handdator

Visa fullständig version : Misslyckad deff, bulka utan träning.

tankoovich
2013-10-22, 06:54
Tjabba!

Jag har ett problem, som jag själv är mycket medveten om och förstår helt läkare och andra människor.

Skall ta det från början...

För två år sedan vägde jag 88 kg på 175 cm, jag såg ut som ett jäkla monster nu när jag ser bilder efteråt. Visst hade jag fett men väldigt låg bf om man ser på lite badbilder..
Jag valde att deffa, något som gick fint tills för ungefär 3 månader sedan då det börja urarta.
Nu väger jag 70 kg och har en ätstörning som jag precis fått hjälp med. Har tränat för mycket och ätit för lite. Får ångest när jag äter och all mat smakar skit.
Jag har tidigare älskat all mat och längtar tillbaks till den tiden jag kan äta det som serveras.

För att komma till saken, jag har nu fått träningsförbud på obestämd tid. Dock har jag en hel del muskler kvar på kroppen men mycket har också försvunnit under denna vad jag kallar "deff som gick för långt"..
Ska äta tills läkare ser en stadig viktuppgång och massa tester ska visa att min kropp mår bra igen, först då får jag börja träna.. kunde ta hur lång tid som helst helt beroende på mig.

Så nu till frågan, kommer jag enbart lägga på mig fett av detta eller kommer muskler jag tidigare haft få kraft och börja växa även de?
Jag bryr mig egentligen inte då jag måste upp i vikt oavsett vad, men på något sätt skulle det trigga mig att äta ännu mer om jag visste att det inte enbart kommer bli fett jag lägger på mig..

Får som sagt inte träna något så blir en rejäl BULK utan träning.

Tacksam för svar och all hjälp jag kan få gör mig bara glad och mer motiverad!

Gpajpen
2013-10-22, 06:57
70 kg på 175 cm ligger ju för f-n mitt emellan Övervikt och Idealvikt om man kollar bmi. Vad satan är problemet?

tankoovich
2013-10-22, 07:59
Har tydliga testresultat som visar på kraftig svält. Fråga inte mig men det bör tas allvar..

/ tankOOvich

sigill
2013-10-22, 08:03
70 kg på 175 cm ligger ju för f-n mitt emellan Övervikt och Idealvikt om man kollar bmi. Vad satan är problemet?

I en del fall är det inte så enkelt. BMI säger inte allt. Om du i utgångspunkten vägde 80 kg på 175 cm och sedan knappt åt någonting på en månad skulle kroppen vara i svältläge även om du vägde 70 kg, vilket är ok enligt BMI.

King Grub
2013-10-22, 08:06
Överätning resulterar aldrig i bara fettökningar, utan stimulerar även nybildning av fettfri massa. Ration skiljer sig väldigt mycket beroende på gener och förutsättningar, men generellt mer fett än fettfri massa, och fettmängden som nybildas ökar på bekostnad av fettfri massa ju längre överätningen pågår.

z_bumbi
2013-10-22, 08:13
Det är ingen "BULK" utan bara att du försöker bli frisk och hur lång tid det tar beror på hur mycket du äter. Så ät som du bör göra och bli frisk snabbare.

Gpajpen
2013-10-22, 09:49
I en del fall är det inte så enkelt. BMI säger inte allt. Om du i utgångspunkten vägde 80 kg på 175 cm och sedan knappt åt någonting på en månad skulle kroppen vara i svältläge även om du vägde 70 kg, vilket är ok enligt BMI.

Så med andra ord är det inte upp i vikt han behöver, Snarare ner (om man måste välja) men helst ligga still och äta nyttigt.

z_bumbi
2013-10-22, 09:53
Så med andra ord är det inte upp i vikt han behöver, Snarare ner (om man måste välja) men helst ligga still och äta nyttigt.

Det han behöver göra är att följa det som läkarna säger att han bör göra och innebär det att han bör gå upp i vikt så är det så.

Ordvalet "äta nyttigt" är inte heller det mest genomtänkta att skriva till någon som har ätstörningar.

Gpajpen
2013-10-22, 10:12
Det han behöver göra är att följa det som läkarna säger att han bör göra och innebär det att han bör gå upp i vikt så är det så.

Ordvalet "äta nyttigt" är inte heller det mest genomtänkta att skriva till någon som har ätstörningar.

Jo visst ska han göra som läkarna säger, även om det känns lite fel att dom rekommenderar övervikt (eller högre idealvikt) till en person som redan har perfekt hälsosam vikt. Är inte det som att "be" någon att få massa välfärdssjukdomar?

Äta nyttigt menar jag 2500 kcal/dag av kolhydrater, protein, fett, vitaminer och mineraler, om 2500 kcal är personens förbrukning.

tankoovich
2013-10-22, 13:02
Största målet är väl egentligen inte att gå upp i vikt utan att få alla värden normala.
Missade kanske att skriva det också,, jag har sedan 2 år tillbaka blivit längre och är nu 180cm på 70kg.

/ tankOOvich

tjing
2013-10-22, 14:11
Vad är det för värden förresten?

Testosteron/fritt testosteron/SHBG/FSH/LH? Sköldkörtelhormon? Järn? Kortisol? Prolaktin? Elektrolyter (natrium, kalium, kalcium etc)?, hematologiska värden?

Bara allmänt nyfiken.

tankoovich
2013-10-22, 17:09
Vad är det för värden förresten?

Testosteron/fritt testosteron/SHBG/FSH/LH? Sköldkörtelhormon? Järn? Kortisol? Prolaktin? Elektrolyter (natrium, kalium, kalcium etc)?, hematologiska värden?

Bara allmänt nyfiken.

Har inte fått exakta siffror än utan bara en helhetsbild från läkare men bland annat var testosteron värdet akut lågt..

/ tankOOvich

tjing
2013-10-22, 17:27
Ja, det sjunker ju fort vid akut underskott. Eller binds upp av SHBG vilket gör det fria testosteronet lågt i blodet.

R Scarpa27
2013-10-22, 18:25
undvik lakrits också.

tankoovich
2013-10-22, 19:30
undvik lakrits också.

Har hört det!
Något mer som är bra respektive mindre bra att äta för att höja testosteron?

/ tankOOvich

R Scarpa27
2013-10-22, 19:37
Har hört det!
Något mer som är bra respektive mindre bra att äta för att höja testosteron?

/ tankOOvich

kanske börja med zma?
om det är helt fungerande vet jag ej.
precis börjat med det själv.

tankoovich
2013-10-22, 22:46
kanske börja med zma?
om det är helt fungerande vet jag ej.
precis börjat med det själv.

Vad har det för exakta effekter?

/ tankOOvich

LillisJ
2013-10-22, 22:55
Vad har det för exakta effekter?

/ tankOOvich

Jag upplevde mycket klardrömmande och att jag var rejält utvilad och pigg på morgonen istället för den zombie jag brukar vara..cofffee

tankoovich
2013-10-23, 06:44
Jag upplevde mycket klardrömmande och att jag var rejält utvilad och pigg på morgonen istället för den zombie jag brukar vara..cofffee

Hehe, då hoppar jag nog det. Vaknar klockan 5 helt klarvaken oavsett när jag lägger mig..

/ tankOOvich