handdator

Visa fullständig version : Socker/godisberoende - avgiftning i november


MrLomax
2013-10-22, 01:10
Den bistra sanningen är att jag är socker och godisberoende. Det är knappt jag kan gå in i en vanlig ICA-butik utan att köpa lite godis. Inga stora mängder, men för 10-20 kr iaf. Det räcker kanske två dagar. En chokladkaka på 200 gram räcker 2-3 dagar. Varje dag dricker jag ganska mycket te och i det har jag ganska mycket socker, självklart.

Mitt ex sa att jag var sockerjunkie och nu har jag väl kommit till samma insikt att jag är sockerknarkare. Detta måste få ett slut, från 1'a november (en fredag) ska jag sluta med socker i te och köpa godis som endast är socker. Glass med mycket socker, energidryck, läsk, osv osv går också bort.
Jag ska alltså inte HELT sluta äta socker. Sylt och äppelmos till gröten får jag unna mig.

Nu vill jag ha tips på hur jag ska förbereda mig inför detta. Ladda upp med Stevia. Vad vill ni ge för andra tips inför mitt nästan sockerfria nya liv?

Har vi andra här inne som är sockerknarkare och vill följas åt?

Tisu
2013-10-22, 06:19
Vänj dig vid att inte äta allt för sött. Skippa lightläsk etc. Kör strikt till en början.

tlk
2013-10-22, 06:32
Jag ställer mig helt oförstående till hur du får 200g chokladkaka att räcka i 2-3 dagar. 5 minuter... 10 om man kombinerar det med ett rör chokladkakor och en halvliter glass. 30 om man räknar med kraschen sen.

10-20kr lösgodis är ju också på samma.. 2 dagar waaaat.

Tycker inte alls dina vanor låter som något extremt beroende. Köp äpplen istället. Det är godare.

R Scarpa27
2013-10-22, 06:48
jo visst käkar man socker men sötar typ allt med stevia nu för tiden.
sen dricker jag light läsk varje dag.

sen har du ju inget extrem beroende direkt.

TheOne1994
2013-10-22, 06:56
Jag är ingen sockerexpert men lästa ditt inlägg.
Det jag undrar lite är varför du måste unna dej socker på gröten ?
Jag tror ska man sluta med socker så måste man sluta helt.
Unna sig något som är skadligt förstår jag inte. Vad händer om du slutar med socker helt ? Är det verkligen så att livet går under ?
Du måste ta en rejäl fajt med ditt sockerberoende.
Bara min åsikt !

martikainen
2013-10-22, 06:58
Skippa sötningsmedel och zero dricka.

Ska du bli av med ditt sötsug så måste du ta bort allt det söta, du kan inte ersätta socker med sötningsmedel!

sigill
2013-10-22, 07:24
Frukt kan hjälpa bra mot sötsug. Föredrar äpplen, nektariner och aprikoser.

ducedo
2013-10-22, 07:59
Precis som tlk är inne på så låter det inte särskilt illa men om du vill sluta så tror jag det är viktigt att undvika substitut. Låta bli lightdryck, stevia och större mängder frukt för att istället bli av med vanan att äta något sött.

MrLomax
2013-10-22, 11:20
Vänj dig vid att inte äta allt för sött. Skippa lightläsk etc. Kör strikt till en början.Jag dricker inte lightläsk, men har gärna Stevia i mitt te.

Jag ställer mig helt oförstående till hur du får 200g chokladkaka att räcka i 2-3 dagar. 5 minuter... 10 om man kombinerar det med ett rör chokladkakor och en halvliter glass. 30 om man räknar med kraschen sen.

10-20kr lösgodis är ju också på samma.. 2 dagar waaaat.

