handdator

Visa fullständig version : När får jag diabetes?

nissepelle
2013-10-21, 19:15
Käkat kopiöst mycket lösgodis, känns som att det bara är en tidsfråga innan jag får diabetes, fettlever och skadad syn. På en vecka blir det mellan 2-4st 500g påsar godis. Alltså närmare 2kg godis i veckan. Tränar 6 gånger i veckan (löpning, cykling och styrketräning) och blir inte fet av godiset. Hur lång tid håller kroppen ut?

Sverker
2013-10-21, 19:26
Om 15 eller 20 kg ren fettvävnad.

Sniggel
2013-10-21, 19:29
Pedagogiskt svar :)

svag74
2013-10-21, 19:38
Om 15 eller 20 kg ren fettvävnad.

Men är det bara fettet det handlar om?
Inte alls att man påverkar blodsockret med hög GI och allt sånt?
Nu är ju inte godis/socker så värst snabbt men ändå.

Sverker
2013-10-21, 19:39
Ett fullkomligt värdelöst svar eftersom det inte var med en analys.
TS håller sin vikt och förbränner lika mycket energi som han ( hon ) äter. Träningen håller insulinkänsligheten uppe. Diabetes och diabetesskador är oftast kopplat till övervikt.

Tyvärr är godis ingen bra näringskälla så TS lär få järnbrist mm pg a felaktig kost.

R Scarpa27
2013-10-21, 19:42
behöver inte betyda skadligt om du äter bra övrigt sen2-4st ala 500g.

vissa veckor 1kg... ca 142g per dag.
jag menar jsocker finns ju i så mkt.

och man kan ju lätt klippa 1kg glass på 1 kväll framför tv på ett swich.

men just lösgodis ska vara så onyttigt i folks ögon...
sen beror det ju på vad du väljer för sorter osv...

förespråkar inte att det är bra, men du som håller igång så mkt kan ju se det som pwo =)..
bara du äter bra och täcker upp dagens intag och har kcal budget över för din egna budget så.

finns ju mkt sockerfritt och sötat med stevia idagens läge om sockret skrämmer.

nissepelle
2013-10-21, 21:26
Ett fullkomligt värdelöst svar eftersom det inte var med en analys.
TS håller sin vikt och förbränner lika mycket energi som han ( hon ) äter. Träningen håller insulinkänsligheten uppe. Diabetes och diabetesskador är oftast kopplat till övervikt.

Tyvärr är godis ingen bra näringskälla så TS lär få järnbrist mm pg a felaktig kost.

Fan vad skönt att höra! Men har ändå börjat dra ner på godiset en smula.

Ang brister, jag blev så sent som här om veckan godkänd som blodgivare, hade 155 i hb minns jag. De kollade inte även järnvärde då? Vet i alla fall att hb brukar vara lågt hos människor med järnbrist. Så det verkar jag inte lida av. Käkar mycket mjölkprodukter, kött och ägg för övrigt.

King Grub
2013-10-21, 21:35
Gör något mer än "en smula" åt godisintaget. Det är katastrofalt. :p

tlk
2013-10-22, 06:39
Stackars tänder :cryout:

sigill
2013-10-22, 07:28
Halvera mängden godis till en början och öka mängden frukt och ris/pasta/potatis.

TheIsh
2013-10-22, 07:30
Som typ 1 diabetiker vet jag hur mycket jag måste träna för att hålla uppe känsligheten dag efter dag och min egen slutsats om min egen kropp är att jag aldrig kommer orka träna så mycket. Skillnaden mellan att äta efter ett styrkepass och 2-3 dagar utan träning är astronomisk. Jag skulle behöva gå typ 3 x 1h var enda jävla dag för att hålla känsligheten på en hög nivå. Ork har man väl iofs, men vem har tid eller lust enbart för att få ha en bättre insulinkänslighet? Då kan man lika gärna grisa efter ett pass och sedan äta mat med mindre tillsatt socker etc resten av veckan.

shut teh face
2013-10-22, 07:31
Gör något mer än "en smula" åt godisintaget. Det är katastrofalt. :p
Du äter väl godis varje dag? :d

King Grub
2013-10-22, 07:38
Många här får mig att verka återhållsam; det verkar handla om kilovis regelbundet.