handdator

Visa fullständig version : Whey 80 - fastnar prickar i vattenflaskan


Tvådödalampor
2013-10-25, 10:00
Vad är det för prickar som fastnar i vattenflaskan när man har blandat vatten och Whey 80 i den?

Prickarna går inte bort med kallt vatten. Antingen måste man diska flaskan varje gång efter användning, eller spola rent den med brännhett vatten...

EiseltUK
2013-10-25, 10:04
Diska flaskan bör du göra i vilket fall.

Prickarna kan vara antingen proteinet i sig om klibbar fast eller någon annan ingrediens.

Om prickarna uppstår pga att du inte diskar så kan det ju vara mögel. *spy*

Tvådödalampor
2013-10-25, 10:18
Diska flaskan bör du göra i vilket fall.

Prickarna kan vara antingen proteinet i sig om klibbar fast eller någon annan ingrediens.

Om prickarna uppstår pga att du inte diskar så kan det ju vara mögel. *spy*

Varför skulle man diska flaskan? Det ska räcka med att skölja ur den.

Prickar var väl möjligtvis inte det bästa ordvalet av mig. Låt oss kalla dem för knottror.

När jag blandar pulvret och vattnet i flaskan så är den helt ren. När jag har druckit upp innehållet så är det fullt med knottror som fastnat på flaskans väggar.

EiseltUK
2013-10-25, 10:52
Varför skulle man diska flaskan? Det ska räcka med att skölja ur den.

Prickar var väl möjligtvis inte det bästa ordvalet av mig. Låt oss kalla dem för knottror.

När jag blandar pulvret och vattnet i flaskan så är den helt ren. När jag har druckit upp innehållet så är det fullt med knottror som fastnat på flaskans väggar.

Om du inte diskar kan det finnas risk för bakterietillväxt.

Låter som att knottrorna är protein men vårt att säga utan att ha sett det md egna ögon.

begt
2013-10-25, 11:00
Förmodligen är det ingen fara, men diska så behöver du inte bekymra dig alls.

Tvådödalampor
2013-10-25, 11:10
Om du inte diskar kan det finnas risk för bakterietillväxt.

Låter som att knottrorna är protein men vårt att säga utan att ha sett det md egna ögon.

Det känns ju lite osannolikt att det endast är jag som upplever dessa knottror. Alla som dricker Whey 80 borde väl se knottrorna?

Kvicksilver
2013-10-25, 12:55
Det känns ju lite osannolikt att det endast är jag som upplever dessa knottror. Alla som dricker Whey 80 borde väl se knottrorna?

Köp ett annat fabrikat om du upplever detta som ett stort problem. Jag köper oftast lite dyrare protein för smakens skull och har då aldrig fått "knottror" i flaskan.

Varför är det så svårt att vispa runt ett varv med en diskborste efter att du tagit din shake?

wilhelmblomgren
2013-10-25, 13:01
Förstår inte problemet... diska shakern helt enkelt.

Tvådödalampor
2013-10-25, 13:01
Köp ett annat fabrikat om du upplever detta som ett stort problem. Jag köper oftast lite dyrare protein för smakens skull och har då aldrig fått "knottror" i flaskan.

Varför är det så svårt att vispa runt ett varv med en diskborste efter att du tagit din shake?

Jag bor i Finland och här är proteinpulvret dubbelt så dyrare än i Sverige. Det billigaste pulvret jag hittat är Whey 80 och det kostar 20€ för 600g.

role
2013-10-25, 15:18
Shaker bör diskas efter varje gång, alternativt sköljas noga. Börja med ljummet vatten eftersom protein stelnar om man häller på varmt vatten. När man sköljt med med ljummet vatten, använd hett vatten för att ta kål på eventuella bakterier. Basic livsmedelshygien.

