handdator

Visa fullständig version : Sidolyft Vs press.


Squamata
2013-10-25, 19:01
Har sedan en tid tillbaka slutat eller iaf lagt avsevärt mycket mindre fokus på sidolyft för att istället prioritera lätta militärpressar och märk att mina axlar fått betydligt mer volym än tidigare.

Hur mycket missar man egentligen av att skita i sidolyften? Aktiveras inte "sid deltan" lika bra av båda övningarna?

Ni som är duktiga på anatomi får gärna ge mig era "2 cents" :D

J89
2013-10-25, 19:16
Militärpress aktiverar inte sidan alls i samma grad som sidolyft och skulle jag personligen varit tvungen att välja mellan axelpress och sidolyft så skulle jag ha valt sidolyft då främre deltan piskas rejält i alla bröstpressar.
Och vem vill inte bli bredare över axelpartiet?:)

Tobbey
2013-10-25, 19:22
Militärpress är mycket främre delta och främre delta används flitigt i bänkpressen också, som nämnt ovan. Släng in lite sidolyft också för "sid deltan" skulle jag gjort, och glöm inte bakre axel för en bra harmoni mellan alla huvudena i axeln.

Squamata
2013-10-25, 20:24
Militärpress aktiverar inte sidan alls i samma grad som sidolyft och skulle jag personligen varit tvungen att välja mellan axelpress och sidolyft så skulle jag ha valt sidolyft då främre deltan piskas rejält i alla bröstpressar.
Och vem vill inte bli bredare över axelpartiet?:)

Militärpress är mycket främre delta och främre delta används flitigt i bänkpressen också, som nämnt ovan. Släng in lite sidolyft också för "sid deltan" skulle jag gjort, och glöm inte bakre axel för en bra harmoni mellan alla huvudena i axeln.

Synd de inte blir samma aktivering, vore skönt o dra ner på övningarna till 2 ist för 3 :d

J89
2013-10-25, 21:01
Synd de inte blir samma aktivering, vore skönt o dra ner på övningarna till 2 ist för 3 :d

Mja, hur mycket bröstpressar du nu?
Får nog hålla med Sheo här, att sidolyft förmodligen är en av dom bättre axelövningarna.

Squamata
2013-10-25, 21:57
Mja, hur mycket bröstpressar du nu?
Får nog hålla med Sheo här, att sidolyft förmodligen är en av dom bättre axelövningarna.

Menar du hur mycket jag tar i bänkpress eller hur mycket press jag kör överlag?

Om de senare så kör jag en pressövning för bröst ca 3ggr i veckan.. 10 set per tillfälle.

J89
2013-10-25, 22:05
Menar du hur mycket jag tar i bänkpress eller hur mycket press jag kör överlag?

Om de senare så kör jag en pressövning för bröst ca 3ggr i veckan.. 10 set per tillfälle.

10 set bröstpress vid 3 tillfällen i veckan, då skulle jag kört sidolyft.