handdator

Visa fullständig version : Var går gränsen mellan bruk och missbruk?


Minimjölk
2013-10-25, 08:46
Många äro de som vill bli kvitt sitt missbruk men när vet man egentligen när ens bruk blivit ett missbruk. Finns det generella riktlinjer eller är det ytterst individuellt?

Är det olika kriterier som gäller när det gäller olika områden eller är riktlinjerna snarlika för områden som:

mat
träning
sex
alkohol
rökning
droger
doping
mediciner
spel
självstympning


Är det upp till var och en att själva bestämma om de har ett sunt förhållande till dessa ovan och därmed kan se sig som brukare eller är det omgivningen som avgör?
Kan man om man missbrukar något av ovanstående gå tillbaka till att bli en vanlig brukare?


Diskutera fritt!

benya
2013-10-25, 08:51
Många äro de som vill bli kvitt sitt missbruk men när vet man egentligen när ens bruk blivit ett missbruk. Finns det generella riktlinjer eller är det ytterst individuellt?

Är det olika kriterier som gäller när det gäller olika områden eller är riktlinjerna snarlika för områden som:

mat
träning
sex
alkohol
rökning
droger
doping
mediciner
spel
självstympning


Är det upp till var och en att själva bestämma om de har ett sunt förhållande till dessa ovan och därmed kan se sig som brukare eller är det omgivningen som avgör?
Kan man om man missbrukar något av ovanstående gå tillbaka till att bli en vanlig brukare?


Diskutera fritt!

Mat – när man blir för fet/ohälsosamt överviktig
träning – påverkar ens sociala liv negativt samt leder till ohälsa
sex – om det förstör ens sexualmoral och man inte kan ha ett seriöst monogamt förhållande.
alkohol – går utöver sånt som är viktigt i livet som jobb och vänner
rökning – aldrig bra och röka. Feströker själv, så där går gränsen!! :D
droger – BAD! olagligt
doping – BAD! olagligt
mediciner – så länge det uppfyller hälsobefrämjande funktion och DR är med på det
spel – samma som alkohol
självstympning – ehm?!?!?1

Japp,. Det är upp till var och att bestämma till ca 60-70 % sen behöver man vara ödmjuk nog för att ta input av andra som har bättre objektiv syn på bruket/relationen till ovan.

Morrris
2013-10-25, 08:58
Begreppet missbruk är bortlyft ur DSM-5. Man talar istället om "substance use disorder" som kan specifieras utifrån vilken substans det gäller. 11 huvudkriterier där problemets svårhet bedöms utifrån hur många av dessa som uppfylls (2-3: mild, 4-5: måttlig, 6 eller fler: svår)

1. Taking the substance in larger amounts or for longer than the you meant to
2. Wanting to cut down or stop using the substance but not managing to
3. Spending a lot of time getting, using, or recovering from use of the substance
4. Cravings and urges to use the substance
5. Not managing to do what you should at work, home or school, because of substance use
6. Continuing to use, even when it causes problems in relationships
7. Giving up important social, occupational or recreational activities because of substance use
8. Using substances again and again, even when it puts the you in danger
9. Continuing to use, even when the you know you have a physical or psychological problem that could have been caused or made worse by the substance
10. Needing more of the substance to get the effect you want (tolerance)
11. Development of withdrawal symptoms, which can be relieved by taking more of the substance.

filmjölk
2013-10-25, 09:21
Nu skall jag vara gravt pantad och hävda att det är en skillnad i inte bara vad, hur mycket och hur ofta, man gör något, utan även i vilket sammanhang.

Utan studier som backar upp vill jag hävda att supa sig full tre gånger i veckan på en nattklubb är inte lika mycket av ett missbruk som att supa sig full tre gånger i veckan ensam framför tv:n. Trots att konsumtionen är lika hög.

Halvar
2013-10-25, 09:41
Nu skall jag vara gravt pantad och hävda att det är en skillnad i inte bara vad, hur mycket och hur ofta, man gör något, utan även i vilket sammanhang.

Utan studier som backar upp vill jag hävda att supa sig full tre gånger i veckan på en nattklubb är inte lika mycket av ett missbruk som att supa sig full tre gånger i veckan ensam framför tv:n. Trots att konsumtionen är lika hög.

