handdator

Visa fullständig version : Att flytta till en annan stad?


JensAndreas
2013-10-25, 17:39
Hej, jag undrar, hur många här har flyttat? Isåfall behöver jag veta, kan man göra det som arbetslös?

Vunnis
2013-10-25, 17:41
Bostad och inkomst är ju generellt inte dåligt att ha.

Jockefoten
2013-10-25, 17:45
Jag har, dock inte utan bostad och inkomst. Känns farligt, go for it!

tossefar
2013-10-25, 17:52
Klart man kan göra det som arbetslös, förutsatt att man har pengarna till det.

JensAndreas
2013-10-25, 18:03
Bostad och inkomst är ju generellt inte dåligt att ha.

Förvisso inte men är så in i helvete less på Stockholm bara.

Donner
2013-10-25, 18:10
Rent fysiskt kan man. Hur hade du tänkt betala för boende utan pengar?

jenni
2013-10-25, 18:11
Förvisso inte men är så in i helvete less på Stockholm bara.

Du kan flytta vart du vill och när du vill, så länge du ha pengar att röra dig med

JensAndreas
2013-10-25, 18:26
Rent fysiskt kan man. Hur hade du tänkt betala för boende utan pengar?

Ingen fara, inkomst har jag.

Diomedea exulans
2013-10-25, 18:32
Jag har hört att två saker är viktiga:

1) Man ska inte skaffa jobb i en stad utan att ha boende där.
2) Man ska inte skaffa boende i en stad utan att ha jobb där.

Detta innbär att folk aldrig någonsin bör flytta från staden de bodde i som barn. Eftersom folk uppenbarligen gör det ändå, så innebär det att någon av de två reglerna måste gå att bryta utan katastrofala följder.

tjing
2013-10-25, 18:34
Flyttade från det intellektuella meckat Lund till Kalmar. Det gick bra såhär i efterhand.

Nu började jag plugga iofs, men som arbetslös, varför inte. Mycket av våra rädslor bygger egentligen inte på särskilt mycket. Det kan inte bli värre än att det blir dåligt s a s.

Diomedea exulans
2013-10-25, 18:36
Flyttade från det intellektuella meckat Lund till Kalmar. Det gick bra såhär i efterhand.

Nu började jag plugga iofs, men som arbetslös, varför inte. Mycket av våra rädslor bygger egentligen inte på särskilt mycket. Det kan inte bli värre än att det blir dåligt s a s.

Man kan bli väldigt pank, det är väl det värsta.

R Scarpa27
2013-10-25, 18:36
jag gjorde så för många år sedan....
kul grej men tufft... bara drog iväg utan jobb osv.
testa ! funderar själv på att göra om det framöver...
så awsum efterråt.
även testat bara dra utomlands =)...

gratefuldead
2013-10-25, 18:37
För dig Jens, tror jag inte att flytta kommer vara en lösning på dina problem.

chidde
2013-10-25, 18:42
Jag har hört att två saker är viktiga:

1) Man ska inte skaffa jobb i en stad utan att ha boende där.
2) Man ska inte skaffa boende i en stad utan att ha jobb där.

Detta innbär att folk aldrig någonsin bör flytta från staden de bodde i som barn. Eftersom folk uppenbarligen gör det ändå, så innebär det att någon av de två reglerna måste gå att bryta utan katastrofala följder.

1) Falskt
2) Falskt, men klokt att folja

Om man landar ett jobb i en frammande stad ser jag inget hinder i att dra utan boende. Det gar alltid att ordna med prelimenart boende pa plats i form av inneboende, hostel, hotell etc till en borjan

Skaffa boende i en stad utan jobb ar inte att foredra savida man inte sitter inne med en budget dar man kan klara sig x antal manader utan lon, men vet man med sig att man kommer landa ett jobb inomkort och att framtiden ar i just den staden kanske man bor gora en chansning om erbjudandet till ratt boende dyker upp

chidde
2013-10-25, 18:43
För dig Jens, tror jag inte att flytta kommer vara en lösning på dina problem.

Sant.

Vitkål
2013-10-25, 18:46
Jag flyttade till Australien med 5k på fickan. Fattade i efterhand att det var tur att jag ens kom in i landet då man ska kunna visa kontoutdrag på att man är god för åtminstone 35k.
Blev kvar i två år.

Jag presterar mycket bättre när jag inte har något att förlora, ingen press och kan leka mig igenom problem. Hade jag blivit rånad så fort jag steg ut från flygplatsen hade det inte spelat så stor roll, jag hade ändå inte mer än det som rymdes i min ryggsäck.

JensAndreas
2013-10-25, 18:49
För dig Jens, tror jag inte att flytta kommer vara en lösning på dina problem.

Vad fokuserar du på då?

nyvaken
2013-10-25, 18:52
Har svarat i nån av dina andra trådar på hur man gör för att träffa folk o speciellt tjejer. Och all vi i tipsgivarnas hundramannakör sjöng enigt: "Försök att inte verka boooortkommen!"
Att flytta för att t. ex. plugga är okay, då vill alla ha kompisar. Men annars kan det vara svårt att landa i ett nytt ställe om man inte känner så mkt folk, och även om man gör det så kommer ALLA känna sig lite bortkomna när de flyttar.
Så som grateful sade, att lämna Stockholm löser inte dina problem. Du har flest möjligheter där du redan bor.

JensAndreas
2013-10-25, 18:55
Ska inte flytta bara för att få nuppa lättare.

nyvaken
2013-10-25, 18:59
FINE. Flytta till Gällivare, det är vackert så här års

JensAndreas
2013-10-25, 19:01
Anledningen till detta är för att få börja om på nytt, sen om jag aldrig får mutta, det bryr inte jag mig om längre.

Sniggel
2013-10-25, 19:12
Skaffa boende i en stad utan jobb ar inte att foredra savida man inte sitter inne med en budget dar man kan klara sig x antal manader utan lon, men vet man med sig att man kommer landa ett jobb inomkort och att framtiden ar i just den staden kanske man bor gora en chansning om erbjudandet till ratt boende dyker upp

Denna gjorde jag nyligen. Har flyttat många gånger förut och då har det varit så att jag haft sysselsättning där först och främst. Denna gången var det dock tvärtom (var arbetslös när jag flyttade och helt utan inkomst i övrigt) men detta har varit min bästa flytt hittills.

XXXL
2013-10-25, 19:19
Är det inte bostadsbrist i större delar av landet?

Sniggel
2013-10-25, 19:22
Är det inte bostadsbrist i större delar av landet?

Varierar väl kraftigt bereonde på del?
Landskrona går säkert fortfarande hyfsat lätt att skaffa bostad i :P
Om man nu vill dit!

JensAndreas
2013-10-25, 19:36
Är det inte bostadsbrist i större delar av landet?

Skulle väl gälla Lund, Stockholm, Göteborg och Malmö i såna fall.

R Scarpa27
2013-10-25, 19:41
jag funderar på att skita i allt i min stad och behåla lägenheten... men bara dra upp te norrland och se vad som väntar... chansa lite... till våren.
måste bara våga släppa rutiner, kost och gymmet.

reser man bara iväg får man ge upp mkt och ställa om sig.
ryggsäck skor och en fickpeng =)

StarkaUlf
2013-10-25, 20:15
Skulle väl gälla Lund, Stockholm, Göteborg och Malmö i såna fall.

Även mindre städer.

smeander
2013-10-25, 20:17
Hej, jag undrar, hur många här har flyttat? Isåfall behöver jag veta, kan man göra det som arbetslös?

Ja varför inte? Är väl en bra anledning. Jag sade upp mig från mitt jobb och flyttade 56mil till Göteborg, nytt jobb kan man alltid skaffa när man har flyttat!


Sent from a cordless device.

XXXL
2013-10-25, 20:17
jag funderar på att skita i allt i min stad och behåla lägenheten... men bara dra upp te norrland och se vad som väntar... chansa lite... till våren.
måste bara våga släppa rutiner, kost och gymmet.

reser man bara iväg får man ge upp mkt och ställa om sig.
ryggsäck skor och en fickpeng =)

Jag är med sugen på att sticka till Norrland, de verkar finnas gott om billiga bostäder där uppe och ett hus kan man köpa för några hundra tusen...

Frågan är väl bara vad man ska jobba med, där uppe känns de som att de finns bostäder men inga jobb.

R Scarpa27
2013-10-25, 20:25
Jag är med sugen på att sticka till Norrland, de verkar finnas gott om billiga bostäder där uppe och ett hus kan man köpa för några hundra tusen...

Frågan är väl bara vad man ska jobba med, där uppe känns de som att de finns bostäder men inga jobb.

har väl lite i tankarna på gruvarbete eller köksjobb =).
eller vad som =)
ska vänta till våren då mkt sommartjänster dyker upp och börja söka och vemvet kanske nappar.
fördelen med gruvjobb är att de kan fixa boende också i kollektiv =) kul grej.

sen jobbar man ju flera dagar med 12 timmars pass och sen ledig några dagar.
vart bor du xxl?

JensAndreas
2013-10-25, 20:35
Ja varför inte? Är väl en bra anledning. Jag sade upp mig från mitt jobb och flyttade 56mil till Göteborg, nytt jobb kan man alltid skaffa när man har flyttat!


Sent from a cordless device.

Ja precis, hur lång tid tog det innan du fick flytta?

