handdator

Visa fullständig version : Blodtryck/undertryck/Trött


steelrich
2013-10-23, 20:55
Tjena, jag har på senare tid märkt att jag är seg på dagarna.

Sover perfekt, bra kostvanor och tränar regelbundet, styrka och löpning.

Min trötthet går i vågor, och jag ser ett tydligt mönster med mitt undertryck,

brukar ha runt 120/52 och 60 i puls.

När jag känner mig pigg har jag runt 65. Har testat detta över 10 dagar och stämmer varje gång, Vad kan felet vara? Hur höjer jag mitt undertryck?

Har självklart försökt läsa på och söka runt, men såfort man söker på blodtryck på google så kommer det ENDAST upp artiklar trådar med för högt blodtryck, spelar ingen roll om jag har med "lågt undertryck" eller liknande.

Nån kunnig innom ämnet, ska boka tid till läkare eventuellt, men tänkte höra med proffsen först :)

R Scarpa27
2013-10-23, 21:01
att du är seg kan ju bero på för lite kolhydrater?
du ränar ju regelbundet styrka och ...löpning.....

kräver ganska mkt ork och energi.

Alkro
2013-10-23, 21:28
Det är ganska osannolikt att de variationerna du uppmäter i ditt diastoliska blodtryck skulle ge några symtom. Det är framförallt när blodtrycket sjunker snabbt man känner av det, t.ex. när man reser sig upp hastigt och då återställs ju trycket relativt snabbt. Trötthet är ju dessutom ett ganska ospecifikt symtom som kan bero på i princip vad som helst.

nissepelle
2013-10-23, 21:59
Jag kan kolla upp lite om lågt undertryck i skolan imorgon då jag kommer vara förbi kardiologen.

steelrich
2013-10-23, 22:36
att du är seg kan ju bero på för lite kolhydrater?
du ränar ju regelbundet styrka och ...löpning.....

kräver ganska mkt ork och energi.

Well, jag äter som ett djur, varit på stabila 82 kilo länge, är 180 lång, alltså äter väl som vilken "tonåring" som helst, inga problem att äta upp allt mat ensam som skulle räcka till familjen, aa du förstår nog, rät säkert på att problemet inte ligger på maten/carbzen då pasta äts ofta och mycket!

steelrich
2013-10-23, 22:37
Det är ganska osannolikt att de variationerna du uppmäter i ditt diastoliska blodtryck skulle ge några symtom. Det är framförallt när blodtrycket sjunker snabbt man känner av det, t.ex. när man reser sig upp hastigt och då återställs ju trycket relativt snabbt. Trötthet är ju dessutom ett ganska ospecifikt symtom som kan bero på i princip vad som helst.

Hm mycket möjligt, som sagt så är det inte värsta studien, men hittils, utan några missfall, så har min trötthet stämmt överenns med undertrycket.

steelrich
2013-10-23, 22:41
Jag kan kolla upp lite om lågt undertryck i skolan imorgon då jag kommer vara förbi kardiologen.

Vore sjukt jävla schysst mannen! :)

steelrich
2013-10-23, 22:50
Mättes precis nyss, hade 128/68 -60

Bör tilläggas att jag numera ofta känner mig trött, gymmet går mycket sämmre och har inte den där motivationen att ta ut mig sista repsen som förr när jag var "pigg"

Känns lite som att jag tappat livsgnistan, men har verkligen ingen anledning till det , då allt i livet flyter på fint (förutom tröttheten då), har mål uppsatta, både kort och lånsiktiga...

Och denna trötthet går verkligen i vågor, kan vara väldigt trött, så trött så att jag faller i mikrosömn under föreläsningar tex, och på rasten tex kan jag bli skit pigg, svårt att förklara men aldrig haft såhär tidigare i livet, denna period kanske har pågott runt 4 månader..

Detta med blodtrycket har jag precis "kommit på" och hittils stämmer min teori som sagt utan att fela en enda gång..

Johalk
2013-10-24, 00:01
Kolla dina testosteronnivåer.

steelrich
2013-10-24, 00:13
Kolla dina testosteronnivåer.

