handdator

Visa fullständig version : Boxnings säck lägenhet

Extremen
2013-10-24, 02:56
Funderar på att köpa mig en liten 4-5kilos boxning säck för lite hemma träning:) Problemet är att jag bor i lägenhet och vill helst inte störa grannarna.
Några tips på hur man kan hänga upp den? Kan tänka mig köpa en ställning som man kan hänga på, frågan är då buller?

hugok
2013-10-24, 07:37
Finns lite olika varianter som kan lösa ditt problem. Antingen golvstående (finns som säckformat också) http://www.boxingdepot.com/s3images_bd/tr-bg-772/product/tr-bg-772.jpg

Eller om du har plats, ett helt set med vanliga http://www.crazysales.com.au/ebaypage/products_pictures/662/66253_275787_F.jpg

jon lord
2013-10-24, 10:01
Jag hängde upp en Casall säck (tror den är ca 15kg) för någon månad sen i taket och har inte hört klagomål än :), tycker inte det låter så mycket om man ska vara helt ärlig, bara ha se till att använda den under vettiga tider på dygnet hehe.
Hände upp den i taket med:
http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/sportsandleisuredocument/sportfritid/image1/casall_spring-22868764-frntl1.jpg &
http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/sportsandleisuredocument/sportfritid/image5/casall_hook-22809457-frntl1.jpg

Extremen
2013-10-24, 11:33
Tack för tipsen:) Vett någon vart man kan köpa billiga boxningsdockur som den hugok visa? Helst under 1000

hugok
2013-10-24, 12:01
Tack för tipsen:) Vett någon vart man kan köpa billiga boxningsdockur som den hugok visa? Helst under 1000

Jag har verkligen ingen aning, visste bara att det fanns så jag googlade "punching bag floor stand" för att få fram ett par bilder.

delta_mats
2013-10-24, 14:08
4-5 kg? Det blir ju alldeles för lätt. Ju tyngre desto bättre, då kommer den inte slänga och hoppa omkring i kedjan.

Risken är ju att det kommer låta lite ändå, men kan ju döljas med lite musik under tiden du tränar.

944RS
2013-10-24, 17:47
Ska du boxa på säcken bör den som delta_mats skriver väga mycket mer. Min väger 27 och den fick jag fästa med en fjäder undertill för att den inte skulle åka omkring så mycket.

Den väsnades dock väldigt mycket genom vibrationer i golvet på hela ovanvåningen.

Hemi
2013-10-24, 18:15
Det enda som stör är väl borrandet. Jag hängde mina i nylonrep hade både stora och runt 4-5kgs så där, båda är bra. De mindre är bra för kordination och träffsäkerhet och jag pratar inte om sådana hastighetsbollar eller vad de heter på svenska utan just sådan som dinglar omking. Slå vid rätt tillfälle och när bollen kommer ungefär, då kan slagen bli rätt så hprda ändå. Slagteknik och serier i sig kan man mala på med de stora.

Hemi
2013-10-24, 18:24
Edit, ja kanske de kan låta men min tunga säck gjorde det inte just men hängde den i rep, inget metall mot metall.

Tfitness
2013-10-24, 21:18

Hör med lokala gym eller boxningsklubbar om du kan få köpa någon begagnad.

hugok
2017-07-06, 10:29
Jag bumpar tråden. Jag har satt upp en säck på min inglasade balkong och får klagomål från grannen ovanifrån att det vibrerar.
Jag vill ha tips på vad som rent juridiskt gäller samt tips på hur man kan dämpa viberationerna. Jag tränar bara på dagarna så det är inga konstiga tider. I början räckte det och vi kom överens med tider som funkar men nu gäller tydligen inte det längre. De är pensionärer där också så de går hemma hela dagarna. Det enda jag hittar i styrelsens stadgar om oväsen är detta: "När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas". Lite luddig text, det skadar ju uppenbarligen inte hälsan så frågan är om det "skäligen bör tålas" med vibrationer på dagen.

Bob90
2017-07-06, 10:48
Jag bumpar tråden. Jag har satt upp en säck på min inglasade balkong och får klagomål från grannen ovanifrån att det vibrerar.
Jag vill ha tips på vad som rent juridiskt gäller samt tips på hur man kan dämpa viberationerna. Jag tränar bara på dagarna så det är inga konstiga tider. I början räckte det och vi kom överens med tider som funkar men nu gäller tydligen inte det längre. De är pensionärer där också så de går hemma hela dagarna. Det enda jag hittar i styrelsens stadgar om oväsen är detta: "När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas". Lite luddig text, det skadar ju uppenbarligen inte hälsan så frågan är om det "skäligen bör tålas" med vibrationer på dagen.

Personligen så skulle jag ha respekterat grannarna och inte köra säck i lägenhet om de störs av det. Skulle du uppskatta om din granne skulle hoppa hopprep jämt och ständigt tex? Det skadar ingen och det är också bra motion.

