handdator

Visa fullständig version : Är det stor skillnad på själva kvalitén av ursprunget i Multivitamineraltillskott??


Fredrik_S
2013-10-21, 17:32
Mittval Sport från apoteket har listat varianterna av de olika mineraler och vitaminerna, är det ett bra tillskott?
Finns det någon av vitaminerna eller mineralerna som har en bättre variant av de här under som kan förbättras?

Magnesiumhydroxid (magnesium)
Kalciumkarbonat (Kalcium)
Järnoxid (järn)
Järnfumarat(järn)
Zinksulfat(zink)
Mangansulfat (Mangan)
Kalciumpantentonat(Kalcium)
Kopparsulfat(koppar)
Kromklorid(krom)
Natriummolybdat (molybden)
Natriumselenit(Selen)
Kaliumjodid(Jod)

Tiaminmononitrat (Vitamin B1)
Riboflavin(vitamin B2)
Nikotinamid (Vitamin B3)
Pyridoxinhydroklorid(Vitamin B6)
Biotin(Vitamin B7)
Folsyra(Vitamin B9)
Cyanokobalamin(Vitamin B12)
Kolekalciferol(Vitamin D3)
Tokoferylacetat(E-vitamin)
Vitamin A-acetat(A-vitamin)
Askorbinsyra(C-vitamin)

Sverker
2013-10-21, 17:37
Jag är tveksam att upptaget av järnoxid är speciellt stort. Tur att de stoppar med kelatet järnfumarat med bättre upptag.

Upptaget av natriumselenit är rätt dåligt. Sitter selenet bundet i L-seleno-methionin är upptaget många gånger bättre.
Kromklorid låter udda. Brukar vara organiskt bundet krom, typ krompikolinat.

Vitaminerna är mer standard.

Fredrik_S
2013-10-21, 17:44
Jag är tveksam att upptaget av järnoxid är speciellt stort. Tur att de stoppar med kelatet järnfumarat med bättre upptag.

Upptaget av natriumselenit är rätt dåligt. Sitter selenet bundet i L-seleno-methionin är upptaget många gånger bättre.
Kromklorid låter udda. Brukar vara organiskt bundet krom, typ krompikolinat.

Vitaminerna är mer standard.

Tack så jättemycket! :)

Men Selenvarianten och kromvarianten var ingen höjdare alltså. (det står kromklorid)

Järnfumarat stog visst listat som själva Mineralet.
Järnoxid var bara listat som färgämne såg jag nu

tjing
2013-10-21, 18:28
Jadå, det där kan man nörda ner sig i hur mycket som helst. Upptaget skiljer ju beroende på form.

B6 ska man helst få i sig delvis från den aktiva formen (av vitamin b6) P5P-pyrixodalfosfat, men då talar vi om intaget av B6 är över 50 mg/dag, vilket i sig är väldigt högt, men något man lätt kan komma upp i med en del tillskott.

Niacin/nikotinamid; skillnaden är att du kan få en "flush" av niacin i högre doser jämfört med nikotinamid; d v s att du blir röd i ansiktet och det kan klia. Men det är ofarligt.

Ola Wallengren
2013-10-21, 18:31
Upptaget av magnesiumhydroxid är riktigt dåligt. Bättre är citrat eller laktat (eller nästan vilken annan form som helst faktiskt).

Onigiri
2013-10-22, 09:18
Tur att de stoppar med kelatet järnfumarat med bättre upptag.

Upptaget av natriumselenit är rätt dåligt. Sitter selenet bundet i L-seleno-methionin är upptaget många gånger bättre.
Kromklorid låter udda. Brukar vara organiskt bundet krom, typ krompikolinat.
Det är tex sånt här av tusentals detaljer i olika inlägg du gör jag ibland funderar på hur just du har svar på rakt upp och ner på samma sekund som du läste hans fråga. :bow:

Fredrik_S
2013-10-22, 11:01
Jadå, det där kan man nörda ner sig i hur mycket som helst. Upptaget skiljer ju beroende på form.

B6 ska man helst få i sig delvis från den aktiva formen (av vitamin b6) P5P-pyrixodalfosfat, men då talar vi om intaget av B6 är över 50 mg/dag, vilket i sig är väldigt högt, men något man lätt kan komma upp i med en del tillskott.

Niacin/nikotinamid; skillnaden är att du kan få en "flush" av niacin i högre doser jämfört med nikotinamid; d v s att du blir röd i ansiktet och det kan klia. Men det är ofarligt.

