handdator

Visa fullständig version : äter ca 500g kolhydrater om dagen, ohälsosamt?


nippman
2013-10-22, 04:49
Som rybriken lyder käkar jag ca 500g kolhydrater per dag... pga av att det inte finns så mkt annan näring jag kan få i mig(bor i kina för tillfället)
och äter kanske max 150-200g protein i form av grönsaker/tofu kanske en 2 bitar kyckling/fisk/pork max

Har läst här på forumet att man ska äta max 1.5g/kg kroppsvikt, vilket betyder att jag borde äta max 108g kolhydrater?

mvh

King Grub
2013-10-22, 05:15
Nej, det är inte dåligt om du har det energibehovet.

Om någon verkligen har skrivit max 1.5 gram kolhyfrat per kilo kroppsvikt och dygn som maxgräns, har denne väldigt fel. Det kan man äta vid ett enda intag.

Gober
2013-10-22, 05:24
Du har nog förväxlat rek kolhydratsintag med protein?

nippman
2013-10-22, 10:39
OKej! tack för svaren.

Enligt Sniggel här på kolo:

utgå från detta:

1g/kg fett (som redan nämnts)
2g/kg protein
1.5g/kg kolhydrater

Man kan t ex göra på ett av följande vis
fett 1g/kg -> 0.5g/kg
eller
kolhydrater 1.5g/kg -> 0.5g/kg
eller
fett 1g/kg -> 0,75g/kg
+
kolhydrater 1.5g/kg -> 1.0g/kg

men aja.. okej så det är lugnt att jag äter den mängd kolhydrater? Jag ligger fortfarande på kcal minus vid dagens slut men rent hälsomässigt så undrade jag... tack så mycket!

mvh

Halvar
2013-10-22, 10:41
OKej! tack för svaren.

Enligt Sniggel här på kolo:

utgå från detta:

1g/kg fett (som redan nämnts)
2g/kg protein
1.5g/kg kolhydrater

Man kan t ex göra på ett av följande vis
fett 1g/kg -> 0.5g/kg
eller
kolhydrater 1.5g/kg -> 0.5g/kg
eller
fett 1g/kg -> 0,75g/kg
+
kolhydrater 1.5g/kg -> 1.0g/kg

men aja.. okej så det är lugnt att jag äter den mängd kolhydrater? Jag ligger fortfarande på kcal minus vid dagens slut men rent hälsomässigt så undrade jag... tack så mycket!

mvh


Du har nog missförstått han eller så har han förklarat fel.Kroppen behöver en viss mängd fett och protein för att leva hälsosamt.Kolhydrater finna det inget behov av alls.Så fyll upp med bra kolhydrater tills du når ditt energibehov efter att du fyllt upp med nödvändigt fett och protein

vore okey fast du låg på energi överskott.jag själv äter nog 7-800g kolhydrater per dag

tjing
2013-10-22, 11:09
Det går bra om du tränar och rör på dig och siffran du nämner stämmer inte med någonting.

Jag snittar ofta kring 600 gram träningsdagar.

z_bumbi
2013-10-22, 11:18
1g/kg fett (som redan nämnts)
2g/kg protein
1.5g/kg kolhydrater

Jag tror det där är sniggels egna riktlinjer för hur han då (nu?) la upp kosten men det är trots att det är "egenpåhittat" ganska så vettigt.
Fettet är med bra marginal ner till vad som kan bli problem och proteinet borde vara tillräckligt för det mesta. När det gäller kolhydraterna så är det ungefär den mängd som troligen krävs för återhämtning vid styrketräning.

Sådana siffror är däremot bara riktlinjer och i fallet med både fett och kolhydrater så är det bara lägsta nivåer dvs man kan fylla ut med fett och/eller kolhydrater tills man når den kalorinivå man behöver ligga på.