handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är det egentligen med kolhydrater efter träningen?


starkaillern
2013-10-23, 19:03
Tja där kolo, ja som rubriken. Ponera att du klämmer ett pass med rygg & biceps runt 18:00 tiden kanske och är hemma strax efter 19:00, så käkar du ett par potatisar och ett par laxfiléer. Och om detta blir ditt sista mål innan du lägger dig så har du ju inte fyllt på glykogenet ordentligt eller hur?

Borde det inte då gå att kompensera med mycket kolhydrater dagen efter? förstår inte varför det måste vara i samband med träningen. Så vad är det negativa med att inte käka kolhydrater efter en sen träning till exempel? det fylls väl ändå på dagen efter?

För att musklerna ska återhämta sig är det väl bara protein som spelar en roll? kolhydrater fyller väl endast på glykogenet vad det gäller musklerna?

Vore kul om någon kunnig kunde förklara detta för jag finner inte detta relevant nånstans *gah!*

King Grub
2013-10-23, 19:06
Skall du träna samma muskler igen inom 24 timmar är det bråttom, annars är det dygnsintaget som är det viktiga.

Glykogenfyllda muskler sänder anabola signaler, så det är inte helt oviktigt i muskeluppbyggande syfte heller, även om kolhydrat i sig inte stimulerar proteinsyntesen. Däremot minskar kolhydrat effektivt proteinnedbrytning efter träning.

Sverker
2013-10-23, 19:08
Du har bäst glykogeninlagring timmarna efter träningspasset. Att inte utnyttja tillfället att snabbt fylla på glykogen tycker jag själv är dumt. Bättre att stå beredd till nästa träningspass med maximal mängd glykogen.

starkaillern
2013-10-23, 19:09
Skall du träna samma muskler igen inom 24 timmar är det bråttom, annars är det dygnsintaget som är det viktiga.

Glykogenfyllda muskler sänder anabola signaler, så det är inte helt oviktigt i muskeluppbyggande syfte heller, även om kolhydrat i sig inte stimulerar proteinsyntesen. Däremot minskar kolhydrat effektivt proteinnedbrytning efter träning.

Jaha, intressant. Tack så mycket för svaret Grub, precis vad som behövdes :hbang:

starkaillern
2013-10-23, 19:11
Du har bäst glykogeninlagring timmarna efter träningspasset. Att inte utnyttja tillfället att snabbt fylla på glykogen tycker jag själv är dumt. Bättre att stå beredd till nästa träningspass med maximal mängd glykogen.

Har aldrig sett någon riktig studie på att glykogeninlagringen verkligen är så mycket bättre timmarna efter passen, därför jag var lite skeptiskt. Men det kan nog mycket väl vara som du säger, skulle inte förvåna mig alls :)

King Grub
2013-10-23, 19:18
Väntar man två timmar försämras glykogeninlagringens effektivitet med 50%.

maqan
2013-10-23, 19:44
Väntar man två timmar försämras glykogeninlagringens effektivitet med 50%.

Har du någon referens som du har lust att gräva fram? Skulle vara oerhört uppskattat.

starkaillern
2013-10-23, 19:50
Väntar man två timmar försämras glykogeninlagringens effektivitet med 50%.

Gud vad man lär sig saker hela tiden, men som ovan sa. Någon slags referens skulle vara uppskattat, även om jag tror på dina ord Grub :)

King Grub
2013-10-23, 19:55
Har väl postats massor av gånger genom åren?

http://www.jssm.org/vol3/n3/3/v3n3-3pdf.pdf

Sniggel
2013-10-23, 20:15
Om du vill vara mer optimal så hade jag nog rekommenderat dig o ta bort en laxfilé och äta den en annan tid på dygnet. Du behöver förmodligen inte flertalet laxfiléer efter träning. Ffa inte om du även tagit någon proteindrink direkt efter träningen.
Sen kan du ersätta den försvunna maten med fler potatisar istället.