handdator

Visa fullständig version : Knäböj, hur ser det ut?


Alkro
2013-10-22, 20:12
Tränat ca 2 år nu och har som bäst klarat av 100kgx5 i knäböj. Detta var med lowbar och väldigt framåtlutad. Försökt köra lite mer high-bar senaste veckan och skulle vilja ha feedback på tekniken, inser att filmen inte är helt optimal men kanske får till en bättre i helgen. Har en ganska bred stance då mina höfter är väldigt utåtroterade, står jag smalare blir benen bågformade.

RDO1EzBN6bU

Snubben
2013-10-22, 21:08
zoZWgTrZLd8

Yx5xZJwpkCs

Rumpan ner, ATG, hej å hå. Jag upplever det bättre men det är väl från person till person.

Alkro
2013-10-22, 21:17
Rumpan ner, ATG, hej å hå. Jag upplever det bättre men det är väl från person till person.

Mitt största problem är att jag måste luta mig så mycket framåt, om jag skulle kunna ha kroppen mer upprätt så kommer jag ju givetvis djupare ned. Om jag försöker räta upp kroppen faller jag ju dock bakåt då min tyngdpunkt är alldeles för långt bak generellt. Vet inte riktigt hur man ska få bukt med det.

Victuhh
2013-10-22, 21:21
Mitt största problem är att jag måste luta mig så mycket framåt, om jag skulle kunna ha kroppen mer upprätt så kommer jag ju givetvis djupare ned. Om jag försöker räta upp kroppen faller jag ju dock bakåt då min tyngdpunkt är alldeles för långt bak generellt. Vet inte riktigt hur man ska få bukt med det.

problemet kan ligga i skorna kanske??

Alkro
2013-10-22, 21:29
problemet kan ligga i skorna kanske??

Man ska väl inte behöva tyngdlyftningsskor för vanliga knäböj?

Iofs med höjd häl så sker ju en större del av böjningen i knät och fotleden och på så sätt kommer man ner djupare, hur ska jag göra för att få till en större del av böjningen i knät/fotleden? Känns inte som att det funkar att töja på hälsena/vadmuskulatur då mitt knä snarare åker mer lateralt än framåt vilket gör att det snarare blir en pronation i fotleden istället för en flektion.

Loke
2013-10-22, 21:40
Mitt största problem är att jag måste luta mig så mycket framåt, om jag skulle kunna ha kroppen mer upprätt så kommer jag ju givetvis djupare ned. Om jag försöker räta upp kroppen faller jag ju dock bakåt då min tyngdpunkt är alldeles för långt bak generellt. Vet inte riktigt hur man ska få bukt med det.

Gissar att du inte får in överkroppen mellan benen, dvs att du inte "öppnar upp" höften. Vad tror du om det? Eller nej, missade att det var en film. Där ser du att få upp höften. Tja, det man inte ser är ju stångpositionen. Ha den högre kanske?

En annan grej som jag brukar säga till folk som kört low bar och vill lära sig en högre stångplacering är att sikta med rumpan mot hälarna. Vet inte om det anses vara korrekt teknik, men det är ju för att bli av med "sit back"-tipset som ofta hörs i low bar-sammanhang.

Alkro
2013-10-22, 21:46
Gissar att du inte får in överkroppen mellan benen, dvs att du inte "öppnar upp" höften. Vad tror du om det? Eller nej, missade att det var en film. Där ser du att få upp höften. Tja, det man inte ser är ju stångpositionen. Ha den högre kanske?

JAg står väldigt brett och knäna åker nästan rakt ut mot sidan, så behöver definitivt inte "öppna upp" mer. Mitt problem som sagt är att min tyngdpunkt blir för långt bak. Precis som du säger så blir det lättare med stången högre upp men kan ju dessvärre inte ha den liggandes på nackotorna. Det sker ju knappt någon rörelse i fotleden med knät frammåt trots att jag kan böja betydligt mer på fotleden. Jag är inte tillräckligt bra på biomekanik för att förstå vart det går fel.

Upphöjning under hälen gör att jag kommer djupare, dock sträcker det ju inte det minsta i hälsena/vad utan upphöjning, alltså borde det väl finnas möjlighet för ytterligare rörelse utan upphöjning? Någon som kan förklara det här för mig, blir tokig. "Säger till" knäna och fotleden att böja sig mer framåt men det händer ingenting, knäna åker bara rakt ut mot sidan och jag hamnar långt bak med framåtlutad kropp för att kompensera för tyngdpunkten.

