handdator

Visa fullständig version : Skräpmat eller ingen mat


kalutti
2013-10-24, 21:03
Vad är "bäst" för träningen, dvs muskelbyggnad? Ger godis och andra sötsaker något alls överhuvudtaget för träningen eller skulle man lika gärna kunna strunta i att äta helt och hållet? Jag syftar då specifikt på godis/läsk etc, inte pizza och hamburgare som ändå innehåller kött osv.

Mvh

LillisJ
2013-10-24, 21:04
Kan snarare gynna återhämtningen om det intas runt träningen.

sigill
2013-10-24, 21:05
Något ger det säkert, men allt annat än optimalt är det. Ät riktigt mat istället.

Påminner starkt om den gamla "heinztråden" från 2004. Sök efter den för lite rolig läsning.

Reaper123
2013-10-24, 21:06
Godis innehåller ju faktiskt inte enbart socker (som läsk), så det ger ju faktiskt något (godis vid rätt tillfälle kan tom vara "bra"). Vilket då uppenbarligen är bättre än att inte få i sig någon näring alls...

gustaav
2013-10-24, 21:08
Vad menar du med att strunta i att äta helt och hållet? Om du inte äter kommer du dö, punkt.

Menar du efter träning? I så fall tror jag att läsk inte ger något, medan godis (främst glukosbaserat?) är okej.

kalutti
2013-10-24, 21:09
Självklart kommer jag att äta.. Jag undrade helt enkelt om godis och andra sötsaker är ekvivalent med att inte äta överhuvudtaget när det kommer till träning

kalutti
2013-10-24, 21:10
Någon som vet hur användbart det är? Kommer inte börja äta godis efter träning eller något sånt, är bara nyfiken

J.V
2013-10-24, 21:13
Beror på hur du kommer äta annars. Godis är absolut bättre än ingenting i alla fall.

Bronzzi
2013-10-24, 21:14
IIFYM bro!!

sigill
2013-10-24, 21:14
Någon som vet hur användbart det är? Kommer inte börja äta godis efter träning eller något sånt, är bara nyfiken

I samband med träning är det minst negativt. Mindre mängder är sannolikt mer bra än dåligt. Men det jag syftade på var att bygga muskler med säg 500 kcal från skräpmat varje dag som heinz föreslog. Han menade att om man uppfyllt alla näringsbehov så kan man äta vilken skräpmat som helst bara mängden kalorier ger ett lagom stort överskott.

Men i såna fall skulle viktökningen sannolikt bestå av ganska mycket fett.

Linjedomarn
2013-10-24, 21:43
Det ger energi så det är ju absolut bättre än ingenting. Och nej det kommer inte förstöra din träning på något sätt.

Sniggel
2013-10-24, 21:55
Omg - Heinz!
This thread might have potential :P

z_bumbi
2013-10-25, 07:38
Menar du efter träning? I så fall tror jag att läsk inte ger något, medan godis (främst glukosbaserat?) är okej.

Samma mängd kolhydrater från läsk som från godis ger antagligen samma återhämtning vad gäller glykogenet.

Sniggel
2013-10-25, 19:25
Vad är "bäst" för träningen, dvs muskelbyggnad? Ger godis och andra sötsaker något alls överhuvudtaget för träningen eller skulle man lika gärna kunna strunta i att äta helt och hållet? Jag syftar då specifikt på godis/läsk etc, inte pizza och hamburgare som ändå innehåller kött osv.

Mvh

Om jag ska svara ordagrant så ja. Godis och andra sötsaker kan användas för att fylla på glykogenet i musklerna och även levern. Därför kan man återhämta sig från pass till pass genom att bl a äta godis.