R Scarpa27
2013-10-25, 20:40
Ja precis, hur lång tid tog det innan du fick flytta?

kan väl ta 30 sek bara våga man kan dra nu om man så vill =P

XXXL
2013-10-25, 20:59
har väl lite i tankarna på gruvarbete eller köksjobb =).
eller vad som =)
ska vänta till våren då mkt sommartjänster dyker upp och börja söka och vemvet kanske nappar.
fördelen med gruvjobb är att de kan fixa boende också i kollektiv =) kul grej.

sen jobbar man ju flera dagar med 12 timmars pass och sen ledig några dagar.
vart bor du xxl?

Låter inte så tokigt, kanske nått man kan pyssla med i ett par månader, du som verkar ha bra koll hur ser lönerna ut?

Jag bor i Jönköpingstrakten, ibland.

R Scarpa27
2013-10-25, 21:05
Låter inte så tokigt, kanske nått man kan pyssla med i ett par månader, du som verkar ha bra koll hur ser lönerna ut?

Jag bor i Jönköpingstrakten, ibland.

bra löner men mkt slit under timmarna man jobbar men sen blir man ju ledig ett tag som man kan vila ut sigjust i gruvjobb då.

statistik visar att minst under 10 år kommer gruvjobben finnas och vara aktiva och finnas mkt jobb inom.

jasså jkpg ibland?

Fartman
2013-10-25, 21:08
Jag är med sugen på att sticka till Norrland, de verkar finnas gott om billiga bostäder där uppe och ett hus kan man köpa för några hundra tusen...

Frågan är väl bara vad man ska jobba med, där uppe känns de som att de finns bostäder men inga jobb.

Problemet är bara att det är bostadsbrist även i stora delar av städerna i norrland. Tex Norrbotten är det bostadsbrist i bla Lule, Boden, Pajala, Kiruna, Gällivare där de tre sistnämda gruvorterna har sjuk bostadsbrist. I Umeå där jag bor nu är det också rätt ordentlig brist på bostäder, är även brist i skellefteå. Så det är liksom brist på dom ställen där man eventuellt kan få jobb.
Men de bostäder som finns är inte superdyra om du inte siktar på gruvorterna iaf.

EDIT: Är iofs osäker på om det råder brist på villor, men hyresrätter är svårt.

nyvaken
2013-10-25, 21:11
Boende är riktigt knepigt att fixa i gruvorterna tyvärr, men har man sån tur att arbetsgivaren kan fixa del i kollektivboende så är det ju bara att sätta sig på tåget upp.
Annars är det gött att ha en specialkompetens, typ svets-kompetens, lastbilskort, nån medicinsk legitimation etc. Söks konstant här uppe.

Edit: What he said

R Scarpa27
2013-10-25, 21:18
Boende är riktigt knepigt att fixa i gruvorterna tyvärr, men har man sån tur att arbetsgivaren kan fixa del i kollektivboende så är det ju bara att sätta sig på tåget upp.
Annars är det gött att ha en specialkompetens, typ svets-kompetens, lastbilskort, nån medicinsk legitimation etc. Söks konstant här uppe.

Edit: What he said

eller skaffa husbil/husvagn? :d
elller hardcore tält. :hbang:

nyvaken
2013-10-25, 21:31
eller skaffa husbil/husvagn? :d
elller hardcore tält. :hbang:

Jag bor i norrland men har jobb - check! bostad - totalt ocheck! i Norge från nyår. Hoppas hitta nåt under november-dec, annars får jag bo i bilen först, har ju ehh, varm sovsäck.

smeander
2013-10-25, 21:38
Ja precis, hur lång tid tog det innan du fick flytta?

Vadå innan jag fick flytta? En vecka efter sista dagen på gamla jobbet eller vad menar du?


Sent from a cordless device.

JensAndreas
2013-10-25, 21:50
Vadå innan jag fick flytta? En vecka efter sista dagen på gamla jobbet eller vad menar du?


Sent from a cordless device.

Innan du fick komma till den nya staden alltså.

LeBron
2013-10-25, 22:02
Har det här något med att du inte lyckats fixa en brud i Sthlm att göra?

smeander
2013-10-25, 22:11
Innan du fick komma till den nya staden alltså.

Fick och fick... Jag gjorde ett aktivt val att byta stad för att jag var less på den stad jag var uppväxt i.
För att förtydliga: Jag hade ett jobb jag hatade och släpat mig till i fyra år, var less på skitstaden jag bodde i och ville börja om. Sade upp mig från det jobbet mitten på april och började på nytt jobb första maj, jobbade över sommaren på det fram tills 3e augusti. 10e augusti anlände jag och min sambo med flyttbilen och började installera mig i den nya staden där jag inte kände någon eller hade någon anknytning till. Nån vecka senare började jag söka jobb och efter ytterligare 4-6veckor började jag jobba. Jobbade och läste in lite ämnen för att få behörighet till högskola. Pluggade inför högskoleprovet, kom in på det jag ville och sade upp mig så jag var ledig två veckor innan första kursen startade. Frågor på det? :)


Sent from a cordless device.

JensAndreas
2013-10-25, 22:24
Har det här något med att du inte lyckats fixa en brud i Sthlm att göra?

Nej, absolut inte. Det beror på att jag är född och uppväxt i Stockholm och behöver variation.

JensAndreas
2013-10-25, 22:25
Fick och fick... Jag gjorde ett aktivt val att byta stad för att jag var less på den stad jag var uppväxt i.
För att förtydliga: Jag hade ett jobb jag hatade och släpat mig till i fyra år, var less på skitstaden jag bodde i och ville börja om. Sade upp mig från det jobbet mitten på april och började på nytt jobb första maj, jobbade över sommaren på det fram tills 3e augusti. 10e augusti anlände jag och min sambo med flyttbilen och började installera mig i den nya staden där jag inte kände någon eller hade någon anknytning till. Nån vecka senare började jag söka jobb och efter ytterligare 4-6veckor började jag jobba. Jobbade och läste in lite ämnen för att få behörighet till högskola. Pluggade inför högskoleprovet, kom in på det jag ville och sade upp mig så jag var ledig två veckor innan första kursen startade. Frågor på det? :)


Sent from a cordless device.

Det tog inte många dagar alltså?

Red Apple
2013-10-25, 22:29
JensAndreas, är du medveten om att du inte behöver något tillstånd eller stå i kö för att flytta någonstans? Om du vill kan du bara resa dig upp, gå ut genom dörren och bosätta dig precis varsomhelst inom Schengenområdet på en gång. Du behöver inte vänta på någonting eller någon förutom dig själv och eventuellt en bostad.

JensAndreas
2013-10-25, 22:34
JensAndreas, är du medveten om att du inte behöver något tillstånd eller stå i kö för att flytta någonstans? Om du vill kan du bara resa dig upp, gå ut genom dörren och bosätta dig precis varsomhelst inom Schengenområdet på en gång. Du behöver inte vänta på någonting eller någon förutom dig själv och eventuellt en bostad.

Jag trodde att man var tvungen att ha skaffat ett jobb och bostad först.

King Grub
2013-10-25, 22:48
Ne, du gör som du vill. Naturligtvis blir det lättare för dig att klara dig om du har inkomst och bostad klart i förväg, men det finns inget i lagväg som hindrar dig från att bara ge dig iväg

Olegh
2013-10-25, 23:22
Att göra vad man vill är synd att säga, utan man gör vad man har råd med.

Planerar man ingenting i förväg kan det både bli dyrt och dåligt.

JensAndreas
2013-10-25, 23:44
Tack ska ni ha för svar.

XXXL
2013-10-26, 00:35
Problemet är bara att det är bostadsbrist även i stora delar av städerna i norrland. Tex Norrbotten är det bostadsbrist i bla Lule, Boden, Pajala, Kiruna, Gällivare där de tre sistnämda gruvorterna har sjuk bostadsbrist. I Umeå där jag bor nu är det också rätt ordentlig brist på bostäder, är även brist i skellefteå. Så det är liksom brist på dom ställen där man eventuellt kan få jobb.
Men de bostäder som finns är inte superdyra om du inte siktar på gruvorterna iaf.

EDIT: Är iofs osäker på om det råder brist på villor, men hyresrätter är svårt.

Boende är riktigt knepigt att fixa i gruvorterna tyvärr, men har man sån tur att arbetsgivaren kan fixa del i kollektivboende så är det ju bara att sätta sig på tåget upp.
Annars är det gött att ha en specialkompetens, typ svets-kompetens, lastbilskort, nån medicinsk legitimation etc. Söks konstant här uppe.

Edit: What he said

Jag hade de på känn, tror inte de finns många ställen som har inte har bostadsbrist. Jag hade kunnat tänka mig att byta stad, om de stod tomma lägenheter nånstans till en fjuttig hyra.

Gibbs
2013-10-26, 08:44
Har man varken barn eller fru/flickvän finns det inga andra problem än de man skapar själv. Ett lätt alternativ är att söka en utbildning, ordna studentboende och adressändra. Vissa ställen (mittuniversitetet?) har dessutom bostadsgaranti. Andra ställen tex umeå är det inga större problem att ordna ett rum i en studentkorridor. Sen är det ganska mycket lättare att ordna jobb och lägenhet eftersom. Dessutom träffar man automatiskt nya människor.

JensAndreas
2013-10-26, 11:45
Har svarat i nån av dina andra trådar på hur man gör för att träffa folk o speciellt tjejer. Och all vi i tipsgivarnas hundramannakör sjöng enigt: "Försök att inte verka boooortkommen!"
Att flytta för att t. ex. plugga är okay, då vill alla ha kompisar. Men annars kan det vara svårt att landa i ett nytt ställe om man inte känner så mkt folk, och även om man gör det så kommer ALLA känna sig lite bortkomna när de flyttar.
Så som grateful sade, att lämna Stockholm löser inte dina problem. Du har flest möjligheter där du redan bor.