Endagblirjagstor
2013-10-25, 16:01
Jag bor i Finland och här är proteinpulvret dubbelt så dyrare än i Sverige. Det billigaste pulvret jag hittat är Whey 80 och det kostar 20€ för 600g.

Köp lite kött istället eller det hade jag gjort

drift
2013-10-25, 16:05
Varför skulle man diska flaskan? Det ska räcka med att skölja ur den.



Nej, det gör det inte.
Du diskar väl mjölkglaset då du använt det också, inte sköljer du väl bara ur det?
Diska flaskan gör man för att man är någorlunda hygienisk.

Tvådödalampor
2013-10-25, 16:15
Köp lite kött istället eller det hade jag gjort

Allt är dyrt här. *cry*

Nej, det gör det inte.
Du diskar väl mjölkglaset då du använt det också, inte sköljer du väl bara ur det?
Diska flaskan gör man för att man är någorlunda hygienisk.

Använder mjölkglaset några gånger innan jag diskar det. Vattenflaskan brukar jag använda kanske 10 ggr innan jag diskar. Sköljer bara ur det efter varje användning.

Sverker
2013-10-25, 17:16
Varför skulle man diska flaskan? Det ska räcka med att skölja ur den.

Prickar var väl möjligtvis inte det bästa ordvalet av mig. Låt oss kalla dem för knottror.

När jag blandar pulvret och vattnet i flaskan så är den helt ren. När jag har druckit upp innehållet så är det fullt med knottror som fastnat på flaskans väggar.

Biofilm kallas det:d Både bakterier och protein har en förmåga att binda till ytor. Med tiden byggs en tunn filmen på och blir tjockare och tjockare. Det enda som gäller är hårt arbete med diskborsten och hett vatten.

knuckles
2013-10-25, 17:26
Diska efter varje användning...

TheIsh
2013-10-25, 21:32
Diskar du inte lär den ju lukta fan nästa gång du ska använda den.

LIFT
2013-10-25, 21:46
Som redan skrivet, diska efter varje användning är väl en bra idé att göra, tar ju inte mer än 1 minut att göra.
Efter du diskat, låt den stå på tork.
Då tror jag inte du kommer få några prickar direkt, har då inte jag märkt att jag fått i alla fall.

20 euro för 600g proteinpulver? lät ganska dyrt. Finns väl att beställa från andra länder också annars som alternativ.

Tvådödalampor
2013-10-25, 22:59
Som redan skrivet, diska efter varje användning är väl en bra idé att göra, tar ju inte mer än 1 minut att göra.
Efter du diskat, låt den stå på tork.
Då tror jag inte du kommer få några prickar direkt, har då inte jag märkt att jag fått i alla fall.

20 euro för 600g proteinpulver? lät ganska dyrt. Finns väl att beställa från andra länder också annars som alternativ.

Nej, eftersom det tillkommer frakt och tull. Jag hatar det! Allt är så jävla dyrt här och man hittar allt mycket billigare på internet, men i slutändan (frakt och tull) så blir det lika dyrt att beställa hem saker som att köpa dem här.

Alltså knottrorna uppstår inte några dagar efter att jag blandat en shake.

Jag tar fram en kliniskt ren flaska. Öppnar locket. Häller i vatten och pulver. Stänger locket. Skakar som fan. Öppnar locket. Dricker upp innehållet. Kollar in i flaskan och då ser jag massor med knottror.

Om jag sköljer ur flaskan noga med kallt vatten så försvinner alla rester från proteinpuvret förutom knottrorna. De stannar kvar ända tills jag sköljer med varmt vatten.

Dessa knottror brukar jag känna att även fastnar på mina tänder när jag dricker proteinshaken.

knuckles
2013-10-25, 23:03
Då är det någon ingrediens helt enkelt. Händer för mig ibland också...beror på vilket märke protein, händer inte med whey fx som jag använder.

wilhelmblomgren
2013-10-26, 03:06
Allt är dyrt här. *cry*



Använder mjölkglaset några gånger innan jag diskar det. Vattenflaskan brukar jag använda kanske 10 ggr innan jag diskar. Sköljer bara ur det efter varje användning.