Vad har du för upphängningslösning nu? En boxningssäck kommer iof alltid att väsnas rätt mycket oavsett vad man gör.

hugok
2017-07-06, 10:59
Personligen så skulle jag ha respekterat grannarna och inte köra säck i lägenhet om de störs av det. Skulle du uppskatta om din granne skulle hoppa hopprep jämt och ständigt tex? Det skadar ingen och det är också bra motion.

Vad har du för upphängningslösning nu? En boxningssäck kommer iof alltid att väsnas rätt mycket oavsett vad man gör.

Har ett sånt här fäste i taket:
http://www.nordicfighter.com/media/catalog/product/cache/4/image/600x600/5f6a1cb728e5b95958b6eabb724ec93b/2/0/20121002_nordic_fighter_5545.jpg

Och där sitter en sån här fjäder:
http://gymx.se/media/catalog/product/cache/1/image/600x600/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/j/fj_der_01.jpg

När övergår respekt till ren löja. Träningen handlar om ca 30 minuters slag 2-3 gånger i veckan och bara under dagen. Handlar om en del tid och pengar jag har lagt ned på att få upp det samt hål i taket så det är inget jag bara kan ställa ned i källaren direkt.

Bob90
2017-07-06, 11:08
Vad upplever du/grannen som huvudkällan till oljudet? Du skrev vibrationer men jag antar att det inte är betongplattans vibrationer? Är det kedjans rasslande eller ljudet från slag/sparkar på säcken?

Man kan "klä" kedjan i en textil för att bli av med lite rassel, men ljudet från slag/sparkar går ju bara att anpassa med att slå lösare eller bara markera slag. Och då kan man ju lika gärna skuggboxas.
Vill man verkligen ta det till en extrem nivå så kan man ju sätta upp såna där ljudabsorberande paneler i taket, på väggarna och tom på glaset. Det bör faktiskt göra ganska stor skillnad, men jag tycker nog inte det är ett bra alternativ :p

Säger bara hur jag hade agerat, det är naturligtvis upp till dig hur du vill bete dig och bli uppfattad av dina grannar. Utan att lägga någon "dömande" värdering i det, inser att texten i sista meningen ser lite dryg ut :d

Baskagge
2017-07-06, 11:21
Vi har en säck på gymmet som är fäst i taket och det låter en hel del när någon slår på den när man är på våningen över. Det blir vibrationer helt enkelt. Du behöver någon form av vibrationsdämpande upphängning av gummi för att bli av med det.

hugok
2017-07-06, 11:21
Vad upplever du/grannen som huvudkällan till oljudet? Du skrev vibrationer men jag antar att det inte är betongplattans vibrationer? Är det kedjans rasslande eller ljudet från slag/sparkar på säcken?

Man kan "klä" kedjan i en textil för att bli av med lite rassel, men ljudet från slag/sparkar går ju bara att anpassa med att slå lösare eller bara markera slag. Och då kan man ju lika gärna skuggboxas.
Vill man verkligen ta det till en extrem nivå så kan man ju sätta upp såna där ljudabsorberande paneler i taket, på väggarna och tom på glaset. Det bör faktiskt göra ganska stor skillnad, men jag tycker nog inte det är ett bra alternativ :p

Säger bara hur jag hade agerat, det är naturligtvis upp till dig hur du vill bete dig och bli uppfattad av dina grannar. Utan att lägga någon "dömande" värdering i det, inser att texten i sista meningen ser lite dryg ut :d

Kedjan är det inte, den har jag lindat in i silvertejp. Jag tror att det är kroken i takfästet, om du ser på bilden jag länkade innan. Den sitter löst så att den ska kunna snurra runt sin egen axel och skramlar en del när jag slår vilket fortplantar sig. Jag har funderat på ifall man skulle kunna strunta i den och dra någon slags gummigrej (Typ något liknande denna: http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Fortojning/Fortojningsfjader-2000021459/) över själva beslaget och fästa säcken direkt i den. Då borde det omöjligen kunna gå några viberationer vidare.

Förstår att du inte ville verka dryg, men att sluta helt ser jag inte som något alternativ, minska frekvensen eller något har jag inga som helst problem med men nu verkar grannen bara ha satt sig på tvären fullständigt.

hugok
2017-07-06, 11:22
Vi har en säck på gymmet som är fäst i taket och det låter en hel del när någon slår på den när man är på våningen över. Det blir vibrationer helt enkelt. Du behöver någon form av vibrationsdämpande upphängning av gummi för att bli av med det.