Tack för tipset, inte ens tänkt på det. Kan det vara det som spökar?
Om vi ska spinna på detta kan jag tillägga att jag aldrig andvänt "dunderhonung".
Har ingen bild eller nåt på som anknyter till vem jag är här på kolo, så har ingen anledning till att ljuga eller något sådant.. Tänkte bara poängtera det så att det inte ska kunna bli nån "faktor"

Armed Dingo
2013-10-24, 04:48
Kolla dina testosteronnivåer.
Det är väl lättare sagt än gjort? Hur ska man bära sig åt? De gånger jag försökt bara för nyfikenhets skull så har det blivit ett blankt Nej.

Angel
2013-10-24, 18:53
Det är väl lättare sagt än gjort? Hur ska man bära sig åt? De gånger jag försökt bara för nyfikenhets skull så har det blivit ett blankt Nej.

1. Kontakta en privat mottagning och köp ett prov.
2. Gå till vårdcentralen och berätta att du har svårt att hålla stånd när du har sex trots att du känner dig psykiskt upphetsad.

Sniggel
2013-10-24, 19:11
Har du lite mer bakgrund?
Tar du PWO (hur ofta) och hur länge har du isåfall gjort det?
Några livsstilsförändringar som kan kopplas samman med din trötthet som du inte tänkt så mycket på?

wessmen
2013-10-24, 20:41
Angel: Snarare att han inte känner någon sexlust alls.

Angel
2013-10-24, 21:24
Angel: Snarare att han inte känner någon sexlust alls.

Tror det är bättre att trycka på fysiska problem än något som likaväl bara kan sitta i huvudet, men visst det hade förmodligen lett till ett testoprov det med ;)

steelrich
2013-10-25, 16:46
Har du lite mer bakgrund?
Tar du PWO (hur ofta) och hur länge har du isåfall gjort det?
Några livsstilsförändringar som kan kopplas samman med din trötthet som du inte tänkt så mycket på?

Tog TYVÄRR mycket PWO förra året, men överdoserade aldrig, körde 2 månader pwo varje träningspass, och 2 månader cleant. Körde bl.a craze, anabolic beast och den där röda som coleman kör/gör reklam för, tror det var no explode.

I min livsstil har inget större förändras, samma hobbys, samma rutiner, förutom att när jag vaknar på morgonen tänker jag inte "fan vilken härlig dag, ska äga"

Utan mer, " åååh boooring trött vad e meningen i livet osv,, och nej har inget liten "svacka" detta har pågott länge nu... :( "

steelrich
2013-10-25, 16:51
Tror det är bättre att trycka på fysiska problem än något som likaväl bara kan sitta i huvudet, men visst det hade förmodligen lett till ett testoprov det med ;)

Edit: Fel

steelrich
2013-10-26, 00:36
Kom nyss på en sak, kanske säger emot mig själv just nu iochmed att jag tidigare sagt att vid högt blodtryck/undertryck är jag pigg, vid lågt är jag trött.

Men när jag är i denna "trötta" tillstånd, så varje gång jag böjer mig neråt/framåt tex knyta skorna, så känns det som att mitt huvud ska sprängas mycket mer än när jag är "pigg".

Jag blir röd mycket lättare, och bygger upp tryck, men detta kan vara helt inbilldning, men kanske inte. Någon som kanske vet vf detta kan ske? Som sagt ta detta med en nypa salt för är inte helt 100 på att det verkligen är så, men känns som det!

Nutrid
2013-10-26, 01:15
För mycket koffein?
Laktos eller gluten intolerant?
Överträning?
Stress?
Dåliga matval?
Vätskebrist?
Mineralbrist?
Vitaminbrist?
Allergier?

Det finns som sagt en hel del. Börja någonstans

steelrich
2013-10-26, 02:13
För mycket koffein?
Laktos eller gluten intolerant?
Överträning?
Stress?
Dåliga matval?
Vätskebrist?
Mineralbrist?
Vitaminbrist?
Allergier?

Det finns som sagt en hel del. Börja någonstans


Brukar ta 150mg coffein innan träning för att jag alltid är trött ,detta brukar leda till att jag blir ännu tröttare...

laktos, ingen aning.