PrePostworkout
2013-10-22, 21:50
Tränat ca 2 år nu och har som bäst klarat av 100kgx5 i knäböj. Detta var med lowbar och väldigt framåtlutad. Försökt köra lite mer high-bar senaste veckan och skulle vilja ha feedback på tekniken, inser att filmen inte är helt optimal men kanske får till en bättre i helgen. Har en ganska bred stance då mina höfter är väldigt utåtroterade, står jag smalare blir benen bågformade.

RDO1EzBN6bU

Det tråkiga svaret lär bli att du måste lära om. Gå djupt som i de videorna du får länkade i tråden.
Om du vill bli bra på riktiga knäböj vill säga.

Alkro
2013-10-22, 21:58
Det tråkiga svaret lär bli att du måste lära om. Gå djupt som i de videorna du får länkade i tråden.
Om du vill bli bra på riktiga knäböj vill säga.

Tycker inte de där videorna hjälper ett piss dessvärre. Mitt problem är som beskrivit att mina knän åker lateralt istället för framåt och jag har dessvärre inte sett någon video som förklarar hur man blir av med det här problemet. Testat samtliga tips som nämnts men det råder inte bot på ursprungsproblemet med att tyngdpunkten är för långt bak som konsekvens till att knäna går åt sidan istället för framåt. Om jag riktar fötterna mer framåt blir mina ben bågformade.

Mentality
2013-10-22, 22:13
träna rörlighet, du ser ut att hindras ordentlgit utav orörliga höfter? eller går du bara ner långsamt för att det känns bättre?

Alkro
2013-10-22, 22:15
träna rörlighet, du ser ut att hindras ordentlgit utav orörliga höfter? eller går du bara ner långsamt för att det känns bättre?

Det sträcker inte det minst i höfterna eller benen i det läget, anledningen till att jag stannar där är att jag faller bakåt om jag inte kompenserar genom att luta mig mer framåt. Körde långsamt för att jag försökte få till tekniken.

Snubben
2013-10-22, 22:15
Tycker inte de där videorna hjälper ett piss dessvärre. Mitt problem är som beskrivit att mina knän åker lateralt istället för framåt och jag har dessvärre inte sett någon video som förklarar hur man blir av med det här problemet. Testat samtliga tips som nämnts men det råder inte bot på ursprungsproblemet med att tyngdpunkten är för långt bak som konsekvens till att knäna går åt sidan istället för framåt. Om jag riktar fötterna mer framåt blir mina ben bågformade.

Om tyngdpunkten är för långt bak så måste den helt enkelt fram. Detta bör du väl lösa med sänka vikten, rumpa in och överdel rygg bak (helt enkelt rakare). Mer high bar.

Fast du kanske ska ta någon film framifrån/bakifrån som kanske kan visa något mer.

Jag vet dock inte, värdelös på kroppen så du kanske ska hoppas på svar från någon supernisse här på forumet.

Mentality
2013-10-22, 22:17
Det sträcker inte det minst i höfterna eller benen i det läget, anledningen till att jag stannar där är att jag faller bakåt om jag inte kompenserar genom att luta mig mer framåt. Körde långsamt för att jag försökte få till tekniken.

Då är det nog en balansfråga, vet inte riktigt hur du ska göra för att träna dig runt det. Någon som har ett bra svar?

Alkro
2013-10-22, 22:19
Då är det nog en balansfråga, vet inte riktigt hur du ska göra för att träna dig runt det. Någon som har ett bra svar?

Fast om stångens tyngdpunkt hamnar för lång bak är det ju enkel fysik att man faller bakåt dessvärre. Jag börjar bli så oerhört frustrerad på mina knäböj att jag i princip inte vill träna längre. Tycker jag sett på 100-tals youtube-klipp, läst massa trådar men samma problem kvarstår.

Mentality
2013-10-22, 22:31
Fast om stångens tyngdpunkt hamnar för lång bak är det ju enkel fysik att man faller bakåt dessvärre. Jag börjar bli så oerhört frustrerad på mina knäböj att jag i princip inte vill träna längre. Tycker jag sett på 100-tals youtube-klipp, läst massa trådar men samma problem kvarstår.