Har du något tips på en sådan? Jag har en bild i huvudet av hur det borde se ut men vet inte vad det kallas och hittar en sån jag länkade till i förra inlägget som närmast när ajg försöker leta.

hugok
2017-07-06, 11:30
Kapellfäste hette det jag tänkte på:
https://www.google.se/search?q=f%C3%A4ste+sl%C3%A4pvagnskapell&rlz=1C1GCEA_enSE748SE748&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjuw7nCuPTUAhXKVhQKHUywCgIQ_AUIBigB&biw=1014&bih=696#tbm=isch&q=kapellstr%C3%A4ckare

Vad tror panelen om att dra en sån över beslaget och dra ihop ändarna mot säcken?

Blomkål
2017-07-06, 11:30
Jag tycker bara du ska skita i det. Trettio min 2-3 dagar i veckan är absolut ingenting och de är verkligen bara petiga. De sitter säkert med örat mot väggen. Fortsätter de gnälla tycker jag du ska vara lika grinig tillbaka. Det är först om de får medhåll från föreningen som du ska ge dig för sånt här har pensionärer tid att tjafsa om och de kommer inte ge sig.

Baskagge
2017-07-06, 11:40
Risken är nog att den går av. Det måste vara tillräckligt mjuk upphängning så att vibrationerna dämpas, men samtidigt får det inte flexa för mycket så att säcken rör på sig.

Något i den här stilen mellan fästet och taket. Alternativt att man ersätter metallfjädern med gummi.

http://pumplagret.se/tillbehor/vibrationsdampare.html

https://vparts.se/se/produktkategorier/delar-till-volvo-avgassystem/gummiupphangning-slutdampare-till-volvo-s40-v40-96-00-vanster-fram.html

Bob90
2017-07-06, 11:40
Kedjan är det inte, den har jag lindat in i silvertejp. Jag tror att det är kroken i takfästet, om du ser på bilden jag länkade innan. Den sitter löst så att den ska kunna snurra runt sin egen axel och skramlar en del när jag slår vilket fortplantar sig. Jag har funderat på ifall man skulle kunna strunta i den och dra någon slags gummigrej (Typ något liknande denna: http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Fortojning/Fortojningsfjader-2000021459/) över själva beslaget och fästa säcken direkt i den. Då borde det omöjligen kunna gå några viberationer vidare.

Förstår att du inte ville verka dryg, men att sluta helt ser jag inte som något alternativ, minska frekvensen eller något har jag inga som helst problem med men nu verkar grannen bara ha satt sig på tvären fullständigt.

Jag har kört med rep istället för fjäder, den gungar mer men blir tystare.
Gäller dock att hitta rätt rep, minns inte vad jag valde men fick hjälp av en som kan rep. Dynamiskt klätterrep kan nog också funka.

Spiffy
2017-07-06, 14:03
Hade också testat med något billigt rep istället för fjädern och sett om det löser problemet.
Funkar det, så kan du förbättra sen.

http://www.bachmans.se/Skothake-svirvlande-HR--11qNu
Jag har min uppfäst i rep, och med en svirvlande skothake för att den ska kunna snurra. Enkelt att ta ner den också om man vill.

lillaPiggy
2017-07-06, 22:45
jag hade en säck med en vanlig upphänging, det lät väldigt mycket.

tänker att en sån "double end bag" kanske funkar bättre?

Notten
2017-07-07, 06:37
Jag tycker bara du ska skita i det. Trettio min 2-3 dagar i veckan är absolut ingenting och de är verkligen bara petiga. De sitter säkert med örat mot väggen. Fortsätter de gnälla tycker jag du ska vara lika grinig tillbaka. Det är först om de får medhåll från föreningen som du ska ge dig för sånt här har pensionärer tid att tjafsa om och de kommer inte ge sig.

1-1,5 timme buller regelbundet varje vecka från en enda granne är inte ingenting.

Fixa upphängningen och kör lindat utan säckhandskar om du inte redan gör det.
Kör hårdare på din riktiga boxning/kampsportsträning så blir du mindre sugen på att träna hemma.

1x0
2017-07-07, 09:21

Jag tränar bara på dagarna så det är inga konstiga tider. I början räckte det och vi kom överens med tider som funkar men nu gäller tydligen inte det längre.

1-1,5 timme buller regelbundet varje vecka från en enda granne är inte ingenting.

Jag är ljudkänslig (har det diagnostiserat) och hade stått ut med 30 min tre gånger i veckan, _under dagstid_. Hade det varit sent på kvällen hade det blivit mycket jobbigare.

Om jag vet vilka tider som ljudstörningarna sker på, ungefärligt, vilket dessa grannar vet (du har berättat för dem). Då hade man kunnat lämna lägenheten (handla, promenad, träna) vid dessa tider.

Kanske låter det mycket ändå. Vibrationsljud sprids. Låter säkert mer uppe hos grannen än hos dig själv. Fråga om du får komma upp och lyssna medan någon är i din lägenhet och boxar?