B6 pyridoxinhydrokloriden ligger på 1,9 mg (136% av RDI)
Nikotinamiden ligger på 22,5mg(141% RDI)

Vidare är ingenting direkt överdoserat.
E-vitamin ligger i topp på 250% av RDI därefter krom(som dock var dåligt upptag enligt sverker) på 188%

Resterande ligger mellan 50-150% av RDI(utom kalcium som ligger på endast 8%)

Fredrik_S
2013-10-22, 11:07
Upptaget av magnesiumhydroxid är riktigt dåligt. Bättre är citrat eller laktat (eller nästan vilken annan form som helst faktiskt).

Okej Tack :)
Magnesiumstearat är också listat på ingredienser men betydligt längre ned och listat under fyllnadsmedel.

AronP
2013-10-22, 11:49
Det är sådana här trådar som får mig att önska att någon bara kan bestämma vilket vitamintillskott som är absolut bäst. Mivitotal har jag hört flera gånger.

Gpajpen
2013-10-22, 11:55
Det där verkar vara ett utav dom bättre tillskotten.

Fredrik_S
2013-10-22, 15:07
Det är sådana här trådar som får mig att önska att någon bara kan bestämma vilket vitamintillskott som är absolut bäst. Mivitotal har jag hört flera gånger.

Denna verkar väl hyfsat likvärdig på de flesta punkter med mivitotal....

Mivitotal kör också natriumselenit precis som denna, dock kör de magnesriumcitrat som tydligen skulle ha bättre upptag.
Mivitotal skippar järn och krom helt men har lite andra smågrejer som inte denna har bland annat lite vassleprotein(vad nu det ska va bra för för oss)

Men prismässigt är denna betydligt bättre. och båda håller intaget på hyfsade nivåer, inget mega extremt på flera 1000% RDI vad jag kan se
139kr för 100 portioner mot 178 kr för 66 portioner.

AronP
2013-10-22, 15:33
Denna verkar väl hyfsat likvärdig på de flesta punkter med mivitotal....

Mivitotal kör också natriumselenit precis som denna, dock kör de magnesriumcitrat som tydligen skulle ha bättre upptag.
Mivitotal skippar järn och krom helt men har lite andra smågrejer som inte denna har bland annat lite vassleprotein(vad nu det ska va bra för för oss)

Men prismässigt är denna betydligt bättre. och båda håller intaget på hyfsade nivåer, inget mega extremt på flera 1000% RDI vad jag kan se
139kr för 100 portioner mot 178 kr för 66 portioner.
När du sitter och nördar ned dig så kan du väl jämföra t.ex MM, GG eller GVs egna produkter med apotekets ;) Så vet jag vad jag ska köpa nästa gång :)

Nikodemus
2013-10-22, 15:36
Denna verkar väl hyfsat likvärdig på de flesta punkter med mivitotal....

Mivitotal kör också natriumselenit precis som denna, dock kör de magnesriumcitrat som tydligen skulle ha bättre upptag.
Mivitotal skippar järn och krom helt men har lite andra smågrejer som inte denna har bland annat lite vassleprotein(vad nu det ska va bra för för oss)

Men prismässigt är denna betydligt bättre. och båda håller intaget på hyfsade nivåer, inget mega extremt på flera 1000% RDI vad jag kan se
139kr för 100 portioner mot 178 kr för 66 portioner.

vi kan väl komma överens om att den är bäst, lägga den sticky, och bara köpen skiten ur den ;)

Jag köper den där hemska friggs på ica maxi, har inte börjat tappa hår ännu...

tjing
2013-10-22, 15:42
Själv tycker jag Friggs multiman är okej.

Både till innehåll och precis. Men den är ju inte "optimerad". Testa t ex någon av amerikanska Jarrow's produkter; där hittar man vitamin/mineral-optinojande. Har för mig att iaf GV har dem.

jflycore
2013-10-22, 15:50
Intressant!

Äter ni vitaminer såväl på bulk som deff?
Den största anledningen till detta isåfall?

Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite och frågar om Glukosamin, någon som rekommenderar?
Och även kanske vet hur det funkar tillsammans med diabetes typ 1? Sverker?

Kischen
2013-10-23, 15:34
Jag använder Multi pro 32x från ast. Det var bra pris på den. Åsikter?

http://teclesaude.com/ts/img/ast_multi_pro_32x_facts.jpg

Sverker
2013-10-23, 16:12
Intressant!

Äter ni vitaminer såväl på bulk som deff?
Den största anledningen till detta isåfall?

Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite och frågar om Glukosamin, någon som rekommenderar?
Och även kanske vet hur det funkar tillsammans med diabetes typ 1? Sverker?

Det står ofta att diabetiker ska konsultera sin läkare vid användandet av glukosamin.

Min egna upplevelse är att glukosamin verkligen sänker insulinkänsligheten och höjer mitt blodsocker. Det gäller mig och hur andra reagerar vet jag inte.
Jag använde glukosamin 1 - 2 gram / dag och nu för tiden använder jag inte glukosamin. Främst för att det inte hade någon annan effekt på mig.

maqan
2013-10-23, 19:50
Jag använder Multi pro 32x från ast. Det var bra pris på den. Åsikter?

http://teclesaude.com/ts/img/ast_multi_pro_32x_facts.jpg

Ganska överdrivna mängder på vissa ämnen kan jag tycka, t.ex. A-vitamin (även om betakarotenet behöver aktiveras innan det är verksamt), folsyra och mangan. Kan inte tänka mig att du behöver de mängderna dagligen, såvida du äter en rimligt komponerad blandkost.

Kischen
2013-10-24, 08:41
Jag såg igår kväll att bilden jag la upp inte motsvarade ingredienserna på burken, denna gör det.

http://www.tsw.com.sg/products/AST_32X.gif

Jag äter alltid ett kilo grönsaker (sommargrönsaker från lidl eller willys)
och bra i övrigt.

jflycore
2013-10-24, 09:14
Det står ofta att diabetiker ska konsultera sin läkare vid användandet av glukosamin.

Min egna upplevelse är att glukosamin verkligen sänker insulinkänsligheten och höjer mitt blodsocker. Det gäller mig och hur andra reagerar vet jag inte.
Jag använde glukosamin 1 - 2 gram / dag och nu för tiden använder jag inte glukosamin. Främst för att det inte hade någon annan effekt på mig.

Tack för svar! Jag ska testa och hålla koll på BS. Hoppas på effekt då axlar är för möra.. :)

EiseltUK
2013-10-25, 10:00
Mittval Sport från apoteket har listat varianterna av de olika mineraler och vitaminerna, är det ett bra tillskott?
Finns det någon av vitaminerna eller mineralerna som har en bättre variant av de här under som kan förbättras?

Magnesiumhydroxid (magnesium)
Kalciumkarbonat (Kalcium)
Järnoxid (järn)
Järnfumarat(järn)
Zinksulfat(zink)
Mangansulfat (Mangan)
Kalciumpantentonat(Kalcium)
Kopparsulfat(koppar)
Kromklorid(krom)
Natriummolybdat (molybden)
Natriumselenit(Selen)
Kaliumjodid(Jod)

Tiaminmononitrat (Vitamin B1)
Riboflavin(vitamin B2)
Nikotinamid (Vitamin B3)
Pyridoxinhydroklorid(Vitamin B6)
Biotin(Vitamin B7)
Folsyra(Vitamin B9)
Cyanokobalamin(Vitamin B12)
Kolekalciferol(Vitamin D3)
Tokoferylacetat(E-vitamin)
Vitamin A-acetat(A-vitamin)
Askorbinsyra(C-vitamin)

Alla ingredienserna är de enklaste/billigaste som finns. Går säkert att förbättra men det kan ju innebär stabilitetsproblem osv. Produkten uppfyller sitt syfte men många tror nog att de får en bättre produkt än de egentligen får. Om du skulle köpa motsvarande produkt i tablettform skulle den vara betydligt billigare.

AronP
2013-10-25, 10:08
Alla ingredienserna är de enklaste/billigaste som finns. Går säkert att förbättra men det kan ju innebär stabilitetsproblem osv. Produkten uppfyller sitt syfte men många tror nog att de får en bättre produkt än de egentligen får. Om du skulle köpa motsvarande produkt i tablettform skulle den vara betydligt billigare.

Den är väl i tablettform?

EiseltUK
2013-10-25, 10:12
Den är väl i tablettform?

Haha sorry blandade ihop med Mivitotal. *slap*

Mivitotal har i o f lite andra ingredienser men kostar för mycket. Priset på Mittval är ju ganska proportionerligt till ingredienserna.

Kischen
2013-10-25, 11:18
Alla ingredienserna är de enklaste/billigaste som finns. Går säkert att förbättra men det kan ju innebär stabilitetsproblem osv. Produkten uppfyller sitt syfte men många tror nog att de får en bättre produkt än de egentligen får. Om du skulle köpa motsvarande produkt i tablettform skulle den vara betydligt billigare.

Do mine do mine!

:d