Kan du sitta på huk utan att hamna på tårna? jag tror inte det, sätt igång att träna, det handlar troligtvis om att du inte har balans/rörlighet och framför allt CORE styrka för att kunna ducka ner utan att falla bak/framåt. Detta är den en balansgång även för powerlifters på elitnivå. Om du kollar på 1:25:
http://www.youtube.com/watch?v=uaSS8sdq7SQ
Ernie Lillibridge JR, samma händer brodern Eric senare i filmen och även Stan Efferding. Så balansproblem är inget konstigt.

Proxy
2013-10-22, 22:44
Du gör en low bar squat, även om stången ligger lite högre. Jag kommer att anta att det är en djup och fin knäböj du vill göra, och inte en stel low bar-böj.

Det första teknikfelet du gör är att du står för brett. Det andra och största felet du gör, är att du inleder övningen med att skjuta höften bakåt.
Gör aldrig detta, din höft ska inte skjutas bakåt medvetet. Inled med knäna, och låt höften gå neråt, inte bakåt.

Skor kommer att hjälpa dig mycket, garanterat. Överlag så är tyngdlyftarskor alltid att föredra om man böjer djupt, men du ser ut att ha väldigt stela fotleder.
Kort sagt: dina knän är för långt bakåt, vilket gör att din höft är för långt bakåt.
Dina problem sitter inte i höften.

Myschly
2013-10-22, 23:27
Dra ner vikten, kör utan skor, o testa varation i fotpositionering. Tänk noga på att börja med knäna (inte höfterna!), sjunk inte så sakta, och explodera upp. Fokusera blicken någonstans lite över ögonhöjd, sug in luft i magen, du ska vara fokuserad med blicken o kroppen o "luftkaggen" är spänd så kör du.

Tycker rösten hade fel, första repet var inte för långt ner, du hade inte buttwink så kör så lågt om inte lägre. Proxy gav bra råd, speciellt ang höfterna.

Knäböj är jobbiga att lära sig för de flesta, nöj dig med att du iaf kämpar för att lära dig rätt, istället för att vara en idiot som kör dem fel o skadar sig. Ingen tröst, jag vet, men försök att motivera dig själv med att tänka långsiktigt med dem. Att de kommer hjälpa din hälsa o dina knän, inte sabba dem lr ryggen.

Alkro
2013-10-23, 06:34
Du gör en low bar squat, även om stången ligger lite högre. Jag kommer att anta att det är en djup och fin knäböj du vill göra, och inte en stel low bar-böj.

Det första teknikfelet du gör är att du står för brett. Det andra och största felet du gör, är att du inleder övningen med att skjuta höften bakåt.
Gör aldrig detta, din höft ska inte skjutas bakåt medvetet. Inled med knäna, och låt höften gå neråt, inte bakåt.

Skor kommer att hjälpa dig mycket, garanterat. Överlag så är tyngdlyftarskor alltid att föredra om man böjer djupt, men du ser ut att ha väldigt stela fotleder.
Kort sagt: dina knän är för långt bakåt, vilket gör att din höft är för långt bakåt.
Dina problem sitter inte i höften.

Tack för mycket bra tips! När jag kör en knäböj och böjer med knäna först så blir det en ganska rejält vinkel i fotleden, men efter drygt 90 grader i knäleden måste jag gå "bakåt" för att komma ned djupare och då blir underbenen mer vinkelräta mot underlaget. Knäna åker då bakåt, om jag inte låter knäna åka bakåt så kommer jag inte djupare än 90 grader i knäleden. Har ju uppenbart mer rörlighet än så i fotleden men vad är det som gör att hela min kropp åker bakåt en bit in i rörelsen?

Proxy
2013-10-23, 08:46
Såg klippet igen nu, jag vill slå personen som uttalar sig om djupet.

Tack för mycket bra tips! När jag kör en knäböj och böjer med knäna först så blir det en ganska rejält vinkel i fotleden, men efter drygt 90 grader i knäleden måste jag gå "bakåt" för att komma ned djupare och då blir underbenen mer vinkelräta mot underlaget. Knäna åker då bakåt, om jag inte låter knäna åka bakåt så kommer jag inte djupare än 90 grader i knäleden. Har ju uppenbart mer rörlighet än så i fotleden men vad är det som gör att hela min kropp åker bakåt en bit in i rörelsen?

