handdator

Visa fullständig version : Stångrodd med ez-bar?


Dezen
2013-10-24, 12:59
Halloj i stugan!

Fick idag ett sms av polaren som gjorde mig lite fundersam. "Stångrodd med böjd stäng, ja/nej?".

Jag kan inte se något bra med att köra stångrodd med ez-bar men han tyckte det fungerade askalas.

Någon som har kört det eller kan förklara för/nackdelar med det?

Fliptones
2013-10-24, 13:14
Själv kör jag alltid stångrodd med pronerat grepp. Vanlig 20-kilosstång.
Men eftersom vissa verkar förespråka supinerat grepp ser jag inte att det skulle vara konstigt med något mitt emellan, vilket EZ-stången bör ge.

LillisJ
2013-10-24, 13:16
Det ser lustigt ut iaf. :) Kör kabelrodd om du ska ro med neutralt grepp imo.

Zalzero
2013-10-24, 14:16
Min grabb kör stångrodd med (kort) ez-stång ibland, fast då håller han i vikterna, inte i stången :).

StorEric
2013-10-24, 14:18
Går hur bra som helst. Fördelar att det kan vara bekvämare och lättare att få in armbågarna. Nackdelar att det ser fjuttigt ut.

z_bumbi
2013-10-24, 14:20
Jag tvivlar på att det har någon som helst betydelse om man kör med en ez eller en vanlig stång i just rodd, det är bara olika grepp och ändrar inte rörelsen som sådan. Möjligen kan man med vissa ez få en längre rörelse om man vänder stången så att man kan dra stången "förbi" kroppen.

PureWhey
2013-10-24, 14:32
Tråkigare kullager i ez oftast också va?

Dezen
2013-10-24, 15:26
Där ser man. Min första tanke va nämligen att händerna kommer framför kroppen på ett klumpigt sätt. Vilodag idag (:() så har inte varit på gymmet och känt efter själv ^^

tackar för alla svar!

Metral
2013-10-24, 20:42
Tråkigare kullager i ez oftast också va?

Tycker inte det borde spela så stor roll i just stångrodd om man inte aktivt försöker sätta spinn på skivorna innan man ska köra? Är väl inte så mycket rotation av stången i rodd?

PureWhey
2013-10-24, 20:45
Tycker inte det borde spela så stor roll i just stångrodd om man inte aktivt försöker sätta spinn på skivorna innan man ska köra? Är väl inte så mycket rotation av stången i rodd?

Känns som det kan bli så med en ez, men jag har dock inte prövat.