Visa fullständig version : Kall potatis bland det bästa för att få platt mage?
JensAndreas
2013-10-21, 18:03
Tja allihopa, nu är det dags för mig att göra en uppryckning, hittade den här länken och såg att det stod så:
http://iform.se/kost/sund-vikt/tugga-dig-till-en-plattare-mage
Då undrar jag, är kall potatissallad lika bra för det ändamålet eller är det för fett? Om inte blir det det och rostbiff till lunch imorgon =)
Börja räkna kalorier istället.
King Grub
2013-10-21, 18:07
Man får inte plattare mage av potatis, varken varm eller kall, eller något annat livsmedel heller, i sig.
Kalorirestriktion har jag hört ska fungera för en platt mage.
Wow så mycket skitsnack i samma skrift har jag aldrig tidigare läst..
Här, läs.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
JensAndreas
2013-10-21, 18:11
Kalorirestriktion har jag hört ska fungera för en platt mage.
Har jag också hört, därför tyckte jag att artikeln lät vettig.
Om potatisar gör att du äter mindre under dygnet så visst.
JensAndreas
2013-10-21, 18:26
Om potatisar gör att du äter mindre under dygnet så visst.
Aha, det var så du menade. Brukar röka typ ett paket om dagen ibland och knappt äta nånting, ändå går jag in ner i vikt, märkligt. Har läst igenom guiden f.ö.
Går du inte ner i vikt beror det på att du inte äter för lite.
Vågen kan också spela stora spratt.
JensAndreas
2013-10-21, 18:35
Det hela handlar om hur mycket man tränar antar jag? För det var så jag upplevde att guiden sa.
Det hela handlar om hur mycket man tränar antar jag? För det var så jag upplevde att guiden sa.
Nej.Hur du äter först och främst
Får väl länkas för andra gången i tråden då du verkar ha missat:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Nej.Hur du äter först och främst
+1
Träningen är viktig, men sekundär. Kalorirestriktion är A och O och där är det bästa verktyget kosten. Om man inte tänkt träna 15 eller fler timmar i veckan då kanske träningen blir så omfattande att den blir viktigare än kosten.
JensAndreas
2013-10-21, 19:12
Så man kan alltså stoppa i sig i stort sett vad som helst bara det är i vissa mängder?
DPahkamaa
2013-10-21, 19:16
Så man kan alltså stoppa i sig i stort sett vad som helst bara det är i vissa mängder?
Ja.
Energi in, energi ut. Krångligare än så är det inte.
JensAndreas
2013-10-21, 19:18
Då förstår jag, så länge man tränar regelbundet och äter onyttigt i vissa mängder kombinerat med bra mat så har man det helt enkelt.
DPahkamaa
2013-10-21, 19:22
Då förstår jag, så länge man tränar regelbundet och äter onyttigt i vissa mängder kombinerat med bra mat så har man det helt enkelt.
Nyttigt, onyttigt, träna eller inte träna...
Får du i dig fler kcal (energi in) än du förbränner (energi ut) så kommer det att lagras som fett, oavsett om du tränar eller inte.
Får du däremot i dig färre kcal än du förbränner så kommer du att tappa i vikt eftersom kroppen då använder redan lagrad energi.
Alltså: du kan bli fet om du äter en jävla massa kall potatis och samtidigt kan du gå ner i vikt om du lever på pommes frites och kebab. Det finns ingen mirakelmat, bara mer eller mindre energi in/ut. Nu är det förvisso lättare att hålla vikten på torsk och potatis än det är på pommes frites och kebab, men det är sekundärt.
R Scarpa27
2013-10-21, 19:46
bs artikel men hela artikeln handlarnog egentligen om att potatis mättar bra för snåla kalorier, så man hamnar på underskott =O enklare.
Sheogorath
2013-10-21, 19:56
För många är inte själva vikten intressant utan VILKEN SLAGS VIKT. För maximal fettförbränning (d.v.s. maximalt muskelbevarande) spelar det t.ex. stor roll var kalorierna kommer från. Man ska få i sig tillräckligt med protein samt täcka hela näringsbehovet (vitaminer, mineraler, essentiellt fett) på en mer näringsfattig kost. Och samtidigt maximera sin prestation när man ska gå på vikterna på gymmet. Med de parametrarna tagna i beakt kommer en del (t.ex. en typisk tjej som vill bli deffad) inte ha så mycket utrymme för "skräp" om de vill kunna ha en någorlunda dräglig tillvaro sett till mättnad.
JensAndreas
2013-10-21, 20:08
För många är inte själva vikten intressant utan VILKEN SLAGS VIKT. För maximal fettförbränning (d.v.s. maximalt muskelbevarande) spelar det t.ex. stor roll var kalorierna kommer från. Man ska få i sig tillräckligt med protein samt täcka hela näringsbehovet (vitaminer, mineraler, essentiellt fett) på en mer näringsfattig kost. Och samtidigt maximera sin prestation när man ska gå på vikterna på gymmet. Med de parametrarna tagna i beakt kommer en del (t.ex. en typisk tjej som vill bli deffad) inte ha så mycket utrymme för "skräp" om de vill kunna ha en någorlunda dräglig tillvaro sett till mättnad.
Ok, vad rekommenderar du?