Tycker inte alls dina vanor låter som något extremt beroende. Köp äpplen istället. Det är godare.Jo men varje dag! Det är inte så att jag bara gör det varannan vecka. Jag måste ha lite godis varje jävla dag.

jo visst käkar man socker men sötar typ allt med stevia nu för tiden.
sen dricker jag light läsk varje dag.

sen har du ju inget extrem beroende direkt.Inget extremt kanske, men det blir fan varje dag.

Jag är ingen sockerexpert men lästa ditt inlägg.
Det jag undrar lite är varför du måste unna dej socker på gröten ?
Jag tror ska man sluta med socker så måste man sluta helt.
Unna sig något som är skadligt förstår jag inte. Vad händer om du slutar med socker helt ? Är det verkligen så att livet går under ?
Du måste ta en rejäl fajt med ditt sockerberoende.
Bara min åsikt !Sant. Får sätta kanel istället. Ska det va så ska de vara helt slut, till att börja med.

Skippa sötningsmedel och zero dricka.

Ska du bli av med ditt sötsug så måste du ta bort allt det söta, du kan inte ersätta socker med sötningsmedel!Okej. Lightläsk dricker jag inte alls, för det är fan inte gott.

Frukt kan hjälpa bra mot sötsug. Föredrar äpplen, nektariner och aprikoser.Frukt och isvatten har fungerat förr. Bra!

Precis som tlk är inne på så låter det inte särskilt illa men om du vill sluta så tror jag det är viktigt att undvika substitut. Låta bli lightdryck, stevia och större mängder frukt för att istället bli av med vanan att äta något sött.Men det är varje dag, många bäckar små.
Sen så kanske jag ljuger till det lite, precis som alla som är beroende av något så förminskar jag mitt problem. :em:

rollthedice
2013-10-22, 11:36
Den bistra sanningen är att jag är socker och godisberoende. Det är knappt jag kan gå in i en vanlig ICA-butik utan att köpa lite godis. Inga stora mängder, men för 10-20 kr iaf. Det räcker kanske två dagar. En chokladkaka på 200 gram räcker 2-3 dagar. Varje dag dricker jag ganska mycket te och i det har jag ganska mycket socker, självklart.

Mitt ex sa att jag var sockerjunkie och nu har jag väl kommit till samma insikt att jag är sockerknarkare. Detta måste få ett slut, från 1'a november (en fredag) ska jag sluta med socker i te och köpa godis som endast är socker. Glass med mycket socker, energidryck, läsk, osv osv går också bort.
Jag ska alltså inte HELT sluta äta socker. Sylt och äppelmos till gröten får jag unna mig.

Nu vill jag ha tips på hur jag ska förbereda mig inför detta. Ladda upp med Stevia. Vad vill ni ge för andra tips inför mitt nästan sockerfria nya liv?

Har vi andra här inne som är sockerknarkare och vill följas åt?

Baka något när du blir sötsugen! :)
Jag är också lite av en junkie när det kommer till socker. Lite nyttigare varianter av godis tycker jag funkar prima när sockersuget sätter in! Jag brukar göra chokladbollar på lättkvarg istället för smör, utan något socker i. Godkänt betyg av min sambo.
Kolla in denna (http://www.renvilja.com/fitnessunni-bakar-va-redo-att-draggla/)sida.

Ett tips som någon annan också nämnde; strunta i sylten. Jag ersatte sylten med bär och det funkar ju egentligen precis lika bra.

MrLomax
2013-10-22, 11:49
Baka något när du blir sötsugen! :)
Jag är också lite av en junkie när det kommer till socker. Lite nyttigare varianter av godis tycker jag funkar prima när sockersuget sätter in! Jag brukar göra chokladbollar på lättkvarg istället för smör, utan något socker i. Godkänt betyg av min sambo.
Kolla in denna (http://www.renvilja.com/fitnessunni-bakar-va-redo-att-draggla/)sida.

Ett tips som någon annan också nämnde; strunta i sylten. Jag ersatte sylten med bär och det funkar ju egentligen precis lika bra.
Just det, de ska finnas en tråd som handlar om bakverk/godis baserat på protein? Där bör finnas en massa gott.

