handdator

Visa fullständig version : Nötintag och risk för bukspottkörtelcancer


King Grub
2013-10-24, 10:20
Background:

Increasing nut intake has been associated with reduced risk of diabetes mellitus, which is a risk factor for pancreatic cancer.

Methods:

We prospectively followed 75 680 women in the Nurses' Health Study, and examined the association between nut consumption and pancreatic cancer risk. Participants with a previous history of cancer were excluded. Nut consumption was assessed at baseline and updated every 2 to 4 years. Relative risks (RRs) and 95% confidence intervals (95% CIs) were estimated using Cox proportional hazards models.

Results:

We documented 466 incident cases of pancreatic cancer. After adjusting for age, height, smoking, physical activity, and total energy intake, women who consumed a 28-g (1 oz) serving size of nuts 2 times per week experienced a significantly lower risk of pancreatic cancer (RR, 0.65; 95% CI, 0.47-0.92; P for trend=0.007) when compared with those who largely abstained from nuts. The results did not appreciably change after further adjustment for body mass index (BMI) and history of diabetes mellitus (RR, 0.68; 95% CI, 0.48-0.95; P for trend=0.01). The inverse association persisted within strata defined by BMI, physical activity, smoking, and intakes of red meat, fruits, and vegetables.

Conclusion:

Frequent nut consumption is inversely associated with risk of pancreatic cancer in this large prospective cohort of women, independent of other potential risk factors for pancreatic cancer

Br J Cancer. 2013 Oct 22. Nut consumption and risk of pancreatic cancer in women.

tjing
2013-10-24, 11:22
Good stuff igen.

En del "hälsogurus" är emot nötter "för de innehåller ju så mycket kalorier". Men energin i nötter tas tvärtom inte upp enligt beräkning och innehåller nyttigheter. Är man allergiker är ju en näve sötmandel om dagen en nyttig del av en kost.

Och som alltid, så bryr folk sig inte så mycket om deras hälsa på sikt (just där och då), utan vill vara smala. Tänk långsiktigt också.

Sk1llz
2013-10-24, 11:59
Good stuff igen.

En del "hälsogurus" är emot nötter "för de innehåller ju så mycket kalorier". Men energin i nötter tas tvärtom inte upp enligt beräkning och innehåller nyttigheter. Är man allergiker är ju en näve sötmandel om dagen en nyttig del av en kost.

Och som alltid, så bryr folk sig inte så mycket om deras hälsa på sikt (just där och då), utan vill vara smala. Tänk långsiktigt också.

En DEL av energin tas inte upp är det väl?

Är man INTE allergiker menade du va? Eller är sötmandlar bra mot andra sorts allergier?

tjing
2013-10-24, 13:48
Såklart. Det är inte fritt fram att äta nötter.

Sötmandlar är allmänt nyttiga i edidemiologiska studier.

Morty
2013-10-24, 13:52
Var rädd att de skulle ha hittat nån risk med nötkonsumtion. Nope. Still healthy.

tjing
2013-10-24, 13:53
*HOST HOST* Berkhan. "Nuts suck ass" > inget direkt citat.

Snorkelfarsan
2013-10-24, 22:05
Det är väl snarare så att nötter hyllas som "super food" av de flesta så kallade hälso-gurus? Visst, en del nötter har bra fetter (mandlar, valnötter), men överlag är dom jäkligt överskattade. Jordnötter har ju inte speciellt bra fett- och aminosyreprofil, eller hur? Sen handlar det inte bara om vad som är optimalt. Jag äter jordnötter för att jag gillar det. Men att hålla på och räkna mandlar under deff är ju lite waste. Däremot tur att man inte tar upp all energi av nötterna.