Skulle vilja veta hur du tänker här, här i Stockholm är folk jävligt reserverade och jag har knappt fått ligga nånting på 24 år, varför skulle jag ha störst möjligheter att lyckas här?

Diomedea exulans
2013-10-26, 11:57
Skulle vilja veta hur du tänker här, här i Stockholm är folk jävligt reserverade och jag har knappt fått ligga nånting på 24 år, varför skulle jag ha störst möjligheter att lyckas här?

Du har störst möjligheter att lyckas i Stockholm för att det är det folktätaste stället i Sverige. Du har helt enkelt fler människor att välja mellan när du ska hitta vänner och älskarinnor. Dessutom händer det väldigt mycket i Stockholm; gissningsvis har Stockholm fler evenemang - konserter, utställningar och så vidare - än någon annan stad i Sverige, samt större utbud av hobbyer än andra städer.

Om du tycker att folk är jävligt reserverade och aldrig vill ligga i Stockholm, så kommer du nog finna att de är jävligt reserverade och aldrig vill ligga precis var du än flyttar. Folk är ungefär likadana överallt; varenda människa på denna planet tillhör den relativt genetiskt likformiga underartern Homo sapiens sapiens, på gott och ont. Flyttar du någonstans för att träffa annorlunda människor blir du nog jävligt besviken. Det är större variation på mänskigt beteende i en enda trappuppgång än vad det är mellan två länder i världen. Det är min erfarenhet efter att ha bott i Karlskrona, Ronneby, Lund, Sundsvall och Göteborg, och ha besökt Australien, Indonesien, Island, Norge, Tyskland, Spanien, Kina, Polen, Grekland, Danmark och Bulgarien.

JensAndreas
2013-10-26, 12:01
Men, jag har ju knappt lyckats en enda gång på 24 år och jag har alltid bott i Stockholm. Du kanske inte visste detta men folk är jävligt reserverade i denna stad, folk pratar aldrig med varandra i tunnelbanan annat än på fredags och lördagskvällar när typ alla är fulla.

JensAndreas
2013-10-26, 12:03
Förstår helt enkelt inte, om det knappt har gått en endaste gång på 24 år, varför skulle det vända helt plötsligt?

shut teh face
2013-10-26, 12:04
Men, jag har ju knappt lyckats en enda gång på 24 år och jag har alltid bott i Stockholm. Du kanske inte visste detta men folk är jävligt reserverade i denna stad, folk pratar aldrig med varandra i tunnelbanan annat än på fredags och lördagskvällar när typ alla är fulla.
Det gäller svenskar generellt, inte sthlm.


Förstår helt enkelt inte, om det knappt har gått en endaste gång på 24 år, varför skulle det vända helt plötsligt?
Självklart kommer det inte ändras, och inte heller om du så skulle flytta till Kambodja.
Det är du som är ansvarig för att det ska vända, inte alla andra. :)

Diomedea exulans
2013-10-26, 12:07
Men, jag har ju knappt lyckats en enda gång på 24 år och jag har alltid bott i Stockholm. Du kanske inte visste detta men folk är jävligt reserverade i denna stad, folk pratar aldrig med varandra i tunnelbanan annat än på fredags och lördagskvällar när typ alla är fulla.

I Australien när någon satt sig bredvid en på bussen för att det inte finns några lediga platser, så flyttar personen sig sedan när det dyker upp en ny plats. Så "otrevliga" är vi inte ens i Sverige. Jag har hört från folk som varit i USA att det inte stämmer att folk pratar med varandra på bussen där heller. Jag tror det är en fet myt att "utomlands pratar minsann främlingar med varandra på bussen, till skillnad från i tråkiga reserverade Sverige!"

För övrigt har 90 % av de stockholmare jag träffat varit trevligare, öppnare och mer tillmötesgående än folk från övriga delar av landet. Jag kanske har haft tur.

Förstår helt enkelt inte, om det knappt har gått en endaste gång på 24 år, varför skulle det vända helt plötsligt?

Inget säger att det ska vända helt plötsligt. Men det kommer inte vända för att du flyttar till en ny stad.

knuckles
2013-10-26, 12:08
I Australien när någon satt sig bredvid en på bussen för att det inte finns några lediga platser, så flyttar personen sig sedan när det dyker upp en ny plats. Så "otrevliga" är vi inte ens i Sverige. Jag har hört från folk som varit i USA att det inte stämmer att folk pratar med varandra på bussen där heller. Jag tror det är en fet myt att "utomlands pratar minsann främlingar med varandra på bussen, till skillnad från i tråkiga reserverade Sverige!"

För övrigt har 90 % av de stockholmare jag träffat varit trevligare, öppnare och mer tillmötesgående än folk från övriga delar av landet. Jag kanske har haft tur.



Inget säger att det ska vända helt plötsligt. Men det kommer inte vända för att du flyttar till en ny stad.

Jo det är vi faktiskt.

JensAndreas
2013-10-26, 12:09
Självklart kommer det inte ändras, och inte heller om du så skulle flytta till Kambodja.
Det är du som är ansvarig för att det ska vända, inte alla andra. :)

Vad gör jag för fel då? Jag älskar livet och mig själv, ful är jag inte heller.

shut teh face
2013-10-26, 12:14
Vad gör jag för fel då? Jag älskar livet och mig själv, ful är jag inte heller.
Du kanske lyfter för lite

shut teh face
2013-10-26, 12:16
I Australien när någon satt sig bredvid en på bussen för att det inte finns några lediga platser, så flyttar personen sig sedan när det dyker upp en ny plats. Så "otrevliga" är vi inte ens i Sverige. Jag har hört från folk som varit i USA att det inte stämmer att folk pratar med varandra på bussen där heller. Jag tror det är en fet myt att "utomlands pratar minsann främlingar med varandra på bussen, till skillnad från i tråkiga reserverade Sverige!"

För övrigt har 90 % av de stockholmare jag träffat varit trevligare, öppnare och mer tillmötesgående än folk från övriga delar av landet. Jag kanske har haft tur.

Det är ändå mer så "utomlands" enligt egna erfarenheter.
Och de i Sverige, som börjat prata med en lite random, har oftast varit från något annat land, Afrika, Östeuropa framförallt

Red Apple
2013-10-26, 13:18
Vad gör jag för fel då? Jag älskar livet och mig själv, ful är jag inte heller.

Du är reserverad.

knuckles
2013-10-26, 13:18
Du är reserverad.

Vad menar du?

Red Apple
2013-10-26, 13:46
Vad menar du?

Att felet han projicerar på sin omgivning ligger hos honom själv.

Donner
2013-10-26, 13:54
Du verkar vara oförmögen att agera och ta egna beslut. Inte direkt något tjejer går igång på.

nyvaken
2013-10-26, 14:04
Låt oss slå fast en sak en gång för alla JensAndreas, det magiska ligger inte i att få människor att hålla igång en konversation på bussen. Det är väldigt kul då det sker, man känner sig lite social o så när man säger nåt och den andre faktiskt visar sig pratsam. Men det betyder inte att man kommer byta nummer med varann. Detta sker i stort sett bara på film.

De Riktiga Kontakterna Och Vännerna möter man sällan av en slump. Man får dem i klassen, på jobbet, grannen, via nåt gemensamt intresse och mest av allt via bekantas bekanta. Och som flera av oss försökt påpeka så är STOCKHOLM ett Mecka för att träffa likasinnade inom de mest udda intressen.

Du är snabb till att komma med följdfrågor, men det kommer inte komma ett ultimat svar på livet, universum och allting (Ser du? Jag drog en smal referens som kanske 30% här inne kommer fatta, de 30% hade man blivit lite mer kompis med i ett vanligt samtal pga glimtar av sådant samförstånd. Mycket fånigt egentligen)

Det finns inga riktiga genvägar. Vill du verka smart? Läs mycket och försök komma ihåg det. Vill du se bättre ut? Följ ett träningsprogram regelbundet, efter typ 3-4 månader kan man då se riktiga resultat. Och vill du få bättre kontakt med folk måste du träna på att kommunicera. Det är inte alls en dum ide att sitta och slänga käft såhär i ett forum, man lär sig snabbt vad som är okay att skriva eller inte skriva. Men det räcker inte. Börja jobba på McD, där har du direkt 30 ungdomar att slänga käft med. Du kommer inte få bra kontakt med allihop, inte ens med majoriteten. Men du kommer märka resultat av dina ansträngningar.

J.V
2013-10-26, 14:07
Skulle väl gälla Lund, Stockholm, Göteborg och Malmö i såna fall.Jag har 9 års kötid i Luleå, helt omöjligt att hitta lägenhet ändå.

Du är varmt välkommen hit.

JensAndreas
2013-10-26, 14:09
Att felet han projicerar på sin omgivning ligger hos honom själv.

Men alltså, jag har bott i Stockholm i hela mitt liv, jag ser nästan aldrig att folk pratar med okända i tunnelbanan eller så. Då har jag dragit den slutsatsen att det inte är särskilt okej att prata med okända hursomhelst.

Låter inte det ganska logiskt?

JensAndreas
2013-10-26, 14:10
Du verkar vara oförmögen att agera och ta egna beslut. Inte direkt något tjejer går igång på.

Jag var inte helt insatt i hur man ska gå till väga när man ska flytta.