Just nu övertränar jag verkligen inte då min motivation är 0 och har varit det ett bra tag.
Vitaminer och mineraler... Käkar kosttillskott, mkt grönsaker broccoli, frukt är sisådär,, men äter inte mindre än en vanlig 20 åring, kan dricka sjukt mkt vatten under dagarna, ej bättre. Har snarere för lite stress än för mycket, känner att såfort jag blir nervös eller stressar så brukar jag alltid piggna till, men endast tillfälligt.
Alergier har jag ingen aning om, kanske ska testa ..

Sniggel
2013-10-26, 12:18
Kom nyss på en sak, kanske säger emot mig själv just nu iochmed att jag tidigare sagt att vid högt blodtryck/undertryck är jag pigg, vid lågt är jag trött.

Men när jag är i denna "trötta" tillstånd, så varje gång jag böjer mig neråt/framåt tex knyta skorna, så känns det som att mitt huvud ska sprängas mycket mer än när jag är "pigg".

Jag blir röd mycket lättare, och bygger upp tryck, men detta kan vara helt inbilldning, men kanske inte. Någon som kanske vet vf detta kan ske? Som sagt ta detta med en nypa salt för är inte helt 100 på att det verkligen är så, men känns som det!

Detta påminner om mig själv. Tycker det känns som att trycket varierar kraftigt beroende på vad man utsätter kroppen för.
Jag har funderat på om blodkärlen kan ha blivit styvare och därför inte kan reglera blodtrycket lika bra.

Johalk
2013-10-26, 13:47
Ang PWO, tror inte 2 månader är så farligt. Jag körde typ 2 månader i 18 månader konstant dock å det kan jag säga är INTE BRA, särskilt inte förut när det innehöll "DMAA" som är kraftigt central stimulerande.

Började märka efter ett tag att de dagarna jag inte tog det hade jag väldigt låg energi, var seg, ingen motivation, samt började jag utveckla erectyle dysfunction.

Tog några veckor att komma tillbaka, kanske 4-5 sen fick jag min gamla pigghet tillbaka.

Fan farligt sånt där.

Fredszky
2013-10-26, 13:51
Detta påminner om mig själv. Tycker det känns som att trycket varierar kraftigt beroende på vad man utsätter kroppen för.
Jag har funderat på om blodkärlen kan ha blivit styvare och därför inte kan reglera blodtrycket lika bra.

Säger du inte två motsägande saker här?

Om trycket varierar kraftigt beroende på vad du utsätter kroppen för så regleras ju blodtrycket.

Sen att kroppen inte kan reglera trycket?

steelrich
2013-10-28, 21:40
Ang PWO, tror inte 2 månader är så farligt. Jag körde typ 2 månader i 18 månader konstant dock å det kan jag säga är INTE BRA, särskilt inte förut när det innehöll "DMAA" som är kraftigt central stimulerande.

Började märka efter ett tag att de dagarna jag inte tog det hade jag väldigt låg energi, var seg, ingen motivation, samt började jag utveckla erectyle dysfunction.

Tog några veckor att komma tillbaka, kanske 4-5 sen fick jag min gamla pigghet tillbaka.

Fan farligt sånt där.

Varför blev han bannad? Han har bara ett inlägg?

Sniggel
2013-10-28, 21:49
Säger du inte två motsägande saker här?

Om trycket varierar kraftigt beroende på vad du utsätter kroppen för så regleras ju blodtrycket.

Sen att kroppen inte kan reglera trycket?

Tänkte lite fel när jag valde ord. "Förändras kraftigt" känns nog mer som vad jag menar. Att kroppen faktiskt inte kan reglera trycket tillräckligt effektivt. :)

Dvs att om man lägger en tung stång på bröstet o t ex kör frontböj så stiger blodtrycket. När man sedan lägger av stången efter setet är klart så sjunker blodtrycket dramatiskt om man inte använder rätt andningstekniker och/eller väljer att sätta sig på huk för att regleringen är långsam. Det är obligatorisk dimridå som gäller om jag inte kör mina "eftersetsrutiner" och det är ofta viss dimridå även om jag gör det.
Jag har inget större problem med högt blodtryck. Blodtrycket stiger vid dessa tillfällen det känner jag (men inom vad som känns som normala värden för aktiviteten). Det är blodtrycksfallet jag kan ha problem med. Något jag inte hade för 2-3 år sen.

steelrich
2013-11-02, 17:52
var hos läkaren igår, och hon sa att jag skulle ta tester på måndag.