Jag förstår inte exakt vad du menar. Har du inte ett klipp när du inleder mer med knä istället för höft?

z_bumbi
2013-10-23, 08:58
Tränat ca 2 år nu och har som bäst klarat av 100kgx5 i knäböj. Detta var med lowbar och väldigt framåtlutad. Försökt köra lite mer high-bar senaste veckan och skulle vilja ha feedback på tekniken, inser att filmen inte är helt optimal men kanske får till en bättre i helgen. Har en ganska bred stance då mina höfter är väldigt utåtroterade, står jag smalare blir benen bågformade.

Om du tänker tävla så får du ett bra djup på första böjen och i övrigt ser jag inga direkta konstigheter.
Vill du av någon anledning gå ännu djupare så får du kanske ändra stil mer men just nu skulle gissa att du får ut mest av att fortsätta nöta och se hur det utvecklas.

Proxy
2013-10-23, 09:03
Två följdfrågor vore ju då:

1: Hur vill du böja? Brett, smalt, high bar, low bar.

2: Vad är målet med din knäböj? Styrka, maxvikt i själva övningen, stora lår, stor röv, rörlighet?

bertbert
2013-10-23, 09:08
Såg klippet igen nu, jag vill slå personen som uttalar sig om djupet.

:Virro Jag kanske inte vill slå vederbörande men det började klia överallt...

Alkro
2013-10-23, 09:16
Om du tänker tävla så får du ett bra djup på första böjen och i övrigt ser jag inga direkta konstigheter.
Vill du av någon anledning gå ännu djupare så får du kanske ändra stil mer men just nu skulle gissa att du får ut mest av att fortsätta nöta och se hur det utvecklas.

Två följdfrågor vore ju då:

1: Hur vill du böja? Brett, smalt, high bar, low bar.

2: Vad är målet med din knäböj? Styrka, maxvikt i själva övningen, stora lår, stor röv, rörlighet?
Jag vill ju helst av allt kunna köra djupa böl a la klippen på första sidan, detta kanske inte är möjligt för mig men jag vill kunna köra ordentliga knäböj utan att "fuska". Målet är framför
allt styrka.
:Virro Jag kanske inte vill slå vederbörande men det började klia överallt...
Hehe, det är min kära sambo som kommenterar och filmar, i all välmening dock. Ska försöka få till en bättre film i helgen med fler vinklar

spoon
2013-10-23, 09:31
Det ser ut som att du får vikten fram på foten på den första repetitionen och får kompensera. Du kan testa att lägga vikten på utsidan och baksidan av foten istället. Ett par centimeter djupare tycker jag är ett klart godkänt djup. Dit kommer du lätt med ett par skor. Tycker du att det är fusk så får du stretcha en del. Jag gissar att det är aductor och hamstring som hindrar dig.

Snubben
2013-10-23, 09:36
Dum fråga som kanske är irrelevant men om du frontböjer, ramlar du bakåt då med?

Alkro
2013-10-23, 09:46
Dum fråga som kanske är irrelevant men om du frontböjer, ramlar du bakåt då med?

Nej men överkroppen är väldigt framptlutsd så det är svårt att få stången att stanns kvar på axlarna vid högre viktrr. Zercher squats kan jsg köra med utmärkt djup då tyngdpunkten förflyttas framåt, får dessvärre domningar och smärtor i underarmarna vid zercher squats, även med kudde.

Bubblan84
2013-10-23, 09:51
Jag vill ju helst av allt kunna köra djupa böl a la klippen på första sidan, detta kanske inte är möjligt för mig men jag vill kunna köra ordentliga knäböj utan att "fuska". Målet är framför
allt styrka.

Hehe, det är min kära sambo som kommenterar och filmar, i all välmening dock. Ska försöka få till en bättre film i helgen med fler vinklar

Vad har din sambo emot djupare böj? :)
Jag kan rekommendera skor! Mina böj har blivit betydligt stabilare och mycket lättare att hitta djupet sen jag skaffade lyftarskor :)

Supermicke
2013-10-23, 18:35
din rörlighet är ungefär hur jag upplever min!