Kan hålla med dej

Nordenator
2013-10-25, 09:42
Nu skall jag vara gravt pantad och hävda att det är en skillnad i inte bara vad, hur mycket och hur ofta, man gör något, utan även i vilket sammanhang.

Utan studier som backar upp vill jag hävda att supa sig full tre gånger i veckan på en nattklubb är inte lika mycket av ett missbruk som att supa sig full tre gånger i veckan ensam framför tv:n. Trots att konsumtionen är lika hög.

Givet att du inte prioriterar filmtittandet framför annat i livet. Om det är ren dötid du dessutom häller alkohol på är jag beredd att hålla med, men personligen finner jag det mycket mer underhållande att sitta och dra någon öl och spela spel än att ta mig till random danshak på avenyn. Jag tycker inte att det blir ett destruktivt beteende för det - så länge det är ens kvalitetstid snarare än ett rent tidsfördriv.

Sen finns det väl visserligen också olika syften till konsumtion av alkohol. Jag tycker öl är riktigt gott. Hade de gjort alkoholfri öl som smakade som starkare sådan hade det varit standard som måltidsdryck. Jag har också mött folk som bara dricker för just fyllan. Det finns ingen som helst uppskattning för drycken. Kombinera det med att sitta och sträckse TV4 i fyra timmar så är jag ännu mer benägen att hålla med.

filmjölk
2013-10-25, 10:56
Om man drar alkoholparalellen till sexmissbruk skulle jag vilja se en skillnad i att ha kompulsivt sex med en massa dyra betalbrudar vs. att tvångsmässigt stoppa penisen i ett gloryhole.

Eller att beställa in och hetsäta en massa bakelser på ett café istället för att vräka i sig dem iklädd kalsonger stående vid köksbänken.

Eller att röka braj ihop med ett par kompisar framför en bra film vs att gömma sig på dass och stressinhalera i sig en joint på lunchrasten.

The_RobRoy
2013-10-25, 11:44
Intressant frågeställning, hur många här brukar/missbrukar antalet timmar man sitter framför datorn/mobilen/kolo?

Amfksp
2013-10-25, 11:47
Tar man droger, har sex, dricker, äter för att glömma/förtränga/bedöva är det mer ett missbruk än om man gör samma sak för att förhöja en upplevelse eller njuta lite extra om man redan mår bra enligt mig.
De personer jag känner som gjort det har det också gått extremt mkt mer åt helvete för än de som festknarkar/dricker lite för ofta men bara i samband med fest och inte för att bedöva nån typ av depp.

PontusAndersson
2013-10-25, 12:22
Mat – när man blir för fet/ohälsosamt överviktig
träning – påverkar ens sociala liv negativt samt leder till ohälsa
sex – om det förstör ens sexualmoral och man inte kan ha ett seriöst monogamt förhållande.
alkohol – går utöver sånt som är viktigt i livet som jobb och vänner
rökning – aldrig bra och röka. Feströker själv, så där går gränsen!!
droger – BAD! olagligt
doping – BAD! olagligt
mediciner – så länge det uppfyller hälsobefrämjande funktion och DR är med på det
spel – samma som alkohol
självstympning – ehm?!?!?1

Japp,. Det är upp till var och att bestämma till ca 60-70 % sen behöver man vara ödmjuk nog för att ta input av andra som har bättre objektiv syn på bruket/relationen till ovan.


Känns det inte lite vagt att grunda dina värderingar om vad som är rätt/fel enbart baserat på om det är lagligt eller inte?

Jag är för övrigt emot båda...

ChrisDEFC
2013-10-25, 12:25
Inom psykiatrin så brukar man ofta säga att det övergår till missbruk när det är till skada för dig själv eller andra.

kjell33
2013-10-25, 12:27
Enligt min erfarneht definieras missbruk som ngt som skapar ångest (aldrig mer-syndromet) samt att det inträffar när du VET att det inte kommer att sluta väl samt ett element av tvångsmässighet.

Exdiaq
2013-10-25, 12:40
Ingen aning.