Aping
2013-10-24, 22:47
(Berätta gärna mer om mandlar och allergier om du är kvar i tråden tjing!)

svag74
2013-10-24, 22:50
Själv undrade jag varför alla pratar om nötter, tänkte det handlade om nötkött när jag såg rubriken :smash:

Sniggel
2013-10-25, 19:57
Har själv försökt äta sötmandlar oftare. Då jag inte äter spannmål är mandlar bra även med avseende på magnesiuminnehållet.
Sen att det smakar awesome och tränar käkmusklerna (vid ordentligt omnomnommande) är andra bonusar :P

vicarious
2013-10-25, 20:31
Det är väl snarare så att nötter hyllas som "super food" av de flesta så kallade hälso-gurus? Visst, en del nötter har bra fetter (mandlar, valnötter), men överlag är dom jäkligt överskattade. Jordnötter har ju inte speciellt bra fett- och aminosyreprofil, eller hur? Sen handlar det inte bara om vad som är optimalt. Jag äter jordnötter för att jag gillar det. Men att hålla på och räkna mandlar under deff är ju lite waste. Däremot tur att man inte tar upp all energi av nötterna.

Håller med. Har nog inte sett någon "guru" som sågar nötter.

R Scarpa27
2013-10-25, 20:33
bara för att ta en tjuvfråga här...
åt mkt mer nötter förr, och mådde mkt bra av det.

men fåt problem att smälta nötter det senaste, och övergått mer till kärnor och frön ( mest solrroskärnor/frön pumpa som min mage klarar bättre på något sätt, som jag blandar med olika nötter ist för att bara äta nötter drygar ut det .)
hur står sig dessa frön och kärnor vilka är bra / usla m.m

Tobbey
2013-10-25, 20:33
Har själv försökt äta sötmandlar oftare. Då jag inte äter spannmål är mandlar bra även med avseende på magnesiuminnehållet.
Sen att det smakar awesome och tränar käkmusklerna (vid ordentligt omnomnommande) är andra bonusar :P

Men gud, det är ju så mycket fett i nötter och mandlar.

R Scarpa27
2013-10-25, 20:36
Men gud, det är ju så mycket fett i nötter och mandlar.

gott sådant med =)
jordnötssmör tobbey? hrmm :d

Tobbey
2013-10-25, 20:38
gott sådant med =)
jordnötssmör tobbey? hrmm :d

:em: Äter det inte såååå mycket just nu dock!

R Scarpa27
2013-10-25, 20:43
:em: Äter det inte såååå mycket just nu dock!

nötter e ju endå ganska bra fett jämfört med mkt annat.
snart e de jul...
http://hd.se/multimedia/dynamic/00758/N_tkn_ppare_test_758946l.jpg

Tobbey
2013-10-25, 21:07
"Bra fett" hit och dit, frågan är om jag blir lika fet av 100g fett från nötter eller ost vid samma energintag? Nötter e gott som fan men äter det sällan.

R Scarpa27
2013-10-25, 21:13
"Bra fett" hit och dit, frågan är om jag blir lika fet av 100g fett från nötter eller ost vid samma energintag? Nötter e gott som fan men äter det sällan.

åt det för ofta innan ist =P magen pallar dock inte för mkt därför bra med jordnötssmör man nöjer sig fortare och slipper flera 100g =P....

dock är ju nötter kanon för att fylla upp med vid deff =O...
dock har jag slutat äta paranötter för rätt längesedan.
och bittermandel rör jag aldrig mera =)

och jordnötssmör äter jag för att det är så smaskigt jau likadant med alla nötter =).

sen fett hit och dit egentligen beror ju allt på vad man är ute efter =).
allt har sin fördel/nackdel oftast =)

men variation tror jag stort på. =)

Sniggel
2013-10-25, 21:29
"Bra fett" hit och dit, frågan är om jag blir lika fet av 100g fett från nötter eller ost vid samma energintag? Nötter e gott som fan men äter det sällan.

Antagligen inte eftersom du inte tar upp all energi när det gäller nötter. Du blir nog fetare av fettet i ost. Sen är ju nötter bra mycket mer mättande än ost dessutom.

Sverker
2013-10-26, 05:36
Du tar inte upp allt fett i ost heller. Kalciumet binder en liten del fett;)


Jag skulle själv aldrig ens fundera på hur mycket energi jag tar upp från maten eller inte. Variationen mellan olika ostar eller olika satser av nötter skiljer säkert mer än mängden fett som passerar rakt igenom.

paatrik
2013-10-26, 15:05
Nämns något om vilka nötter som åts?

tjing
2013-10-26, 18:20
(Berätta gärna mer om mandlar och allergier om du är kvar i tråden tjing!)