ByggarBertil
2013-10-26, 14:11
I Australien när någon satt sig bredvid en på bussen för att det inte finns några lediga platser, så flyttar personen sig sedan när det dyker upp en ny plats. Så "otrevliga" är vi inte ens i Sverige. Jag har hört från folk som varit i USA att det inte stämmer att folk pratar med varandra på bussen där heller. Jag tror det är en fet myt att "utomlands pratar minsann främlingar med varandra på bussen, till skillnad från i tråkiga reserverade Sverige!"

Det gör folk här i Dublin också.

För övrigt har 90 % av de stockholmare jag träffat varit trevligare, öppnare och mer tillmötesgående än folk från övriga delar av landet. Jag kanske har haft tur.

Det gäller svenskar överlag för mig (är själv från Finland). Bara man själv vågar bryta isen så är de flesta väldigt pratglada, man hittar alltid något man har gemensamt eller finner intressant.


TS, vänta inte på att folk ska börja prata med dig, vill du prata med nån så ta första steget själv. Att flytta hjälper inte.

JensAndreas
2013-10-26, 14:11
Låt oss slå fast en sak en gång för alla JensAndreas, det magiska ligger inte i att få människor att hålla igång en konversation på bussen. Det är väldigt kul då det sker, man känner sig lite social o så när man säger nåt och den andre faktiskt visar sig pratsam. Men det betyder inte att man kommer byta nummer med varann. Detta sker i stort sett bara på film.

Vad säger du om det här då? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=205776

Själv tror jag att han trollar.

JensAndreas
2013-10-26, 14:12
TS, vänta inte på att folk ska börja prata med dig, vill du prata med nån så ta första steget själv. Att flytta hjälper inte.

Okej men jag ska flytta pga. andra orsaker.

Diomedea exulans
2013-10-26, 14:37
JensAndreas: Har du ett jobb? På jobb träffar man ofta vänner (och ibland flickvänner) på ett naturligt, otvunget sätt. Speciellt om det är ett heltidsjobb. Och jag har hört att jobb är jädrigt lätta att hitta i Stockholm (ännu en anledning att inte flytta).

livet, universum och allting

http://www.thesqueee.co.uk/wp-content/uploads/2011/02/10001461.jpg

JensAndreas
2013-10-26, 14:38
JensAndreas: Har du ett jobb? På jobb träffar man ofta vänner (och ibland flickvänner) på ett naturligt, otvunget sätt. Speciellt om det är ett heltidsjobb.



http://www.thesqueee.co.uk/wp-content/uploads/2011/02/10001461.jpg

Inte för tillfället men jag letar.

Diomedea exulans
2013-10-26, 14:45
Inte för tillfället men jag letar.

Att skaffa ett heltidsjobb i Stockholm kommer göra mer för ditt sociala liv än att planlöst flytta till en ny stad. Det är jag 90 % säker på.

JensAndreas
2013-10-26, 15:02
Att skaffa ett heltidsjobb i Stockholm kommer göra mer för ditt sociala liv än att planlöst flytta till en ny stad. Det är jag 90 % säker på.

Men det handlar inte om att jag inte får ha sex, jag var bara intresserad av att höra vad jag gör för fel.

4623
2013-10-26, 15:09
Som många nämnt kommer din situation troligtvis inte förbättras om du flyttar till någon annan stad i Sverige. Här i Stockholm är nog folk mest öppna.

Ett alternativ är att flytta till en studentstad och börja plugga. Engagera dig i studentlivet så kommer du att få ett rikt socialt liv. Förutsatt att du inte är en idiot.

Red Apple
2013-10-26, 15:09
Men alltså, jag har bott i Stockholm i hela mitt liv, jag ser nästan aldrig att folk pratar med okända i tunnelbanan eller så. Då har jag dragit den slutsatsen att det inte är särskilt okej att prata med okända hursomhelst.

Låter inte det ganska logiskt?


Det är inte ett dugg logiskt. Du har ju bara sett bevis för att det är ovanligt, det betyder inte att det inte är okej. Du klagar och klagar men vägrar själv att göra något konstruktivt åt dina problem, nu tycker du att det vore bäst att fly till en annan stad? Kom igen.

Sniggel
2013-10-26, 15:10
Att vara sysslolös kan vara förödande på alla plan i livet. Att hitta ett jobb hjälper inte enbart ekonomin och självförtroendet. Det förbättrar ens sociala chanser också. En bonus alltså.

JensAndreas
2013-10-26, 15:22
Som många nämnt kommer din situation troligtvis inte förbättras om du flyttar till någon annan stad i Sverige. Här i Stockholm är nog folk mest öppna.


Ändå är det skitovanligt att folk pratar med okända i tex. tunnelbanan, hur går det ihop?

Hursomhelst så planerar jag att börja på folkhögskola igen inom sin tid.

JensAndreas
2013-10-26, 15:22
Det är inte ett dugg logiskt. Du har ju bara sett bevis för att det är ovanligt, det betyder inte att det inte är okej. Du klagar och klagar men vägrar själv att göra något konstruktivt åt dina problem, nu tycker du att det vore bäst att fly till en annan stad? Kom igen.

Men jag ska inte flytta bara för att jag aldrig får mutta. Och hur går det där ihop? Du säger att jag har sett bevis för att det är ovanligt men det betyder inte att det inte är okej, nu får du förklara för jag fattar inte.

4623
2013-10-26, 15:30
Ändå är det skitovanligt att folk pratar med okända i tex. tunnelbanan, hur går det ihop?

Hursomhelst så planerar jag att börja på folkhögskola igen inom sin tid.

Varför hänger du upp dig på detta? Jag startar inte en konversation med någon på tunnelbanan. Mest för att det inte intresserar mig. Men folk har börjat prata med mig och då har jag givetvis konverserat.

Som många redan skrivit, gör något åt det själv. Börja prata med folk. Du kan inte skylla på din omgivning när du själv inte gör något åt situationen.

JensAndreas
2013-10-26, 15:34
Nu tar vi om det här, jag har bott i Stockholm i hela mitt liv och ser nästan aldrig att folk pratar med okända i tunnelbanan eller så. Då har jag dragit den slutsatsen att det inte är särskilt okej att prata med okända hursomhelst.

Borde inte det låta ganska logiskt?

JensAndreas
2013-10-26, 15:35
Tänk om polisen tar in mig för drogtest eller nåt?

4623
2013-10-26, 15:44
Känns hopplöst

JensAndreas
2013-10-26, 15:48
Men hur kan det låta ologiskt?? Fattar inte, logik är ju hur saker och ting hänger ihop.

Diomedea exulans
2013-10-26, 15:53
Men det handlar inte om att jag inte får ha sex, jag var bara intresserad av att höra vad jag gör för fel.

Det du gör fel är att du är arbetslös.

Om du börjar på ett heltidsjobb så kommer några av dina kollegor automatiskt börja prata med dig förr eller senare. Med några av de kollegorna kommer personkemin stämma, så att ni kanske börjar småprata lite oftare i fortsättningen, kanske börjar ta rast samtidigt, osv. Troligen kommer någon av dessa kollegor även föreslå att ni ska umgås utanför jobbet någon gång. Om detta inte sker kan du själv föreslå att ni ska umgås; det är inget som kommer ses som konstigt, om ni redan kommer bra överens på jobbet. På så vis kommer du sakta men säkert, lite i taget, utveckla en bekantskapskrets.

Du behöver inte vara speciellt utåtriktad eller rolig för att detta ska ske. Bara var normalt artig, snäll och intresserad av dina medmänniskor, så kommer det ske automatiskt inom ett par månader.

En annan grej du borde göra är att börja med någon hobby. Testa en sport, någon slags dans, eller kanske en teatergrupp - Stockholm har massor av sånt, vilket är ännu än fördel med att bo där. Det är ett annat naturligt sätt att få vänner.

Ge fan i det där med att försöka prata med främlingar på tunnelbanan. Det kommer troligtvis inte leda till att polisen tar hand om dig, men kommer nog inte leda till några bestående bekantskaper. Snarare kommer du nog mest mötas av besvärade blickar, och känna dig ännu mindre socialt kompetent än du redan gör.

AronP
2013-10-26, 15:53
Tänk om polisen tar in mig för drogtest eller nåt?

Då har du en bra story att berätta nästa gång du försöker prata med någon.

Red Apple
2013-10-26, 15:58
Men jag ska inte flytta bara för att jag aldrig får mutta. Och hur går det där ihop? Du säger att jag har sett bevis för att det är ovanligt men det betyder inte att det inte är okej, nu får du förklara för jag fattar inte.

Det påstår jag inte heller, men du har sagt att vill flytta bl.a. för att folk är så reserverade. Dina slutsatser är inte logiska.

Men hur kan det låta ologiskt?? Fattar inte, logik är ju hur saker och ting hänger ihop.

Ad hoc ergo propter hoc. Sluta måla upp falska dikotomier krings folks beteenden så kommer du längre.

nyvaken
2013-10-26, 16:04
Du nämnde Aspergers i en annan tråd.

Det behöver inte betyda ett smack för hur du uppfattas, min bror har aspergers och när han väl öppnar käften är han den mest intressante personen i rummet.

Men det kan också innebära en social mur av begränsningar att stånga huvudet i. Och att du hela tiden återkommer till resonemanget "Men jag gör ju allting rätt, varför..." känns som ett uttryck för sådana skittråkiga begränsningar.

Det är därför jag tjatat om att hitta ett intresse eller en grupp likasinnade. Ös på här på forumet för all del, men det finns risk att de flesta kommentarer är ganska oförstående. I brist på andra förslag kanske http://www.aspergerforum.se/ vore nåt för att få reda på hur andra kommit runt sina murar.

