handdator

Visa fullständig version : Frågor från okunnig 15-åring


Sepan7
2013-10-22, 22:40
Hej!

Jag är 15 år gammal och är osäker på huruvida jag ska bulka eller deffa och ifall jag bulkar, ska jag då äta precis samma sorts mat som under deff fast i större mängder eller trycka i mig vad som helst? Nedan är en bild på mig tagen efter ett träningspass. Mitt mål är att uppnå en fysik i stil med Jeff Seid om nu ens det är möjligt. F.ö. Har jag inget gymkort utan springer endast och kör styrka med hantlar samt magövningar hemma, vilket inte är hållbart. Därför undrar jag också om det är värt att skaffa gym-kort eller ska jag ist. Köpa hem fler vikter? Och slutligen, vilka kosttillskott är nödvändiga att ta som 15-åring? Härt talas om whey/creatine osv....

Tack på förhand! :)

Sepan7
2013-10-22, 23:01
Juste glämde nämna att jag är 190 cm lång och väger ~73 kg.

Snubben
2013-10-22, 23:03
Visst kanske du skulle du kanske må bättre av att lägga på dig några kilon MEN jag tycker arr du ska hålla det enkelt.

Du är 15 år, du kommer växa ännu mer. Ät husmanskost så du blir mätt, skippa inga mål, kör ett program som skapar en riktigt bra grund, t.ex. SL. Kör det, ät, väx och sedan när du har blivit mer varm i kläderna så tar du det därifrån (med mer SL..)

zozofu93
2013-10-22, 23:08
Köp ett gymkort, hitta ett enkelt program som framförallt känns roligt för Dig att träna.
Men med fokus på att bygga muskler, vara på gymmet 45-90min 3-4gånger i veckan och träna hårt, samt äta riktigt mycket mat. Om du ska köpa kosttillskott så är kreatin ganska bekvämt och effektivt för många, protein ska du få i dig tillräckligt från maten så det kan du skippa, vad du än gör så ska du absolut inte deffa, deffa kan du börja tänka på tidigast om 1.5 år

pezrulezhaakon
2013-10-22, 23:48
Sepan7

Deffa ska du inte göra. Du har ändå inget att ta bort.

Trana 3-5 år först.

Fredrik_S
2013-10-23, 00:11
Det jag tror är viktigast är att hitta en bra träningsmiljö, försöka hitta någon bra träningspartner som också är intresserad på samma sätt som dig, gärna försöka hitta någon som är duktig på träning(vilket tyvärr ibland kan vara omöjligt) Går inte det så spendera mycket tid på att lära dig så mycket som möjligt om träning själv.
Maten kan du göra det enklet för dig, att helt enkelt äta vanlig mat, det ni får i skolan och det man får hemma är oftast tillräckligt.

Testarozza
2013-10-23, 06:48
Du är ju redan "deffad" så finns ingen vits med att göra det. Bulka upp dig till typ hundra pannor! Kul att vara tung :-D

sigill
2013-10-23, 06:56
Du är ju redan "deffad" så finns ingen vits med att göra det. Bulka upp dig till typ hundra pannor! Kul att vara tung :-D

Inte alls kul att väga 100 kg om man t.ex. har ett visst intresse av kondition därutöver...

---

Men självfallet ska han inte deffa- eller egentligen fundera på bulk. TS har säkert inte ens växt klart och kommer bygga muskler i alla fall. Bara att äta rimligt och träna på så kommer musklerna också.

z_bumbi
2013-10-23, 07:06
Om du har möjlighet så börja träna på ett vettigt gym men det går att bli både större och starkare med hemmaträning. I båda fallen är det viktigaste att man lägger en del tid på att lära sig övningarna och väljer ett vettigt träningsprogram.

Wormzie
2013-10-23, 07:38
Jag har alltid tyckt gym är roligt men det kan vara vettigt att inte blir för intensivt.. att vilja se ut som Jeff seid vill nog alla, och det hör kanske till åldern, men försök att hitta en idrott som även är rolig och på så vis motiverar dig på andra sätt också.

Kanduskadu
2013-10-23, 08:03
Hej!

Jag är 15 år gammal och är osäker på huruvida jag ska bulka eller deffa och ifall jag bulkar, ska jag då äta precis samma sorts mat som under deff fast i större mängder eller trycka i mig vad som helst? Nedan är en bild på mig tagen efter ett träningspass. Mitt mål är att uppnå en fysik i stil med Jeff Seid om nu ens det är möjligt. F.ö. Har jag inget gymkort utan springer endast och kör styrka med hantlar samt magövningar hemma, vilket inte är hållbart. Därför undrar jag också om det är värt att skaffa gym-kort eller ska jag ist. Köpa hem fler vikter? Och slutligen, vilka kosttillskott är nödvändiga att ta som 15-åring? Härt talas om whey/creatine osv....

Tack på förhand! :)

Härligt att du tänker börja träna! Det gäller som sagt att äta rätt och träna rätt. Sluta inte bara för att du inte får resultat på några veckor, gör det till en livsstil. Att uppnå herr Seids fysik så krävs det ett antal år med hård träning och kanske bola ( i dont know). Hursomhelst lycka till

JensAndreas
2013-10-23, 08:04
Bra initiativ! Hur gör du för att ha platt mage förresten?

King Grub
2013-10-23, 08:16
Bra initiativ! Hur gör du för att ha platt mage förresten?

Han är smal.

Sepan7
2013-10-25, 07:47
Bra initiativ! Hur gör du för att ha platt mage förresten?

Först och främst, tack för alla snabba och hjälpande svar, ni har varit till stor hjälp! Då antar jag att jag bara fortsätter äta den mat jag redan äter fast möjligtvis i lite större mängder... ;) Jag tror att det blir gymkort på jullovet, och det jag har hemma är 10x2 kg justerbara hantlar, som jag antar är tillräckligai 2mån, men det jag undrar är vad som är effektivast? 3 helkropps i veckan eller en 3-split?

@JensAndreas Jag har gått i löparklubb ett tag och i samband med det även tränat magen rätt mycket, vilket syns rätt tydligt på bilden att jag i princip struntat helt i att träna annat än kardio och mage.*facepalm*

jontexer
2013-10-25, 09:32
du har fått väldigt bra svar på de flesta av dina frågor. Kosttillskott är inget att lägga pengarna på för dig just nu om du bara äter tillräckligt med mat.
på frågan om helkropp eller 3-split så kör helt enkelt det du tycker är roligast! jag tror inte resultaten kommer variera såpass mycket att det är värt det att köra något man inte tycker är lika kul som nåt annat. Jag själv hade riktigt bra gains de första månaderna och då körde jag på en 4-split

Snubben
2013-10-25, 13:30
du har fått väldigt bra svar på de flesta av dina frågor. Kosttillskott är inget att lägga pengarna på för dig just nu om du bara äter tillräckligt med mat.
på frågan om helkropp eller 3-split så kör helt enkelt det du tycker är roligast! jag tror inte resultaten kommer variera såpass mycket att det är värt det att köra något man inte tycker är lika kul som nåt annat. Jag själv hade riktigt bra gains de första månaderna och då körde jag på en 4-split

Över-/underkropps pass. Kör genom hela kroppen 2 ggr i månaden, du kommer må som en kung.

bigjepp
2013-10-25, 15:16
Över-/underkropps pass. Kör genom hela kroppen 2 ggr i månaden, du kommer må som en kung.

2 gånger i månaden, känns lite lite ;)

Snubben
2013-10-25, 15:30
2 gånger i månaden, känns lite lite ;)

Haha! Ojsan, skrev lite snabbt där :smash: