handdator

Visa fullständig version : Bottennapp i era svenska politiska kretsar?


Ponde
2013-10-22, 13:46
http://www.unt.se/uppsala/internet-ett-instrument-for-de-onda-2646179.aspx

"De onda", denne mannen pratar som om han vore på lågstadie-nivå mentalt. Sen är det okej enligt honom att nätet används för att störta "antidemokratiska regim" i andra länder så att demokratin får plats, men när det skall kritiseras angående det svenska politiska väsendet på forum med svenska medlemmar, så blir det "ondska" :d.

Nå, delar gärna med er mera av dessa stållar eller lämna en kommentar *popcorn*.

Folkpartiet...Fascistpartiet alltså???

hurril
2013-10-22, 13:49
Kritiserar du någon annans svenska?

Ponde
2013-10-22, 13:52
Kritiserar du någon annans svenska?

Jag är Finne, därav kan jag inte skriva "i de politiska kretsarna". Rätta mig gärna om jag skrivit rubriken fel.

Lance Uppercut
2013-10-22, 14:18
Svårt att veta om han pratar om politiska åsikter eller typ nätmobbning när man läser den där artikeln så det är svårt för mig att ge en åsikt.

filmjölk
2013-10-22, 14:18
Nu skummade jag bara, men jag blir rätt rädd för fraser som: "Världens politiker måste se över lagstiftning och fundera över andra åtgärder för att göra hatet minde närvarande på internet"

Internet är en underbar anarkistisk lekstuga på gott och ont - mest gott, och jag är rent av skiträdd för att det skall censureras, förbjudas, regleras, blockeras, spärras...och allt som återstår är bourgerlig anda i form av reklam för coca-cola och en länk till arbetsförmedlingen.

Ponde
2013-10-22, 14:21
Svårt att veta om han pratar om politiska åsikter eller typ nätmobbning när man läser den där artikeln så det är svårt för mig att ge en åsikt.

Ganska tydligt att han flummar sig igenom det, och då är det aldrig nåt bra på gång.

Att prata om "onda" och "goda" i politiska sammanhang är även tämlingen korkat. Står ju i grundlagen (i Finland iaf) att man har rätt till bl.a. åsiktsfrihet, yttrandefrihet, religionsfrihet osv.

Låter ju som att han vill censurera de "onda" på nätet (oliktänkande), därmed är han aningen totalitär eller bara jävligt dålig på att formulera sig.

Lance Uppercut
2013-10-22, 14:28
Ganska tydligt att han flummar sig igenom det, och då är det aldrig nåt bra på gång.

Att prata om "onda" och "goda" i politiska sammanhang är även tämlingen korkat. Står ju i grundlagen (i Finland iaf) att man har rätt till bl.a. åsiktsfrihet, yttrandefrihet, religionsfrihet osv.

Låter ju som att han vill censurera de "onda" på nätet (oliktänkande), därmed är han aningen totalitär eller bara jävligt dålig på att formulera sig.

Ja men jag såg ingenting om att det rörde politik i sig, att det bör finnas lagstiftning mot att mobba folk på internet kan jag acceptera. Det är svårt att veta vad som menas med näthat. Känns meningslöst att diskutera när man inte ens vet vad han menar. Om det är mobbning det pratas om så kan jag köpa att han kallar dem för "onda".

Jockefoten
2013-10-22, 14:37
Carl Bildt höll ett tal i Sydkorea förra veckan där han stödjer anonymitet på internet.
https://www.privacyinternational.org/blog/swedens-foreign-minister-declares-his-support-for-principles-to-protect-privacy-in-the-face-of

Känns något motsägelsefullt av Erik Ullenhag efter det håller ett tal om skärpt lagstiftning på internet..
Nu är ju han berättigad till sina egna åsikter, men FP sitter fortfarande i regeringen.

TomasB
2013-10-22, 14:40
Carl Bildt höll ett tal i Sydkorea förra veckan där han stödjer anonymitet på internet.
https://www.privacyinternational.org/blog/swedens-foreign-minister-declares-his-support-for-principles-to-protect-privacy-in-the-face-of

Känns något motsägelsefullt av Erik Ullenhag efter det håller ett tal om skärpt lagstiftning på internet..
Nu är ju han berättigad till sina egna åsikter, men FP sitter fortfarande i regeringen.

Va bra av herr Bildt.
visst blir man mörkrädd när man läser på vissa sidor typ flashback, emellanåt. Men folk blir folk om de uppfostras bra. En bra uppfostran, trygg personlighet kommer knappast sabbas för att internet är fritt.

Jag tror på frihet under ansvar.

hurril
2013-10-22, 14:41
nu skummade jag bara, men jag blir rätt rädd för fraser som: "världens politiker måste se över lagstiftning och fundera över andra åtgärder för att göra hatet minde närvarande på internet"

internet är en underbar anarkistisk lekstuga på gott och ont - mest gott, och jag är rent av skiträdd för att det skall censureras, förbjudas, regleras, blockeras, spärras...och allt som återstår är bourgerlig anda i form av reklam för coca-cola och en länk till arbetsförmedlingen.