R Scarpa27
2013-10-21, 20:13
Ok, vad rekommenderar du?
varierad kost, träning och vila.
JensAndreas
2013-10-21, 20:18
Okej, om jag ska vara helt ärlig så fattade inte jag hur man räknar ut kcal trots att jag läste guiden.. :em:
R Scarpa27
2013-10-21, 20:26
Okej, om jag ska vara helt ärlig så fattade inte jag hur man räknar ut kcal trots att jag läste guiden.. :em:
skit i att tänka lägg energi på att träna och äta ist det ger bättre resultat :)
Klart man kan gå ner i vikt av att äta kall potatis. Ät EN kall potatis (okej jag kan sträcka mig till fem då) per dag och absolut inget annat, så kommer du garanterat att gå ner i vikt. :)
skit i att tänka lägg energi på att träna och äta ist det ger bättre resultat :)
Failure rate på 80% eller vad kan det vara? Eller var jag för snäll då?
När folk väl tar tag i kaloriräkningen då händer det grejer.
När folk väl tar tag i kaloriräkningen då händer det grejer.+498579435803495
Jag tror det är få som får till kosten riktigt bra utan att ha räknat någon gång. Man lär sig mycket och inser snabbt vad man missar och överäter av bara genom att räkna en månad. Då får man bra hum om vad man ska käka och kan lägga ner räknandet igen, om man nu inte gillar det.
Klart man kan gå ner i vikt av att äta kall potatis. Ät EN kall potatis (okej jag kan sträcka mig till fem då) per dag och absolut inget annat, så kommer du garanterat att gå ner i vikt. :)
Är ju inte potatis i sig som gör att man går ner i vikt, potatis innehåller energi precis som all annan mat. Hade du inte ätit potatisarna så hade du gått ner mer i vikt.
JensAndreas
2013-10-21, 22:25
Ärligt talat alltså, jag fattade inte hur man räknar ut kalorierna.
jontexer
2013-10-21, 22:30
"Minska på socker, varm potatis, godis och vitt bröd, på så sätt mister fettet sina viktigaste näringskällor. Istället finns det livsmedel som du kan äta massor av för att de hjälper dig att bli av med bukfettet."
Enligt artikeln så verkar det ju som att jag kan äta hur mycket av mjölkprodukter, frukt och avocado, fet fisk och magert kött som helst och samtidigt gå ner i vikt. seems legit...
Ärligt talat alltså, jag fattade inte hur man räknar ut kalorierna.Du väger matvaran och kollar näringsvärde på förpackningen/nätet.
Om vi då tar potatis som exempel så är det generellt sett runt 78kcal per 100g. Käkar du då 287g potatis tar du 78 * 2.87, vilket blir 223.86 och där har du hur mycket kalorier det är.
Vill du räkna ut hur mycket kolhydrater, protein och fett är det samma princip. Med potatis igen som exempel: 16g kolhydrater per 100g. Då tar du 16 * 2.87 (om vi fortsätter med att det är 287g potatis). 45.92g kolhydrater blir det.
Lättast är ju dock om du laddar ner en app (t.ex. Shapeup eller Näringsguide) där det finns massvis med livsmedel inlagda (det som inte finns kan du lägga till själv), då skriver du bara in hur mycket du äter av varje produkt så räknar den ut allt. Shapeup har dessutom en bra hemsida om du vill göra det på datorn istället.
JensAndreas
2013-10-21, 22:49
Okej, tack. Hittade den här sidan annars, är det också bara struntprat som står här?
http://mabra.com/platt-mage-nu-med-mabras-magspecial/
Är ju inte potatis i sig som gör att man går ner i vikt, potatis innehåller energi precis som all annan mat. Hade du inte ätit potatisarna så hade du gått ner mer i vikt.
Förlåt, jag glömde denna -> ;)
Okej, tack. Hittade den här sidan annars, är det också bara struntprat som står här?
http://mabra.com/platt-mage-nu-med-mabras-magspecial/
Sluta läs den där jävla tidningen :smash:
Skit in skit ut kalorier ut kalorier ut.
Du kan äta Burgerking och få ett 6 pack om det är målet, men du skulle få gå hungrig hela dagarna och du skulle förmodligen inte så bra i långa loppet då du skulle sakna RDI = Rekommenderat daglig intag / dvs kalk , Zink, C,B,D vitaminer mm.
Så att potatis är kall eller var spelar ingen roll.
JensAndreas
2013-10-23, 08:56
Ok, jag förstår nu, träna mycket och ät nyttigt är vad som gäller.
Synd man inte visste detta om kalla potatisar innan, hade man inte behövt plåga sig med hård diet i månader för att få en snygg mage :(
King Grub
2013-10-23, 08:59
Ok, jag förstår nu, träna mycket och ät nyttigt är vad som gäller.
Äta lagom mycket är vad som gäller.
JensAndreas
2013-10-23, 09:21
Jag förstår, då kanske mod kan ta och kasta den här tråden då jag har fått svar. :)
King Grub
2013-10-23, 09:44
Hmmm... nej. Varför skulle vi ta bort tråden? Det här är ett öppet diskussionsforum, och vi tar inte bort trådar utan anledning.
JensAndreas
2013-10-23, 09:55
Ah jo det har du rätt i.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.