handdator

Visa fullständig version : Mina kropp tvingar mig till atg knäböj.


PrePostworkout
2013-10-22, 17:23
Känner mig som en riktig discogymmare, är starkare i bänkpress, men knäböj och marklyft är övningar jag kör till och från. Nu ska jag dock bli stark och stabil i knäböj.

Alla jag ser kör i stort sett grunda knäböj, men när jag kör knäböj så är det antingen väldigt grunda knäböj typ böja på benen lite så det blir 90 grader eller så måste jag gå så djupt jag kan. Att stanna på halva vägen tycker jag är svårast av allt. Problemet är att mina atg böjar tenderar att göra att jag rundar ryggen.

dessutom tenderar jag att böja låångsamt, det kommer liksom inte naturligt för mig, momentumet verkar saknas.

Vad tror ni mitt problem är?

smalis
2013-10-22, 17:25
Du har dålig teknik och är förmodligen stel i höft och/eller fotled.

PrePostworkout
2013-10-22, 17:27
Du har dålig teknik och är förmodligen stel i höft och/eller fotled.

Jag tenderar att få ont i smalbenen när jag kör knäböj regelbundet. Kan detta tyda på något?

Är tacksam för alla förslag.

Kotten
2013-10-22, 17:28
Känner mig som en riktig discogymmare, är starkare i bänkpress, men knäböj och marklyft är övningar jag kör till och från. Nu ska jag dock bli stark och stabil i knäböj.

Alla jag ser kör i stort sett grunda knäböj, men när jag kör knäböj så är det antingen väldigt grunda knäböj typ böja på benen lite så det blir 90 grader eller så måste jag gå så djupt jag kan. Att stanna på halva vägen tycker jag är svårast av allt. Problemet är att mina atg böjar tenderar att göra att jag rundar ryggen.

dessutom tenderar jag att böja låångsamt, det kommer liksom inte naturligt för mig, momentumet verkar saknas.

Vad tror ni mitt problem är?


Varför man nu skulle vilja stanna på halva vägen undrar jag, skulle gissa på att du står för smalt och därför inte kan hålla ryggen

PrePostworkout
2013-10-22, 17:31
Varför man nu skulle vilja stanna på halva vägen undrar jag, skulle gissa på att du står för smalt och därför inte kan hålla ryggen

Alltså jag kör ATG böjar i nuläget, på låga vikter så jag inte faller in med knäna eller får några konstiga smärtor i ryggen.

Zkewl
2013-10-22, 18:48
http://www.youtube.com/watch?v=Yx5xZJwpkCs&list=TLBZtalG3gHcPySOPFwttGdnEcH8OmFXjD
Den här killen böjer bra. Fokusera på teknik! Börja med låg vikt och öka sakta.
Lycka till

Rikard Jansson
2013-10-22, 18:49
Stretcha adduktor magnus så borde du inte behöva runda ryggen i bottenläget

Mentality
2013-10-22, 18:54
Varför man nu skulle vilja stanna på halva vägen undrar jag

Styrkelyft?

PrePostworkout
2013-10-22, 21:45
Stretcha adduktor magnus så borde du inte behöva runda ryggen i bottenläget

Okej okej, ska kolla upp och göra det.
jag kan köra med rak rygg om jag har sån platta under fötterna barfota.

Svag är jag dock.*cry*

PrePostworkout
2013-10-22, 21:47
http://www.youtube.com/watch?v=Yx5xZJwpkCs&list=TLBZtalG3gHcPySOPFwttGdnEcH8OmFXjD
Den här killen böjer bra. Fokusera på teknik! Börja med låg vikt och öka sakta.
Lycka till

Har kör lyftarskor det är väl lika godkänt som platta under fötterna i guess?
Om man faller fram med ryggen, tappar den framåt så är man svag i ryggen/core right?

Mentality
2013-10-22, 22:10
Har kör lyftarskor det är väl lika godkänt som platta under fötterna i guess?
Om man faller fram med ryggen, tappar den framåt så är man svag i ryggen/core right?

Om man tipper fram med ryggen så hamnar höfterna för långt från stången och tas bort från lyftet. Det är därför som de flesta powerliftersen trycker sina knän utåt i syfte att kunna ducka ner mellan benen och hålla kroppen upprätt.