+1

agazza
2013-10-22, 15:01
Det är väl bara att ta bort all anonymitet på internet, den behövs inte.

Efter det behöver man bara godkänna medborgargarde och spöstraff igen.

kaer
2013-10-22, 15:04
Jag blir mörkrädd bara jag tänker på Ullenhag. Det känns som han vill ha hala 1984-paketer. Hjärntvätt av befolkningen och bestraffning för att tänka fel.
Hur jag en gång kunnat rösta på folkpartiet är en gåta. Hur han/folkpartiet kan kalla sig liberal är ett ännu större mysterium.

Ponde
2013-10-22, 15:13
Va bra av herr Bildt.
visst blir man mörkrädd när man läser på vissa sidor typ flashback, emellanåt. Men folk blir folk om de uppfostras bra. En bra uppfostran, trygg personlighet kommer knappast sabbas för att internet är fritt.

Jag tror på frihet under ansvar.

Varför blir du mörkrädd av FB då? Har du problem med att alla inte är PK och beter sig som media förvränger dig att tänka?

FB är i min åsikt ett ypperligt exempel på yttrandefrihet, just för att man kan få höra andras VERKLIGA tankar istället för samma gamla dravel och idioti som förekommer i politik OCH media (sålänge man kan tänka ens lite kritiskt så hittar man alldeles för mycket menlösa politiker/tidningar/tidningsrubriker/normer/whatever).

hurril
2013-10-22, 15:28
Det är väl bara att ta bort all anonymitet på internet, den behövs inte.

Efter det behöver man bara godkänna medborgargarde och spöstraff igen.

Den behövs inte?

Vitkål
2013-10-22, 16:44
Nu skummade jag bara, men jag blir rätt rädd för fraser som: "Världens politiker måste se över lagstiftning och fundera över andra åtgärder för att göra hatet minde närvarande på internet"

Internet är en underbar anarkistisk lekstuga på gott och ont - mest gott, och jag är rent av skiträdd för att det skall censureras, förbjudas, regleras, blockeras, spärras...och allt som återstår är bourgerlig anda i form av reklam för coca-cola och en länk till arbetsförmedlingen.

För en gångs skull skrev du något bra.

Begriper inte hur inte fler kan vara rädda för det här.

Hemi
2013-10-22, 17:07
Man måste kunna vara anonym någonstans, det finns krafter som kan jaga er iverkligheten för "pk" åsikter också och sånt händer. Det är naivt att tro att bara för att man har "rätt" åsikter är man säker och det finns krafter av olika slag i Sverige också, t ex kan de jaga avhoppare. Jag tror folk inte har erfarenhet av eller tänker igenom det här riktigt. Vad som är pk på ett ställe kan vara djävulens ondska på ett annat och det behöver inte handla om förtryckande diktatur heller.

Johalk
2013-10-22, 17:23
Haha ullenhag är bara pissed off för att nätet fullständigt domineras av SD-anhängare, varför? Jo, för där råder yttrandefrihet och media kan inte kontrollera internet lika mycket som tv och dagstidningar :D

Asdf
2013-10-22, 23:56
Om något är det fria ordet det största hotet mot politiker som önskar behålla sin makt och möjligheten att styra vad folk får veta eller ej. Ullenhag kanske borde ta en titt på det gamla sovjet och inse att denna typ av åsikter raserades i samband med berlinmuren?

ChuckTesta
2013-10-23, 01:32
Finns det någon som tar Erik Ullenhag seriöst? Han är ju mer eller mindre hjärndöd, argumenterar som en 3-åring. Kolla t ex valfri debatt mellan Ullenhag och Åkesson, det är bara pinsamt.

sigill
2013-10-23, 06:43
Finns det någon som tar Erik Ullenhag seriöst? Han är ju mer eller mindre hjärndöd, argumenterar som en 3-åring. Kolla t ex valfri debatt mellan Ullenhag och Åkesson, det är bara pinsamt.

Han verkar inte ha alla hästar hemma nej.
Rena känsloargument när det kommer till Syrien. Enligt DN så kan en syrisk familj behöva betala 400 000 kr för att ta sig till Sverige.

Samtidigt finns det ca 3 miljarder människor som tjänar under 2 dollar per dag. Över 800 miljoner bara i Indien; många har svårt att ordna med mat och vatten. Så oavsett vad som händer i Syrien, eller på flyktingön Lampedusa, så betyder det mycket lite eller inget i det stora hela. Invandring till länder som Sverige är därför ingen bra lösning för att lösa en sådan gigantisk problematik. Den måste lösas på plats på ett eller annat sätt.

Rahf
2013-10-23, 06:52
Möjligheten till anonymitet bör finnas. Sen ska man inte räkna med det, i fall man registrerar sig på otaliga sidor.