Hon tänkte först bara kolla min sänka, vitamin nivåer, levervärden osv.

Men jag sa att jag läst om låg testo nivå på ett träningsforum, (kolozzeum alltså) och föreslåg att vi vi kanske ska testa det med, då sa hon inga problem och kryssa i den rutan med.

Här låter det som att det är rätt svårt att få sitt testo värde testat, kan det vara så att jag inte kmr få samma test? att detta är mindre noggrant på nått sätt? Hoppas ni förstår vad jag menar, jag fick det "för lätt"

tjing
2013-11-02, 17:54
Jag hade funderat på järn, testa att supplementera med D-vitamin, kanske dra ner lite på träningen (man blir trött av träning).

tjing
2013-11-02, 17:55
Jo du lär få kolla testo, däremot kanske bara s-testosteron, eller s-test + SHBG, men inte fritt osv. Det finns en del ingående tester som kan göras vid behov. Men det gör nog inte husläkare.

Är du redan där är det ju bara för läkaren att kryssa i vilka tester som ska göras och sen får hon resultaten i handen. Hon behöver ju inte ta fram proverna själv utan det gör biomedicinska analytiker i labb.

Det svåra är väl snarare om man söker endast för att kolla testosteronnivåer för att det tar upp tider som kanske andra mer behövande, behöver.

Hur är din sexlust, ansiktsbehåring, storlek på pungkulor, hår på överkroppen, energinivåer i allmänt, motivation?

Är dock i princip hundra på att ditt värde ligger normalt.

steelrich
2013-11-02, 17:57
jasså förstår tack för infon, ska ta prover på måndag, och återbesök om 2 veckor.

Vad är det för prover som tas i samband med sånna här "tester"?

Endast blod från tummen?

Tolkia
2013-11-02, 17:58
Du lär få det test som finns; det är inte så att laboratorierna har råd att hålla femtioelva metoder som inte håller måttet.

Anledningen till att folk här klagar på att det är för svårt att få sina hormonnivåer mätta är, som jag ser det efter en halv livstid på forumet, att många tycker att man borde kunna gå på vårdcentralen och få ett testotest (pun!) för att man inte tycker att man ökar tillräckligt snabbt och bra på gymmet, eller för att man bara råkade börja noja - trots att man mår bra och inte har några symptom på hormonstörningar. Det är oftast en helt annan sak om man går till vårdcentralen och faktiskt inte mår bra.

Edit: Det blir venprover, d.v.s. traditionellt stick i armvecket.

steelrich
2013-11-02, 17:59
Jag hade funderat på järn, testa att supplementera med D-vitamin, kanske dra ner lite på träningen (man blir trött av träning).

Järn har jag också funderat på, mamma sa att det är omöjligt med tanke på hur mkt rött kött osv jag äter.

är lika trött efter 2 veckors vilo vecka, och jag tränar inte extremt mycket, bara mycket! :)

steelrich
2013-11-02, 18:00
Du lär få det test som finns; det är inte så att laboratorierna har råd att hålla femtioelva metoder som inte håller måttet.

Anledningen till att folk här klagar på att det är för svårt att få sina hormonnivåer mätta är, som jag ser det efter en halv livstid på forumet, att många tycker att man borde kunna gå på vårdcentralen och få ett testotest (pun!) för att man inte tycker att man ökar tillräckligt snabbt och bra på gymmet, eller för att man bara råkade börja noja - trots att man mår bra och inte har några symptom på hormonstörningar. Det är oftast en helt annan sak om man går till vårdcentralen och faktiskt inte mår bra.

Edit: Det blir venprover, d.v.s. traditionellt stick i armvecket.

Fan ej kul, gör det ont? :(

tjing
2013-11-02, 18:03
Mm, håller med Tolkia.

För det första har du sannolikt inte testosteronbrist om du har normal hårväxt i ansikte och på överkropp, normal sexlust etc.