AronP
2013-10-25, 12:43
Så länge man kan lägga ned saken inom en dag så ser jag det inte som missbruk.

knuckles
2013-10-25, 12:45
The sky is the limit

Minimjölk
2013-10-25, 14:44
Inom psykiatrin så brukar man ofta säga att det övergår till missbruk när det är till skada för dig själv eller andra.

Hur definerar man detta? Det finns ju aktiviteter som man gör ibland som skadar en själv utan at tdet handlar om missbruk.

Om jag tränar styrketräning och skadar mig pga detta så innebär ju inte det per automatik att jag har ett träningsmissbruk.

Om jag uppskattar perverterade lekar i sänghalmen som min nuvarande partner inte uppskattar, då kan jag genom att byta partner gå från ett missbruk till vanligt bruk?



Jag tänker personligen i banorna att anledningen bakom att man bedriver vissa aktiviteter kan skvallra om personen är mer benägen att gå från bruk till missbruk.

Om vi återknyter till de två personer som drack sig lika fulla tre gånger i veckan. Om person A gör det ute på stan med kompisar för att fira och leva livet och person B gör det själv hemma för att bedöva sitt trasiga sinne, då känns ju Person B mer i riskzonen, inte pga att han dricker hemma utan pga den bakomliggande anledningen. Vi kan i fallet ovan anta att båda personerna dricker huvudsakligen för att bli onyktra men de vill det av olika anledningar.

TheIsh
2013-10-25, 14:51
Lagom är bäst.

4623
2013-10-25, 19:04
För mig är det ganska enkelt. När du inte kan hantera det.

tjing
2013-10-25, 19:22
Bra frågeställning och svaret är inte givet. Det handlar om definition; vi människor behöver utföra belönande aktiviter, annars skulle vi lägga oss ner och inte röra en fena.

Jag själv har Tourettes syndrom (med vad det innebär av skumma dopaminnivåer i olika delar av hjärnan) och har en klar missbrukstendens. Med självdisciplin funkar det ofta bra, men jag vill dricka för mycket, jag vill träna väldigt mycket, snusa hela tiden osv.

Intressant i alla fall.

ChrisDEFC
2013-10-31, 11:47
Hur definerar man detta? Det finns ju aktiviteter som man gör ibland som skadar en själv utan at tdet handlar om missbruk.

Om jag tränar styrketräning och skadar mig pga detta så innebär ju inte det per automatik att jag har ett träningsmissbruk.

Om jag uppskattar perverterade lekar i sänghalmen som min nuvarande partner inte uppskattar, då kan jag genom att byta partner gå från ett missbruk till vanligt bruk?



Jag tänker personligen i banorna att anledningen bakom att man bedriver vissa aktiviteter kan skvallra om personen är mer benägen att gå från bruk till missbruk.

Om vi återknyter till de två personer som drack sig lika fulla tre gånger i veckan. Om person A gör det ute på stan med kompisar för att fira och leva livet och person B gör det själv hemma för att bedöva sitt trasiga sinne, då känns ju Person B mer i riskzonen, inte pga att han dricker hemma utan pga den bakomliggande anledningen. Vi kan i fallet ovan anta att båda personerna dricker huvudsakligen för att bli onyktra men de vill det av olika anledningar.

Tränar du så hårt/felaktigt eller galet så du skadar dig själv på ett sånt sätt att det går ut över resten av ditt levene så kan man nog klassa det som missbruk. Exempelvis att du stannar hemma från jobbet för att träna eller att du tränat så hårt att du måste sjukanmäla dig och detta händer ofta, för då riskerar du ju att bli av med jobbet och på så sätt förlora din inkomst. Då är det till skada för dig själv. Har du familj så påverkas även denna av att du prioriterar träningen framför ditt jobb. Självklart är det svårt att dra några tydliga linjer här och därför så är det ganska generellt skrivet "med skada för dig själv eller andra". Om du blir piskad och upplever smärta i stunden och njuter av detta så ser jag inte det som att du skadar dig själv utifrån det perspektivet som gäller för missbruk. Om du däremot piskas så hårt att du inte kan utföra dina dagliga sysslor som matlagning, arbete osv och du inte kan vara utan det så har det förmodligen övergått till missbruk.