handdator

Visa fullständig version : BCAA innan träning och Proteinpulver efter träning.


babba95
2013-10-23, 13:24
Hej! Kan hända att denna fråga har uppkommit flertal gånger förut men jag har inte riktig lyckats hitta ett konkret svar till denna fråga. Jag har planerat på att både använda BCAA och Whey-80 proteinpulver. Jag funderar om det skulle vara bra att ta BCAA på tom mage före träningen och om man sedan efter träning skulle ta en skoppa proteinpulver? Anser ni att det vore bra?
Väldigt tacksam för svar!

Eira
2013-10-23, 13:26
Det blir bra det :)

babba95
2013-10-23, 14:51
Det blir bra det :)

Tack för svar!

Ännu än fundering....räcker det med att ta BCAA 90-120 minuter efter måltid?

Dreas
2013-10-23, 14:52
Tack för svar! :)


Annars räcker det med att ta BCAA 90-120 minuter efter måltid?Troligtvis slöseri med pengar att ta det 90-120min efter måltid. Troligen slöseri att ta det före pass om du ätit tidigare under dagen.

Jag hade bara tagit vassle efter pass om något alls :)

babba95
2013-10-23, 15:23
Troligtvis slöseri med pengar att ta det 90-120min efter måltid. Troligen slöseri att ta det före pass om du ätit tidigare under dagen.

Jag hade bara tagit vassle efter pass om något alls :)

Tack för svar! :) Sådär annars kan jag berätta att meningen till att jag skulle vilja inta BCAA är för att öka proteinsyntesen ytterligare och för att skydda mina muskler från nedbrytning. Orsaken är främst för att skydda mina muskler från nedbrytning eftersom jag har upplevt att i visa veckor då jag har inte tränat eller har ätit relativt lite mat så har mina muskler blivit mindre.

Varför vore det onödigt att ta det 90-120 minuter efter måltid? Skulle det inte öka proteinsyntesen eller?

babba95
2013-10-23, 15:30
I fall det nu vore onödigt att ta det 90-120 minuter efter måltid så skulle jag tro att jag tar det istället några timmar efter kvällsmål strax innan läggdags och även direkt på morgonen. Skulle det vara bra?

BERZEERK
2013-10-23, 15:32
Troligtvis slöseri med pengar att ta det 90-120min efter måltid. Troligen slöseri att ta det före pass om du ätit tidigare under dagen.

Jag hade bara tagit vassle efter pass om något alls :)


Slöseri? Well, det beror på hur långt innan han har käkat.

TS: Det blir kanon. Ett tips är att ta kolhydrater (malto) ihop med BCAA 15 minuter innan träning, BCAA under träningen och BCAA direkt efter träningen, vänta ca 60 minuter och sedan ät en komplett måltid med mat.

Men ja, BCAA innan och en proteindrink direkt efter funkar givetvis också. Personligen kör jag 30 minter innan PWO (inte alltid), 15 minuter innan EAA + malto, under passet har jag 1 shake med EAA, sen en shake som jag fyller på med vatten (blir väll ca 1-2 liter per pass), direkt efter passet EAA, väntar 60 minuter och äter en komplett måltid.

Läs gärna denna artikel: http://axonblogg.se/optimera-dina-traningsresultat/

bigjepp
2013-10-23, 15:52
Slöseri? Well, det beror på hur långt innan han har käkat.

TS: Det blir kanon. Ett tips är att ta kolhydrater (malto) ihop med BCAA 15 minuter innan träning, BCAA under träningen och BCAA direkt efter träningen, vänta ca 60 minuter och sedan ät en komplett måltid med mat.

Men ja, BCAA innan och en proteindrink direkt efter funkar givetvis också. Personligen kör jag 30 minter innan PWO (inte alltid), 15 minuter innan EAA + malto, under passet har jag 1 shake med EAA, sen en shake som jag fyller på med vatten (blir väll ca 1-2 liter per pass), direkt efter passet EAA, väntar 60 minuter och äter en komplett måltid.

Läs gärna denna artikel: http://axonblogg.se/optimera-dina-traningsresultat/

Ehh, det står ju att han ska ta det 60-120 min efter måltid?

Edit: 90-120 minuter efter måltid..

BERZEERK
2013-10-23, 16:24
Ehh, det står ju att han ska ta det 60-120 min efter måltid?

Edit: 90-120 minuter efter måltid..

90-120 minuter innan träning eller efter träning? Jag förmodar att han menar att han åt 90-120 minuter innan träningspasset, därav är det klockrent att ladda med BCAA strax innan träning, delvis eftersom man har under den tiden fått "tom mage".

bigjepp
2013-10-23, 16:55
90-120 minuter innan träning eller efter träning? Jag förmodar att han menar att han åt 90-120 minuter innan träningspasset, därav är det klockrent att ladda med BCAA strax innan träning, delvis eftersom man har under den tiden fått "tom mage".