JensAndreas
2013-10-26, 16:05
Ad hoc ergo propter hoc. Sluta måla upp falska dikotomier krings folks beteenden så kommer du längre.

Men vafan, folk pratar inte med okända i tunnelbanan annat än i sällsynta fall. Och vadå Ad hoc ergo propter hoc???

JensAndreas
2013-10-26, 16:06
Ge fan i det där med att försöka prata med främlingar på tunnelbanan. Det kommer troligtvis inte leda till att polisen tar hand om dig, men kommer nog inte leda till några bestående bekantskaper. Snarare kommer du nog mest mötas av besvärade blickar, och känna dig ännu mindre socialt kompetent än du redan gör.

Men om andra kan, varför ska då inte jag kunna?

JensAndreas
2013-10-26, 16:07
Du nämnde Aspergers i en annan tråd.

Och ja, det stämmer, jag är iaf. så pass självsäker att jag vågar erkänna att jag har det.

Diomedea exulans
2013-10-26, 16:09
Men om andra kan, varför ska då inte jag kunna?

Kan de? Jag kan inte det, och jag har inte ens aspergers.

Det är nog rätt ovanligt med folk som känner sig så bekväma med främlingar att de i nyktert tillstånd kan börja prata med vem som helst när som helst.

Red Apple
2013-10-26, 16:15
Men vafan, folk pratar inte med okända i tunnelbanan annat än i sällsynta fall. Och vadå Ad hoc ergo propter hoc???

Ja men jag ser inte kopplingen mellan att folk sällan gör det och att det skulle vara något dåligt. Släpp tunnelbanan btw, det gäller att prata med folk i allmänhet.
Ad hoc... finns det en wikiartikel om, ta saken i egna händer. Bra övning för dig.

JensAndreas
2013-10-26, 16:22
Ja men jag ser inte kopplingen mellan att folk sällan gör det och att det skulle vara något dåligt. Släpp tunnelbanan btw, det gäller att prata med folk i allmänhet.
Ad hoc... finns det en wikiartikel om, ta saken i egna händer. Bra övning för dig.

Så det låter inte logiskt att det inte borde vara okej att göra så, okej. Jag förstår INTE hur det är ologiskt.

JensAndreas
2013-10-26, 16:32
Kan de? Jag kan inte det, och jag har inte ens aspergers.

Det är nog rätt ovanligt med folk som känner sig så bekväma med främlingar att de i nyktert tillstånd kan börja prata med vem som helst när som helst.

Det finns de som kan, ja.

Diomedea exulans
2013-10-26, 16:37
Det finns de som kan, ja.

Ja, men det är ovanligt.

Skulle jag gå fram till en random i tunnelbanan skulle det gå till ungefär såhär:
Jag: "Hej! Öh… Fint väder idag!"
Random: "Ja, jo…"
Jag: "Öm… Så var ska du då?"
Random: "Gamla stan, hurså?"
Jag: "Nä, jag bara undrade…"
Random: "Ehm, jag måste gå"
(Random halvspringer iväg.)

Och ungefär så skulle det nog gå för de flesta.

Varför ska du lära dig en färdighet som är svår att lära sig, när det finns bättre sätt att uppnå det du vill?

JensAndreas
2013-10-26, 16:40
Fick idén härifrån, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=205776

Nu tror jag förvisso inte att han får till det med alla tjejer han vill men han säger att det är okej att prata med okända.

JensAndreas
2013-10-26, 16:41
Samma kille skrev såhär i en annan tråd:

"Enligt mig har det alltid varit ok förutsatt att man öppnar rätt. Det är märkligt att börja spontanprata om t.ex. Vädret, då blir man sedd som konstig.

Men om man märker något på personen och tar upp det brukar det bli fullt naturligt.

Sitter personen t.ex. och verkar slöapilla på en nokia lumia så är det ju ganska naturligt att öppna med "du, jag har funderat på en sån där, får man fråga vad du tycker om den?" Och sen fortsätta samtalet därifrån."

JensAndreas
2013-10-26, 16:43
Här säger flera andra att det är okej att göra så:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=206067&page=4

Diomedea exulans
2013-10-26, 16:44
Fick idén härifrån, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=205776

Nu tror jag förvisso inte att han får till det med alla tjejer han vill men han säger att det är okej att prata med okända.

Definiera "okej". "Okej" som i att det inte är olagligt? Sure. "Okej" som i att vissa kommer fortsätta prata med dig, och att du kommer få ett och annat intressant samtal? Troligen. "Okej" som i att de flesta inte kommer att tycka att du är konstig? Troligen inte.

För att återgå till topic så kommer det inte bli lättare i andra städer att börja prata med främlingar i kollektivtrafiken iallafall.

Red Apple
2013-10-26, 16:44
Så det låter inte logiskt att det inte borde vara okej att göra så, okej. Jag förstår INTE hur det är ologiskt.

Dina premisser är otillräckliga för den slutsatsen. Orsaken till att du inte förstår är för att du inte tänker logiskt. Prata med folk på rätt sätt så kommer de förmodligen inte se det som något negativt.

Jonithan
2013-10-26, 16:45
Problemet verkar ligga i att du är så insnöad i dina åsikter att du inte är öppen för förändring. Du fokuserar mer på att argumentera i dina trådar än att försöka ta åt dig av alla tips du får.

Förresten: Att något sker sällan behöver inte per automatik betyda att det är konstigt. Logik går inte att hänvisa till i ditt konstiga tunnelbaneexempel så lägg ner med det.

JensAndreas
2013-10-26, 17:01
"Okej" som i att de flesta inte kommer att tycka att du är konstig? Troligen inte.

Just det.

JensAndreas
2013-10-26, 17:01
Dina premisser är otillräckliga för den slutsatsen. Orsaken till att du inte förstår är för att du inte tänker logiskt. Prata med folk på rätt sätt så kommer de förmodligen inte se det som något negativt.

Hur tänker jag ologiskt?

JensAndreas
2013-10-26, 17:02
Problemet verkar ligga i att du är så insnöad i dina åsikter att du inte är öppen för förändring. Du fokuserar mer på att argumentera i dina trådar än att försöka ta åt dig av alla tips du får.

Jag vill ha förändring men hur skulle jag kunna ändra tankesätt när jag nästan aldrig ser folk prata med okända?

Diomedea exulans
2013-10-26, 17:10
Jag vill ha förändring men hur skulle jag kunna ändra tankesätt när jag nästan aldrig ser folk prata med okända?

Hur vet du om folk känner varandra sedan tidigare eller inte när du ser dem prata?

Om inte annat kan jag garantera dig att på jobb och på idrottsföreningar så pratar okända med varandra. Men du verkar inte så intresserad av att skaffa vänner den vägen, du verkar ha gett dig fan på det där med tunnelbanan...

JensAndreas
2013-10-26, 17:11
Hur vet du om folk känner varandra sedan tidigare eller inte när du ser dem prata?

Om inteannat kan jag garantera dig att på jobb och på idrottsföreningar så pratar okända med varandra.

Ibland ser man att det rör sig om okända.

JensAndreas
2013-10-26, 17:12
Ursäkta att jag är en jävla gnällfitta f.ö., vill bara inte riskera att åka på drogtest. Och jag är blyg kan tilläggas, väldigt.

Diomedea exulans
2013-10-26, 17:15
Ursäkta att jag är en jävla gnällfitta f.ö., vill bara inte riskera att åka på drogtest. Och jag är blyg kan tilläggas, väldigt.

1: Chansen att du ska råka på drogtest är pyttepytteliten. Och du kommer ändå gå frikänd efteråt om du nu inte är på droger.

2: Varför är du så besatt av att prata med främlingar på stan? Vad har du till exempel emot min idé med att skaffa vänner via hobbyer eller jobb?

4623
2013-10-26, 17:15
Ursäkta att jag är en jävla gnällfitta f.ö., vill bara inte riskera att åka på drogtest. Och jag är blyg kan tilläggas, väldigt.

1. Varför skulle du råka ut för drogtest?
2. Varför är du så rädd för att råka ut för drogtest?

Dennis93
2013-10-26, 17:16
Men seriöst...

Om du redan tycker det är jobbigt att ta kontakt med okända varför måste du göra det så mycket svårare för dig genom att också göra det i en situation som inte det direkt är social.

Som andra sagt börja jobba/skola/hobby och ha ett leende på läpparna så ska du nog se att du får snacka med folk.

JensAndreas
2013-10-26, 17:29
Men seriöst...

Om du redan tycker det är jobbigt att ta kontakt med okända varför måste du göra det så mycket svårare för dig genom att också göra det i en situation som inte det direkt är social.

Som andra sagt börja jobba/skola/hobby och ha ett leende på läpparna så ska du nog se att du får snacka med folk.

Jamen andra kan, varför ska då inte jag kunna?

JensAndreas
2013-10-26, 17:29
1. Varför skulle du råka ut för drogtest?
2. Varför är du så rädd för att råka ut för drogtest?

Eftersom folk inte pratar med okända i tunnelbanan, jag vet att många tror att man är amfetaminpåverkad om man gör så.

Jonithan
2013-10-26, 17:30
Eftersom folk inte pratar med okända i tunnelbanan, jag vet att många tror att man är amfetaminpåverkad om man gör så.

Nu får du fan ge dig. Din syn på verkligheten är helt sinnessjuk. Du kommer ALDRIG bli intagen för drogtest för att prata med någon på tunnelbanan.

Red Apple
2013-10-26, 17:36
Hur tänker jag ologiskt?

Jag förklarade det i samma inlägg som du citerade...

