handdator

Visa fullständig version : Dåligt humör av aspartam?


drift
2013-10-20, 16:30
Någon annan som upplever detta?
Känner mig låg/nere och blir nästan direkt snäsig och på dåligt humör om jag äter något med aspartam. Konstigt det där... Jag har testat ett antal fall, och det är definitivt inget sammanträffande. :-s

Beelz
2013-10-20, 16:52
Det låter som du är "sockerberoende" Är du van att ha mycket socker i kosten och sen byter till sockerfritt så får du kanske abstinens.

fenzyn
2013-10-20, 23:11
Någon annan som upplever detta?
Känner mig låg/nere och blir nästan direkt snäsig och på dåligt humör om jag äter något med aspartam. Konstigt det där... Jag har testat ett antal fall, och det är definitivt inget sammanträffande. :-s

Ja. Sötningsmedel och speciellt aspartam kan ge mängder med olika biverkningar. Jag märker själv en extrem skillnad på mitt humör och blir riktigt deprimerad efter jag konsumerat aspartam eller liknande sötningsmedel. Får även sömnproblem, hudirritation m.m.

tjing
2013-10-21, 00:47
Adverse reactions to aspartame: double-blind challenge in patients from a vulnerable population.

"...Despite the small n, there was a significant difference between aspartame and placebo in number and severity of symptoms for patients with a history of depression, whereas for individuals without such a history there was not. We conclude that individuals with mood disorders are particularly sensitive to this artificial sweetener and its use in this population should be discouraged."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8373935

caelus
2013-10-21, 22:59
Adverse reactions to aspartame: double-blind challenge in patients from a vulnerable population.

"...Despite the small n, there was a significant difference between aspartame and placebo in number and severity of symptoms for patients with a history of depression, whereas for individuals without such a history there was not. We conclude that individuals with mood disorders are particularly sensitive to this artificial sweetener and its use in this population should be discouraged."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8373935

Intressant. Själv har jag en depression med tillhörande svåra sömnproblem sen tio år tillbaka. Sedan jag började träna seriöst för två år sedan har jag bytt ut det mesta av sockret i kosten mot aspartamprodukter (t.ex. lightläsk istället för vanlig läsk). Har inte märkt någon direkt skillnad på sömn eller humör jämfört med innan men kanske ändå finns en poäng med att skippa aspartamet helt.