Du har inte tom mage efter 2 timmar...
Klockrent? Nej finns ingen bevisad effekt med intag före träning..

BERZEERK
2013-10-23, 17:02
du har inte tom mage efter 2 timmar...
Klockrent? Nej finns ingen bevisad effekt med intag före träning..

hahaha humor :)

babba95
2013-10-23, 18:37
hmm nää magen är förmodligen inte direkt helt tom efter 2 timmar ändå
fasst jag skulle gärna inte vela dröja tiden ännu längre eftersom jag äter min måltid där ca. 16:00-17:00 och vill helst inte träna någon tid som överskrider 19:00. Brukar normaltvis starta mitt träningspass mellan 18 och 19.
Men no borde vell BCAA ge nån vis effekt om man tar de 2 timmar efter en måltid? Läste även på http://axonblogg.se/ att man kan inta BCAA minst 2 timmar efter måltid.

Dreas
2013-10-23, 19:12
Tack för svar! :) Sådär annars kan jag berätta att meningen till att jag skulle vilja inta BCAA är för att öka proteinsyntesen ytterligare och för att skydda mina muskler från nedbrytning. Orsaken är främst för att skydda mina muskler från nedbrytning eftersom jag har upplevt att i visa veckor då jag har inte tränat eller har ätit relativt lite mat så har mina muskler blivit mindre.

Varför vore det onödigt att ta det 90-120 minuter efter måltid? Skulle det inte öka proteinsyntesen eller?Minskad muskelnedbrytning är inte riktigt BCAAs grej.

Över dygnet om du äter proteinrikt, ingen vet direkt. Det mesta pekar på att det är onödigt.

Slöseri? Well, det beror på hur långt innan han har käkat.

TS: Det blir kanon. Ett tips är att ta kolhydrater (malto) ihop med BCAA 15 minuter innan träning, BCAA under träningen och BCAA direkt efter träningen, vänta ca 60 minuter och sedan ät en komplett måltid med mat.

Men ja, BCAA innan och en proteindrink direkt efter funkar givetvis också. Personligen kör jag 30 minter innan PWO (inte alltid), 15 minuter innan EAA + malto, under passet har jag 1 shake med EAA, sen en shake som jag fyller på med vatten (blir väll ca 1-2 liter per pass), direkt efter passet EAA, väntar 60 minuter och äter en komplett måltid.

Läs gärna denna artikel: http://axonblogg.se/optimera-dina-traningsresultat/Ja, slöseri. Mer är inte bättre.

Men du, du länkar till Axons blogg, du har inte varit med i träningssvängen så länge va?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157079 - Ett exempel.

Shake under passet med EAA och efter är troligen slöseri. Och varför vänta med att äta en måltid?

bigjepp
2013-10-23, 19:36
hahaha humor :)

ja du är humor

Minskad muskelnedbrytning är inte riktigt BCAAs grej.

Över dygnet om du äter proteinrikt, ingen vet direkt. Det mesta pekar på att det är onödigt.

Ja, slöseri. Mer är inte bättre.

Men du, du länkar till Axons blogg, du har inte varit med i träningssvängen så länge va?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157079 - Ett exempel.

Shake under passet med EAA och efter är troligen slöseri. Och varför vänta med att äta en måltid?

vadå, stämmer inte allt axon skriver? :cool:

BERZEERK
2013-10-23, 20:07
Minskad muskelnedbrytning är inte riktigt BCAAs grej.

Över dygnet om du äter proteinrikt, ingen vet direkt. Det mesta pekar på att det är onödigt.

Ja, slöseri. Mer är inte bättre.

Men du, du länkar till Axons blogg, du har inte varit med i träningssvängen så länge va?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157079 - Ett exempel.

Shake under passet med EAA och efter är troligen slöseri. Och varför vänta med att äta en måltid?

Så att aminosyrorna i blodet faller tillbaka till basnivåer, så man kan trigga proteinsyntesen igen (mer anabolt).

Jag påstår inte att jag har rätt. Men däremot så tar jag efter personer som förmodligen borde kunna sin sak, bla Axon, Bartoll m.m.

King Grub
2013-10-23, 20:11
Så att aminosyrorna i blodet faller tillbaka till basnivåer, så man kan trigga proteinsyntesen igen (mer anabolt).

Visst, men dygnets totala proteinsyntes bestäms av gener, träning och totalt proteinintag i alla fall, och du kan inte äta dig till större än så.