Är du däremot deprimerad, dålig skäggväxt/hårväxt, dålig sexlust så kan det absolut vara läge att kolla. Skulle vara bisarrt att äta antidepressiva mediciner t ex om man i själva verket har låga testosteronnivåer.

Nu verkar du dock ung när du pratar om mamma etc så skippa det med hår/skägg-växt då det gäller vuxna män.

Men det är ju inte vanligt att ha för låga testosteronnivåer. Är man kraftigt överviktig etc kan värdena dock sjunka. Hos överviktiga kvinnor ökar istället androgener.

Stick i armen gör inte ont för fem öre. Ett kort stick bara.

Tolkia
2013-11-02, 18:06
Fan ej kul, gör det ont? :(
Nej, inte speciellt. Det som brukar kännas är när nålen går genom huden, men det känns inte när den väl ligger inne i kärlet och "tappar". Det händer förstås att man har otur och träffar världens sämsta provtagare som petar runt med nålen en massa, men det händer sällan, tycker jag (jag har blivit stucken många gånger; det är inte som att jag säger det bara för att lugna dig). Stick i armvecket gör f.ö. MYCKET mindre ont än att bli stucken i fingret, i alla fall om de måste sticka mer än en gång.

steelrich
2013-11-02, 18:19
Haha okej, tack! :)

Ung och ung, är 19 bast. Har helt normal hårväxt, och har ju lite skägg också :)

Hmm, alla säger olika, fick ett pm av en kille som sa att lågt testo värde är vanligare än man tror..

Jag har ingen aning om vad felet kan vara, får väl se på när jag får svar, oavsett vad så återkommer jag.

Enda jag är rätt för, vilket jag tror kommer hända, är att alla mina världen är perfekta, då vet jag inte riktigt vad nästa steg blir... :(

tjing
2013-11-02, 18:21
Lågt och lågt (regelrätt brist) som i under ref.värden är olika saker. Normalt-lågt kan man ligga och du får definitivt inga steroider utskrivna från läkaren. Så frågan är vad du ska med kunskapen till så att säga.

Då blir nästa steg att prova att träna lite mindre, skulle jag säga. Och kanske ge det lite tid. Många kan bli lite hängiga när mörkret sätter in.

Angel
2013-11-02, 18:49
Nej, inte speciellt. Det som brukar kännas är när nålen går genom huden, men det känns inte när den väl ligger inne i kärlet och "tappar". Det händer förstås att man har otur och träffar världens sämsta provtagare som petar runt med nålen en massa, men det händer sällan, tycker jag (jag har blivit stucken många gånger; det är inte som att jag säger det bara för att lugna dig). Stick i armvecket gör f.ö. MYCKET mindre ont än att bli stucken i fingret, i alla fall om de måste sticka mer än en gång.

Dock är fasiken killar runt 20års åldern de mest känsliga när det gäller prover, skriker gärna högt och svimmar till höger och vänster :P

Tolkia
2013-11-02, 19:24
Dock är fasiken killar runt 20års åldern de mest känsliga när det gäller prover, skriker gärna högt och svimmar till höger och vänster :P
Nu frågade TS ju om det gör ont, och stickångest verkar ha rätt lite att göra med hur ONT det faktiskt gör, i alla fall vad jag har sett.

Angel
2013-11-02, 19:52
Nu frågade TS ju om det gör ont, och stickångest verkar ha rätt lite att göra med hur ONT det faktiskt gör, i alla fall vad jag har sett.

Ja, verkligen. Det är ingen galen smärta.

steelrich
2013-11-03, 04:25
Lågt och lågt (regelrätt brist) som i under ref.värden är olika saker. Normalt-lågt kan man ligga och du får definitivt inga steroider utskrivna från läkaren. Så frågan är vad du ska med kunskapen till så att säga.

Då blir nästa steg att prova att träna lite mindre, skulle jag säga. Och kanske ge det lite tid. Många kan bli lite hängiga när mörkret sätter in.

hm aa förstår hur du tänker ..

Tror inte det har med mörkret att göra, varit såhär hela sommaren, och tog ett break med me träningen på 2 månaden, och märkte ingen skillnad. men vette fan..