Visa fullständig version : Koffein före styrketräning minskar tillväxthormonfrisättning
King Grub
2013-10-24, 09:43
The purpose of this study was to investigate the effects of caffeine consume on substrate metabolism and acute hormonal responses to a single bout of resistance exercise (RE). Ten resistance-trained men participated in this study. All subjects performed one repetition maximum (1RM) test and then performed two protocols: caffeine (CAF, 6 mg·kg(-1)) and control (CON) in counter balanced order. Subjects performed RE (8 exercises, 3 sets of 10 repetitions at 75% of 1RM) after caffeine or placebo ingestion one hour prior to RE. Blood samples collected prior to treatment ingestion (pre-60), immediately prior to RE (pre-exe), and 0, 15, 30 min post to RE (P0, P15, P30) for analysis of insulin, testosterone, cortisol, growth hormone, glucose, free fatty acid and lactic acid. Each experiment was separated by seven days. In this study, statistical analysis of a two-way analysis of variance (treatment by time) with repeated measures was applied. After ingesting caffeine, the concentrations of free fatty acid (pre- exe, P0, P15, P30) in CAF were significantly higher than CON (p < 0.05). Additionally, the responses of GH (P0, P15, P30) in CAF were significantly lower than CON (p < 0.05), whereas the concentrations of insulin, testosterone and cortisol were not different between CAF and CON (p < 0.05) after RE. The results of this study indicated that caffeine ingestion prior to RE might attenuate the response of GH. This effect might be caused by the elevation in blood FFA concentration at the beginning of RE. Key pointsCaffeine ingestion may attenuate the response of GH to a single bout of resistance exercise.The depression of GH response may be caused by the elevation in serum FFA concentration at the beginning of resistance exercise.Caffeine ingestion before resistance exercise may not alert the concentration of cortisol and testosterone.
J Sports Sci Med. 2010 Jun 1;9(2):262-9. Caffeine attenuates acute growth hormone response to a single bout of resistance exercise.
Armed Dingo
2013-10-24, 13:39
J Sports Sci Med. 2010 Jun 1;9(2):262-9. Caffeine attenuates acute growth hormone response to a single bout of resistance exercise.
Visserligen bara en enda studie men, inte så bra nyheter för vissa.
GH potentierar lipolys för övrigt. Väldigt potent.
Denna påverkan på GH har väl ingen större betydelse för muskelmassan?
Hade det varit "bra" om GH-frisättningen var lika stor vid samtida koffeinintag? Tycker det låter sunt av kroppen att "parera" och anpassa sig utefter vilka exogena substanser (och effekten de har) som tillförs.
Denna påverkan på GH har väl ingen större betydelse för muskelmassan?
GH är ett hormon som essentiellt verkar muskelbesparande genom att styra energibehovet mot att bränna kroppsfett när insulinnivåerna sjunker. Det har inga muskeluppbyggande effekter förutom i suprafysiologiska mängder. Snarare som sagt muskelbesparande.
Degpekka
2013-10-27, 08:34
Perfekt, då slipper man gh-mage nu då! *popcorn*
Hur stor betydelse har detta rent praktiskt?
King Grub
2013-10-27, 22:17
Betydelse för vad?
Masterpan
2013-10-28, 09:11
Betydelse för vad?
Antagligen för tillväxt på muskelmassan.
Koffein höjer väl också lipolysen? Borde inte det också vara muskelbesparande då?
Betydelse för vad?
Allt blir ju hypotetiskt. Men är skillnaden så stor att du (igen, hypotetiskt) skulle uppleva en skillnad om du köttade i dig stora mängder koffein innan styrkepass under säg, 2 års tid mot att du inte gjorde det (och igen, hypotetiskt, gjorde allt annat likadant med kost, träning m.m).
> Skillnad i muskeluppbyggnad (GH är ju muskelsparande)
> Skillnad i kroppssammansättning (LBM t.ex).
Kort sagt, är det så stor tillväxthomonskillnad att jag bör undvika koffein innan styrkepass förutsatt att jag vill bygga mer muskler och hålla en låg fettprocent?
(Förstår också hur många frågor som uppstår för varje påstående jag gör).
Ja, det finns ju inga stora pojkar eller kvinnor för den delen på gymmen som intar stora mängder koffein i anslutning till träningen.
Eller? :)
Ja, det finns ju inga stora pojkar eller kvinnor för den delen på gymmen som intar stora mängder koffein i anslutning till träningen.
Eller? :)
Förstår inte din poäng alls. Faktiskt.
Om jag kan bli stor trots felaktiga intag av näring (eller kost) har väl inget att göra med om jag får en bättre fysik genom att ändra den.
Logiken: "skit i allt - ät och kör" är svinbra, men kost & näringsdelen här på kolo är liksom till för att diskutera sånt här.
Tanken var mer att folk intar mängder koffein varje dag och ändå växer.
Så man kanske inte behöver dra allt för stora växlar av det här. Självklart ska man diskutera sånt här. Min input var bara att folk verkar bli stora och intar koffein.
Tanken var mer att folk intar mängder koffein varje dag och ändå växer.
Så man kanske inte behöver dra allt för stora växlar av det här. Självklart ska man diskutera sånt här. Min input var bara att folk verkar bli stora och intar koffein.
