handdator

Visa fullständig version : Råd angående bulk är de korrekta?


speedy83
2013-10-24, 13:39
Vet inte om den ligger rätt här med kör ändå.

Såg på FB att en PT lagt ut lite tankar angående bulk och de löd såhär:

3 anledningar till varför vi inte rekommenderar dig att ”bulka” för att lägga på dig muskelmassa:

1. Du kan inte ”tvinga” på extra muskeltillväxt genom att överäta.

2. Du försämrar din insulinkänslighet vilket leder till att det blir svårare för dig framöver att bygga muskler och du lagrar lättare mer fett på kroppen.

3. En försämrad insulinkänslighet gör det sedan svårare för dig att komma i form.

Se till att göra regelbundna kalipermätningar för att ha koll på utvecklingen och styr kosten efter hur din kroppssammansättning förändras..

Man är alltså negativt inställd till bulk som synes, vad är era reaktioner på detta? PT är väldigt framgångsrik och har väldigt mycket klienter som faktiskt i många fall verkar göra vettiga framsteg och han verkar ha ganska mycket utbildning (inte bara 3 veckors crashcourse) dyr dock! men går ju emot det mesta man läser här...

Snorkelfarsan
2013-10-24, 14:11
Rent spontant så är det ju inte helt fel det han säger skulle jag påstå. Men det är ju skillnad på "vanliga" gymmare som börjar bulka och Koloiter med optinojja som bulkar. Jag tror hans råd är ganska bra för ganska många (även om det är lite väl PT-aktigt). Många gymmare tror att bulken är en ursäkt för att få käka som svin och skulle faktiskt bara bli fetare än vad dom blir starkare. Sen har ju inte fel om det där med insulinkänsligheten, men frågan är hur stor roll det spelar i praktiken, och om man kan generalisera kring det eller om det varierar väldigt mycket från en person till en annan.

Tacos
2013-10-25, 10:19
Hållr med om att det är generellt rätt sunda råd.

Dock tycker jag punkt 1 är lite konstigt formulerad. "tvinga sin kropp att få extra muskler genom att överäta" Det är väl precis det man kan göra genom att överäta.

z_bumbi
2013-10-25, 11:21
Insulinkänsligheten hos en frisk tränande människa kommer inte att sabbas av en mindre viktuppgång, med en större muskelmassa och pga att ett större arbete utförs kommer insulinkänsligheten att förbättras jämfört med att bara gå upp lika mycket i vikt utan att träna.
När man börjar gå ner igen så förbättras dessutom insulinkänsligheten igen.

raddum
2013-10-25, 13:34
Z_bumbi sa det bra.

Jag vill tillägga att man måste skilja på bulk och bulk. Det ptn verkar avråda ifrån är typ "dreamers" bulk. Vad jag vet är det inte många som förespråkar sådana superöverätningar överhuvudtaget. En långsam viktuppgång med progressiv träning i bra volym och intensitet lär knappast vara ett större hälsoproblem för en frisk individ.

Diomedea exulans
2013-10-25, 13:41
Vad jag vet är det inte många som förespråkar sådana superöverätningar överhuvudtaget.

Men en och annan är det allt. "Bara vräk i dig allt du ser!" har jag fått som råd ett par gånger.

paatrik
2013-10-25, 14:58
Men en och annan är det allt. "Bara vräk i dig allt du ser!" har jag fått som råd ett par gånger.

Ifrågasätt då detta! Ät i takt med ökningarna, ta det lugnt, står det still sikta på några 100kcal+. Mer än så krävs enbart om man har problem med att gå upp.

Diomedea exulans
2013-10-25, 14:59
Ifrågasätt då detta! Ät i takt med ökningarna, ta det lugnt, står det still sikta på några 100kcal+. Mer än så krävs enbart om man har problem med att gå upp.

Hehe, tro mig, jag ifrågasätter det. Jag är en sån som lägger på mig 90 gram fett om jag äter en 90 grams hamburgare, så det där med "vräk i dig allt du kan" har jag aldrig lydit! :D

tjing
2013-10-27, 07:24
Du kan tvinga på dig muskler genom att överäta men på bekostnad av en ökad fettinlagring.

Punkt två och tre känns som övertolkningar.

speedy83
2013-10-28, 11:15
Tack för input, intressant att höra och jag tolkar det som att det finns lite "luft" i vissa påståenden.

Babyface
2013-10-28, 11:36
Är det inte bara att hålla koll så att vikterna ökar med tiden på gymmet + äta mycket protein

Så märker man väl om man behöver mer käk om man stannar av?

Reaper123
2013-10-28, 12:02
Är det inte bara att hålla koll så att vikterna ökar med tiden på gymmet + äta mycket protein

Så märker man väl om man behöver mer käk om man stannar av?Nu vet jag inte vad du syftar på för siffror när du skriver "äta mycket protein", men är det kollo-högt så skulle jag säga att det är onödigt...

Om man nu inte sköter sin kost kopiöst dåligt, för jag måste rentav skära ner på proteinkällorna för att inte "överäta" protein dagligen pga att det slinker med så sjukt mycket "gratisprotein" under bulk... *screwy*

Linjedomarn
2013-10-28, 17:18
Vet nu inte vad han/hon har för definition av bulk men för mig är det bara förknippat med kaloriöverskott och det bör man ju göra om man vill öka..

tvinga på sig muskelmassa kan man göra än fast man inte tränar, det träningen gör är reglerar hur mycket av ökningen av muskler kontra fett kommer bli så.. känns som personen har dragit lite väl starka linjer.

Dooxy
2013-10-29, 15:58
Ursäkta men jag blir så upprörd av dessa friskis och svettis PT’s som kläcker ur sig en massa skit!

Det är vetenskapligt bevisat att en kolhydrat är en jävla kolhydrat och det påverkare inte tränings resultat eller spikar insulinet så att det påverkar vikt nedgång eller uppgång.

Du måste äta mer för att bygga mer så enkelt är det! Men om man inte kontrollerar sitt intag så blir man självklart onödigt FET.
Om X väger 100kg och hans TDEE är 3000 kalorier så vill du ligga på max 10% + 3333 kalorier det är en hälsosam bulk sen hur du äter dina kolhydrater spelar inge roll om det är godis eller potatis… du kommer bra va hungrig om du bara äter godis samt att du kommer sakna viktiga vitaminer från grönsaker.

Men om du kör en YOLO BULK! Dvs en durty bulk som Amerikanarna kallar det så kommer du inte va lika strikt utan du äter vad du känner för att äta och det kommer göra dig fetare så klar eftersom du får i dig mer kalorier.

Glöm inte att man bulkar oftast månader i sträck 0.5-1k plus i veckan är ett bra mål att gå upp i vikt. Precis som at gå ner i vikt.

Förlåt om jag gick på lite hårt nu men så mycket missinformation information där ute googla/youtuba på det jag skriver så ser ni att jag har en poäng.