handdator

Visa fullständig version : Tonfisk - Dags att bli deprimerad


Myschly
2013-10-22, 17:25
En artikel om vad som skett med havet ur en vanlig persons ögon, vill man ha vetenskap finns det sjöar av det, men grafer osv är så opersonliga. Varning: Läs på egen risk av att bli deprimerad &/ förbannad &/ äcklad (http://www.theherald.com.au/story/1848433/the-ocean-is-broken/).

killenigrillen
2013-10-23, 05:23
Sad bump.

nissepelle
2013-10-23, 09:59
palla inte läsa

TomasB
2013-10-23, 10:50
:-( Fy.fan.

Amfksp
2013-10-23, 10:55
Samma sak här på västkusten. När jag var lite kunde man åka ut en kväll och dra massa fina rödapättor, torsk och vittling. Nu har man tur om man ens får nån pytteliten vittling och nån sandskädda. Söndertrålad botten och urfiskat.
Varje medborgare borde få en fiskekvot som denna antingen får ta upp eller sälja. Jag får inte hugga ner träd på statlig mark, men att fiska sönder vårat gemensamma hav är tydligen ok.
Galet.

PureWhey
2013-10-23, 10:56
Samma sak här på västkusten. När jag var lite kunde man åka ut en kväll och dra massa fina rödapättor, torsk och vittling. Nu har man tur om man ens får nån pytteliten vittling och nån sandskädda. Söndertrålad botten och urfiskat.
Varje medborgare borde få en fiskekvot som denna antingen får ta upp eller sälja. Jag får inte hugga ner träd på statlig mark, men att fiska sönder vårat gemensamma hav är tydligen ok.
Galet.

+1
Helt otroligt.

TomasB
2013-10-23, 11:02
Samma sak här på västkusten. När jag var lite kunde man åka ut en kväll och dra massa fina rödapättor, torsk och vittling. Nu har man tur om man ens får nån pytteliten vittling och nån sandskädda. Söndertrålad botten och urfiskat.
Varje medborgare borde få en fiskekvot som denna antingen får ta upp eller sälja. Jag får inte hugga ner träd på statlig mark, men att fiska sönder vårat gemensamma hav är tydligen ok.
Galet.

Helt jävla sinnessjukt att det får fortgå. :-/

Löpsko
2013-10-23, 15:28
Om ni vill bli mer deprimerad kan ni börja plugga ekologi.

Armed Dingo
2013-10-23, 15:33
Om ni vill bli mer deprimerad kan ni börja plugga ekologi.
Det ska jag läsa nästa år. Kul. Lägger in en beställning på Prozac redan idag

nissepelle
2013-10-23, 15:45
Om ni hade vetat lite om fiskbeståndens utveckling sedan mitten av 50 talet så hade ni kanske inte bara låtit era anekdotiska känslor av att "när jag var barn fick vi hur mycket fisk som helst!" styra

Sniggel
2013-10-23, 16:11
Om ni hade vetat lite om fiskbeståndens utveckling sedan mitten av 50 talet så hade ni kanske inte bara låtit era anekdotiska känslor av att "när jag var barn fick vi hur mycket fisk som helst!" styra

Utveckla gärna om du har tid och ork!

Blaine
2013-10-23, 16:23
Har du gillat Earthlings på Facebook? De länkar nämligen till samma sida, som jag la märke till för en minut sedan.

TranceII
2013-10-23, 16:24
Om ni hade vetat lite om fiskbeståndens utveckling sedan mitten av 50 talet så hade ni kanske inte bara låtit era anekdotiska känslor av att "när jag var barn fick vi hur mycket fisk som helst!" styra

Deras anekdoter stämmer väl rätt bra överrens om vad vi vet om fiskebestånden av t.ex. torsk. Det har minskat radikalt de senaste årtionderna.

Myschly
2013-10-23, 17:13
nissepelle: Som sagt, vetenskap finns det ett helt hav av, men det var ändå intressant att läsa, inte bara om hur livet försvunnit men även hur en vardagsperson upplever skräpet i havet. Även om jag redan hade sett videon om fotona på döda albatross-bäbisars magar från Midway (http://youtu.be/pUM58LIU2Lo?t=1m4s) så reagerade jag fortfarande.

En sak som är jävligt annorlunda från 50-talet o som bara blir värre är ju maneterna (http://www.nybooks.com/articles/archives/2013/sep/26/jellyfish-theyre-taking-over/), och det är väl det som är värst med framtidens hav, att även om vi lyckas hitta ett sätt att få bort den överdrivna mängden plast i haven på ett vettigt sätt så kommer den aldrig vara sig lik. Framtidens hav kommer vara en deprimerande avsaknad av allt vi tyckte om att se, och fylld med maneter.

Sen vill jag inte tänka på hur mycket mer plast o föroreningar som kommer tillkomma när maldiverna, halva Bangladesh osv är under havsytan...

nissepelle
2013-10-23, 17:14
http://www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/rapporter/En_havspolitik_styrd_av_riksdagen_rapport.pdf

Fiskbeståndet har varit rejält skadat under ganska många årtionden. Det var längesedan man kunde gå ner till vilket vatten som helst och håva upp torsk med händerna liksom. Men de senaste 10 åren har fiskbestånden börjat återhämta sig efter politiska beslut.

Myschly
2013-10-23, 17:31
... En originalpost om haven mellan Australien, Japan, o USAs västkust o du talar om Svenska hav? Inte undra på att förvirring uppstod!!

Loke
2013-10-23, 17:56
http://www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/rapporter/En_havspolitik_styrd_av_riksdagen_rapport.pdf

Fiskbeståndet har varit rejält skadat under ganska många årtionden. Det var längesedan man kunde gå ner till vilket vatten som helst och håva upp torsk med händerna liksom. Men de senaste 10 åren har fiskbestånden börjat återhämta sig efter politiska beslut.

På sidan 5, sista stycket står det ju att det antagligen aldrig funnits mindre fisk i svenska vatten.

Ape3
2013-10-23, 18:14
Det var inget oväntat.