Sötmandel är en stenfrukt, inte en nöt.

RobinEH
2013-10-26, 19:29
Sötmandel är en stenfrukt, inte en nöt.

Men då är det väl väldigt många "nötter" som nötallergiker bör klara? Macadamia, paranöt, pistaschnöt, pekannöt, valnöt etc.

tjing
2013-10-26, 19:31
Det vet jag dock inte.

Edit: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Notter-och-froer/

Smått luddig information imo.

ChrisDEFC
2013-10-26, 21:53
Nån som har lust att skriva typ en "topplista" på vilka de bästa nötterna är samt skriva en "bottenlista" över nötter som inte riktigt håller måttet?

RobinEH
2013-10-26, 22:18
Nån som har lust att skriva typ en "topplista" på vilka de bästa nötterna är samt skriva en "bottenlista" över nötter som inte riktigt håller måttet?

För vad? Fettsyrasammansättning, fettmängd, proteinmängd, proteinkvalitet, energiinnehåll, kolhydratinnehåll, niacinmängd, pyridoxinmängd, askorbinsyramängd, alfa-tokoferolmängd...
Eller menar du definitionen av "nöt" rent botaniskt?

tjing
2013-10-26, 22:33
Nån som har lust att skriva typ en "topplista" på vilka de bästa nötterna är samt skriva en "bottenlista" över nötter som inte riktigt håller måttet?

Valnötter, hasselnötter (och sötmandel) är längre upp och jordnötter längre ner, typ.

R Scarpa27
2013-10-27, 08:08
Nån som har lust att skriva typ en "topplista" på vilka de bästa nötterna är samt skriva en "bottenlista" över nötter som inte riktigt håller måttet?

längst i botten paranötter enl mig =)
inte just pga fettet utan av andra hälsorisker för levern (som kan förekomma).

RobinEH
2013-10-27, 13:10
längst i botten paranötter enl mig =)
inte just pga fettet utan av andra hälsorisker för levern (som kan förekomma).

Menar du risken för aflatoxin?

Sverker
2013-10-27, 13:34
Kan inte vara något annat. Aflatoxin skadar levern och paranötter är ett risklivsmedel m a p mögeltillväxt.

RobinEH
2013-10-27, 14:39
Kan inte vara något annat. Aflatoxin skadar levern och paranötter är ett risklivsmedel m a p mögeltillväxt.

Men pistagenötter är väl ett ännu större problem om man ser till risken för och mängden aflatoxin? Livsmedelsverket kom la ut med en sådan rapport en gång i tiden.

Sverker
2013-10-27, 17:54
Vet inte ifall den ena nöten är mer utsatt än den andra:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Mogelgifter/Sjukdomsframkallande-mogelsvampar-i-livsmedel/

Vad jag vet så är paranöten en frukt som torkas och får ett hårt skal. Går torkningen för långsamt hinner aspergillus växa och bilda aflatoxin. Möjligt att pistagenötter hanteras på samma sätt.



Jag vet att mandel som packeteras i Sverige kontrolleras m a p aflatoxiner.

Aping
2013-10-30, 19:25
Sötmandel är en stenfrukt, inte en nöt.

[...] Är man allergiker är ju en näve sötmandel om dagen en nyttig del av en kost. [...]

Du förvirrar mig, vad menar du? :)

Att sötmandel är ett nyttigt alternativ till nötter om man är nötallergiker? Det är rätt många livsmedel som är nyttiga i jämförelse med att äta något man är allergisk mot?

Eller menar du att sötmandel är nyttigt för allergiker p g a att det mildrar allergisymptom eller liknande?

tjing
2013-10-30, 19:31
Nja, menade mest att det är ett "alternativ" till nötter p g a liknande egenskaper sätt till utseende och konsistens osv.

Aping
2013-10-30, 19:39
Ok!

Tolkia
2013-10-31, 09:56
Obs. dock att det inte är så ovanligt att den som är allergisk mot "botaniska nötter" eller jordnötter även är allergisk mot mandel. Även den som är pollenallergiker och korsreagerar mot stenfrukter kan reagera på mandel. Man bör ta det lite försiktigt med experimenterandet, med tanke på att det är ganska otrevliga allergireaktioner.