Seriöst? Hur många sjukdomar lider du av? *spy*

Sverker
2013-10-26, 05:42
Knottrorna låter som kaseinprotein:confused: Säker på att det inte är kasein med i proteinpulvret.

sudoo
2013-10-26, 07:09
Nej, eftersom det tillkommer frakt och tull. Jag hatar det! Allt är så jävla dyrt här och man hittar allt mycket billigare på internet, men i slutändan (frakt och tull) så blir det lika dyrt att beställa hem saker som att köpa

Ok för att frakten kan bli något dyrare, men tull ska du väl inte behöva betala om du köper från ett annat EU-land.

bigtraps
2013-10-26, 07:56
Låter allvarligt det där med prickarna. Du måste gå till botten med problemet.
Kan du inte skicka flaskan till Finlands motsvarighet till SKL?

Tvådödalampor
2013-10-26, 14:24
Knottrorna låter som kaseinprotein:confused: Säker på att det inte är kasein med i proteinpulvret.

Ingredienser:
Vassle-/myseproteinkoncentrat*, lågfett kakaopulver, arom, salt, sötningsmedel (sukralos). *Av mjölk/mekl. Innehåller soja/soya (soja-/soyalesitin).

Står "HERA80" på framsidan av paketet.

Tvådödalampor
2013-10-26, 14:43
Efter att ha blandat en shake (http://i.imgur.com/BwIU2lM.jpg)


Efter att ha sköljt ur flaskan (http://i.imgur.com/frX5zan.jpg)

Tvådödalampor
2013-10-28, 18:41
Jo hallå.

sigill
2013-10-28, 18:49
Men så där blir det alltid för mig, i alla fall då jag använder glas. Diska i diskmaskin så blir du av med det.

Det är bara rester som fastnar på glaset och som inte lösts upp när du blandade drinken. Inget konstigt alls. Men diska för hygienens skull (+ att det ser ofräscht ut att inte göra det).

Tvådödalampor
2013-11-07, 17:17
Det måste ju finnas hur många som helst här på Kolozzeum som dricker Whey 80. Känner ingen igen sig i det jag skriver?

Om man stoppar in rent Whey 80 pulver i munnen så smälter det direkt (påminner om sockervadd) och kvar blir en liten degig klump som aldrig tycks smälta hur mycket man än suger/biter på den. Jag har utvecklat en fobi för dessa klumpar och jag associerar dem med tonsillstenar och har därför på senare undvikit att dricka proteinpulver. Jag blir helt enkelt illamående när jag ser eller luktar på pulvret.

Tvådödalampor
2013-11-14, 20:40
Blandade nyss ihop en äcklig Whey 80 shake och hällde upp den i ett glas och pinade i mig skiten. Såhär ser det ut it glaset efteråt: http://i.imgur.com/wL8TGxC.jpg

Det känns som att jag dricker tonsillstenar (http://www.youtube.com/watch?v=2X2L_a15XqA). Förstår ni hur jävla vidrigt det är? Har ni någonsin haft oturen att lukta på en sådan?!

Jag får bokstavligt talat ont i huvudet efter varje gång jag druckit ett glas Whey 80. Det är pga att jag inbillar mig att de där äckliga prickarna är äckligare än vad de egentligen är. Endast placebo, men de är så otroligt äckliga att jag verkligen mår dåligt när jag dricker skiten. Jag är inte petig av mig så jag har otroligt svårt att förstå hur ingen kan känna igen sig i detta problem.