Det här projektet ska jag fan lyckas med!

sigill
2013-10-22, 11:52
Du dricker väl kaffe också? Bra med en liten "energiboost" ifall du faller snabbt i blodsocker.

MrLomax
2013-10-22, 12:09
Du dricker väl kaffe också? Bra med en liten "energiboost" ifall du faller snabbt i blodsocker.
Nej, dricker mycket sällan kaffe. Är kaffe bra?
Om jag dricker kaffe så är det utan socker. Kaffe med socker smakar äckligt.

Förresten, jag dricker mycket mjölk. Mjölk innehåller laktos eller laktasenzym, kan det vara en bov?

BobaFett
2013-10-22, 12:19
Själv äter jag nog inte så mycket socker i kaffe och till vardags men därför brukar jag käka ca: 100g kakor, godis eller 200-300g glass dagligen.

Jag ser det som att ska jag käka socker så är det väl bättre att äta det där det räknas så att säga. Kaffe/te med socker (jag dricker 10 koppar om dagen) är inte lika gott som godis/kakor etc.

Brukar dricka kaffe och äta godsakerna innan passet. Tar även någon kvarg eller proteindrink i samband med det.

sigill
2013-10-22, 12:20
Nej, dricker mycket sällan kaffe. Är kaffe bra?
Om jag dricker kaffe så är det utan socker. Kaffe med socker smakar äckligt.

Förresten, jag dricker mycket mjölk. Mjölk innehåller laktos eller laktasenzym, kan det vara en bov?

Kaffe/koffein är lite hungerdämpande och fungerar som centralstimulantia. Gör att du piggnar till och orkar lite mer helt enkelt. Godissuget brukar som bekant slå till när man är hängig/trött/har lågt blodsocker.

Tfitness
2013-10-22, 21:38
Innehåller inte frukter mycket socker, fruktos?
Jag tror att ska man sluta med något så måste man sluta tvärt med allt, till en början så att man lär sig behärska sitt behov av, i det här fallet, sötsaker. Sluta med godis och sötsaker tills du känner att du kan ta en kaka, en bulle, en godisbit och kan sluta efter den så att du inte fortsätter äta mer. Jag kommer köra något liknande i dec eller jan, inte riktigt bestämt mig. Vore roligt om du delade med dig av vad du har upplevt funkat bra och vad som inte funkat bra.

Vad tror du om att alltid ha en flaska kranvatten och lite nötter nära till hands?

R Scarpa27
2013-10-22, 21:45
fruktsocker är mitt stora beroende.
men fruktos och frukt tycker jag är naturligt som man kan äta ifrån.
no junk ...

sigill
2013-10-23, 06:51
Innehåller inte frukter mycket socker, fruktos?
Jag tror att ska man sluta med något så måste man sluta tvärt med allt, till en början så att man lär sig behärska sitt behov av, i det här fallet, sötsaker. Sluta med godis och sötsaker tills du känner att du kan ta en kaka, en bulle, en godisbit och kan sluta efter den så att du inte fortsätter äta mer. Jag kommer köra något liknande i dec eller jan, inte riktigt bestämt mig. Vore roligt om du delade med dig av vad du har upplevt funkat bra och vad som inte funkat bra.

Vad tror du om att alltid ha en flaska kranvatten och lite nötter nära till hands?

Frukter innehåller i regel skapliga mängder fibrer, så blodsockret skjuter inte omedelbart i höjden som av godis. Samtidigt ger fibrerna en mättnadskänsla och någon enstaka frukt innehåller inte mycket socker alls (särskilt om man skippar bananer och dadlar).

Tanken med att äta någon frukt vore alltså att undvika att hamna i ett läge då en stor abstinens byggs upp. Dessutom är frukt i lagoma mängder bara bra för ett hälsosamt liv.

spoon
2013-10-23, 07:21
Cold Turkey är det bästa mot beroende. Efter ett tag försvinner beroendet och då måste man inte unna sig.