Red Apple
2013-10-26, 17:36
Eftersom folk inte pratar med okända i tunnelbanan, jag vet att många tror att man är amfetaminpåverkad om man gör så.

Vad grundar du det här på?

Dennis93
2013-10-26, 17:37
Jamen andra kan, varför ska då inte jag kunna?

Ja men va faan...
Kör hårt då, gå ut hoppa på bussen/tåget och sätt dig bredvid nån, "Schysst jacka! behöver en ny vinterjacka, var har du köpt din?" (kanske inte funkar på tjejer iofs). "Vad tycker du om mobilen, har själv tänkt köpa en?" Eller fråga om nåt annat de har, eller vad klockan är eller vad du nu kan hitta på.

JensAndreas
2013-10-26, 17:38
edit

JensAndreas
2013-10-26, 17:39
Ja men va faan...
Kör hårt då, gå ut hoppa på bussen/tåget och sätt dig bredvid nån, "Schysst jacka! behöver en ny vinterjacka, var har du köpt din?" (kanske inte funkar på tjejer iofs). "Vad tycker du om mobilen, har själv tänkt köpa en?" Eller fråga om nåt annat de har, eller vad klockan är eller vad du nu kan hitta på.

Här ska du få se:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=206067

JensAndreas
2013-10-26, 17:40
Jag förklarade det i samma inlägg som du citerade...

Kan du förklara?

JensAndreas
2013-10-26, 17:40
Edit

Dennis93
2013-10-26, 17:41
Eftersom folk inte pratar med okända i tunnelbanan, jag vet att många tror att man är amfetaminpåverkad om man gör så.

:d Asså.... nej.
Var får du allt ifrån? Folk tror inte man går på tjack bara för att man börjar prata med dem.

tjing
2013-10-26, 17:41
Hur är det JensAndreas och vad orkar du inte med?

JensAndreas
2013-10-26, 17:42
Mår inte så bra, nej. Vill ha förändring men det känns hopplöst.

JensAndreas
2013-10-26, 17:43
:d Asså.... nej.
Var får du allt ifrån? Folk tror inte man går på tjack bara för att man börjar prata med dem.

Nehe, varför pratar inte folk med varann i tunnelbanan då?

Dennis93
2013-10-26, 17:47
Här ska du få se:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=206067

Jaa, där är ju tillochmed min mobilfråga med och jag kan bara citera Lance Uppercut i den tråden.

Jag skulle tycka att det var trevligt om någon ställde en fråga på sättet du beskriver. Varför skulle det inte vara ok? Säger inte att jag har rätt och du har fel men hur resonerar du/ni?

Jag förstår inte varför du hackat up dig på t-banan men nu när du har det varför testar du inte själv ? Gå ut och testa exakt det du har skrivit där uppe och se vilken respons du dår då ? Det värsta kan hända är att nån säger "öhhh, jaa det är väl en bra mobil" och vänder sig åt andra hållet. Och NEJ polis kommer inte komma med blåljus och dragna pistoler och kasta in dig i finkan för att de tror du är årtiondets tjackpundare.

Red Apple
2013-10-26, 17:48
Kan du förklara?

Dina premisser är som sagt otillräckliga. Du lägger ihop 1+1 och får ut 3 av det hela. Som nedan:

Nehe, varför pratar inte folk med varann i tunnelbanan då?

Att folk inte pratar på tunnelbanan är i sig INTE tillräckligt underlag för att dra de slutsatser du gör.

JensAndreas
2013-10-26, 17:50
Dina premisser är som sagt otillräckliga. Du lägger ihop 1+1 och får ut 3 av det hela. Som nedan:



Att folk inte pratar på tunnelbanan är i sig INTE tillräckligt underlag för att dra de slutsatser du gör.

Jag förstår inte, kan du vara tydlig? Varför skulle det vara som så?

L-Sami
2013-10-26, 17:50
Det går utan pengar och bostad, men utan någon plan hur du ska lösa det är lite svårare. Sätt upp mål och hur du ska nå det innan du sätter dig på det tåget till en annan stad. Sen kan det vara om du blir en ny person som du vill vara, kan göra Stockholm mer varierande. Gör en ändring med dig själv innan kanske? Jag tror att du inte har tänkt igenom helt och ibland måste man ändra sitt beteende och sina tankemönstren.

Dennis93
2013-10-26, 17:50
Nehe, varför pratar inte folk med varann i tunnelbanan då?

Jag själv är väl oftast inte sugen pga när jag åker t-bana är jag oftast påväg till/från jobb/skola/träning och är trött och vill bara komma hem. Därför frågar jag, varför måste du snöa in på just t-banan??? Varför inte ta något ställe där folk är mer benägna att snacka med varandra ?

Och nu får du INTE svara, "Jamen andra kan, varför ska då inte jag kunna?".

Lellan
2013-10-26, 17:51
Vill du att folk ska vara nyfikna, flytta till Mora säger jag. Där frågar alla allt om dig bara du ställer dig vid en busshållplats el köper en liter mjölk på statoil. Go for it. Kan inte bli annat än lite för mkt. :)

JensAndreas
2013-10-26, 17:51
Jaa, där är ju tillochmed min mobilfråga med och jag kan bara citera Lance Uppercut i den tråden.



Jag förstår inte varför du hackat up dig på t-banan men nu när du har det varför testar du inte själv ?

För att han jag citerade säger ju att man kan snacka med folk på det viset.

Dennis93
2013-10-26, 17:54
För att han jag citerade säger ju att man kan snacka med folk på det viset.

Ja men gör det då ?

Red Apple
2013-10-26, 17:55
Jag förstår inte, kan du vara tydlig? Varför skulle det vara som så?

Jag har varit fruktansvärt tydlig. Har du upplevt att någon arresterats och blivit drogtestade enbart för att de pratat med främlingar? Har du något konkret exempel på det? Om inte så har du inget underlag för att dra slutsatsen att så är fallet.

JensAndreas
2013-10-26, 17:55
Ja men gör det då ?

Kanske borde göra det.

JensAndreas
2013-10-26, 17:57
Nu förstår jag vad Red Apple menar, jag är ledsen för att jag har varit en jobbig jävla fi tta men vad ska jag säga? Om man inte vet måste man få fråga.

Får väl ta och prova mig fram helt enkelt.

chidde
2013-10-26, 17:59
Jag har 9 års kötid i Luleå, helt omöjligt att hitta lägenhet ändå.

No offence, men det dar var ett utmarkt exempel pa nan som inte riktigt lyckats lara kanna nan. Fixa lagenhet i en frammande stad ar ett eldprov pa social kompetens, ju fler folk man kanner desto lattare fixar man ett krypin

Du nämnde Aspergers i en annan tråd.

Det behöver inte betyda ett smack för hur du uppfattas, min bror har aspergers och när han väl öppnar käften är han den mest intressante personen i rummet.

Jag funderade nyss pa om inte TS har nan (mild) form av Aspergers, men jag kom nyss pa att om man lyckas starta en konversation med nan som har Aspergers finner man dem oftast valdigt intressanta men ffa intelligenta


Sitter personen t.ex. och verkar slöapilla på en nokia lumia så är det ju ganska naturligt att öppna med "du, jag har funderat på en sån där, får man fråga vad du tycker om den?" Och sen fortsätta samtalet därifrån."

Sa bara ett spontant sjalvtest pa dig sjalv, vad hade du sagt om damen ifraga hade svarat: "Den ar bra", och stirrat ner pa sin mobil igen?

JensAndreas
2013-10-26, 18:00
Sa bara ett spontant sjalvtest pa dig sjalv, vad hade du sagt om damen ifraga hade svarat: "Den ar bra", och stirrat ner pa sin mobil igen?

Då hade jag varit tyst.

ByggarBertil
2013-10-26, 18:02
No offence, men det dar var ett utmarkt exempel pa nan som inte riktigt lyckats lara kanna nan. Fixa lagenhet i en frammande stad ar ett eldprov pa social kompetens, ju fler folk man kanner desto lattare fixar man ett krypin



Jag funderade nyss pa om inte TS har nan (mild) form av Aspergers, men jag kom nyss pa att om man lyckas starta en konversation med nan som har Aspergers finner man dem oftast valdigt intressanta men ffa intelligenta



Sa bara ett spontant sjalvtest pa dig sjalv, vad hade du sagt om damen ifraga hade svarat: "Den ar bra", och stirrat ner pa sin mobil igen?

TS har själv sagt att han har mild aspergers

JensAndreas
2013-10-26, 18:03
TS har själv sagt att han har mild aspergers

Det har jag inte sagt, har sagt att jag har diagnosen däremot, ska jag vara ärlig tror jag att jag har ganska grov.

JensAndreas
2013-10-26, 18:04
Jag funderade nyss pa om inte TS har nan (mild) form av Aspergers, men jag kom nyss pa att om man lyckas starta en konversation med nan som har Aspergers finner man dem oftast valdigt intressanta men ffa intelligenta


Vad är ffa?

ByggarBertil
2013-10-26, 18:05
Det har jag inte sagt, har sagt att jag har diagnosen däremot, ska jag vara ärlig tror jag att jag har ganska grov.

Ber om ursäkt, missförstod detta inlägg... http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6694668&postcount=108

Vad är ffa?

Framför allt

JensAndreas
2013-10-26, 18:05
Ber om ursäkt, missförstod detta inlägg... http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6694668&postcount=108

Ingen fara.

JensAndreas
2013-10-26, 18:34
Då får jag väl helt enkelt göra som så att jag får väl ta tjuren vid hornen.

En grej bara dock, jag är inte rädd för människor generellt men upplever att folk är rädda för mig av nån anledning generellt.

