förklaringar till det där. Dåligt motstånd, han la av för att det är för jobbigt att prestera. Hur gammal var JO nu igen när han vann sitt sista guld?

Diomedea exulans
2013-10-30, 23:07
JO var grym, men han har ju INGET lårsvep.

MackeJuve
2013-10-30, 23:15
Äääh, finns förklaringar till det där. Dåligt motstånd, han la av för att det är för jobbigt att prestera. Hur gammal var JO nu igen när han vann sitt sista guld?

Han la av för att han gick in i väggen, uttalade sig ett par år innan han la av och sa att han var trött på det redan då. Klart motståndet blir dåligt när man är överlägsen. Borg var en perfektionist och en extrem vinnarskalle, lite för mycket uppenbarligen eftersom han till slut tröttnade på det. Gick ju dock ingen större nöd på honom, han fick en perfekt karriär istället för en dalande sådan :) Pingis ställer inte lika stora krav på den fysiska förmågan som tennis, klart J-O kunde hålla på längre.

yxa
2013-10-31, 06:28
Ricky bruch, vilken hjälte!