handdator

Visa fullständig version : Leangains utan att bli för anal


Pushit
2013-10-21, 20:13
Jag har tänkt försöka börja äta enligt leangains igen med en målsättning att ligga ca +20% på träningsdagar och -20% på vilodagar samt kanske cykla kolhydrater och fett mellan tränings och vilodagar. Mitt största bekymmer är dock, hur gör man detta utan att bli fullständigt anal med matlagning och kaloriräknande? Senast jag gjorde det för ca 1 ½ år sedan blev det att jag blev galen om jag inte hade koll på varje kalori vilket gjorde att matlagningen blev sjukt tråkig och inrutad och min livskvalitét sänktes pga det.

Hur håller jag egentligen ca +20% och -20% med cyklade macros i praktiken på ett HÄLSOSAMT sätt utan att bli helt galen av kaloriräknande? Hur skaffar jag mig en mer hälsosam men samtidigt kontrollerad approach till detta?

drkrupp
2013-10-21, 21:58
Jag räknar inte själv men om jag gjort det hade jag definitivt räknat fram i förväg vad jag ska äta framöver. Se till på söndagen att du har hela måndagen klar, osv. Då slipper du pusslet med småbitar i slutet på varje dag.

Gober
2013-10-21, 22:04
Om det blev som du beskriver varför ska du då göra om samma sak igen? Varför inte bara försöka ligga på ett litet överskott, väg dig varje vecka för att se att du ligger rätt. Är det mardrömmen att lägga på sig några gram kroppsfett som ställer till det?

Pushit
2013-10-22, 06:26
Om det blev som du beskriver varför ska du då göra om samma sak igen? Varför inte bara försöka ligga på ett litet överskott, väg dig varje vecka för att se att du ligger rätt. Är det mardrömmen att lägga på sig några gram kroppsfett som ställer till det?

Jag tror på och gillar konceptet och just nu vill jag varken bulka eller deffa, en recomp ger mig det bästa av båda. Sen vet jag att det inte är något magiskt med det egentligen, men det är något jag ändå trivdes ganska bra med om man bortser från det dagliga räknandet.

Att planera en hel vecka vore ett alternativ, men jag skulle ändå vilja kunna ha en mer avslappnat approach till konceptet.

Kamp
2013-10-22, 07:33
http://rippedbody.jp/2011/10/18/want-to-make-your-if-leangains-diet-simpler-dont-count-calories/

Kanske hjälper, han pratar mycket om att hålla det enkelt.

gargaroff
2013-10-22, 08:13
Bra länk.

Jag skulle tipsa om att använda t.ex. shapeup club som finns gratis till telefonen. Vill du kan du gå OCD och lägga in allting i minsta detalj eller så gör du som mig och använder dess databas för att kolla upp saker snabbt sen höfta lite. Jag äter enligt något vad man kan kalla en modified PF/LG/what ever makes me happy rutin. Uppskattar allting, väger alltid (2/3 gånger) carb och prot källa efter tillagning och höftar kcal talet.

Så fort du lärt dig vad olika matvaror har för värde så är det väldigt enkelt att laga vad man är sugen på istället för att gå all out OCD på enbart råris, broccoli, kyckling vilket blir tråkigt efter nån vecka.

Sen tror jag också mycket på att man ska börja i lagom tempo, har man för höga krav är det lätt att fallera fort. Bättre att vänja sig ett par veckor och se hur kroppen svarar sen kan man dra åt tumskruvarna.

z_bumbi
2013-10-22, 08:31
Jag undrar också varför du vill göra det om det inte funkade förra gången? Det är inget magiskt med det sätt som du vill äta så varför utsätta sig för det hela igen när andra mindre krångliga varianter funkar lika bra?

Kvicksilver
2013-10-22, 09:20
Jag har tänkt försöka börja äta enligt leangains igen med en målsättning att ligga ca +20% på träningsdagar och -20% på vilodagar samt kanske cykla kolhydrater och fett mellan tränings och vilodagar. Mitt största bekymmer är dock, hur gör man detta utan att bli fullständigt anal med matlagning och kaloriräknande? Senast jag gjorde det för ca 1 ½ år sedan blev det att jag blev galen om jag inte hade koll på varje kalori vilket gjorde att matlagningen blev sjukt tråkig och inrutad och min livskvalitét sänktes pga det.

Hur håller jag egentligen ca +20% och -20% med cyklade macros i praktiken på ett HÄLSOSAMT sätt utan att bli helt galen av kaloriräknande? Hur skaffar jag mig en mer hälsosam men samtidigt kontrollerad approach till detta?

Du får nog ta att bli lite "galen" av kaloriräknande eller välja en annan diet. Att både ha och äta kakan går sällan när man ligger på mer exakta eller extrema dieter. Hade det varit enkelt så hade fler kört med leangains och liknande.

tjing
2013-10-22, 11:12
Det kan vara lite av en fälla att varken bulka eller deffa, särskilt om man faktiskt vill lägga på sig mer muskler.

Om du är halvfet i dagsläget absolut, men är du inte det så bulka istället fram vill våren och deffa sedan imo.