handdator

Visa fullständig version : Blir detta bra?


piii90
2013-10-25, 11:12
Hej igen!

Efter min senaste tråd där jag skrev att jag hade fastnat på 63 kg så tog jag faktiskt en liten paus! Det var skönt att träna med ork i kroppen och att ligga på balans, slippa räkna allt osv. Detta har lett till att jag nu väger 64,5 så någon större skandal är det ju inte.

Dock läste jag en artikel på träna styrka angående leptin och viktminskning.
Jag är rädd att jag "jojo-bantat" under de senaste åren. Jag har legat mellan 65kg-58kg under de senaste 3 åren. Och det har vell varit som så att jag skött kost och träning exemplariskt, för att sedan se resultat och lite smått återgått till mina vanliga rutiner innan viktnedgången.
Det jag undrar är om jag "förstört" mig, och allt som hör till eller kan jag fortfarande nå bra resultat om jag håller mig till mitt schema?!

Mitt nya schema ser ut som Följer:
Måndag:Överkropp
Tisdag: Underkropp
Onsdag: Löpning 10km, (jag älskar att springa så här kör jag 10km, så det är inte för att jag ska få ett xtra underskott även om det är ett litet plus så man kan äta mera
Torsdag: Överkropp
Fredag: Underkropp
Lördag: Vila
Söndag: löpning 10-15km

Mer styrketräning behövs inte under kcalunderskott va?
Jag håller mig till ca 2 övningar per muskelgrupp och mellan 3-4 set per övning.

Kosten då: Jag fastar mellan 22:00-17:00 vilket är 19h
Sen äter jag strax innan jobb som är direkt efter träning och äter sen igen vid 22:00 Äter ca 40gram fett om dagen och 120 gram protein, resten fyller jag upp med kolisar.

Kanske även ska tillägga att jag är tjej, 163cm, väger 64,5kg och har sist jag gjorde en fettmäting 26%

piii90
2013-10-25, 11:18
Edit: Det står att i vanliga fall så skapar man inte flera fettceller i vuxen ålder..Hur spelar detta då in på den så kallade jojo-banintngen om vi nu inte skapar fler fettceller?

piii90
2013-10-26, 10:18
Ingen som har någon input? :/

Tfitness
2013-10-26, 22:09
Det där med kosten tror jag du bör se över. Låter länge att fasta i 19 timmar. Vad kan du äta en vanlig dag, mer specifikt?

cero
2013-10-27, 01:53
TS: Du behöver inte överanalysera detta. Det ser bra ut, men varför fastar du i 19 timmar?

EDIT:

Syftar jojo-bantning på när man svälter sig, går ned i vikt, och sedan går upp i vikt igen eftersom att man fortsätter med gamla vanor igen? Aldrig hört begreppet förut, och på google verkar det finnas en hel del olika förklaringar med tillhörande broscience.

begt
2013-10-27, 05:40
Du har pendlat 7 kg i vikt sett över 3 år och har inte legat lågt på BMI, utan snarare kring din förväntade normalvikt.

Utan att veta 100% säkert tror jag knappast att du har skadat din metabolism på något vis. Till och med idrottare som Petter Northug pendlar ca 6-7 kg varje år beroende på säsong. Han äter upp sig litet i slutet av säsongen och så använder han upp överskottet under sommarens och höstens mängdträning.

Om kroppen ska bli metabolt störd krävs det nog väldigt tvära kast; t.ex. hårdbantning och 5 kg viktminskning i månaden för att sedan gå upp allting på ungefär lika lång tid. Sedan upprepa processen några gånger. Alternativt att man legat väldigt lågt på energi på mycket låg fettprocent.

piii90
2013-10-27, 14:29
Ja, jag skulle ju iofs ändra kosten lite grann, men grejen är att äta mellan 17-22 är enklast, ibland blir det 16-22 och att fasta i 18 timmar är vell inte så hemskt, så vad gör 1h hit eller dit? Jag äter sista målet 22:00 just för att det är då vi har "middags" rast, sen jobbar jag på till 02, somnar vid 03, sover till ca 11, börjar med dagens matlådor och diverse morgon rutiner. sen vid 14 måste jag dra till gymmet om jag ska hinna med bussresor, duscha byta om, ta mig till jobbet innan 17:00, så Mitt schema är ju ganska tight.

Tolkia
2013-10-27, 15:33
Jag tycker inte att man skall fundera så mycket på frågan huruvida man ev. kan ha fler eller färre fettceller, helt enkelt av den anledningen att fettceller har en ENORM kapacitet för att lagra in fett per cell (det är ju liksom vad de är till för) men inte själva skapar fett, d.v.s. de lagrar inte in saker som inte finns. Det får alltså inte så stor praktiskt betydelse för den enskilda individen att veta hur många fettceller vederbörande har. Det finns också annat som avgör om man har lätt eller svårt att gå ned i vikt.