handdator

Visa fullständig version : lolarorcos Träningsjournal


lolarorcos
2013-10-24, 00:33
Hej, första gången jag hade tanken att lägga upp en tränignsjournal här var måååånga år sedan, av någon anledning så har det inte blivit av! Nu är det gjort iaf. Hoppas på bra input!

26år, besökte ett gym för första gången för cirka 10år sedan. Har väldigt blek idrottslig bakrund. Mest suttit vid datorn i tonåren.
Första åren var det verkligen ingen träning värt att nämnas.

Har varken tränat seriöst eller intensivt mer än korta perioder för att sedan tappa formen men hoppet för beach 2005, 2006, 2007 har slagit en men har aldrig gjort något åt det. Samt den första magiska gränsen i bänkpress, 100kg suktade jag länge efter - men höll aldrig i träningen nog länge för att komma dit.


Förra året 2012 gjorde jag ett seriöst ryck inför en resa och kom i min livs form, 11% fett och kroppsvikt på 78kg*rolleyes*. körde 3split och tränade 6ggr i veckan. träna dag1-6 vila dag7. Gillade hur jag såg ut, siffrorna är inte alls imponerande, men mitt personbästa iaf.

Efter resan så började jag träna igen men hade ingen motivation att komma igång på riktigt fanns inte.

Tog ett år innan jag kom igång igen, tidigt 2013. Insåg att jag lagt på mig massa höstkilon och skulle jobba bort det på 2månader tänkte jag. Första månaden tränade jag varje dag och kombinerade styrketräning med kondition varje pass *facepalm*. Månad 2 och 3 körde jag Max-OT, gjorde fina ökningar i början men ja, skador också, drog på mig rejäla smärtor i underarmarna som fortf. kan sitta kvar när jag provar att curla.

Gick från 90cm midja till 83cm. var nere på 79kg. Åkte på 5 veckors resa, åt upp mig rejält, kom hem en hel del kilo fetare, detta var i maj. Fortsatte grisäta när jag kom hem och började flummträna 2-3ggr i veckan, inget schema, inga mål, bara träna för att hålla igång på något sätt.

19/8/2013 Började jag med Starting Strength

Värt att veta också är att jag har problem med högra axeln/skuldran som smärtar till och från, kommer ifrån för mycket statiskt sittande vid datorn. När jag var hos sjukgymnast såg han att jag var sne i axlarna. att högra axeln var lägre än den andra.
Sjukgymnastens tips var då att "höja upp" armen och axeln så den hamnar i rätt läge.
Han sa även att vänster ligger för långt ner, sluttande axlar alltså. Vilket också gjort att trapsen blivit inaktiva och jag har inte använt trapsen förut i t.ex. bänkpress. Har alltid haft axlarna och skuldrorna i fel position när jag tränar dragövningar m.m.

Efter hans tips så försvann besvären i 1 månad cirka för att sedan komma tillbaka, har slarvat med att vara medveten om position + att jag slår pb i flera övningar nu vilket också kan ha sin orsak antar jag.

Kosten senaste 6månaderna: Grisbulk. 4-6 dagar i veckan har kosten innehållit socker, godis, glass, pizza m.m.

Försöker äta nyttigare nu, men har svårt att få i mig tillräckligt med nyttig mat för att orka träna, känna mig anabol och vara på någorlunda bra humör :p

Kosttillskott: EAA före träning. 3 Phase-protein direkt efter träning. Omega3, multivitamin, och kreatin som jag började med 21/10/2013. Kör ingen PWO då jag redan får i mig ritalin.

Nuvarande kroppsmått

Längd: 183cm
Vikt: 89-93kg
Midja: 93-95,5cm
Bröst: 112cm
Armar: 35-36cm
Underarmar: ~30cm
Lår: 63cm
Vader: 38,5cm

Just nu är målet att få ner midjan till 85cm och behålla storleken på benen framförallt, som inte är speciellt stora. Glömde träna knäböj första 9åren *facepalm*.

Målets slutdatum är Maj 2014.

Åter tillbaks till Starting Strength som jag fortf. håller på med, utan modifikation. http://fitnesskolan.se/back-to-basics-stronglifts-5x5-och-starting-strength/


Startvikter/Nuvarande vikt/Första Målet

5*3 på allt utom powerclean där det är 3*5
Knäböj: 60kg/110kg/130kg
Bänkpress: 72,5kg/95kg/105kg
Marklyft: 87,5kg/120kg/150kg
Stående militärpress: 40kg/60kg/70kg
Powerclean: 25kg/55kg/80kg

Lägger till pullups ett pass här och var, cirka en gång varannan vecka.
Pullups handflator mot: 3/6/10(med kv+5kg)

Dessa mål är inte tidssatta. Borde jag göra det? När är det rimligt isf? Samtliga övningar är riktigt tunga nu. Har helt stagnerat på bänkpress och militärpress. Gjorde så att jag då gick från 95 till 85kg på bänkpress och gör så många reps jag bara kan. och från 60 till 50kg militärpress.

Detta är min första journal, kommer snygga till den eftersom, tar gärna emot feedback ang uppbyggnaden.

lolarorcos
2013-10-28, 17:08
slog teoretiskt 1rm-rekord på bänkpress och knäböj idag.

115x5 på knäböj = 1rm 134,17kg / gamla: 131,25kg
85x10 på bänkpress = 1rm 113,33kg / gamla: 110kg


gjorde även bia-mätning efter en tjockis-helg som innehöll många chokladbollar.

93kg
95cm midjemått men lite indragen mage (illa)

fettprocent 20,4% / fettvikt 19kg

mål till nästa biamätning. 17/2/2014 8:30 - 112dagar kvar / 16 veckor exakt.

84kg/10kg fett = 11,9% fett


0,56kg/vecka