Det köper jag rakt av, men det är ändå intressant ur ett träningsperspektiv. Inte minst eftersom gemene snubbe på gymmet trycker i sig koffein i mängder som tjackroffe på plattan fantamig skulle bli pigg av -innan gymmet varje dag. (Och inte helt sällan för att det ska boosta fettförbränning och öka prestationsförmågan).
Alltidxx
2013-10-28, 15:32
Perfekt, då slipper man gh-mage nu då! *popcorn*
Ja man var ju lite orolig för att den där GH buken skulle flyga på en en vacker dag om man tog en kopp kaffe för mycket :)
Det har inga muskeluppbyggande effekter förutom i suprafysiologiska mängder.
Vad jag läst så finns det en parrallel till testosteron där också: att naturliga variationer av mängd testosteron från person till person inte är särskilt beaktansvärt för hur mycket muskelmassa man kan bygga. Av den anledningen skulle inte testo-boosters vara intressanta men att suprafysiologiska mängder är en helt annan sak.
Logiken: "skit i allt - ät och kör" är svinbra, men kost & näringsdelen här på kolo är liksom till för att diskutera sånt här.
Bra skrivet. (även om man själv suckat ibland)
Som jag ser det så är tillväxthormonets nivåer i sammanhanget lika relevanta för muskelbyggnad som mängden fruktos i kålrot är relevant för om man utvecklar fettlever eller ej ifall man gillar att äta kålrot.
Angående testosteron så har det ju effekter både på proteinsyntes, fettförbränning och sannolikt styrkeutveckling. Hur stor skillnaden är med olika mängder i blodet inom normalvärden finns så vitt jag vet inga bra studier på, men visst ligger det inte långt borta att någon inom högre delen av spannet har bättre förutsättningar för att bygga massa än någon inom det lägre, både genom effekter på styrka, kanske återhämtning och kanske en högre basal proteinsyntes osv.
Men visst blir skillnaderna såklart väldigt påtagliga med höga mängder AAS. Men en del är naturligt biffigare och starkare än andra och det lär ha genetiska (inklusive hormonella) förutsättningar. En del får mycket bättre resultat av träning än andra osv, vi är inte oskrivna blad på gymmet i den meningen.
Ram Dass
2013-10-29, 10:23
Jag intar 400 mg koffein innan mina pass och jag intar även 10 g kreatin dagligen.
Det jag undrar om det skulle finnas någon rimlig anledning för mig att sluta ta koffein innan passen, med åtanke på vad denna studie visar och det som sägs här (http://traningslara.se/kreatin-och-koffein-paverkas-kreatinet-negativt/) på träningslära.se?
Detta i syftet att jag vill maximera hypertrofi och muskeluppbyggnad.
Vore förmodligen uppskattat av fler än mig att få svar på denna frågeställning, för jag antar att jag inte är den enda här på forumet som får huvudbry när man ska försöka tolka in den praktiska nyttan av olika studier i sin egen träning och kosthållning.
Alltidxx
2013-10-29, 11:42
Vore förmodligen uppskattat av fler än mig att få svar på denna frågeställning, för jag antar att jag inte är den enda här på forumet som får huvudbry när man ska försöka tolka in den praktiska nyttan av olika studier i sin egen träning och kosthållning.
Du behöver inte bry dig ens om du anser det nödvändigt att använda koffein regelbundet för du ska orka träna. Då kommer faktorerna bakom varför du inte klarar träna styrketräning utan koffein spela mycket större roll.
Ram Dass
2013-10-29, 15:36
Du behöver inte bry dig ens om du anser det nödvändigt att använda koffein regelbundet för du ska orka träna. Då kommer faktorerna bakom varför du inte klarar träna styrketräning utan koffein spela mycket större roll.
Jag tar inte koffein för att jag inte orkar träna utan, utan för att det är prestationshöjande. Se här (http://traningslara.se/koffein-ett-tillskott-som-fungerar/).
Cameltotem
2013-10-29, 17:21
Fan önskar nästan att jag inte visste ett skit om kost.
Man blir ju bara mer och mer nojjig av alla jävla forskningsresultat.
*grr27*
Fan önskar nästan att jag inte visste ett skit om kost.
Man blir ju bara mer och mer nojjig av alla jävla forskningsresultat.
*grr27*
Ta det lugnt, genetik och den faktiska träningen är betydligt mer viktigt än om du tar koffein innan träningen. Dessutom, om koffeinet gör att du kan köra hårdare kan det till och med bidra till bättre resultat. Tänk på helheten. För mycket noja här på forumet.
Inte relaterat till denna studien men ändå intressant!
http://www.ergo-log.com/strength-training-muscle-pain-three-cups-of-coffee.html
:)
Jao, länkade studien som refereras till häromdagen.
Man får dock vara lite försiktig när man läser andras tolkningar; det är koffein man testat inte kaffe.
Jao, länkade studien som refereras till häromdagen.
Man får dock vara lite försiktig när man läser andras tolkningar; det är koffein man testat inte kaffe.
Aboslut är det så, men jag tror inte det var på koffeinfritt kaffe.
Poängen var inte att studien motsade den som grub postade utan snarare att de inte är entydligt att koffeinhaltiga drycker skulle vara dåligt innan träning. (Därmed inte sagt att Grub på något sätt insinuerade det heller).
Öppnar burken och intar 400 mg som den rebell man är!
Ifs så tränar jag inte för volym eller optionnar som en dåre!
Nu 3h pass!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.