handdator

Visa fullständig version : tetralysal + kostillskott.. farligt?


skivståång
2013-10-21, 17:47
Tjabba!

Finns det någon anledning och sluta med kostillskott bara för att jag äter denna medicin mot acne, krökar även nån gång i veckan.

Tänker främst på levern och hur den kanske påverkas o andra sidan är det bara D-Vitamin tillskott jag tänkt böraj med igen nu under vintern!

PureWhey
2013-10-21, 18:36
Läs på bi-packsedeln.

Dewon
2013-10-23, 19:32
Tetralysal ska nog inte vara någon större fara då det är antibiotika. Roaccutan som jag tar är en helt annan sak, A-vitamin i koncentrat så
där får man hålla koll så man inte tar in mycket mer A-vitamin i sina kosttillskott eller kost överhuvudtaget.

Du kan fortsätta ta vilka kosttillskott du vill tillsammans med Tetralysal, tänk dock på att ej inta kalcium tre timmar före/efter att du har
tagit dina kapslar då det minskar effekten och din hud kommer bli betydligt dåligare.
Talar från erfarenhet.

skivståång
2013-10-25, 12:59
Tetralysal ska nog inte vara någon större fara då det är antibiotika. Roaccutan som jag tar är en helt annan sak, A-vitamin i koncentrat så
där får man hålla koll så man inte tar in mycket mer A-vitamin i sina kosttillskott eller kost överhuvudtaget.

Du kan fortsätta ta vilka kosttillskott du vill tillsammans med Tetralysal, tänk dock på att ej inta kalcium tre timmar före/efter att du har
tagit dina kapslar då det minskar effekten och din hud kommer bli betydligt dåligare.
Talar från erfarenhet.

Perfect då kan jag fortsätta knapra mina vitaminer ;)

Så förutom att effekten av tetralysal minskar vid kalciumintag så kan det också bli värre. Ska vara med noggrann i framtiden då.

hur menar du med för mycket A-vitamin? :)

Dewon
2013-10-25, 13:52
Perfect då kan jag fortsätta knapra mina vitaminer ;)

Så förutom att effekten av tetralysal minskar vid kalciumintag så kan det också bli värre. Ska vara med noggrann i framtiden då.

hur menar du med för mycket A-vitamin? :)

Låter bra, tänk på det!

Med för mycket A-vitamin menade jag endast Roaccutan om du vet vad det är för något, en starkare medicin för akne som utsätter en för en bra massa A-vitamin i kroppen. Tillför du då mer A-vitamin kan du skada levern och andra organ för kroppen redan har fullt upp med medicinen, därför man heller inte ska dricka under tiden man tar Roaccutan. Nu rör detta inte dig såklart, förlåt för off-topic. ;)