handdator

Visa fullständig version : Kaffe som viktminskare


JensAndreas
2013-10-23, 07:59
Vågar man tro på detta verkligen?

http://www.expressen.se/halsa/amanda-22-rasade-i-vikt-med-vanligt-kaffe/

Läste här att kaffe ska tydligen inte vara nån direkt effektiv viktminskare:

http://www.brollopstorget.se/Forum-17-19/m2067744.html

Nån som har erfarenhet? Och ja, jag måste verkligen gå ner i vikt.

supremo
2013-10-23, 08:12
Du har verkligen hittat två toppenkällor! *rolleyes*

I januari i år kom hon på att hon skulle testa LCHF-metoden, där man äter minimalt med kolhydrater och desto mer fett och protein.
Nu har hon gått ner 15 kilo på drygt tre månader. På sin blogg amandaengstromsliv.blogg.se/amanda har hon lagt ut bilder som visar den snabba förändringen och har fått många uppmuntrande kommentarer.

Knappast kaffet som gjort att hon tappat sina kilon.

Och, angående viktminskning som fungerar: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

King Grub
2013-10-23, 08:14
Sluta leta smådetaljer som ger stora effekter. Sådana finns inte. Behöver du "verkligen gå ner i vikt" måste du äta mindre och motionera mer. Och kanske acceptera att du inte kan vara mätt och nöjd hela dagen.

JensAndreas
2013-10-23, 08:15
Jamen kaffe kan väl knappast vara särskilt rikt på kalorier om man inte lägger till socker?

JensAndreas
2013-10-23, 08:16
Sluta leta smådetaljer som ger stora effekter. Sådana finns inte. Behöver du "verkligen gå ner i vikt" måste du äta mindre och motionera mer. Och kanske acceptera att du inte kan vara mätt och nöjd hela dagen.

Ok, jag förstår. Ät mindre, motionera mer och rök bort hungern, det kanske är det bästa.

King Grub
2013-10-23, 08:17
Ja, rökning är ju rekommendarat i dom flesta hälsosamma upplägg.

JensAndreas
2013-10-23, 08:18
Haha jo men det tar väck hungern åtminstone.

DPahkamaa
2013-10-23, 08:18
Jamen kaffe kan väl knappast vara särskilt rikt på kalorier om man inte lägger till socker?

Nej. Kaffe innehåller knappt någon energi alls.

Kaffet i sig kommer heller inte att göra dig smal. Ut och rör på dig, ät mindre och skippa skräpet. Det finns inga enkla lösningar, inga mirakelmetoder. Det finns bara mer eller mindre energirik mat.

Man går inte ner i vikt på ett internetforum, det gör man i köket, på elljusspåret och i gymmet och vill du verkligen gå ner i vikt så bege dig dit.

JensAndreas
2013-10-23, 08:19
Ok, tack för svar. Ska gå och träna lite senare idag, få se vad det ger för resultat.

Dooxy
2013-10-23, 08:58
Kaffe kan bra dig två effekter.

Om du tar det dagligen 3-5 koppar kanske bygger du upp immunitet mot stimulansen från koffein som på sig gör dig tröttare när man överanvänder det. A
Alternative två är att du inte dricker caffe och tar en tablett eller en POW i samband med träning då får du en uppåteffekt som ger dig ett bättre tränings pass.
Men då är vi tillbaka till ruta ett gör du det varje dag bygger du upp en tolerans och då tapper effekten.

Det är det ända kaffe för dig och att du torkar ut dig själv bland annat, att du skulle tapper mer vikt är skitsnack.

Rör på dö köttet lite i stället och lägg ner fikabrödet så ska du se att du rasar i vikt. :)

JensAndreas
2013-10-23, 09:22
Då förstår jag, tack för svar.

luckyboi
2013-10-23, 10:05
Kaffe kan bra dig två effekter.

Om du tar det dagligen 3-5 koppar kanske bygger du upp immunitet mot stimulansen från koffein som på sig gör dig tröttare när man överanvänder det. A
Alternative två är att du inte dricker caffe och tar en tablett eller en POW i samband med träning då får du en uppåteffekt som ger dig ett bättre tränings pass.
Men då är vi tillbaka till ruta ett gör du det varje dag bygger du upp en tolerans och då tapper effekten.

Det är det ända kaffe för dig och att du torkar ut dig själv bland annat, att du skulle tapper mer vikt är skitsnack.

Rör på dö köttet lite i stället och lägg ner fikabrödet så ska du se att du rasar i vikt. :)

Fast är det där verkligen sant? Man får väl fortfarande samma effekt fast man inte blir pigg?

ducedo
2013-10-23, 10:20
Fast är det där verkligen sant? Man får väl fortfarande samma effekt fast man inte blir pigg?

Lite citat från en annan diskussion (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=205904):

Även om man utvecklar tolerans mot koffein, får man ändå den ergogena (prestationsförbättrande) effekter av koffeinintag.

ÄR det samma sak som uttrycker sig i piggnadskänsla?

Nej.

Blir den effekten bättre ju mer man konsumerar?

Upp till 5 mg per kilo kroppsvikt.

