handdator

Visa fullständig version : Fråga till ekonomer - Spartips privatekonomi.


Kräket
2013-10-24, 18:22
Skulle vilja få lite rådgivning av kunnigt folk gällande sparande.

Anledningen är att jag några år sedan började spara lite. Förde över en överbliven summa lön till ett kapitalkonto. Främst för att inte alla mina tillgångar skulle vara på samma konto, men samtidigt vara åtkomliga för mig.

Nu några år senare har min summa pengar vuxit till några 100.000, och jag inser att kapitalkonto kanske är en ganska dålig sparform med tanke på kapitalets storlek.

Har tankar på att investera mitt lilla kapital i en lägenhet, och kunna ha råd till kontantinsats. Dock har jag inte hittat något objekt, och trivs ganska bra i mitt nuvarande boende. Jag har m.a.o. inte bråttom.

Tänkte gå och rådgöra med min bank. Samtidigt vill jag gärna ha lite ideér innan dess, då min bank sannolikt har sina egna motiv bakom de råd de ger mig.

Vitkål
2013-10-24, 18:32
Mitt förslag är att du inte ens går till banken. Deras rådgivare kommer föreslå den bästa lösningen för banken som är rimlig nog att lyckas lura på dig.

Vill du bara spara riskfritt föreslår jag Hoist, santander eller något i den stilen. Låser du pengarna kan du knipa en något högre ränta men det är inte speciellt smart i dagsläget. Är du villig att riskera mer kan du naturligtvis få högre avkastning men det är jag alldeles för dålig på för att våga ge några råd kring.

Ponde
2013-10-24, 18:37
Skulle vilja få lite rådgivning av kunnigt folk gällande sparande.

Anledningen är att jag några år sedan började spara lite. Förde över en överbliven summa lön till ett kapitalkonto. Främst för att inte alla mina tillgångar skulle vara på samma konto, men samtidigt vara åtkomliga för mig.

Nu några år senare har min summa pengar vuxit till några 100.000, och jag inser att kapitalkonto kanske är en ganska dålig sparform med tanke på kapitalets storlek.

Har tankar på att investera mitt lilla kapital i en lägenhet, och kunna ha råd till kontantinsats. Dock har jag inte hittat något objekt, och trivs ganska bra i mitt nuvarande boende. Jag har m.a.o. inte bråttom.

Tänkte gå och rådgöra med min bank. Samtidigt vill jag gärna ha lite ideér innan dess, då min bank sannolikt har sina egna motiv bakom de råd de ger mig.
Gå inte till banken för några råd öht, de vill bara mjölka pengar av dig på skitfonder som de själv tjänar på.

Bästa sättet att bli "rik" på är att satsa på aktier, och inte "köpa på botten och sälja på toppen" då detta är omöjligt (annars hade alla wallstreethajar varit triljonärer). Köp aktier/aktiefonder i stabila bolag (fonderna skall ha låga avgifter) som genererar vinst på lång sikt.

Typ 5-10 bolag, 10-20% av kapitalet per bolag. Alternativt kan du slänga in några förhoppningsbolag också.

70% fonder/30% aktier
50% fonder/50% aktier
30% högrisk aktier/70% fonder osv.

Möjligheterna är ändlösa och du bestämmer vilka risker du vill ta. (kom dock ihåg att du aldrig tjänar pengar om du inte tar någon form av risk, och aktiesparande är en av de bästa formerna).

EDIT: För att få reda på vad som är bra/dåliga bolag så måste du läsa på lite om olika bolag/branscher du tycker ser lovande ut, även grundläggande ekonomikunskaper är givetvis bra.

Generellt sett så rekommenderar många Avanza Zero (låga avgifter, stabil indexfond) och någon sorts investmentbolagsaktie (didner & gerge t.ex.). Andra kör bara på enskilda aktier, men de personerna brukar ha mer pengar att röra sig med (courtageavgifter äter snabbt upp kapitalet om du köper/säljer för små summor).

thomast
2013-10-24, 20:11
Skriven för den amerikanska publiken men är väldigt tillämpbar i svenska förhållanden:
http://www.bogleheads.org/wiki/Main_Page

När du ändå är igång kan det här vara bra tankeställare:

http://www.mrmoneymustache.com/
http://earlyretirementextreme.com/

Och håll dig borta från banken innan du har mycket mer kött på benen. Banktjänstemän är glorifierade mobilabonnemangsförsäljare.

R Scarpa27
2013-10-24, 20:17
vilken bank har du?

ceejay
2013-10-24, 20:33
http://didnergerge.se/se