Filipb
2013-11-14, 21:00
Varför dricker du det om du tycker det är så förfärligt som du beskriver det? Släng det och köp nytt. Åtminstone en annan smak

Tvådödalampor
2013-11-14, 21:31
Varför dricker du det om du tycker det är så förfärligt som du beskriver det? Släng det och köp nytt. Åtminstone en annan smak

Jag vill ju gärna veta vad det är som orsakar prickarna. Vad är det som säger att det är just smaken som orsakar dem? Det kan väl lika gärna vara själva grunden till proteinet som orsakar dem, och då spelar det ingen roll vilken smak jag köper.

Dessutom verkar Whey 80 vara ett av de vanligaste proteinpulvren i Sverige så hur kommer det sig att ingen annan känner igen dessa prickar?

knuckles
2013-11-14, 21:53
Jag känner igen de där prickarna men alla olika proteinpulversorterna har inte det.

Commando1980
2013-11-14, 21:56
Jag vill ju gärna veta vad det är som orsakar prickarna. Vad är det som säger att det är just smaken som orsakar dem? Det kan väl lika gärna vara själva grunden till proteinet som orsakar dem, och då spelar det ingen roll vilken smak jag köper.

Dessutom verkar Whey 80 vara ett av de vanligaste proteinpulvren i Sverige så hur kommer det sig att ingen annan känner igen dessa prickar?

För att lite proteinpulverrester i glaset/shakern inte upplevs som ångestskapande för de flesta människor?

farsan baloo
2013-11-15, 09:08
Jag bor i Finland och här är proteinpulvret dubbelt så dyrare än i Sverige.
Nej, eftersom det tillkommer frakt och tull. Jag hatar det! Allt är så jävla dyrt här och man hittar allt mycket billigare på internet, men i slutändan (frakt och tull) så blir det lika dyrt att beställa hem saker som att köpa dem här.

Minns jag rätt så handlade en Finsk bekant från Kolloshopen och det var fraktfritt till Finland över 650:- och det tillkommer ingen tull inom EU...

Tvådödalampor
2014-01-05, 20:33
Nu har jag provat Whey 80 med jordgubbssmak och samma äckliga prickar finnes!

Jorgen
2014-01-05, 20:44
Nu har jag provat Whey 80 med jordgubbssmak och samma äckliga prickar finnes!

Byt märke och testa helt enkelt.

Minns jag rätt så handlade en Finsk bekant från Kolloshopen och det var fraktfritt till Finland över 650:- och det tillkommer ingen tull inom EU...

http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/kolozzeum-pure-whey-900gr.html

Tvådödalampor
2014-01-05, 20:53
Byt märke och testa helt enkelt.



http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/kolozzeum-pure-whey-900gr.html

Kan du bekräfta att Kolozzeums proteinpulver inte innehåller dessa vidriga prickar? :)

Jorgen
2014-01-05, 20:55
Kan du bekräfta att Kolozzeums proteinpulver inte innehåller dessa vidriga prickar? :)

Jag har aldrig sett sådana i mina shakers.

Tvådödalampor
2014-01-05, 20:57
Jag har aldrig sett sådana i mina shakers.

Då förmodar jag att du aldrig druckit Whey 80. 200 sek frakt, härligt!

timoat
2014-01-05, 21:04
Jag brukar få dem också, men min lösning är att blanda, skaka, vänta 10 min och sen skaka som fan igen. Inga fler knottor. Vidrig video det där.

Tvådödalampor
2014-01-05, 21:08
Jag brukar få dem också, men min lösning är att blanda, skaka, vänta 10 min och sen skaka som fan igen. Inga fler knottor. Vidrig video det där.

Jag ska prova din metod. Detta gäller Whey 80, va? Har dock svårt att tro att dessa knottror inte kommer att fastna i tänderna av denna metod. :(

timoat
2014-01-05, 21:15
Jag ska prova din metod. Detta gäller Whey 80, va? Har dock svårt att tro att dessa knottror inte kommer att fastna i tänderna av denna metod. :(

yes, whey 80, cookies and cream. har även testat vanilla pear, choklad, banan.

