handdator

Visa fullständig version : Gymma och springa samma dag?


rafflan
2013-10-22, 22:04
Hej,

Jag tänkte gymma imorgon och sen hem och käka lite protein/middag och sen runt 2 timmar senare gå ut och springa. Är detta bra eller förstör löpningen bara muskeluppbyggnaden?

zozofu93
2013-10-22, 22:08
det funkar, men jag tror det är bättre att dela upp det med längre tid emellan springadet och gymmet. Käka några fler stabila måltider emellan passen.

Myschly
2013-10-22, 23:29
Gissning: om det är ett lätt springpass som inte är i för högt tempo kanske det hjälper, men är det intensivt är det inte en bra idé, det är inte så vanligt att folk springer efter gymmet... Ont om tid schemamässigt lr?

Vanish
2013-10-23, 12:34
Är det någon som du vill göra så kör på det. Du kanske inte får exakt lika optimerande resultat men ska du inte ut och springa ett maraton så kan du nog med gott samvete springa. Många här inne springer en hel del och får fortfarande väldigt bra resultat. Dessutom ifall det är något man gillar så måste inte allt vara slaviskt optimalt

JonasF
2013-10-23, 13:44
Jag har börjat springa lite i ett normaltempo några timmar efter gymträning och när jag har fått lite mat i magen. Tycker det känns jättebra so far, så testa du med :) Inte hållit på länge nog för att veta hur det påverkar min träning långsiktigt.

Ram Dass
2013-10-23, 14:37
Men OM det är så att enbart styrka och muskelmassa är prioriterat för dig kanske en period med nästintill obefintlig konditionsträning kan vara att tänka på (även om det må vara ohälsosamt). Vill du dock lägga in ett ”mindre dåligt” konditionsupplägg har jag gett förslag i texten på hur du kan hålla dem ifrån varandra tidsmässigt, att kost och vila givetvis är viktigt även här samt att viss typ av konditionsträning förefaller bättre än annan.

http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Trapz
2013-10-23, 21:42
Om det får dig att må bra och det känns kul så varför inte? Jag kör ofta kondition och styrketräning samma dagar, och inte har jag dött av det. Vet inte hur mycket det försämrar muskeluppbyggnad men jag tycker det är skönt att få upp flåset och pulsen lite.