Min tanke angående vad-rörlighet.. Man är ju mycket mer rörlig när benet är utsträckt men sen när knäet kommer ihop mer så kopplar man väl in soleus mer.. och där kanske du inte är lika rörlig? :P

För mig.. så kan jag komma kanske 4cm framför tårna i stående läge.. men böjer jag ihop benet så det blir t ex 90 grader i knäled så kommer jag inte ens framför tårna med knäet utan att hälen lossnar...

nyvaken
2013-10-23, 19:48
Jag har knäböjt i ungefär 1½ år och upplever väl lite vad du berättar, balansproblem.

Det tips som fastnade bäst i skallen på mig var "Imagine taking a shit in the woods". Alltså, att sätta sig ner på huk är ju den mest basala rörelsen man kan göra, så snart vi lärde oss gå som småttingar så satt vi ju sen på huk och petade i marken halva dagarna.
Så utan stång, utan nånting, hur sitter du bekvämt på huk? Och försök sen återskapa den känslan även med stången på plats. (Helst i lowbar med tumlöst grepp, det funkar tveklöst bäst för mig).

woodii
2013-10-24, 18:14
zoZWgTrZLd8

Yx5xZJwpkCs

Rumpan ner, ATG, hej å hå. Jag upplever det bättre men det är väl från person till person. ?
Är det inte detta som kallas buttwink, eller jag har fått helt fel för mig?
Video nr 2

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Yx5xZJwpkCs

Alkro
2013-10-26, 12:40
Köpte ett par lyftarskor under gårdagen och körde ett böjpass idag där jag tränade teknik. Dessvärre var min sambo sjuk och kunde inte hänga med och träna, finns därför ingen film.

Noterade följande saker med skor:
1. Kan stå något smalare.
2. Lättare att börja rörelsen med knäna och baken åker mindre bakåt.
3. Känns som att jag kommer djupare med mer upprätt kropp.

Blir förhoppningsvis en film nästa vecka när min sambo tillfrisknat.

Alkro
2013-11-10, 15:57
gaQsxnolTYI
Rh6Od3KiM8I

Varit idag och kört lite ben, vad tycker ni? Tror att jag kan bli något rörligare men känns som att rörligheten inte kommer bli fasanfullt mycket bättre. Är detta en bra knäböj?

Alkro
2013-11-17, 19:30
Någon som kan ge lite feedback? Vill gärna veta hur det ser ut nu med skor. Stretchar förövrigt för fullt och hoppas det kan bli bättre med rörligheten!

Proxy
2013-11-17, 19:38
Jag hade testat att ställa dig lite smalare, så att hälen är i bredd med din höftled, ev. 1cm bredare.
Du kan också testa att vrida ut dina fötter bara liiiite, liiite.

nyvaken
2013-11-17, 19:44
Jag tycker det ser väldigt prydligt och stabilt ut, inget att anmärka på. Kommer säkert komma mer erfarna tips också. Det jag kan bidra med är att inte glömma smådetaljerna, vilket grepp är skönast för dig till exempel?
Efter två års böjande TROR jag att jag nu hittat det ultimata greppet för mig: low bar, tummarna får inte vara med och även pekfingrarna tror jag att jag vrider bort från kontakt med stången. Skulle kunna pressa ihop greppet mer, men då får jag ont nedanför axlarna.

Det jag vill ha sagt är att hitta ett lagom-bäst-läge för dig. När greppet känns perfekt tänker man knappt på hur mkt man lyfter.

Alkro
2013-11-19, 21:07
Tack för tipsen! Blir ett nytt benpass på torsdag :)

Dewon
2013-11-19, 21:17
Liknande problem på min sida som tyder på dålig balans, kanske kan skor underlätta lite... Vad köpte du för några? :)

Alkro
2013-11-19, 21:46
Liknande problem på min sida som tyder på dålig balans, kanske kan skor underlätta lite... Vad köpte du för några? :)

Adidas Power Perfect II, kostar en tusing på budofitness, tycker de funkar väldigt bra.

Kendouy
2013-11-20, 10:23
Ett tips är ju att jobba på fotledens mobilitet om du inte redan gör det. I 90% av fallen börjar folks problem där, även mina och också därför skor hjälper så mycket. Men det ser helt klart bättre ut än tidigare.

moodi
2013-11-20, 13:57
Kolla sheo's rörlighetsvideos för fotleden, gjort mycket för mig! Kan nu sitta relativt avslappnat ATG med rak rygg.