handdator

Visa fullständig version : Tappa muskelmassa proportionerligt?


JAM
2004-03-09, 12:21
När man minskar i fett så tas fettet proportionerligt från hela kroppen. Gäller det samma om man - hemska tanke :( - skulle tappa muskelmassa under deffen? (Förutsatt att man tränar hela kroppen som vanligt.)

JAM
2004-03-10, 23:00
Men kom igen nu...
Ingen som har en blekaste aning? :(

Sverker
2004-03-11, 07:25
Inte den blekaste aning... men det hindrar mig inte från att spekulera.

Det är svårare att återhämta sig fullt när man äter mindre och jag upplever själv att jag ofta måste vila lite mer mellan träningarna för att behålla fullt tryck och muskelmassa.

Jag kan tänka mig att cyklar man mycket under deffen, kör spinning, springer i högt eller medelhögt tempo så övertränas låren mer och risken ökar för att du tappar muskler.

Morgonpromenaden har ju en fördel här eftersom arbetet sker i ett lugnare tempo och det blir mindre stresshormon i blodet.

...bara några tankar.

JAM
2004-03-11, 10:57
Originally posted by Sverker
Inte den blekaste aning... men det hindrar mig inte från att spekulera.

Det är svårare att återhämta sig fullt när man äter mindre och jag upplever själv att jag ofta måste vila lite mer mellan träningarna för att behålla fullt tryck och muskelmassa.

Jag kan tänka mig att cyklar man mycket under deffen, kör spinning, springer i högt eller medelhögt tempo så övertränas låren mer och risken ökar för att du tappar muskler.

Morgonpromenaden har ju en fördel här eftersom arbetet sker i ett lugnare tempo och det blir mindre stresshormon i blodet.

...bara några tankar. Intressanta funderingar. Ja, det verkar ju rimligt att benen får ta lite mer stryk p.g.a. cykling etc. Men cyklar, kör spinning, springer i högt eller medelhögt tempo, innefattar det då även HIIT direkt efter träningen? Det ska ju tydligen vara väldigt bra både i muskelbevarande- och fettförbrännande syfte...?

King Grub
2004-03-11, 11:00
Originally posted by JAM
Intressanta funderingar. Ja, det verkar ju rimligt att benen får ta lite mer stryk p.g.a. cykling etc. Men cyklar, kör spinning, springer i högt eller medelhögt tempo, innefattar det då även HIIT direkt efter träningen? Det ska ju tydligen vara väldigt bra både i muskelbevarande- och fettförbrännande syfte...?

HIIT har i studier visat sig fungera snarare muskelbyggande, i alla fall vid energiöverskott, och muskelbevarande vid underskott. Dock inte om du tömt musklerna du använder vid cardion; ytterligare en anledning att inte lägga HIIT:en efter benpasset.

JAM
2004-03-11, 11:21
Originally posted by King Grub
HIIT har i studier visat sig fungera snarare muskelbyggande, i alla fall vid energiöverskott, och muskelbevarande vid underskott. Dock inte om du tömt musklerna du använder vid cardion; ytterligare en anledning att inte lägga HIIT:en efter benpasset. Ja, precis vad jag ville minnas att jag läst förut (i någon av dina poster :)).

Nä, självklart inget efter benpasset. Det skulle man ändå inte orka...

King Grub
2004-03-11, 11:24
Jag letade efter studier om hur muskelmassans eventuella nedbrytning skedde ojämnt eller inte, men än så länge har jag bara hittat en gällande löpare, som visade att distanslöpare förlorade mer muskelmassa på lår och vader om de låg på energiöverskott, men det är ju mindre intressant, då det gällde långdistansare som dessutom inte tränade styrketräning.

z_bumbi
2004-03-11, 11:28
Allt nedan handlar antagligen om väldigt små skillnader för alla som bara tränar för att det är kul och inte tävlar på hög nivå inom byggning. Även för någon som tävlar på hög nivå har det kanske mindre betydelse och det finns annat som man behöver tänka på som är viktigare.

Vissa anser att man tappar i volym om man kör för mycket konditionsträning (Löpning, cykel osv.), konvertering av muskelfibrer och sådant tjafs.
Kollar man på det så borde det även ske i verkligheten men jag vet inte så mycket mer om hur folk som tävlar upplever det.

När man dietat, har fasta ätardagar samt kör kroppen delad på 7 dagar så hamnar vissa kroppsdelar på dagar då man är helt laddad medan andra hamnar på sådana dagar där man är mer tom i kroppen.
I teorin borde detta kunna innebära att vissa muskler får sämre återhämtning och därför drabbas hårdare under diet.
Har man kroppsdelar som släpar är det kanske bäst att köra dem på ätardagen eller direkt efter och i övrigt kanske man ska införa ett mindre låst upplägg så varje muskelgrupp får sin beskärda del av fördelarna med en ätardag.

JAM
2004-03-11, 12:04
Originally posted by King Grub
som visade att distanslöpare förlorade mer muskelmassa på lår och vader om de låg på energiöverskott"Energiöverskott"? Menade du inte "energiunderskott"?Originally posted by z_bumbi
Allt nedan handlar antagligen om väldigt små skillnader för alla som bara tränar för att det är kul och inte tävlar på hög nivå inom byggning. Även för någon som tävlar på hög nivå har det kanske mindre betydelse och det finns annat som man behöver tänka på som är viktigare.Ja, visst. Det var bara en tankte som slog mig...Originally posted by z_bumbi
När man dietat, har fasta ätardagar samt kör kroppen delad på 7 dagar så hamnar vissa kroppsdelar på dagar då man är helt laddad medan andra hamnar på sådana dagar där man är mer tom i kroppen.
I teorin borde detta kunna innebära att vissa muskler får sämre återhämtning och därför drabbas hårdare under diet.
Har man kroppsdelar som släpar är det kanske bäst att köra dem på ätardagen eller direkt efter och i övrigt kanske man ska införa ett mindre låst upplägg så varje muskelgrupp får sin beskärda del av fördelarna med en ätardag. Ja, det verkar ju rimligt måste jag säga. Nog borde man ha mer energi för tränings och återhämtning under ätardagen alltid!

King Grub
2004-03-11, 12:06
Originally posted by JAM
"Energi[b]överskott"? Menade du inte "energiunderskott[/b!

Jo.