BERZEERK
2013-10-23, 20:16
Visst, men dygnets totala proteinsyntes bestäms av gener, träning och totalt proteinintag i alla fall, och du kan inte äta dig till större än så.

okej! :)

Dreas
2013-10-23, 20:20
Så att aminosyrorna i blodet faller tillbaka till basnivåer, så man kan trigga proteinsyntesen igen (mer anabolt).

Jag påstår inte att jag har rätt. Men däremot så tar jag efter personer som förmodligen borde kunna sin sak, bla Axon, Bartoll m.m.Om du tycker att Axon kan sin sak råder jag dig att läsa runt lite till. Bartoll brukar ha bra teorier, dock drar det ibland iväg och saknas vettigt stöd för det.

BERZEERK
2013-10-23, 20:36
Om du tycker att Axon kan sin sak råder jag dig att läsa runt lite till. Bartoll brukar ha bra teorier, dock drar det ibland iväg och saknas vettigt stöd för det.

Alright! :) Klart Axon kan sin sak, det tvekar jag inte en sekund på. Så antar att jag får läsa runt lite, men vart? Sen om man köper exempelvis EAA/BCAA så brukar det ju stå att det åtminstone ska intas innan och efter träningen. Sen på vissa kolhydratsburkar brukar det stå: Blandas med fördel med EAA.

Allt verkar gå hand i hand? För mig var det självklart att man åtminstone skulle ha lite aminosyror precis innan och direkt efter ett styrketräningpass. Sen om man vill kan man ju tillsätta lite snabba kolhydrater ungefär 15 minuter innan, så man får lite bränsle och kan prestera bättre på passet.

"Citerat av Bartoll:
Oavsett vilket kost- eller dietupplägg du väljer att följa är dagens viktigaste födointag det precis innan ditt träningspass. De flesta tränande har missförstått det här med kalorier. Muskeluppbyggnad är inte kaloriberoende utan kräver tre saker; 1) tillräcklig tillförsel av näringsämnen samt transport av dessa näringsämnen till rätt plats, 2) korrekt hormonell miljö, 3) energi till den muskelbyggande processen. En korrekt upplagd träningsnutrition tillgodoser samtliga av dessa punkter vid dagens mest kritiska tidpunkt. Om du prickar din träningsnutrition samt tillför någon protein- eller aminosyrepuls under dagen kommer du inte att sakna de näringsämnen eller den energi som behövs för att bygga muskelmassa.
Men stannar inte fettförbränningen under träningspasset om jag äter kolhydrater i samband med det? Jo, den kan bli något hämmad. Samtidigt är styrketräning en aerob aktivitet och du bränner i huvudsak ATP och muskelglykogen. De få extra fettsyror du eventuellt kunde ha förbränt spelar föga roll om du ser till helhetsbilden. Laddningen kommer att bidra till bättre och högre träningsintensitet (högre energiåtgång under passet), bättre anabol (muskeluppbyggande) miljö i muskelcellerna vilket gör att du kan bygga muskler under en diet och öka förbränningen ytterligare samt att du får en högre frisättning av gynnsamma hormoner och enzymer.
Kom ihåg att när du tränar är det enda tillfälle på dagen då du kan styra näringsämnena dit du vill via muskelpumpeffekten.
Summa sumarum, oavsett om du går på diet eller om du vill bygga muskler är en riktig laddning innan träningen det absolut viktigaste näringsintaget på hela dygnet."

(kopierat från hans artikel om PF).

Dreas
2013-10-23, 20:49
Alright! :) Klart Axon kan sin sak, det tvekar jag inte en sekund på. Så antar att jag får läsa runt lite, men vart? Sen om man köper exempelvis EAA/BCAA så brukar det ju stå att det åtminstone ska intas innan och efter träningen. Sen på vissa kolhydratsburkar brukar det stå: Blandas med fördel med EAA.

Allt verkar gå hand i hand? För mig var det självklart att man åtminstone skulle ha lite aminosyror precis innan och direkt efter ett styrketräningpass. Sen om man vill kan man ju tillsätta lite snabba kolhydrater ungefär 15 minuter innan, så man får lite bränsle och kan prestera bättre på passet.
Du får googla lite.

Ja, för burkarna ifrån tillverkare talar ju bara sanning :) Ju mer du äter av den desto snabbare köper du en ny burk.

Har du läst länken jag postade i förra inlägget? Aminosyror innan passet som inte används till något annat än energi, dyra kolhydrater. Och ja, kolhydrater före pass är en bra idé om ens prestation påverkas positivt av den. Det är även EAA om det får en att prestera bättre.

Att man skulle få bättre resultat av EAA/BCAA är dock inte troligt så länge man äter ordentligt.