handdator

Visa fullständig version : Vad kan detta bero på???


Metal_boy_
2004-03-09, 15:44
Hellooo...skulle bara höra en sak...det är så här att jag har tränat samt skött min kost i ca 2,5år...under den tiden har jag aldrig knapt ätit sötsaker som godis m.m...jag har valt sötningsmedel i första taget om det inte gäller direkt efter mitt träningspass...och nu till saken...när det är nått inom släkten som ska firas som tex i Söndags döptes min brorson och därefter blev det så klart kaffe med massa kakor och bullar av alla möjliga sorter...jag lastade upp ett fat och det va jättegott! fram tills jag kände att jag inte behövde mycke för att må riktigt illa...jag har glömt bort typ hur jävla sött alla de där sakerna smakar..det kändes typ som att proppa i sig rent socker....kan detta va pga att jag har vant av kroppen på nått sätt??? det är ju bra på ett sätt att jag aldrig blir sugen på godis o kakor men man undrar ju lite ändå?

Fartman
2004-03-09, 15:47
antagligen är det nog så att du helt enkelt inte är van vid att proppa i dig sötslisk, eller så har du bara glömt bort hur lätt man blir illamående av att proppa i sig en massa sött..
hur som helst så är det ju mest bra..

Metal_boy_
2004-03-09, 15:51
Originally posted by Fartman
antagligen är det nog så att du helt enkelt inte är van vid att proppa i dig sötslisk, eller så har du bara glömt bort hur lätt man blir illamående av att proppa i sig en massa sött..
hur som helst så är det ju mest bra..

jo precis det är ju bara positivt...förut kunde jag vräka i mig sånna där saker som att jag inte hade nån botten i magen

Keirin
2004-03-09, 16:50
Originally posted by Metal_boy_


jo precis det är ju bara positivt...förut kunde jag vräka i mig sånna där saker som att jag inte hade nån botten i magen

Jag känner igen det där. Samma för mig. Det är som med alkohol att dricker man sällan blir man full fort. Dricker man ofta så anpassar sig kroppen till det.

Metal_boy_
2004-03-09, 16:51
Originally posted by Keirin


Jag känner igen det där. Samma för mig. Det är som med alkohol att dricker man sällan blir man full fort. Dricker man ofta så anpassar sig kroppen till det.

Precis ..du har nog en poäng att det är samma sak där

GhostFace
2004-03-09, 16:57
Så vad är det som gäller hädanefter, har du fallit för frestelsen att dagligen få din sockersil? Eller blir det rehab...?

:MrT: ;)

:cheers:

Du har helt enkelt vant av kroppen för socker och den mängd som du nu åt på en gång, kakor o allt vad det nu var, ledde till att du blev illamående. Enkelt. Men den stora frågan är ändå hur det funkar; biologiskt?
:confused:

Metal_boy_
2004-03-09, 17:07
Originally posted by GhostFace
Så vad är det som gäller hädanefter, har du fallit för frestelsen att dagligen få din sockersil? Eller blir det rehab...?

:MrT: ;)

:cheers:

Du har helt enkelt vant av kroppen för socker och den mängd som du nu åt på en gång, kakor o allt vad det nu var, ledde till att du blev illamående. Enkelt. Men den stora frågan är ändå hur det funkar; biologiskt?
:confused:

det som gäller hädanefter är att jag håller mig mer undan från skiten då jag kände att det va för mycke även om det va lite

Metal_boy_
2004-03-09, 17:09
ingen aning hur det funkar...antar att det e samma från att ha varit storrökare så om nu 1 år senare jag tar ett halsbloss så hostar jag o det kittlar i halsen?? finns massa liknelser iaf men jag vet inte exakt vad som händer

Sparrisen
2004-03-09, 19:05
Hade inte ätit sötsaker såsom godis och kakor på bra länge. Så i helgen råkade jag stöta på en stor påse wienergum. Jag tog en bit, mmm... det var gott tänkte jag. Efter tio minuter var påsen tom...! Det är lätt hänt!

Inte så att jag är fast på något sätt. det kommer troligtvis dröja länge innan jag äter sötsaker igen.

Gott var det iaf...

Nate
2004-03-09, 19:49
ingen av er som blir sockerfull? Jag kunde äta massvis med godis utan att känna av nånting förut, men nu känns det som om jag fått en slägga i huvudet om jag tar fler än några stycken (går dock bra att äta efter ett långt uttömmande cardiopass). Blir oftast helt vimsig, svimfärdig och kan knappt tänka... blir det så om man är ovan vid att äta snabba kolhydrater? Någon som har en förklaring?

gargantua
2004-03-09, 20:43
Hej!