Snubben
2013-10-23, 07:57
https://www.facebook.com/events/749788298371607/

Stödgrupp, bara att köra! :thumbup:

RobinEH
2013-10-23, 12:34
fruktsocker är mitt stora beroende.
men fruktos och frukt tycker jag är naturligt som man kan äta ifrån.
no junk ...

Hoppas då att du förstår att "naturligt" inte betyder hälsosamt. Fruktos skall till levern oavsett om det kommer från frukt eller strösocker, ät mycket och säg hej till leverförfettning.

Kischen
2013-10-23, 12:40
fruktsocker är mitt stora beroende.
men fruktos och frukt tycker jag är naturligt som man kan äta ifrån.
no junk ...

Du tycker att det är naturligt? Din lever struntar nog i vad du tycker, fruktos som fruktos.

ulf123
2013-10-23, 12:52
Om du är viktstabil och ditt sockerätande inte har någon negativ effekt på ditt liv kan man inte prata om ett beroende mer än i den mening att man är beroende av energi för att överleva. Vad åtsadkommer du genom att inte äta mat du tycker om?

MrLomax
2013-10-23, 14:50
https://www.facebook.com/events/749788298371607/

Stödgrupp, bara att köra! :thumbup:Tack.

Om du är viktstabil och ditt sockerätande inte har någon negativ effekt på ditt liv kan man inte prata om ett beroende mer än i den mening att man är beroende av energi för att överleva. Vad åtsadkommer du genom att inte äta mat du tycker om?
Jag är viktstabil, men jag vill gå ner några kilon och dessutom är socker inte bra för tänderna.

sigill
2013-10-23, 14:55
Hoppas då att du förstår att "naturligt" inte betyder hälsosamt. Fruktos skall till levern oavsett om det kommer från frukt eller strösocker, ät mycket och säg hej till leverförfettning.

Du måste äta väldigt många frukter för att det ska bli något att bry sig om, ifall kosten i övrigt är ok.

RobinEH
2013-10-23, 15:18
Du måste äta väldigt många frukter för att det ska bli något att bry sig om, ifall kosten i övrigt är ok.

Ja, om man bara får i sig fruktos från frukt (såvida det inte är torkad frukt) så behöver man äta en del för att drabbas av leverförfettning. Men såvida inte din definition av en kost som "i övrigt är ok" är spektakulär så är inte frukt den enda fruktoskällan i någons diet.

Fredrik_S
2013-10-23, 15:31
Varför tror du att socker är boven till några få kilos för mycket vikt.
Är choklad något du ofta mättar ditt "sockerbehov" med så kan det vara bra att veta att 50-60% av kalorierna i den varan är FETT. Liknande sockerbovar som egentligen kanske borde läggas som fettbovar är nästan alla typer av bakelser även glass tårtor osv, för att inte tala om naturgodis....

z_bumbi
2013-10-23, 15:36
Ja, om man bara får i sig fruktos från frukt (såvida det inte är torkad frukt) så behöver man äta en del för att drabbas av leverförfettning. Men såvida inte din definition av en kost som "i övrigt är ok" är spektakulär så är inte frukt den enda fruktoskällan i någons diet.

Om du äter ett kilo banan får du totalt i dig ca 220 g, äpple ca 117 g och apelsin ca 102 g kolhydrater. Jag orkar inte kolla upp det men om t ex häflten av det är fruktos i någon form så har jag svårt att se hur ett kilo av vardera fruktslag har någon inverkan på en leverförfettning.

Lose
2013-10-23, 15:38
7HrnWC8zBcE

Lite så...

MrLomax
2013-10-23, 16:02
Varför tror du att socker är boven till några få kilos för mycket vikt.
Är choklad något du ofta mättar ditt "sockerbehov" med så kan det vara bra att veta att 50-60% av kalorierna i den varan är FETT. Liknande sockerbovar som egentligen kanske borde läggas som fettbovar är nästan alla typer av bakelser även glass tårtor osv, för att inte tala om naturgodis....