Jonithan
2013-10-26, 19:01
Då får jag väl helt enkelt göra som så att jag får väl ta tjuren vid hornen.

En grej bara dock, jag är inte rädd för människor generellt men upplever att folk är rädda för mig av nån anledning generellt.

Let's face it. Du verkar vara en väldigt märklig och tillbakadragen människa som bara vågar kommunicera på internet. Du måste försätta dig i livssituationer där du träffar nya vänner. Ett högskoleprogram är precis vad du behöver i en ny stad. Så länge du är med på nollningen så kommer du få vänner. Därifrån kommer allt vara så enkelt. Misslyckas du då är något gravt fel på dig och du får nog vänja dig vid tanken av att vara ensam hela ditt liv.

JensAndreas
2013-10-26, 19:08
Let's face it. Du verkar vara en väldigt märklig och tillbakadragen människa som bara vågar kommunicera på internet. Du måste försätta dig i livssituationer där du träffar nya vänner. Ett högskoleprogram är precis vad du behöver i en ny stad. Så länge du är med på nollningen så kommer du få vänner. Därifrån kommer allt vara så enkelt. Misslyckas du då är något gravt fel på dig och du får nog vänja dig vid tanken av att vara ensam hela ditt liv.

Men, andra lyckas ju ragga upp tjejer bara sådär utan att plugga.

J.V
2013-10-26, 19:09
No offence, men det dar var ett utmarkt exempel pa nan som inte riktigt lyckats lara kanna nan. Fixa lagenhet i en frammande stad ar ett eldprov pa social kompetens, ju fler folk man kanner desto lattare fixar man ett krypinMja, jag kom kanske inte med hela sanningen... ;) Jag har 9 år hos kommunala fastighetsbolaget, och där är det mycket riktigt helt jävla hopplöst. Har bott utomlands i nästan två år och kom hem i slutet av augusti så jag har inte lyckats hitta något privata vägar heller, inte än i alla fall. Men det kommer nog gå, jag har ett par alternativ som ser ljusa ut. Innan jag åkte fick jag däremot tag på en privat rätt snabbt och lätt.

Men sedan är det vansinnigt tryck just nu. Befolkningen ökar och det byggs inte nog, studenterna blir fler och sedan har någon härlig dåre anlagt bränder i ett par studentboenden och för att de inte ska bli hemlösa får ju de viss hjälp av kommunala fastighetsbolaget att hitta lägenheter, om än tillfälliga, medan de renoveras. Dessutom säljs helt sjukt mycket ut och blir bostadsrätter, och när jag saknar inkomst här senaste två åren är det rätt torftigt när det kommer till lån.

Jonithan
2013-10-26, 19:09
Men, andra lyckas ju ragga upp tjejer bara sådär utan att plugga.

Ja men du kommer aldrig lyckas med det. Du måste underlätta för dig själv istället för att göra det omöjligt för dig.

ByggarBertil
2013-10-26, 19:12
Då får jag väl helt enkelt göra som så att jag får väl ta tjuren vid hornen.

En grej bara dock, jag är inte rädd för människor generellt men upplever att folk är rädda för mig av nån anledning generellt.

DU får helt enkelt tänka #yolo. Det låter väldigt cheesy/cringe worthy men det funkar. Gå till en pub/krog/nattklubb du aldrig varit förr. Gå fram till tio tjejer du aldrig sett förr och prata med dem. Fulla människor är väldigt lätta att prata med, se det som en övning för tunnelbanan som du verkar så intresserad av. Prata med tjejerna om vad som helst, det behöver inte ens vara tjejer, killar går också bra, det är bara att prata om vad som helst. En bra isbrytare på krogen kan vara "Vad dricker du?". Dåligt exempel kanske men gå bara fram till nån.

Jag led själv av samma problem som du. Flyttade till en ny stad (Dublin), kände ingen. Började prata med folk efter en par veckor då jag kände mig så jävla ensam. Nu måste jag tacka nej till folk dagligen som vill umgås för att det blir för mycket.

Detta blev lite flummigt, har druckit en par öl.

TL;DR: Prata med folk, vem som helst. Övning ger färdighet. Det är inte staden det är fel på. Var inte rädd för att skämma ut dig, du kommer troligtvis aldrig att se dem igen ändå (om du inte får deras kontaktuppgifter dvs.).

Vill du flytta till ett nytt ställe, Go for it! säger jag bara. Livet är för kort för att bo på samma ställe hela livet men räkna inte med att folk börjar prata med dig, den biten måste du fixa själv.

JensAndreas
2013-10-26, 19:19
DU får helt enkelt tänka #yolo. Det låter väldigt cheesy/cringe worthy men det funkar. Gå till en pub/krog/nattklubb du aldrig varit förr. Gå fram till tio tjejer du aldrig sett förr och prata med dem. Fulla människor är väldigt lätta att prata med, se det som en övning för tunnelbanan som du verkar så intresserad av. Prata med tjejerna om vad som helst, det behöver inte ens vara tjejer, killar går också bra, det är bara att prata om vad som helst. En bra isbrytare på krogen kan vara "Vad dricker du?". Dåligt exempel kanske men gå bara fram till nån.

Jag led själv av samma problem som du. Flyttade till en ny stad (Dublin), kände ingen. Började prata med folk efter en par veckor då jag kände mig så jävla ensam. Nu måste jag tacka nej till folk dagligen som vill umgås för att det blir för mycket.

Detta blev lite flummigt, har druckit en par öl.

TL;DR: Prata med folk, vem som helst. Övning ger färdighet. Det är inte staden det är fel på. Var inte rädd för att skämma ut dig, du kommer troligtvis aldrig att se dem igen ändå (om du inte får deras kontaktuppgifter dvs.).

Vill du flytta till ett nytt ställe, Go for it! säger jag bara. Livet är för kort för att bo på samma ställe hela livet men räkna inte med att folk börjar prata med dig, den biten måste du fixa själv.

Vad betyder det där yolo?

andyone
2013-10-26, 19:24
Vad betyder det där yolo?

http://narwhaler.com/original/w4/t/gold-tooth-troll-face-W4TZtE.jpg





Förklaring till det du frågar om får du här: LÄNK (http://lmgtfy.com/?q=yolo)
alla ba mata le trüll hela tidän

Jonithan
2013-10-26, 19:25
Vad betyder det där yolo?

Okej nu blev det uppenbart. Din aktivitet här på kolo är bara för att trolla. Du väljer alltid ut det mest meningslösa i allas inlägg och frågar vad det betyder eller argumenterar mot det. Du är inte för förändring. Det betyder "you only live once".

Nu tycker jag alla ska ignorera JensAndreas

tjing
2013-10-26, 19:26
Tror iofs inte att JensAndreas trollar.

Diomedea exulans
2013-10-26, 19:30
Eh, det är väl inte uppenbart att han trollar för att han inte vet vad yolo betyder?

JensAndreas
2013-10-26, 19:36
Här var man populär. Men visst, jag håller käft from. nu.

mattepatte
2013-10-26, 19:50
Ni ser det inte själva men jag upplever nästan denna tråd som vuxen mobbing mot TS.

Diomedea exulans
2013-10-26, 19:52
Ni ser det inte själva men jag upplever nästan denna tråd som vuxen mobbing mot TS.

Va, har jag sagt nåt mobbande?

mattepatte
2013-10-26, 19:57
Måste inte säga något konkret mobbande, TS behöver lyftas upp, det gör han inte av kommentarerna i denna tråden.
Jag kanske har fel, kanske rätt, tycker det bör tänkas på oavsett, av alla som postar.

JensAndreas
2013-10-26, 19:57
http://narwhaler.com/original/w4/t/gold-tooth-troll-face-W4TZtE.jpg





Förklaring till det du frågar om får du här: LÄNK (http://lmgtfy.com/?q=yolo)
alla ba mata le trüll hela tidän

Ajajaj vad ont det där gjorde då. Ska gå och ta lite heroin tror jag.

JensAndreas
2013-10-26, 20:13
Okej nu blev det uppenbart. Din aktivitet här på kolo är bara för att trolla. Du väljer alltid ut det mest meningslösa i allas inlägg och frågar vad det betyder eller argumenterar mot det. Du är inte för förändring. Det betyder "you only live once".

Nu tycker jag alla ska ignorera JensAndreas

Ouch.

Red Apple
2013-10-26, 20:14
Okej nu blev det uppenbart. Din aktivitet här på kolo är bara för att trolla. Du väljer alltid ut det mest meningslösa i allas inlägg och frågar vad det betyder eller argumenterar mot det. Du är inte för förändring. Det betyder "you only live once".

Nu tycker jag alla ska ignorera JensAndreas

Du har ingen vidare koll på vad Aspbergers innebär va?

Tolkia
2013-10-26, 20:16
Dags att dämpa tonen. Retar man sig på en tråd väljer man lämpligen att inte fortsätta läsa den. Om tråden bör rapporteras gör man det. Agera enmans medborgargarde behöver man inte göra.

JensAndreas
2013-10-26, 21:28
Tror iofs inte att JensAndreas trollar.

Då trodde du rätt. Visst, det finns viktigare saker än att få mutta men man behöver mutta för att höja självförtroendet.

