handdator

Visa fullständig version : Böj med sned rygg


strango
2013-10-25, 17:09
Hejsan!

För att göra en lång historia kort har jag alltid älskat att knäböja och marklyfta. Enda sedan jag började träna har dom 2 övningarna alltid varit basen i min träning, men idag är det annorlunda.

För lite drygt 1 år sedan hade vi en liten skojtävling på gymmet. Det var egentligen där och då det började. Vi körde bänkpress, stångcurl och benpress, inget märkvärdigt.
Dagen efter körde jag marklyft, inget mer med det. Ett par dagar senare kom jag knappt ur soffan. Kunde inte heller böja mig framåt och ryggen värkte på vänster sida.

Jag fick tummen ur arselet och åkte till en naprapat och konstaterade att jag var sned i ryggen och knäckte mig bra igen.
Men det tog inte alltför lång tid innan smärtan kom tillbaka och jag fick åka tillbaka.

Idag varken böjer eller markar jag. Så fort jag kör lite böj kommer smärtan i vänstersidan smygandes. Jag har heller inte råd att åka till naprapat/kiropraktor flera gånger i månaden.
Finns det någon därute som kan komma på nått jag kan göra?
Finns det folk som har varit/är i samma sits?
Kom gärna med förslag och synpunkter!

Mvh

major Pectoralis
2013-10-25, 17:14
Inte varit i samma sits. Fick du inte veta varför ryggen var sned?
Beror det t.ex. på någon benlängdsskillnad, stel glutues etc. kanske man kan göra något åt orsaken och inte bara symtomen.

Mentality
2013-10-25, 17:14
Du har inte frågat naprapaten om det finns en mer långvarig lösning?

Wormzie
2013-10-25, 17:38
Gå till en duktig sjukgymnast, det är billigare och du kan antagligen få lite mer verktyg att hantera problemet med (förhoppningsvis).

strango
2013-10-26, 14:40
Gå till en duktig sjukgymnast, det är billigare och du kan antagligen få lite mer verktyg att hantera problemet med (förhoppningsvis).
Hmm, fick för mig att naprapater/kiropraktorer är bättre inom detta område. Var faktiskt till en sjukgymnast först, men där hände det inte så mycket tyvärr. Kanske ska ge det ett försökt till

Inte varit i samma sits. Fick du inte veta varför ryggen var sned?
Beror det t.ex. på någon benlängdsskillnad, stel glutues etc. kanske man kan göra något åt orsaken och inte bara symtomen.

Han sa att det var Erecto Spinae som var orsaken, eftersom jag tydligen var snedbelastad. Om jag inte missminner mig helt så nämnde han nått om olika benlängder, och det såg så ut när jag låg ner på britsen.
Även när jag står upp tycker jag att hela jag är sned, samt att höger höft ser ut å vara högre upp en vänstra.

Vidare är jag väldigt orörlig, något som jag dock jobbar på varenda dag

major Pectoralis
2013-10-26, 15:04
Benlängdsskillnader kan bero på olika saker men det kan vara så enkelt att ett fotinlägg (kork) hjälper.

Det enklast fälttestet är väl att kolla om höftbenskammarna ("crista iliaca") håller olika höjd när man står upp.

Någon som är duktig på ortopedi kan reda ut det där.