handdator

Visa fullständig version : Varför inte öka?


skaparn
2004-03-09, 13:32
Idag när jag tränade i gymet så körde jag lite hantelpress och gjorde med viss ansträngning tio repetitioner med 21 kg, kom då på att försöka mig på 23,5 för att se hur många jag klarade.
Resultat: Ingen! Fick inte ens upp hantlarna.

Jag hade bara gjort några uppvärmningsset innan den första tian på 21. Gjorde efter misslyckandet två set till med tior på 21 så jag kan inte skylla på att jag var helt slut heller.

Varför ska det vara så stor skillnad på ynka 2,5 kilo? Kan ju inte vara psykiskt eftersom jag innan försöket gav mig fan på att det skulle gå som en dans och försökte göra några tuffa fighting-face-grimaser i spegeln.

Någon som känner igen sig?

Shadow Warrior
2004-03-09, 13:42
Originally posted by skaparn
Idag när jag tränade i gymet så körde jag lite hantelpress och gjorde med viss ansträngning tio repetitioner med 21 kg, kom då på att försöka mig på 23,5 för att se hur många jag klarade.
Resultat: Ingen! Fick inte ens upp hantlarna.

Jag hade bara gjort några uppvärmningsset innan den första tian på 21. Gjorde efter misslyckandet två set till med tior på 21 så jag kan inte skylla på att jag var helt slut heller.

Varför ska det vara så stor skillnad på ynka 2,5 kilo? Kan ju inte vara psykiskt eftersom jag innan försöket gav mig fan på att det skulle gå som en dans och försökte göra några tuffa fighting-face-grimaser i spegeln.

Någon som känner igen sig?

Om du hade failat på 21orna först så hade jag nog förstått dej men eftersom du inte gjorde det så.... troligtvis var du inte tillräkligt tight i kroppen under settet med 23,5... Eller så hade någon rört om bland hantlarna (det suger verkligen) :D

Axl
2004-03-09, 13:42
Sitter kanske mer i huvudet än i vikterna...


/Axl

MasterChief
2004-03-09, 13:54
Nu brainstormar jag lite...
Det är en skillnad på cirka 11 procent mellan 21 och 23,5.
21kg ligger troligtvis runt 75-80% av din maxvikt (med tanke på antal reps på dessa). Efter setet har du förmodligen sänkt din styrka med cirka 15% (du gick inte helt till failure) och därmed ligger 23,5 väldigt nära din maximala styrka under just den stunden.
Sen brukar många reps skapa en del restprodukter som mjölksyra och det hämmar defintivt förmågan att lyfta nära sitt max. SÅ det är nog rätt normalt.
:thumbup:

skaparn
2004-03-09, 14:03
Originally posted by MasterChief
Nu brainstormar jag bara...
Det är en skillnad på cirka 11 procent mellan 21 och 23,5.
21kg ligger troligtvis runt 75-80% av din maxvikt (med tanke på antal reps på dessa). Efter setet har du förmodligen sänkt din styrka med cirka 15% (du gick inte helt till failure) och därmed ligger 23,5 väldigt nära din maximala styrka under just den stunden.
Sen brukar många reps dra skapa en del restprodukter som mjölksyra och det hämmar defintivt förmågan att lyfta nära sitt max. SÅ det är nog rätt normalt.
:thumbup:
Ett trovärdigt, ganska teoretiskt resonemang, men kroppen kanske fungerar på ett kvantifierbart sätt. Jag tror på dig och laddar om för nästa pass då jag kanske blivit lite starkare.
Förresten...
Du skriver "många reps", 10 är väl inte så farligt många? Fast det verkar ju vara under ständig debatt på forumet.

Originally posted by Shadow Warrior

Eller så hade någon rört om bland hantlarna (det suger verkligen)
Hehe, nej, önskar det var så enkelt. Men för att det ska ha rört sig om en annan vikt än den angivna så måste någon ha bytt material i vikterna. Ett kul practical joke i och för sig, men ganska omständigt.

MasterChief
2004-03-09, 14:25
Originally posted by skaparn
Du skriver "många reps", 10 är väl inte så farligt många? Fast det verkar ju vara under ständig debatt på forumet.


Farligt är det defintivt inte. :D
Men kör du i normaltempo så ligger du runt 1 minut, vilket ofta ger en del mjölksyra vilket i sin tur hämmar din förmåga att utnyttja muskelns maxstyrka. Det är därför "styrkedårar" ofta börjar sina pass med 1,2,3:or. Sen kör man lite "pumpa" i slutet.

Creatinus Enormus
2004-03-09, 20:37
MENTALT är svaret, det är jag övertygad om...
Det går inte alltid att styra över hjärnan.
Det räcker med en undanträngd tanke om
att det kan misslyckas så är man såld...

Sen sitter en del i andningen också.
Andas man rätt så kan man klara en hel del mer.

emmzan
2004-03-09, 20:44
jag har upplevt att jag har svårt med ökningar i hantelpress för jag har svårt för den första repetitionen, men får jag jag hjälp upp med den blir det betydligt lättare sen..

acidbl00d
2004-03-09, 20:53
Det sitter i huvudet. Var så för början för mig med. När jag sen såg träningspolaren lyfta dem så klarade jag med dem

MasterChief
2004-03-09, 20:59
Men herregud...Allt kan inte förklaras med mentala spärrar...I det här fallet var vikten helt enkelt för tung...Vad är det för konstigt med det?

acidbl00d
2004-03-09, 21:00
Originally posted by MasterChief
Men herregud...Allt kan inte förklaras med mentala spärrar...I det här fallet var vikten helt enkelt för tung...Vad är det för konstigt med det?

Jag trodde också det var för tungt men bara ge sig fan på den skall upp... det går

MasterChief
2004-03-09, 21:05
Originally posted by acidbl00d


Jag trodde också det var för tungt men bara ge sig fan på den skall upp... det går

Jaha, och då finns det inget tak då eller?

ReQard
2004-03-09, 21:37
hantelövningar asså

swiftin
2004-03-09, 21:57
Jag har samma problem som Emmzan. Första repetitionen är seg, men är väl den uppe, så brukar det gå att köra på!

Tricklev
2004-03-09, 22:12
Fråga någon om hjälp med att få upp dom första repet då?

scudmissile
2004-03-09, 22:24
jag körde två siffrigt reps på 31,4kgs hantlar, sen höjde jag till 34,2 och fick upp 2-3 reps :/

skaparn
2004-03-09, 23:18
Originally posted by MasterChief
Men herregud...Allt kan inte förklaras med mentala spärrar...I det här fallet var vikten helt enkelt för tung...Vad är det för konstigt med det?
Dom måste helt enkelt ha sett mig i gymmet och tänkt att en kille med sådär mycket muskler helt enkelt inte kan misslyckas på 23,5 kg.
Det kan hända den bäste, så jag klandrar dem icke...