JensAndreas
2013-10-26, 22:04
Var det nån som trodde på allvar att jag skulle flytta bara för att jag aldrig får tjejer? xD

XXXL
2013-10-26, 23:02
Trisst att tråden spårade ur, tyckte huvuddiskussionen var rätt vettig...

nyvaken
2013-10-26, 23:44
Tråden är färdigskriven, det finns inga fler tips att ge. Läs igenom den några varv. Strunta såklart i dem som bara hoppade in för att säga "vadddåå har du problem ellller!?" i nåt inlägg, förutom de kommentarerna så har den här killen...
Ni ser det inte själva men jag upplever nästan denna tråd som vuxen mobbing mot TS.
....helt fel. De flesta kommentarerna försöker vara hjälpsamma och bidra med något.

JensAndreas
2013-10-26, 23:49
Hursomhelst så har jag fått svar på min fråga och det tackar jag för.

JensAndreas
2013-10-27, 18:28
Ja men du kommer aldrig lyckas med det. Du måste underlätta för dig själv istället för att göra det omöjligt för dig.

Den här frågan kan jag faktiskt inte minnas att jag fick svar på, antar att det beror på att jag helt enkelt inte vågar prata med folk? Och jag vill ha en förändring men ja, jag är blyg som fan.

Diomedea exulans
2013-10-27, 19:10
Den här frågan kan jag faktiskt inte minnas att jag fick svar på, antar att det beror på att jag helt enkelt inte vågar prata med folk? Och jag vill ha en förändring men ja, jag är blyg som fan.

Nu var det ju inte jag som skrev det där inlägget, men jag tror han menar att det är väldigt liten chans att du ska lyckas med det. Det är väldigt svårt att gå fram till och ragga upp en främmande tjej för genomsnittskillen, och eftersom du verkar blyg och lite mindre socialt kompetent än medel så verkar chansen ännu mindre för dig. Så tror jag han menade. Men jag tycker han har fel när han skriver "aldrig". HELT omöjligt är det ju inte.

JensAndreas
2013-10-27, 19:23
Ja, tror detsamma. Blyg är jag men inte fan kan väl jag framstå som så socialt handikappad?

Diomedea exulans
2013-10-27, 19:25
Ja blyg är jag men inte fan kan väl jag framstå som så socialt handikappad?

Jag sa inte att du verkar väldigt socialt handikappad, bara lite sämre socialt än medel.

andeem
2013-10-27, 19:26
TS: PM:a mig om du vill ta en fika på onsdag och snacka lite.

JensAndreas
2013-10-27, 19:27
Jag sa inte att du verkar väldigt socialt handikappad, bara lite sämre socialt än medel.

Okej, på vilket sätt? Så jag vet hur jag kan förbättras.

Diomedea exulans
2013-10-27, 19:30
Okej, på vilket sätt? Så jag vet hur jag kan förbättras.

Faktiskt inget som jag märker på hur du skriver. Jag baserar min åsikt på att du skriver att du vill flytta till en ny stad för att få fler vänner (som jag förstod det).

JensAndreas
2013-10-27, 19:31
Okej, ja om jag ska vara ärlig så är det en orsak. Att jag aldrig får nuppa är inte en orsak till varför däremot, absolut inte.

JensAndreas
2013-10-27, 20:45
Får väl ta tag i saken snart helt enkelt.

Diomedea exulans
2013-10-27, 20:55
Får väl ta tag i saken snart helt enkelt.

Kör på! Skriv här om du har fler frågor.

JensAndreas
2013-10-27, 21:18
Ja fan, kanske skulle göra en dagbok om detta?

Diomedea exulans
2013-10-27, 21:18
Ja fan, kanske skulle göra en dagbok om detta?

Kan ju inte skada!

JensAndreas
2013-10-27, 21:19
Nä precis. Ska dock sägas att jag faktiskt frågade en afrikanska för ett tag sen om inte hon kunde tänka sig ha love med mig. Gick inte så bra. xD

JensAndreas
2013-10-28, 09:40
Just det ja, nu den 5:e ska jag på intervju i Järna angående att få flytta dit, få se hur det går.

JensAndreas
2013-10-31, 13:53
Ja men du kommer aldrig lyckas med det. Du måste underlätta för dig själv istället för att göra det omöjligt för dig.

Hade du inget svar på varför eller?

JensAndreas
2013-11-05, 22:26
Alright, var på intervju idag, känns som att de bara inte vill att jag ska få flytta. Känns tungt.

nyvaken
2013-11-05, 22:45
Järna ligger en igelkottsmarsch från pendeltågets slutstation. Är det så långt från sthlm du kunde tänka dig?

JensAndreas
2013-11-05, 22:55
Nej men grejen är att just dem har så många Asperger verksamheter.

Pitepalt
2013-11-05, 23:09
Just det ja, nu den 5:e ska jag på intervju i Järna angående att få flytta dit, få se hur det går.

Har du mött upp med kungen av Järna och frågat om du får flytta in i hans kungadöme?

Du behöver väll inte någons tillåtelse att få flytta till ett nytt ställe eller?




Jag fattar ingenting just nu.

JensAndreas
2013-11-05, 23:23
Det handlar om att jag omfattas av LSS så var på kommunen idag, skulle jag flytta till ett vanligt boende åker jag ur LSS.

JensAndreas
2013-11-05, 23:29
Men det är precis den känslan jag får, att behöva be om tillåtelse.

Pitepalt
2013-11-05, 23:54
Okej JensAndreas, jag var inte medveten om detta när jag skrev men nu förstår jag :)

nyvaken
2013-11-05, 23:55
Det handlar om att jag omfattas av LSS så var på kommunen idag, skulle jag flytta till ett vanligt boende åker jag ur LSS.
Det här var det mest logiska och resonliga du skrivit hittills. Bra motiv att flytta också, inte bara ett luddigt flyktbeteende. Jepp, se till att behålla din LSS-status.

JensAndreas
2013-11-06, 00:26
Okej JensAndreas, jag var inte medveten om detta när jag skrev men nu förstår jag :)

Man kan ju inte känna till allt vettu. :)

JensAndreas
2013-11-06, 13:14
Det här var det mest logiska och resonliga du skrivit hittills. Bra motiv att flytta också, inte bara ett luddigt flyktbeteende. Jepp, se till att behålla din LSS-status.

Så pass alltså?

JensAndreas
2013-11-08, 22:10
Nu vet jag varför jag aldrig får ligga, det beror på att jag bor i Stockholm, inte kan dansa bugg och är ful i tjejernas ögon.

Alright.

awesomooo
2013-11-08, 22:39
Vad är det för tjejer du har "raggat" på. Låter fett lame men det finns någon för alla 4real. Hade en kille i min parallellklass som hade helt sne och missbildad käke så han såg ut som en neandertalare och han har en rätt söt flickvän. Borde vara större chans att få ligga i Dtockholm då du är omringad av tjejer precis överallt.. Annars kan du flytta till Pajala eller något och utföra samlag med någon där som redan haft halva staden i sig om det är så viktigt att ligga med någon.

Har du många kompisar? Det där med buggkursen låter bra där du kan öva på det sociala, man behöver inte ligga med alla man pratar med. Gör något, börja studera, anmäl dig till alla dessa grejer arbetslösa brukar gå på och skaffa mer och nya vänner.

JensAndreas
2013-11-08, 22:43
Jag raggar på samma som alla andra gör. Har inte så många vänner dock.

awesomooo
2013-11-08, 22:49
Därför du ska försöka engagera dig i något eller börja studera (om du nu vill det) för att lära känna och träffa nya människor. Vilken stad är det du helst vill flytta till?

JensAndreas
2013-11-08, 22:50
Jo jag vill börja plugga igen men tyvärr verkar alla ansökningsdatum ha gått ut, ska dock börja på folkhögskola när de öppnar igen.

awesomooo
2013-11-08, 22:51
Jo jag vill börja plugga igen men tyvärr verkar alla ansökningsdatum ha gått ut, ska dock börja på folkhögskola när de öppnar igen.

Det är ju perfekt! Jag har aldrig haft många kompisar heller men har ett fåtal som jag står riktigt nära vilket jag tycker är bättre än att ha halvbra kompisar i överflöd.

JensAndreas
2013-11-08, 22:52
Ja :) Då lär jag nog få rätt många nya vänner.

awesomooo
2013-11-08, 22:55
Ja :) Då lär jag nog få rätt många nya vänner.

Ja det tror jag. Alla kommer vara i samma sits som dig och vilja lära känna varandra.

JensAndreas
2013-11-08, 22:55
Precis.

iddqd
2013-11-08, 22:58
Nu vet jag varför jag aldrig får ligga, det beror på att jag bor i Stockholm, inte kan dansa bugg och är ful i tjejernas ögon.

Alright.

Fan Jens/Andreas/Peter/adde/vafandunuvillkalladig, du har fått det här förklarat för dig ett antal gånger. Att du inte får ligga beror inte på något av det där. Det finns massvis med fula killar som inte kan dansa bugg i Stockholm som får ligga.

JensAndreas
2013-11-08, 22:58
Så börjas det igen, varför får dem då?

King Grub
2013-11-08, 23:01
Därför att dom har en personlighet eller beteende som attraherar det motsatta könet.

JensAndreas
2013-11-08, 23:05
Tror det har mer med utseendet att göra.

iddqd
2013-11-08, 23:06
Vad Grub sa, samt att de klarar av att läsa folk.

JensAndreas
2013-11-08, 23:07
Med andra ord, det beror på att jag har Asperger och är helt efterbliven.

iddqd
2013-11-08, 23:11
Dina ord, inte mina. Men ja, det är därför.

Nu är jag visserligen ingen expert på Aspergers men vad jag har fattat så ska det väl gå att lära sig det sociala någorlunda även om man råkar ha det.

JensAndreas
2013-11-08, 23:12
Har man grov asperger kan man säga hejdå till att lära sig det sociala.