Visa fullständig version : Avvänjning av kaffe/koffein
der_rickard
2013-10-25, 05:40
Det sägs väl att kaffets koffein är en substans som man vänjer sig vid och får allt mindre effekt av samma dos ju mer van man blir - stämmer det? Vet någon hur fort man avvänjer sig och får den ursprungliga effekten av säg en kopp kaffe? Jag gissar att det beror på hur mycket man dricker i nuläget och i mitt fall är det 2-3 stora koppar per dag.
Sheogorath
2013-10-25, 06:07
Det sägs väl att kaffets koffein är en substans som man vänjer sig vid och får allt mindre effekt av samma dos ju mer van man blir - stämmer det? Vet någon hur fort man avvänjer sig och får den ursprungliga effekten av säg en kopp kaffe? Jag gissar att det beror på hur mycket man dricker i nuläget och i mitt fall är det 2-3 stora koppar per dag.
Slutar du cold turkey kommer du nog vara avgiftad INOM en vecka i alla fall. De första 2-4 dagarna brukar vara värst.
Jag slutade med att decaffa mig för många år sedan. Ser ingen nytta med det när det är ganska enkelt och smärtfritt att dra ner på konsumtionen och så vitt jag vet är det ofarligt att ha kvar sitt beroende.
Linjedomarn
2013-10-25, 20:00
Vilken effekt är det du hänvisar till?
King Grub
2013-10-25, 20:09
Den ergogena?
Och den minskar inte även om man blir van vid koffein.
R Scarpa27
2013-10-25, 20:20
kaffe dricker man för att det är gott.
vill man ha prestationsförbättring finns det annat.
sedan 2-3 koppar per dag är ju inte mkt.
der_rickard
2013-10-26, 08:01
Jag dricker också kaffe för att det är gott, men var mest nyfiken på om man visste nåt om min fråga. Så den ergogena effekten avtar inte - hur är det med den uppiggande?
R Scarpa27
2013-10-26, 18:33
Jag dricker också kaffe för att det är gott, men var mest nyfiken på om man visste nåt om min fråga. Så den ergogena effekten avtar inte - hur är det med den uppiggande?
kanske för stunden men inget långvarigt...
jag själv känner dock inget av kaffe eller cola.
kan dricka massvis innan läggdags om så är.
rent koffein finns ju.
slackerguru
2013-10-27, 19:41
Skulle gjort såhär
2 koppar kaffe imorgon
1 kopp kaffe i övermorgon
1 kopp grönt te i överövermorgon
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.