Det sa jag aldrig att det var. Men socker/godis är onödigt. Kostar pengar osv. Kan jag minska mitt ätande av godis så går jag ner i vikt också. Varför inte spara pengar, spara tänder, minska ett beroende, bli av med en dålig vana och gå ner i vikt?

sigill
2013-10-23, 18:23
Ja, om man bara får i sig fruktos från frukt (såvida det inte är torkad frukt) så behöver man äta en del för att drabbas av leverförfettning. Men såvida inte din definition av en kost som "i övrigt är ok" är spektakulär så är inte frukt den enda fruktoskällan i någons diet.


http://www.aftonbladet.se/halsa/article5052459.ab

Som du ser är det bebismängder fruktos i de flesta sorters frukt. Russin och honung innehåller betydligt mer än banan som bara innehåller 2,7 g(!)/100 g. Alltså ynka 27 g fruktos/1000 g, vilket är en försumbar mängd fruktos. Äpplen är inte mycket "värre".

Vanligt godis innehåller runt 20-40 g fruktos/100 g och dessutom utan medföljande fibrer och vätska.

Bananers låga andel fruktos (som har lågt GI för att levern måste bearbeta det) kan förklara varför det är en bra hög GI-frukt som passar efter träning.

sigill
2013-10-23, 18:25
Den där överläkaren ger jag inte mycket för. Verkar närmast hysterisk.

Om kosten är i sin ordning (dvs. inga överdrivna mängder godis och annan skräpmat) måste man äta riktigt mycket frukt för att det ska vara något att bry sig om.

nissepelle
2013-10-23, 22:00
Inte fan är du sockerberoende om du kan få 200g godis att räcka upp till 3 dagar. Själv har jag svårt att få 500g att räcka mer än en timma.

MrLomax
2013-10-24, 00:32
Inte fan är du sockerberoende om du kan få 200g godis att räcka upp till 3 dagar. Själv har jag svårt att få 500g att räcka mer än en timma.
Jo men det är varje dag, det handlar inte om mängden på en gång. Jag äter godis VARJE dag. Hur ofta äter du 500 g?
Och det är inte bara godis. Jag tar massvis med socker till mitt te, äter sockerkaka och andra sötsaker.

sigill
2013-10-24, 06:12
Jo men det är varje dag, det handlar inte om mängden på en gång. Jag äter godis VARJE dag. Hur ofta äter du 500 g?
Och det är inte bara godis. Jag tar massvis med socker till mitt te, äter sockerkaka och andra sötsaker.

Ja, det är väl inte bra vanor direkt. Ifall du förbrukar 4000+ kcal kommer du förmodligen undan med det dock.

Men det verkar inte vara en total katastrof. Pröva att dricka kaffe (för det passar inte med socker) istället så får du en annan smak också för omväxlingens skull.

Pretorian
2013-10-24, 08:51
Jag blir sötsugen om jag äter för lite mat, aldrig annars.

Ale
2013-10-25, 09:38
http://www.aftonbladet.se/halsa/article5052459.ab

Som du ser är det bebismängder fruktos i de flesta sorters frukt. Russin och honung innehåller betydligt mer än banan som bara innehåller 2,7 g(!)/100 g. Alltså ynka 27 g fruktos/1000 g, vilket är en försumbar mängd fruktos. Äpplen är inte mycket "värre".

Vanligt godis innehåller runt 20-40 g fruktos/100 g och dessutom utan medföljande fibrer och vätska.

Bananers låga andel fruktos (som har lågt GI för att levern måste bearbeta det) kan förklara varför det är en bra hög GI-frukt som passar efter träning.

Inte för att det spelar någon större roll för sakfrågan, men du glömmer fruktosen som finns i sackarosen.