Dock inga källor men dessa finns säkert på forumet om man letar.

amini
2013-10-23, 12:25
kanske för en icke kaffedryckare skulle det göra en piggare och få en att röra sig mer och därigenom bränna några extra kalorier, men det håller som bäst några veckor och kanske ofrivillig koffein beroende föds.
för mig som druckit kaffe hela vuxna livet gör det nog 0 skillnad

luckyboi
2013-10-23, 12:38
kanske för en icke kaffedryckare skulle det göra en piggare och få en att röra sig mer och därigenom bränna några extra kalorier, men det håller som bäst några veckor och kanske ofrivillig koffein beroende föds.
för mig som druckit kaffe hela vuxna livet gör det nog 0 skillnad Åter igen, se inlägget ovan, du får fortfarande samma ergogena effekt.

Halvar
2013-10-23, 19:41
Funkar helt okey med kallpotatis.Körde det sist i min deff och jag har en platt mage.Kaffe tar bort lite hungerkänslor för mej under fasta.

Sniggel
2013-10-23, 21:08
Jösses Jens, get your shit together säger jag bara :D
I all välmening ;)

LillisJ
2013-10-23, 21:39
Jösses Jens, get your shit together säger jag bara :D
I all välmening ;)

+1

Dessutom så har du typ 3-4 trådar i allmänt som handlar om att ragga. Håll dig till en :D

R Scarpa27
2013-10-23, 21:45
jens och ozzis trådar handlar ju mest om fettförbränning, raggning, kalorier, och saker de läst från dagstidningar om dieter och metoder då det mesta är bs och egentligen handlar om något helt annat, men bra texter och försäljning får de iaf då svensken tror på alla dieter och inte lärt sig räkna varken vid vikt minskn.diet eller viktökn.diet.=o.

JensAndreas
2013-10-23, 21:58
Ja men jag är ju som sagt helt grön på detta. :em:

Ozziking
2013-10-24, 09:24
:-) Det är väll klart att man vill ha svar på om det är sant eller falskt och vad som egentligen är sanningen och om man får rätt tips från början så det inte blir fel i framtiden liksom. tycker det låter ganska rimligt och bra även om det är tjatigt och jobbigt.

dessutom som tonåring tänker man ju konstant och bygger upp sin egen sanning som visar sig vara fel, då kommer frustrationen liksom att ens " logiska tänk " inte var så logiskt.

just saying, a teenagers head is not quite logic.

King Grub
2013-10-24, 09:28
Det är inte alltid det finns en "sanning", utan vad som är lämpligt eller bäst för tillfället eller situationen beror ofta på individen och en mängd faktorer kring denna, oavsett vad ett isolerat studieresultat visar. Även om en studie visar 100% sanning så gäller den bara under exakt dom förutsättningar som studien utfördes under.

Ozziking
2013-10-24, 10:09
precis :)

JensAndreas
2013-10-24, 12:21
Kan iaf. tala om vad jag har lärt mig såhär långt, det finns ingen mirakelmat, nej. Så länge man håller sig inom vissa gränser kan man äta i stort sett vad som helst, det gäller att träna och att äta rätt.

Sniggel
2013-10-24, 18:36
Kan iaf. tala om vad jag har lärt mig såhär långt, det finns ingen mirakelmat, nej. Så länge man håller sig inom vissa gränser kan man äta i stort sett vad som helst, det gäller att träna och att äta rätt.

Låter som en bra beskrivning av hur det ligger till :)

Har en ung kille på jobbet som hela tiden undrar "om man blir fet av XXX".
Svarar i princip alltid "det kan göra dig fet om du äter för mycket av det" :p
Som KG säger så beror mycket på situationen. Vissa kanske behöver 12 rutor choklad om dagen för att i praktiken inte bli vansinnig och därmed hålla sig till sin diet. För andra är det otroligt korkat att äta choklad då de helt tappar kontrollen och köper 1 kg godis för att de får upp suget för det söta.

JensAndreas
2013-10-24, 19:06
Yeah precis, men kaffe kan man ju knappast bli tjock utav, aldrig hört nåt om det.

Sniggel
2013-10-24, 19:13
Nej det låter som ett udda påstående. Det gynnar nog viktminskning oftare än det motsatta. Givet att man inte tror att kaffet "gör jobbet" för det är ju verkligen ett absurt påstående :P

R Scarpa27
2013-10-24, 19:20
Kan iaf. tala om vad jag har lärt mig såhär långt, det finns ingen mirakelmat, nej. Så länge man håller sig inom vissa gränser kan man äta i stort sett vad som helst, det gäller att träna och att äta rätt.

givetvis :hbang:
sen finns det ju råvaror med lägre kalorier och mer mättnad som underlättar osv=).

och tvärtom osv osv osv :)

R Scarpa27
2013-10-24, 19:22
Yeah precis, men kaffe kan man ju knappast bli tjock utav, aldrig hört nåt om det.

konstigt?
ca 2 kcal per dl med termogen effekt alltså 0 kcal.

JensAndreas
2013-10-24, 19:25
Nej det låter som ett udda påstående. Det gynnar nog viktminskning oftare än det motsatta. Givet att man inte tror att kaffet "gör jobbet" för det är ju verkligen ett absurt påstående :P

Ja det gör väl inte jobbet precis men klart det gynnar som du säger.

JensAndreas
2013-10-24, 19:25
edit

JensAndreas
2013-10-24, 19:35
....