handdator

Visa fullständig version : Benböj - hur ofta?


RubberTarzan
2013-10-21, 22:09
Jag kör SL, och därmed benböj måndag, onsdag och fredag. På lördagar kör jag vanligtvis kondition.

Är detta för mkt? Läste nånstans att man bör ha minst 72 timmars vila mellan benpass för att kroppen ska kunna bygga ordentligt. Bör jag då kanske skippa ett knäböjspass, t.ex. på onsdagar?

Tacksam för åsikter.

nitz
2013-10-21, 22:35
Jag kör SL, och därmed benböj måndag, onsdag och fredag. På lördagar kör jag vanligtvis kondition.

Är detta för mkt? Läste nånstans att man bör ha minst 72 timmars vila mellan benpass för att kroppen ska kunna bygga ordentligt. Bör jag då kanske skippa ett knäböjspass, t.ex. på onsdagar?

Tacksam för åsikter.

Jag tycker att du ska köra vidare som du gör.

Mapa
2013-10-21, 22:47
Nej det bör man inte. Beror helt på volymen du har per pass också. Förra veckan böjde jag fyra pass

Animalisk
2013-10-22, 06:44
Jag kör också SL och kör benböj varje dag. Under vilodagarna kör jag utan vikt varje morgon när jag går upp, det får fart på blodcirkulationen och är allmänt uppiggande.

Benen tål en hel del då vi använder dem varje dag, 72 timmars vila mellan benpassen låter överdrivet, då borde svagare kroppsdelar som armar behöva vila ännu längre?

ceejay
2013-10-22, 06:49
Kolla min journal så ser du hur mkt man kan köra utan problem.

Dooxy
2013-10-22, 11:47
Hej

Kör du 5x5 3 gånger i veckan är det helt okay nästan ett måste om du inte tänker börja ta något för att öka.
Alternative är att du kör en split där du tränar ben tex 8-13 rep x 3 set men typ 4-5 olika isolerade övningar.

Personligen tycker jag 5x5 3 gånger i veckan är bästa , lär dig lyfta tungt och fokusera på tekniken så kommer du utveckla bra ben.
Du kanske skulle fokusera på att gå i backe/power-walk for att jobba med vader eller på sin höjd lite extra vad-träning men det ska inte behöver är du nybörjare så laggar kroppen oftast som helhet.

RubberTarzan
2013-10-22, 18:18
Tack så mkt för svaren. Skönt att höra, bara att köra på alltså.