Jag upplever exakt samma sak, Jag kunde far nagra ar sen vraka i mig ett kilo bullar. Ater jag en idag reagerar jag bara pa hur sott det ar och hur trakigt det smakar. Nog for jag alltid har foredragit riktig mat da bullar inte mattar speciellt bra.

Fast om jag ater en godis ur pasen ater jag upp alla, sen ligger jag och kvider av sockerchocken.

Frukt och notter ar godis! :thumbup:

Ps. Man kan bli beroende av socker. Ds.

Diana
2004-03-09, 22:19
läste nånstans(i exhale tror ja de va..) att man kunnde "känna av" sin insulinkänslighet genom att se hur man kännde sej efter ett större intag av kolhydrater, blev man dåsig/trött osv har man dålig insulinkänslighet o om man blev pigg så har man bra.. de kan ju oxå förklara varför du inte känner av vimsigheten efter cardiopassen då suger ju hungriga muskler upp de mesta kolisar.. Ja kunnde oxå uppleva samma godisfylla förr när ja bara körde cardio i fom av prommenader de slutade när ja började köra intensiv cardio(insulinkänslighetsförbättring?) men du som kör så mkt cyklande o springande har svårt att tro att du lider av detta..

Metal_boy_
2004-03-10, 02:05
Originally posted by Nate
ingen av er som blir sockerfull? Jag kunde äta massvis med godis utan att känna av nånting förut, men nu känns det som om jag fått en slägga i huvudet om jag tar fler än några stycken (går dock bra att äta efter ett långt uttömmande cardiopass). Blir oftast helt vimsig, svimfärdig och kan knappt tänka... blir det så om man är ovan vid att äta snabba kolhydrater? Någon som har en förklaring?

har för mig att socker även gör att blodsockret först höjs snabt och sen sjunker snabt också eller har jag fel?

btw e det du på bilden?

Nate
2004-03-10, 06:45
Originally posted by Diana
läste nånstans(i exhale tror ja de va..) att man kunnde "känna av" sin insulinkänslighet genom att se hur man kännde sej efter ett större intag av kolhydrater, blev man dåsig/trött osv har man dålig insulinkänslighet o om man blev pigg så har man bra.. de kan ju oxå förklara varför du inte känner av vimsigheten efter cardiopassen då suger ju hungriga muskler upp de mesta kolisar.. Ja kunnde oxå uppleva samma godisfylla förr när ja bara körde cardio i fom av prommenader de slutade när ja började köra intensiv cardio(insulinkänslighetsförbättring?) men du som kör så mkt cyklande o springande har svårt att tro att du lider av detta..

Tycker ändå att jag borde haft sämre insulinkänslighet innan jag började träna så mkt? Varvar ju både intensiv och lågintensiv träning, om man nu får så mkt bättre insulinkänslighet av cardio borde ju min insulinkänslighet vara i topptrim nu :MrT:

Nate
2004-03-10, 06:47
Originally posted by Metal_boy_


har för mig att socker även gör att blodsockret först höjs snabt och sen sjunker snabt också eller har jag fel?

btw e det du på bilden?

Jo, det gör det ju. Men det jag undrar över är just skillnaden - varför fick man inte sånna sockerchocker förr?

Ja, jag på avataren....

Muaytudd
2004-03-10, 06:50
Originally posted by Nate
ingen av er som blir sockerfull? Jag kunde äta massvis med godis utan att känna av nånting förut, men nu känns det som om jag fått en slägga i huvudet om jag tar fler än några stycken (går dock bra att äta efter ett långt uttömmande cardiopass). Blir oftast helt vimsig, svimfärdig och kan knappt tänka... blir det så om man är ovan vid att äta snabba kolhydrater? Någon som har en förklaring?


Haha exakt samma känsla får jag ibland.

Kommer även om jag äter mat med snabba kolisar typ några frallor eller ngt.


Sen efteråt mår man svinkasst; "sockerbakis"

loboman
2004-03-10, 10:11
Dagen efter ett "sockerparty" är jag bakis, trött och helt livlös, det känns som om någon dragit ur kontakten! + att jag har ett DJ. sockersug...

Metal_boy_
2004-03-10, 13:37
Originally posted by Nate


Jo, det gör det ju. Men det jag undrar över är just skillnaden - varför fick man inte sånna sockerchocker förr?

Ja, jag på avataren....

ingen aning:confused: asså fan nu borde Grub vara här :)

King Grub
2004-03-10, 14:59
Originally posted by Metal_boy_


ingen aning:confused: asså fan nu borde Grub vara här :)

Har jag inget att säga sitter jag inte och skriver något bara för att ha mitt namn med i tråden.

Metal_boy_
2004-03-10, 15:08
med andra ord så finns det ingen förklaring:D