Tvådödalampor
2014-04-04, 11:13
yes, whey 80, cookies and cream. har även testat vanilla pear, choklad, banan.

Jag har provat både Whey 80 jordgubb och chocklad, men dessa äckliga prickar uppstår varje gång jag blandar en shake. Jag får ont i huvudet och blir illamående av shaken eftersom dessa prickar äcklar mig så fruktansvärt mycket.

Finns det något proteinpulver som är likt Whey 80 (billigt och mycket protein per kolhydrater) men som inte lämnar några prickar efter sig?

tossefar
2014-04-07, 16:26
Kanske en smula offtopic, men vad skulle man någonsin vinna på att inte diska sin shaker eller sitt mjölkglas? Kostnaden för diskmedel kan omöjligt ens vara några öre per diskning.

Tvådödalampor
2014-04-12, 18:31
Kanske en smula offtopic, men vad skulle man någonsin vinna på att inte diska sin shaker eller sitt mjölkglas? Kostnaden för diskmedel kan omöjligt ens vara några öre per diskning.

Tid. Jag sköljer ur shakern med hett vatten efter varje användning. Sen slänger jag in den i diskmaskin ungefär en gång i veckan.

Jorgen
2014-04-12, 19:02
Tid. Jag sköljer ur shakern med hett vatten efter varje användning. Sen slänger jag in den i diskmaskin ungefär en gång i veckan.

Har du bara en shaker? *screwy*

Tvådödalampor
2014-05-06, 19:41
Har du bara en shaker? *screwy*

Jag har nog fler men jag använder bara en åt gången.

Finns det någon som kan rekommendera ett proteinpulver likt Whey 80 (billigt och mycket protein per kcal) men som inte lämnar små vita klumprester?

Jorgen
2014-05-06, 19:48
http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/kolozzeum-pure-whey-900gr.html

Tvådödalampor
2014-05-06, 19:53
http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/kolozzeum-pure-whey-900gr.html

Tack, men kan du garantera att detta proteinpulver inte lämnar klumpar/knottror/klimpar efter sig?

Jag börjar fundera på om alla proteinpulver innehåller dessa knottror eftersom proteinet själv kanske består av dem?

Jag är verkligen igen petig människa i vanliga fall, men av någon orsak har jag utvecklat någon fobi för dessa knottror vilket gör att jag blir lätt illamående och får lätt huvudvärk efter att jag druckit en shake som innehåller dessa knottror.

Jorgen
2014-05-06, 19:55
Tack, men kan du garantera att detta proteinpulver inte lämnar klumpar/knottror/klimpar efter sig?

Jag har aldrig fått några klumpar eller något annat av detta proteinet. :)

Tvådödalampor
2014-05-06, 20:14
Jag har aldrig fått några klumpar eller något annat av detta proteinet. :)

Skulle gärna bunkra upp med ett proteinpulver jag är nöjd med. Finns det någon chans att få ett smakprov av Kolozzeums proteinpulver? :)

Jorgen
2014-05-06, 20:17
Skulle gärna bunkra upp med ett proteinpulver jag är nöjd med. Finns det någon chans att få ett smakprov av Kolozzeums proteinpulver? :)

Skicka ett mail till shopen på info@kolozzeum.com och fråga.

Tvådödalampor
2014-05-06, 20:19
Skicka ett mail till shopen på info@kolozzeum.com och fråga.

Okej, tack så mycket!

nisse1976
2014-05-26, 14:31
Tack, men kan du garantera att detta proteinpulver inte lämnar klumpar/knottror/klimpar efter sig?


Jag köpte två påsar sist det var massa reklam och det är riktigt bra.
Jag har bara provat två pulver innan, det första jag provade var helt OK, det andra var smaken OK men totalt omöjligt att inte få klumpar.

Detta var inga klumpar och klart godast av dom jag provat (bara testat vanilj än, köpte jordgubb också)