handdator

Visa fullständig version : Träning vid deff


phatboi
2013-10-24, 12:45
Tja,

Började en välbehövlig deff denna vecka och tänkte köra tills jag är nöjd/så länge jag pallar. Har läst här på kollo att man ska köra lägre volym på träningen när man deffar men undrar om detta är något man "måste" göra? Självklart finns inga riktiga måsten, men är det smartare att köra lågvolym än mitt vanliga upplägg??

Mitt vanliga upplägg bygger på en tresplit, vila, under/över, vila, dvs 3-1-2-1. Jag kör 5 pass i veckan, 6-7 övningar per pass, 3-4 set per övning och 6-8 reps per set (mer info finns i mon journal).

Är det smartare att träna mindre under deffen och kanske bara köra 3split, månda, onsdag, fredag? Fokusera på 4-5 övningar, 4-6 set, 5 reps? Eller är det lika smart/bra att köra mitt vanliga upplägg så länge kroppen pallar?

ett styck
2013-10-24, 13:37
Beror på hur din kropp svarar. Många säger det ena, andra påpekar det andra. Som du sa , det finns inga måsten, dock finns det ju bevis som säger mer för det ena än det andra.

IMO, prova som vanligt tills det ger vika därefter kan du skifta.

Berkiisz
2013-10-26, 15:50
Ju lägre underskott desto mindre volym brukar man säga , men vissa kör på samma även fast 400-500 kcal underskott och dom trivs med det.

Fredrik_S
2013-10-26, 16:01
Det viktiga är troligen att du ökar i vikterna eller bibehåller de vikter du tränar med nu. Har svårt att tro att man ska behöva bli svagare under en deff om man inte råkar vara nära extrema maxgränser för vad man kan klara av eller är en elitlyftare som vandrar ner i viktklasser.. (Självklart beroende på massa faktorer mer, men för oss vanliga träningnissar bör vi bli starkare)

henrikl
2013-10-26, 16:14
Ju lägre underskott desto mindre volym brukar man säga , men vissa kör på samma även fast 400-500 kcal underskott och dom trivs med det.

Tvärtom skulle jag säga...

Fredrik_S
2013-10-27, 18:26
Tvärtom skulle jag säga...

då har du troligen fel
Intensiteten dvs hur tungt man lyfter med samma teknik är troligen mycket viktivare än volymen dvs hur många gånger man lyfter något, dvs att minska vikten och köra många reps, när det handlar om att behålla muskelmassa vid underskott är troligen en rätt dålig idé...

henrikl
2013-10-27, 19:31
då har du troligen fel
Intensiteten dvs hur tungt man lyfter med samma teknik är troligen mycket viktivare än volymen dvs hur många gånger man lyfter något, dvs att minska vikten och köra många reps, när det handlar om att behålla muskelmassa vid underskott är troligen en rätt dålig idé...

Vad snackar du om egentligen? Han jag kommenterade skrev att man skulle öka volymen på träningen ju större underskott man hade, dvs ju mindre man äter ju högre volym. Och detta ansåg jag vara fel.